Bukefalos 28 år!

Råd emottages ang uppförande hos 10 mån unghund

L

LAPTOP

Har en australian shepherd kille på 10 mån, o för tillfället har jag börjat undra om vi har tagit oss vatten över huvudet eller om jag helt enkelt har fått en adhd hund...
Ska sägas att vi har en bc tik sen innan som nu är 6 o hon är super så vi är hyfsat rut i gemet.
Problemet nu är att jag är gravid o blev så oplanerat när han var 4 mån, vi bestämde oss för att behålla barnet. Såg inga problem med hund o barn då vi är väldigt aktiva båda två.
Men för tillfället skulle jag kunna annonsera ut unghunden.
Jag tror nog inte att han har några problem att förstå vem som är ledaren, han testar visserligen lite gränser nu men inte genom att morra el annat hotfullt beteende utan mer genom att klättra o klänga.. Det kan vara nog så enerverande. När man säger till honom så är det som att han blir helt övertoppad o bara flåsar o går igång. Så försöker man ignorera honom o då försöker han nafsa igång dig. Inte hårt men han ska ju inte göra det överhuvudtaget.
Likadant när man aktiverar honom, ibland känns det som att han bara går igång mer o mer istället för att lugna ner sig o bli trött..
O då vågar jag ändå säga att risken att han skulle vara överaktiverad är nog inte så stor då vi varit försiktiga med det, vi försöker göra allt lagom..
Vad kan vara fel? Är det hormonerna som rusar i huvudet på honom? Det bor en löptik ett par hundra meter hemifrån o när vår egen tik löpte så var han så stressad att vi fick lämna iväg henne två veckor, o nu går han nästan runt o typ kåtflåsar likadant igen hela tiden... Eller har vi tagit oss vatten över huvudet?? Går kurs med honom o instruktören brukar berömma mig att jag jobbar väldigt rätt med honom men ändå blir han så här?!
Tips någon? eller likn erfarenheter?:bow:
 
Sv: Råd emottages ang uppförande hos 10 mån unghund

När det kommer till Aussie är det av största vikt att föräldrarna är av bra mentalitet då rasen i sig har så pass liten avelsbas här i Sverige vilket också medfört att mentaliteten inte är den bästa. Hur är hans föräldrar? Kastrering, kan det vara ett alternativ?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 011
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Ja nu är sonen 10 mån så rörlig att det börjar bli riskabelt för honom att sova i föräldrasängen. Flera gånger har jag vaknat av att han...
2
Svar
25
· Visningar
2 829
Senast: Whirlie
·
Kropp & Själ (jättelång tråd) Min bror är ute på jävligt djupt vatten och just nu bryr jag mig ärligt talat inte så mycket om vilka beslut han tar...
2
Svar
21
· Visningar
2 396
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp