Rädda svaga valpar?

Dvärgpudel är väl främst sällskapshund?

Engelsk cocker finns i två typer, det är inte jakttypen som används. Nosaktivering är dessutom väldigt enkelt att ordna; behövs inget alls i en skog, Lina är bra så får hunden spåra.

Amris är sällskapshund, dock med visst nosbehov.

Båda raserna beskrivs som aktiva hundar som behöver mentaliteten aktivering och gärna kan användas till jakt/hundsport av de svenska rasklubbarna. Sen är de likväl som mina egna brukshundar antagligen främst familjehundar när de inte jobbar/aktiveras.
 
Är man lite påläst så vet man att mentalitet är ärftligt och även om man inte vill tävla så visar ju att hunden kunnat prestera på tävling att den iaf har någon form av miniminivå på mentaliteten. Den måste inte betyda att mentaliteten genomgående är bra men att den klarar olika miljöer någorlunda. Sen ersätter inte tävling på något sett mentalbeskrivning av hela kullar men i raser där det är ovanligt blir officiella resultat hos släkten en liten liten hint om vad man kan förvänta sig.

Som många skrivit den insatta valpköparen förstår att så gott som alla hundar i Sverige är familjehundar minst 90 % av tiden oavsett hur de aktiveras. Att man köper hund efter meriterade linjer innebär inte automatiskt att man får en jobbigare hund än om man väljer att köpa från omeriterade linjer. Några av de jobbigaste hundarna jag har träffat har varit unga ej arbetsavlade hundar av i grunden arbetande raser. Massor av energi men ingen inbyggd styrning.
Inbyggd styrning, vad är det? Det har jag aldrig sett i en understimulerad schäfer.

Agree on disagree.
Jag har haft hundar hela livet och jag vill se föräldrarna göra det jag ska göra. Gärna umgås med hästar, hundmöten, mindre folksamlingar, åka bil, följa och lyssna på beröm, ta kontakt vid osäkerhet och annat som kommer vara viktigt i livet med mig.

Har haft brukshundar tidigare, då var annat viktigt.
 
Båda raserna beskrivs som aktiva hundar som behöver mentaliteten aktivering och gärna kan användas till jakt/hundsport av de svenska rasklubbarna. Sen är de likväl som mina egna brukshundar antagligen främst familjehundar när de inte jobbar/aktiveras.
Nu var det tre raser. Det är mkt amris i cockerpoo. Engelsk cocker har lite identitetskris, men många är sällskapsavlade även om de som gillar jakttypen förnekar det

Cockerpoo är aktiva hundar som bör ha friska friluftsintresserade ägare, inga väskhundar. Men krävande om de får vara med i familjen och motioneras har jag inte upplevt. De är nog med på agility, men det finns liksom inga krav på det. Nosövningar är dock bra
 
Det finns gott om människor som haft både 2 och tre hundar som inte känner sig hemma med dessa meriter.

Men jag syftade inte på att föräldrarna varit med i någon tävling; det skulle nog de flesta tycka var bra. Att däremot köpa valpar efter 2 sm mästare skulle nog kännas overkill

Men ingen har pratat om valpar efter hundar som ens kvalificerat till SM(vilket är väldigt få), utan meriter öht. Som du själv skriver har många som köper hund inte ens koll på MH och BPH.
 
Men ingen har pratat om valpar efter hundar som ens kvalificerat till SM(vilket är väldigt få), utan meriter öht. Som du själv skriver har många som köper hund inte ens koll

Det är bra för mig att ni inte förstår. Det har blivit ett hål i marknaden helt enkelt. Det ÄR konstigt att blandraser är dyrare än renrasiga och så efterfrågade.

Är det verkligen så att 1000 tals hundköpare är idioter?

Jag har nog ingen köpare som inte haft någon hundvana alls i familjen. Hälften har haft hund i den familjekonstellationen. Ingen är proffs, men helt vanliga människor. Ofta ganska krävande och ställer väldigt mycket frågor.

Aktiva människor som inte är med i hundförening och inte vill vara det möjligen med tonårsdotter som vill träna lite. Mycket hästmänniskor.
 
Det är bra för mig att ni inte förstår. Det har blivit ett hål i marknaden helt enkelt. Det ÄR konstigt att blandraser är dyrare än renrasiga och så efterfrågade.

Är det verkligen så att 1000 tals hundköpare är idioter?

Jag har nog ingen köpare som inte haft någon hundvana alls i familjen. Hälften har haft hund i den familjekonstellationen. Ingen är proffs, men helt vanliga människor. Ofta ganska krävande och ställer väldigt mycket frågor.

Aktiva människor som inte är med i hundförening och inte vill vara det möjligen med tonårsdotter som vill träna lite. Mycket hästmänniskor.

Inte förstår? Jag tycker visserligen att det är tråkigt att folk inte tar sig tid att kolla upp bättre innan ett så viktigt köp som hund, och jag förstår att vissa tycker att det är bra att folk inte har koll på att man bör utvärdera hälsa på samma sätt som man testar för sjukdomar innan man avlar på hundar, men det handlar väl inte om att inte förstå?

Inte heller har jag påstått att massor av hundköpare är idioter. Däremot är det massor av hundköpare som gör ogenomtänkta köp.

Kanske i synnerhet de som inte är intresserade av att vara med i någon hundförening eller vara aktiva med att träna hund borde vara noggranna med vilken hund de köper. Inte sällan är det när folk får en hund med olika problembeteenden som de börjar träna, gå kurser och bli engagerade i t ex brukshundklubbar.
 
Inbyggd styrning, vad är det? Det har jag aldrig sett i en understimulerad schäfer.

Agree on disagree.
Jag har haft hundar hela livet och jag vill se föräldrarna göra det jag ska göra. Gärna umgås med hästar, hundmöten, mindre folksamlingar, åka bil, följa och lyssna på beröm, ta kontakt vid osäkerhet och annat som kommer vara viktigt i livet med mig.

Har haft brukshundar tidigare, då var annat viktigt.

Inbyggd styrning = bra nerver och med det hyfsad impulskontroll. Just nerver finns det väl en del brister i hos en del schäferlinjer men en brukshund med hyfsade nerver blir inte galen av att ta det lugnt en period.

Det du skriver ska väl samtliga hundar klara? Det måste vara få som inte klarar det.

Hur menar du "ta kontakt vid osäkerhet?"
Osäkra hundar har väl inget i avel att göra?

Sen kan oerhört mycket missas av att enbart fokusera på föräldrarna. Deras syskon och tidigare avkommor är minst lika intressanta.

För mig som har brukshund är det viktigaste att vardagen fungerar. Socialt trygga hundar som kan vara med i princip överallt. Orädda för ljud och stökiga miljöer. Kopplar av i alla miljöer när inget händer. Jag skulle aldrig kompromissa med det i jakt på särskilda arbetsegenskaper.
 
Det finns gott om människor som haft både 2 och tre hundar som inte känner sig hemma med dessa meriter.

Men jag syftade inte på att föräldrarna varit med i någon tävling; det skulle nog de flesta tycka var bra. Att däremot köpa valpar efter 2 sm mästare skulle nog kännas overkill
Att ha haft ett visst antal hundar betyder ju dock inte alls att man behöver vara särskilt kunnig. Har flera i min närhet som haft ett tiotal hundar varav en har även haft ett antal kullar (och oväntat nog: blandraser). Hen är enligt mig inte det minsta hundkunnig.

Och en annan jag känner till som har en av våra uppfödningar (också blandras. Inget jag skulle vara för att avla på idag, men det var ett tag sedan) har bara haft en hund innan och är mycket mer kunnig än ovanstående.
Kan också säga att våran valpköpare inte betalade ens över 10 000kr för den valpen och valpen har fått ett väldigt bra hem. Men pga att vi var noga med hemmen blev det valpar kvar, vilket inte är något problem för oss.

Vi har haft 8 hundar i familjen under min livstid, fler innan dess. Då av inte alltför enkla raser (mastiffer av olika raser). Trots det är inte min mamma särskilt kunnig på hundar, inte jag heller för den delen. Jag har ett intresse för att lära mig mer och träna, men det är väldigt mycket jag inte vet.

Att inte vilja ha valpar av meriterade föräldrar tycker jag tyder på okunnighet. Är inte heller någon annan än du själv som nämnt sm-vinnare till föräldrar, men någon utställning plus bph (med vettigt resultat) tycker jag borde vara minstakrav om man söker en sällskapshund. Jag har helt andra krav för nästa hund, men då gäller det inte någon ren sällskapshund heller.
 
Det är bra för mig att ni inte förstår. Det har blivit ett hål i marknaden helt enkelt. Det ÄR konstigt att blandraser är dyrare än renrasiga och så efterfrågade.

Är det verkligen så att 1000 tals hundköpare är idioter?

Jag har nog ingen köpare som inte haft någon hundvana alls i familjen. Hälften har haft hund i den familjekonstellationen. Ingen är proffs, men helt vanliga människor. Ofta ganska krävande och ställer väldigt mycket frågor.

Aktiva människor som inte är med i hundförening och inte vill vara det möjligen med tonårsdotter som vill träna lite. Mycket hästmänniskor.
Jag fick kalla kårar av ditt inlägg.

Såhär tolkar jag dig: folk förstår inte så mycket om hund och vill bara ha sällskap. Istället för att hjälp dessa människor att lära sig mer, ser du en business idé och börjar skapa hundar för dem. Inte hundar som egentligen är såna, men du låter dem förstå att det är det här de behöver.

:stop:
 
Nu var det tre raser. Det är mkt amris i cockerpoo. Engelsk cocker har lite identitetskris, men många är sällskapsavlade även om de som gillar jakttypen förnekar det

Cockerpoo är aktiva hundar som bör ha friska friluftsintresserade ägare, inga väskhundar. Men krävande om de får vara med i familjen och motioneras har jag inte upplevt. De är nog med på agility, men det finns liksom inga krav på det. Nosövningar är dock bra
Men för i helvete! VERKLIGEN INTE! Typdelningen skedde för hundra år sedan! Trots det är inte utställningsvarianten en renodlad soffhund.

Du är så sjukt okunnig om cocker spaniel men framställer dina missuppfattningar som fakta. Sluta!!!
 
Inbyggd styrning, vad är det? Det har jag aldrig sett i en understimulerad schäfer.

Agree on disagree.
Jag har haft hundar hela livet och jag vill se föräldrarna göra det jag ska göra. Gärna umgås med hästar, hundmöten, mindre folksamlingar, åka bil, följa och lyssna på beröm, ta kontakt vid osäkerhet och annat som kommer vara viktigt i livet med mig.

Har haft brukshundar tidigare, då var annat viktigt.
En avelshund ska inte vara osäker, punkt slut. Finns det osäkerhet i nerverna ska det inte avlas på den hunden.

En riktigt bra hund ska avreagera ev obehag direkt.

Osäkerhet och rädslor har väldigt hög nedärvbarhet och det är för mig absolut ingenting som jag tycker är värt det. För det påverkar vardagen och gör livet till ett lidande för hunden.

Precis som det kom fram i ett tidigare inlägg (var det @WildWilma kanske?) så betyder tävlingsresultat att hunden faktiskt klarat av att prestera något i en miljö där det är främmande människor, andra hundar, ljud, lukter och "en massa konstigt" runtomkring. Det betyder att hunden åtminstone har någon slags förmåga att koncentrera sig och göra sitt jobb.

Att skriva om SM är löjligt. Extremt få kommer till SM och alla hundraser kan inte sägas ha samma förutsättningar. Däremot kan ALLA starta på NÅGON tävling bara ägaren är intresserad.

Förstår inte varför du som säger dig jobba seriöst inte vill vara aktiv i NÅGON gren med dina hundar? Och skyll inte på SKK, blandraser är välkomna inom "sporterna".
 
Inbyggd styrning, vad är det? Det har jag aldrig sett i en understimulerad schäfer.

Agree on disagree.
Jag har haft hundar hela livet och jag vill se föräldrarna göra det jag ska göra. Gärna umgås med hästar, hundmöten, mindre folksamlingar, åka bil, följa och lyssna på beröm, ta kontakt vid osäkerhet och annat som kommer vara viktigt i livet med mig.

Har haft brukshundar tidigare, då var annat viktigt.
Oj, har du inte? Ändå hade du en kompis som födde upp rasen!
Faktum är att allt för många Schäfrar lever egentligen understimulerade liv mot vad en Schäfer bör ha, men eftersom man eftersträvar god nervkonstruktion i aveln så brukar de flesta hantera det ganska bra. Blir de väldigt understimulerade så blir de oftare apatiska isf hyper vilket ägare och folk som träffar dem tolkar som ”en harmonisk och trevlig” Schäfer.
Givetvis är det inget bra liv men poängen är att är de vettigt avlade så ska de iaf inte balla ur. Sen finns det givetvis de som går upp i stress också men de går upp i stress i arbete med, sån avlar inte seriösa uppfödare på.
 
Inte förstår? Jag tycker visserligen att det är tråkigt att folk inte tar sig tid att kolla upp bättre innan ett så viktigt köp som hund, och jag förstår att vissa tycker att det är bra att folk inte har koll på att man bör utvärdera hälsa på samma sätt som man testar för sjukdomar innan man avlar på hundar, men det handlar väl inte om att inte förstå?

Inte heller har jag påstått att massor av hundköpare är idioter. Däremot är det massor av hundköpare som gör ogenomtänkta köp.

Kanske i synnerhet de som inte är intresserade av att vara med i någon hundförening eller vara aktiva med att träna hund borde vara noggranna med vilken hund de köper. Inte sällan är det när folk får en hund med olika problembeteenden som de börjar träna, gå kurser och bli engagerade i t ex brukshundklubbar.
Men ogenomtänkta köp när man väntar 2 år på en labradoodle leretar cockerpoo intensivt i 6 månader och kanske köper sin tredje av typen? Det håller inte.

Som alltid med djur är det bra att kunna bolla problem. Det finns ju gott om forum och nätverk.
 
Varför? Har de separationångest och är ängsliga?
Nej, inte särskilt; om man jämför med andra sälldkapshumdar; har ju herdehund och han är ju självständigare; men jag var hemma med honom med.

Det blir alltid mer bortatid än man tror; bättre att planera för 0
 
Det blir alltid mer bortatid än man tror; bättre att planera för 0
Nej. Både jag och vänner får påminna oss själva om att ensamhetsträna valparna också, för att vi är hemma mer än planerat och absolut mer än nödvändigt annars. Det är olika för olika personer helt enkelt. Så länge man har förståelse för vad en hund är, vad den har för behov osv så brukar det dock lösa sig. (När det tex blivit mer jobb än nödvändigt för mig i perioder så har jag sett till att ordna hjälp med hundarna. Inget jag räknat med, men som fått lösa sig när det behövts.)
 
Oj, har du inte? Ändå hade du en kompis som födde upp rasen!
Faktum är att allt för många Schäfrar lever egentligen understimulerade liv mot vad en Schäfer bör ha, men eftersom man eftersträvar god nervkonstruktion i aveln så brukar de flesta hantera det ganska bra. Blir de väldigt understimulerade så blir de oftare apatiska isf hyper vilket ägare och folk som träffar dem tolkar som ”en harmonisk och trevlig” Schäfer.
Givetvis är det inget bra liv men poängen är att är de vettigt avlade så ska de iaf inte balla ur. Sen finns det givetvis de som går upp i stress också men de går upp i stress i arbete med, sån avlar inte seriösa uppfödare på.
Min kompis schäfrar är inte understimulerade. En av dem är lite för påhittig för sitt eget bästa, men det ser jag mer som intelligens.

Apatisk och deprimerad känner jag igen när de är.

Jag tycker nog att brukshundars välmående brukar bero väldigt mycket på ägarens engagemang. De är ju avlade på samarbete.

Jag gillar brukshundar om jag slipper ha dem.

Möjligtvis kan en herdehund ha inre styrning.
 
Nej. Både jag och vänner får påminna oss själva om att ensamhetsträna valparna också, för att vi är hemma mer än planerat och absolut mer än nödvändigt annars. Det är olika för olika personer helt enkelt. Så länge man har förståelse för vad en hund är, vad den har för behov osv så brukar det dock lösa sig. (När det tex blivit mer jobb än nödvändigt för mig i perioder så har jag sett till att ordna hjälp med hundarna. Inget jag räknat med, men som fått lösa sig när det behövts.)

Jag tycker tvärt om. Jag tror att jag alltid är hemma och så kommer jag på att jag rider, åker och handlar och vill träffa någon på stan.
 
Nej, inte särskilt; om man jämför med andra sälldkapshumdar; har ju herdehund och han är ju självständigare; men jag var hemma med honom med.

Det blir alltid mer bortatid än man tror; bättre att planera för 0
Jag har tagit ut noll semester inför min kommande valp. Vi kommer pussla lite i scheman men jag tar för givet att valpen ganska snart kommer att kunna vara själv korta stunder med den äldre. Båda är sällskapsras. Den äldre är genomtrygg med att vara själv eller bli bortlämnad så de dagar de skiter sig med för lång ensamtid kommer de åka till hundvakt.

Jösses, sitta 24/7 med valpen när den är ett halvår är ju som bäddat för separationsångst sen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 718
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 956
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 759
Senast: Xomymy
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 782
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp