Bukefalos 28 år!

Provridning, vart drar ni gränsen för hur mycket som får provas?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du säger "man". Jag är inte så säker på att det är så representativt som du tror det du säger.

Jag rider ut nya hästar från första turen. Ensam. Jag var varken ridsällskap eller ridbana.

De flesta jag känner rider ut tämligen omgående med.

När uteridning är normen gör man inte så stor grej av det. Jag rider in mina unghästar ute med. Från dag ett.

Nu har jag och vill jag ha allroundhästar och har hobbyhästar. Men jag red ut första passet hemma på treåringen köpt direkt från galoppen med. Själv. Inga problem. Samma sak med fbl som fd ryttare enbart ridit på banan i 6 mån för hen blivit rädd för hästen ute. Danskan gick också ute direkt, det var rätt spännande i början eftersom hon var helt ovan med det här med skog och tyckte det var läskigt (och hon har rätt mkt nerv) men hon vande sig.

Sen väljer jag ju en otrafikerad väg i början osv. Men ut det blir det direkt. Och skulle bli ÄVEN med ridbana. Man ska lära känna varandra och det gör man bättre utanför skyddad verkstad.
Jag skulle dock aldrig köpa en häst jag på provridningen kände mig osäker på att klara av, jag har köpt svåra/knepiga hästar inland men aldrig något jag känt mig osäker på om jag reder ut. Då letar jag vidare.
Nej det var slarvigt att skriva "man". Jag bara antog att de flesta andra också känner sig för när man rider ut på en helt ny häst, och inte tar en bamserunda, korsar stora vägar osv innan man vet om hästen har några olater eller är rädd för något. Men det är ju individuellt förstås och beroende på vad man har för uterittsmöjligheter. I mitt fall tycker jag däremot att det hade varit lite väl riskabelt att rida ut en lång runda på en häst jag inte vet hur den reagerar eftersom jag har stall i stan och för att ens kunna ta mig utanför området måste korsa en del trafikerade vägar, där jag gärna vill försäkra mig om i bådas takt att hästen är trafiksäker och att den inte har med sig några olater från förra ägaren - i så fall vill jag jobba på dem där vi har möjlighet till snedsteg (alltså inte på en trafikerad väg, eller där vi måste korsa en för att ta oss hem).
 
Men om du provar en bil hos en försäljare, då behöver du väl skriva under?
Jag köper sällan bil, men nej. Jag kan inte minnas något sådant papper.

Och vad menar du att papperet skulle reglera? Bilar är försäkrade, jag har körkort, sker en olycka hoppas jag att någon ser och ringer ambulans. Så vad ska papperet reglera, menar du?
 
Jag köper sällan bil, men nej. Jag kan inte minnas något sådant papper.

Och vad menar du att papperet skulle reglera? Bilar är försäkrade, jag har körkort, sker en olycka hoppas jag att någon ser och ringer ambulans. Så vad ska papperet reglera, menar du?
Jo det gör man faktiskt. Jag är inte helt insatt exakt på vad det reglerar men jag tänker mig att om du orsakar bilen skada, med någon form av vårdslöshet. Samma som med en häst, försäkringen täcker ju inte allt, där är alltid en självrisk och ska bilhandlaren stå för det?
 
Buke i ett nötskal, man saknar kunskap men tror något och diskuterar stenhårt efter det. Det finns massor av människor som tycker men få som vet.
Haha varför ska det alltid hoppas på åt höger och vänster bara för att det ska så vara!:confused: Jag skrev ju såklart att jag tror för att jag lämnar det öppet för någon som har koll att i så fall rätta. Tycker inte riktigt att jag på något sätt då argumenterar stenhårt för någonting utan bara förklarar varför jag inte tycker det hade varit konstigt om jag (eller någon annan) behöver skriva på någon form av skadekontrakt för en dyr häst när jag (eller någon annan) provrider. Är det sedan, som någon sa, reglerat indirekt av lagen är det ju säkert så, och att man i så fall skulle, som när man provar bil, lämna personuppgifter och körkortskopia (tror faktiskt att jag skrivit under något när jag provade också, men det var för längesedan för att jag ska minnas) vid provridning ser jag inte alls som något konstigt. Om andra sedan gör det, ja det är ju er åsikt. Om det inte behövs, nej då behövs det inte. Jag förklarade bara varför jag tänker och tycker som jag gör, och är det någon som verkligen vet hur det skulle gått till får ni ju gärna delge, för jag startade inte en diskussion för att hävda min rätt, utan för att delge mina och ta del av andras åsikter i frågan :)
 
Haha varför ska det alltid hoppas på åt höger och vänster bara för att det ska så vara!:confused: Jag skrev ju såklart att jag tror för att jag lämnar det öppet för någon som har koll att i så fall rätta. Tycker inte riktigt att jag på något sätt då argumenterar stenhårt för någonting utan bara förklarar varför jag inte tycker det hade varit konstigt om jag (eller någon annan) behöver skriva på någon form av skadekontrakt för en dyr häst när jag (eller någon annan) provrider. Är det sedan, som någon sa, reglerat indirekt av lagen är det ju säkert så, och att man i så fall skulle, som när man provar bil, lämna personuppgifter och körkortskopia (tror faktiskt att jag skrivit under något när jag provade också, men det var för längesedan för att jag ska minnas) vid provridning ser jag inte alls som något konstigt. Om andra sedan gör det, ja det är ju er åsikt. Om det inte behövs, nej då behövs det inte. Jag förklarade bara varför jag tänker och tycker som jag gör, och är det någon som verkligen vet hur det skulle gått till får ni ju gärna delge, för jag startade inte en diskussion för att hävda min rätt, utan för att delge mina och ta del av andras åsikter i frågan :)

Buke i ett nötskal del 2. Man tar en allmän reflektion som ett personligt påhopp.
 
Buke i ett nötskal del 2. Man tar en allmän reflektion som ett personligt påhopp.
Okej, eftersom du svarade på någon som citerat det jag skrivit och markerar "tror" förstod jag det som att det var riktat till mig. Men det var dumt, förlåt mig :)
Inlägget var dock inte specifikt ett svar till dig utan ett allmänt svar till de flesta i tråden, som råkade hänga på som ett svar till dig.
 
Varför börjar du fundera för det? Det var det löjligaste! Nu är det som jag skrivit inte relaterat till mig själv, utan bara en tanke som dykt upp ifrån en diskussion. Dock råkar det faktiskt vara så att jag har en häst i den prisklassen, därför jag reagerar på ditt svar. Förklara dig gärna!

Köpare till hästar i den prisklassen känner jag ofta vill ha lite mer organiserade omständigheter än att ägna provridningen åt att korsa en massa större vägar. Som säljare till hästar i den prisklassen är jag mån om att kunna visa hästens värde och därigenom ge en optimal provridning. Allt för många låter köpare provrida leriga hästar på ojämn stubbåker och blir sedan förvånade att ingen köper.

Som säljare kör jag till ridbana eller -hus om jag inte har vettiga förutsättningar hemma. Säger köparen att denne vill rida ut och har visat sig på bana klara av hästen, kör jag i så fall iväg till lämpligt område och tar med mig en häst till om det behövs, för att kunna rida med. Det är väl inte underligare än så?
 
http://konsumenternasblogg.se/farligt-med-provkorning/

Här hittade jag någon som förklarar allt tydligare än vad jag har kunskap till. Och ja, på precis dessa grunder bygger jag mitt resonemang att göra detsamma vid provridning av häst. :)

Här pratas det om privatförsäljning, är det vad du menat hela tiden? Jag åker och tittar på bilen, sedan åker en privatsäljare alltid (genom mina 26 år med körkort) med under provkörningen, efter att jag visat körkortet.

Hos bilförsäljare har jag kört bilar upp till miljonen utan att visa mer än körkortet.
 
Här pratas det om privatförsäljning, är det vad du menat hela tiden? Jag åker och tittar på bilen, sedan åker en privatsäljare alltid (genom mina 26 år med körkort) med under provkörningen, efter att jag visat körkortet.

Hos bilförsäljare har jag kört bilar upp till miljonen utan att visa mer än körkortet.
Det spelar ingen större roll vad för försäljning som menas, utan att personen skrivit det jag sagt med avtal angående vem som står för vad om någonting händer. För att visa vad jag baserat min åsikt på. Inte mer eller konstigare än så :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 351
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 844
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp