Bukefalos 28 år!

Pruta på bilköp?

cherie

Trådstartare
Jag och sambon ska köpa vår första bil nu till sommaren. Vi hade tänkt börja med en bil bara över sommaren, men det kan komma att vi har kvar den. Vi tänkte köpa privat via blocket i prisklassen omkring 30.000-40.000. Nu har vi hittat några kandidater men undrar nu hur man brukar gå tillväga. De flesta bilarna ligger ju en bit över vad de värderas på olika sajter. Den bilen vi tycker om mest ligger ute runt 35-snåret men värderas på en del sajter snarare till runt 25-31. Hur man tillväga när man prutar? Och är det ens standard? Jag har aldrig köpt bil förut så jag vet inte vad som är ”vanligt” och hur mkt man kan våga lägga sig under det pris som säljaren satt ut den för...
 
Jag och sambon ska köpa vår första bil nu till sommaren. Vi hade tänkt börja med en bil bara över sommaren, men det kan komma att vi har kvar den. Vi tänkte köpa privat via blocket i prisklassen omkring 30.000-40.000. Nu har vi hittat några kandidater men undrar nu hur man brukar gå tillväga. De flesta bilarna ligger ju en bit över vad de värderas på olika sajter. Den bilen vi tycker om mest ligger ute runt 35-snåret men värderas på en del sajter snarare till runt 25-31. Hur man tillväga när man prutar? Och är det ens standard? Jag har aldrig köpt bil förut så jag vet inte vad som är ”vanligt” och hur mkt man kan våga lägga sig under det pris som säljaren satt ut den för...
Pruta bil är inget annorlunda än att pruta nåt annat. Finns väl ingen standard?

Man bestämmer sig för vad man tycker det är värt och bjuder. Själv avskyr jag prutande men vet ju att det finsn de som gillar spelet. (varit gift med en prutare...)

På den tiden jag födde upp hästar fanns det köpare som bjöd halva priset bara för sakens skull....:banghead:
 
Visst går det att pruta på bilar som med allt annat. Sen om det fungerar beror på säljare och HUR man prutar.

Vår senaste bil låg ute för 125'000:- och hade legat ute några veckor på annons. Liknande bil ligger i prisspannet 125'-150' runtom i Sverige.
Jag tyckte det var för långt bort. Ska vi offra en hel helg på att hämta den ska den bannemig vara till ett riktigt bra pris. Så jag sa 100,000:-
Säljaren funderade, tackade nej, sa ett annat pris, vi sa nej.
Dagen efter hörde han av sig och godtog vårt bud om bilen hämtades samma helg. Så sambon åkte upp och hämtade den, sov på hotell och körde sen hem igen.

Lite extra krångel för oss men i och med det lägre priset var det värt det.
 
Jag och sambon ska köpa vår första bil nu till sommaren. Vi hade tänkt börja med en bil bara över sommaren, men det kan komma att vi har kvar den. Vi tänkte köpa privat via blocket i prisklassen omkring 30.000-40.000. Nu har vi hittat några kandidater men undrar nu hur man brukar gå tillväga. De flesta bilarna ligger ju en bit över vad de värderas på olika sajter. Den bilen vi tycker om mest ligger ute runt 35-snåret men värderas på en del sajter snarare till runt 25-31. Hur man tillväga när man prutar? Och är det ens standard? Jag har aldrig köpt bil förut så jag vet inte vad som är ”vanligt” och hur mkt man kan våga lägga sig under det pris som säljaren satt ut den för...
Vad olika sajter värderar till är inte så jättemycket att gå på, de kör med standardvärderingar som ibland kanske stämmer och ibland inte alls. Det är tillgång och efterfrågan som styr, kolla vad likadana bilar kostar på Blocket och se om de blir fort sålda, då är det antagligen där marknadspriset ligger.

Pruta kan man göra men "skambud" tas inte så väl emot om det är en lättsåld modell.
 
Sambon sade "Jag betalar det här och tar med mig bilen direkt" när min bil inhandlades. Säljaren funderade några minuter och sade sedan ok. Vi visste att det fanns ca 10' i prutmån utifrån liknande på blocket men sambon chansade och prutade en bit över det för att kunna mötas någonstans runt de 10 så det blev ju en trevlig bonus för oss :D
 
Det finns många sätt att pruta på.
Man kan säga ett pris man är beredd att ge, t ex ’Släpper du den för x kr’, man kan också säga ’ Tycker det är lite mycket pengar, kan du ge mig ett bättre pris? ’ Ibland kan det vars lättare att få ngt mer f samma pris ’ Till det priset kan du väl låta ..., följa med’.
Ibland funkar det ibland inte ...
För ngn vecka sedan fick jag ett par nya viterridstövlar som skulle kosta 3900 f 3000 genom att be om ett ’sommarpris’. Däremot ville en annan butik inte säljs ett par defekta stigläder f halva priset utan ville bara gå ner från 700 till 500 och då var jag inte intresserad.
 
Ska sälja vår bil nu i sommar och kommer inte sälja till någon som prutar. Prutare är snåla *censurerat* i mina ögon och jag säljer hellre till någon annan då. Det pris jag lagt ut för är det jag ska ha. Jag har bra koll på vad den är värd så prutar man då är det bara för att pruta och då får man inte köpa av mig.
 
Har nu hittat att bilen låg ute för 1,5 månad sedan och då omkring 30-snåret. Nya ägaren har inte gjort något med bilen och nu ska dessutom skatten betalas denna månad. Så det lär inte på aktuellt med ett köp såvida inte ägaren kan tänka sig att sänka priset.
 
Ska sälja vår bil nu i sommar och kommer inte sälja till någon som prutar. Prutare är snåla *censurerat* i mina ögon och jag säljer hellre till någon annan då. Det pris jag lagt ut för är det jag ska ha. Jag har bra koll på vad den är värd så prutar man då är det bara för att pruta och då får man inte köpa av mig.
Då skriver du lämpligen ’prutat och klart’ i annonsen.
 
Har nu hittat att bilen låg ute för 1,5 månad sedan och då omkring 30-snåret. Nya ägaren har inte gjort något med bilen och nu ska dessutom skatten betalas denna månad. Så det lär inte på aktuellt med ett köp såvida inte ägaren kan tänka sig att sänka priset.

Och varför ska de sälja så snart igen?! Nä, den bilen hade jag inte varit intresserad av.
 
Har nu hittat att bilen låg ute för 1,5 månad sedan och då omkring 30-snåret. Nya ägaren har inte gjort något med bilen och nu ska dessutom skatten betalas denna månad. Så det lär inte på aktuellt med ett köp såvida inte ägaren kan tänka sig att sänka priset.

Det där får mina varningsklockor att ringa.
Jag vill att en bil ska ha då ägare och de ska ha haft bilen länge.
 
Jag TROR inte det är något konstigt att bilen säljs så snabbt igen. Ung kille som impulsköpte bilen efter att han kommit hem från en längre resa, men tycker nu bil är onödig utgift. Kan ju vara något skumt men innan dess har bilen bara haft en ägare. Däremot kom jag precis på att det förmodligen inte är fördelaktigt för oss som ev bara ska ha bilen över sommaren - då kommer det se jätteskumt ut om bilen bytt ägare så ofta senaste månaderna.

Synd, det är en bra bil som skulle passat oss perfekt. Ganska ovanlig sort som sällan kommer ut. Gått få mil, bra årtal, bra skött med service, fint skick, säljaren verkar gå med på lägre pris etc. Jaja, vi får nog leta vidare ändå. Främst pga den kommer bli svårsåld för oss efter sommaren.
 
Det finns många sätt att pruta på.
Man kan säga ett pris man är beredd att ge, t ex ’Släpper du den för x kr’, man kan också säga ’ Tycker det är lite mycket pengar, kan du ge mig ett bättre pris? ’ Ibland kan det vars lättare att få ngt mer f samma pris ’ Till det priset kan du väl låta ..., följa med’.
Ibland funkar det ibland inte ...
För ngn vecka sedan fick jag ett par nya viterridstövlar som skulle kosta 3900 f 3000 genom att be om ett ’sommarpris’. Däremot ville en annan butik inte säljs ett par defekta stigläder f halva priset utan ville bara gå ner från 700 till 500 och då var jag inte intresserad.
Fast dom som ringer mig ang bilannons och säger redan från början att priset är högt, dom frågar jag rakt ut varför dom ens ringde.
 
Pruta kan man väl göra men det ska vara rimligt och står det prutat och klart så prutar man inte. Står det inget så utgår jag ifrån att det finns prutmån på just bilar. När jag skulle sälja min gamla bil satte jag ett pris med prutmån för jag vet att det oftast är lättare att sälja en bil som köparen känner att hen har kunnat pruta på. Då kan jag som säljare också ställa krav på snabb affär. Att visst, det priset kan du få den för, idag. Jag avskyr när affärer drar ut på tiden, folk ska fundera och höra av sig osv. Köp nu för bra pris, klart, det är min melodi. Men, inget prutande på telefon och inget tjafs om grejer som står i annonsen/säljaren talar om i telefon/mail för priset är satt utefter det skick bilen är. Vill man ha dyrare än man har råd med så får man spara ett tag till. Inte pruta.
 
Jag TROR inte det är något konstigt att bilen säljs så snabbt igen. Ung kille som impulsköpte bilen efter att han kommit hem från en längre resa, men tycker nu bil är onödig utgift. Kan ju vara något skumt men innan dess har bilen bara haft en ägare. Däremot kom jag precis på att det förmodligen inte är fördelaktigt för oss som ev bara ska ha bilen över sommaren - då kommer det se jätteskumt ut om bilen bytt ägare så ofta senaste månaderna.

Synd, det är en bra bil som skulle passat oss perfekt. Ganska ovanlig sort som sällan kommer ut. Gått få mil, bra årtal, bra skött med service, fint skick, säljaren verkar gå med på lägre pris etc. Jaja, vi får nog leta vidare ändå. Främst pga den kommer bli svårsåld för oss efter sommaren.
Det som avgör när man tittar på billigare bilar är skicket, det är ingen nackdel med få ägare men inte på något sätt avgörande mer än möjligen om man tycker det är värt att åka och kolla på den.
 

Liknande trådar

Fordon Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 694
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 311
Senast: Whirlie
·
Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp