Rädda svaga valpar?

Min kompis schäfrar är inte understimulerade. En av dem är lite för påhittig för sitt eget bästa, men det ser jag mer som intelligens.

Apatisk och deprimerad känner jag igen när de är.

Jag tycker nog att brukshundars välmående brukar bero väldigt mycket på ägarens engagemang. De är ju avlade på samarbete.

Jag gillar brukshundar om jag slipper ha dem.

Möjligtvis kan en herdehund ha inre styrning.
Intelligens?
Jag har svårt att se att en nöjd hund gör egna påhitt som inte är bra för den 🙄
 
Intelligens?
Jag har svårt att se att en nöjd hund gör egna påhitt som inte är bra för den 🙄
Nä snarare tolkar jag det som en understimulerad hund som tar ut sin frustration genom att förstöra saker/på annat sätt göra saker som är oönskade.

En hund som får jobba med huvudet och som får tillräckligt med motion behöver sällan hitta på "upptåg" inomhus för att tillgodose sina behov. Oavsett intelligens.
 
En avelshund ska inte vara osäker, punkt slut. Finns det osäkerhet i nerverna ska det inte avlas på den hunden.

En riktigt bra hund ska avreagera ev obehag direkt.

Osäkerhet och rädslor har väldigt hög nedärvbarhet och det är för mig absolut ingenting som jag tycker är värt det. För det påverkar vardagen och gör livet till ett lidande för hunden.

Precis som det kom fram i ett tidigare inlägg (var det @WildWilma kanske?) så betyder tävlingsresultat att hunden faktiskt klarat av att prestera något i en miljö där det är främmande människor, andra hundar, ljud, lukter och "en massa konstigt" runtomkring. Det betyder att hunden åtminstone har någon slags förmåga att koncentrera sig och göra sitt jobb.

Att skriva om SM är löjligt. Extremt få kommer till SM och alla hundraser kan inte sägas ha samma förutsättningar. Däremot kan ALLA starta på NÅGON tävling bara ägaren är intresserad.

Förstår inte varför du som säger dig jobba seriöst inte vill vara aktiv i NÅGON gren med dina hundar? Och skyll inte på SKK, blandraser är välkomna inom "sporterna".
Då tolkar vi osäkerhet olika. Enligt mig har alla däggdjur osäkerhet utom möjligtvis psykopater. Det är en biologisk funktion för att djuret inte ska kasta sig utför en klippa. Osäkerhet kan också uppkomma om man vill vara till lags och inte förstår tex för att människan är ny för en.

Att rädslor är arvbara vet jag, men det är inte alls samma sak som naturlig osäkerhet.

Fast det behöver man väl inte tävla för att veta? Det är väl bara att gå på parkeringen på kvantum en lönehelg?

Ok, men meriterad då. Det är nog ett ord som känns fel. Att säga att vi åkte på några tävlingar i rallylydnad låter mycket mer tillgängligt än att säga att hunden är meriterad i klass x

För att jag bränt ut mig på träning. Mina hundar kan det de behöver; bra; men inget mer. Inkallning sitter till 100% men de kan inte sitt.

Rallylydnad tränar jag lite ibland med min kompis hundar som medhjälpare.
 
Min kompis schäfrar är inte understimulerade. En av dem är lite för påhittig för sitt eget bästa, men det ser jag mer som intelligens.

Apatisk och deprimerad känner jag igen när de är.

Jag tycker nog att brukshundars välmående brukar bero väldigt mycket på ägarens engagemang. De är ju avlade på samarbete.

Jag gillar brukshundar om jag slipper ha dem.

Möjligtvis kan en herdehund ha inre styrning.
Om den inte är understimulerad, varför hittar den på saker själv då? En väl aktiverad hund är inte "lite väl påhittig för sitt eget bästa".

Samt att en herdehund kan ha inre styrning nu, som du inte visste var det var en sida bak?
 
Nä snarare tolkar jag det som en understimulerad hund som tar ut sin frustration genom att förstöra saker/på annat sätt göra saker som är oönskade.

En hund som får jobba med huvudet och som får tillräckligt med motion behöver sällan hitta på "upptåg" inomhus för att tillgodose sina behov. Oavsett intelligens.
Det är mest ute, ja hon vill nog jobba 24/7, kanske det som avsågs. Det är ju 1 av flera dom gör lite upptåg och tycker att en speciell grej som sliter på lederna är jättekul (inte repetitivt)
 
Om den inte är understimulerad, varför hittar den på saker själv då? En väl aktiverad hund är inte "lite väl påhittig för sitt eget bästa".

Samt att en herdehund kan ha inre styrning nu, som du inte visste var det var en sida bak?
Resonerade lite runt det var det kunde innebära.
 
Det är bra för mig att ni inte förstår. Det har blivit ett hål i marknaden helt enkelt. Det ÄR konstigt att blandraser är dyrare än renrasiga och så efterfrågade.

Är det verkligen så att 1000 tals hundköpare är idioter?

Jag har nog ingen köpare som inte haft någon hundvana alls i familjen. Hälften har haft hund i den familjekonstellationen. Ingen är proffs, men helt vanliga människor. Ofta ganska krävande och ställer väldigt mycket frågor.

Aktiva människor som inte är med i hundförening och inte vill vara det möjligen med tonårsdotter som vill träna lite. Mycket hästmänniskor.
Ja.
 
Oavsett vad han säger är det i Sverige många vårdhundar som är just labradoodle. Nu är det inte min ras och det är mycket skumt där med, men ett antal fina hundar kommer från vissa uppfödare, som verkligen avlar på temperament.

Med det sagt, lätt att hamna hos någon annan uppfödare som tar samma pris...

Jag läste lite på en kennels hemsida som sa sig ha fött upp ”många certifierade vårdhundar”. Kanske stämmer. Men att de i samma mening skrev att de fött upp många framgångsrika hundar inom spår, sök, och agility utan att på hemsidan presentera ett enda tävlingsresultat får mig att tvivla. Men vad vet jag. Men det var bland det dravligaste jag läst på länge.

De kanske egentligen är jätteseriösa, men hemsidan framställde de som allt annat än det…
 
Jag har tagit ut noll semester inför min kommande valp. Vi kommer pussla lite i scheman men jag tar för givet att valpen ganska snart kommer att kunna vara själv korta stunder med den äldre. Båda är sällskapsras. Den äldre är genomtrygg med att vara själv eller bli bortlämnad så de dagar de skiter sig med för lång ensamtid kommer de åka till hundvakt.

Jösses, sitta 24/7 med valpen när den är ett halvår är ju som bäddat för separationsångst sen.
Har heller aldrig tagit semester för ny valp. De har följt med till jobbet från dag 1, och de lär sig vansinnigt fort att vara själva med de andra hundarna.
Jag tycker man får oerhört mycket gratis vad gäller ensamhetsträning när man har mint en vuxen hund som sällskap. Aldrig upplevt det som något problem för den hunden att sen vara helt själv utan hundsällskap heller.
Både Lola och Winzi hade dock perioder när de runt 6-7 månaders ålder kunde yla när de var själva, så jag tolkar det som att jag någonstans gått för fort fram. Det la sig dock ganska snabbt efter att vi backade tillbaka lite och införde ännu tydligare rutiner kring ensamhetslämningen.
På jobbet har det dock aldrig varit något problem, troligtvis för att det är mer folk i rörelse där.

Kan säga att det är hemskt att ha hundar inskrivna på djursjukhus som aldrig lämnats ensamma. Hemskt både för hunden, personalen och de andra hundarna som är där…
 
Jag läste lite på en kennels hemsida som sa sig ha fött upp ”många certifierade vårdhundar”. Kanske stämmer. Men att de i samma mening skrev att de fött upp många framgångsrika hundar inom spår, sök, och agility utan att på hemsidan presentera ett enda tävlingsresultat får mig att tvivla. Men vad vet jag. Men det var bland det dravligaste jag läst på länge.

De kanske egentligen är jätteseriösa, men hemsidan framställde de som allt annat än det…
De som jag tror är Sveriges största labradoodleuppfödare har själva haft vårdhundsutbildning i många år men har inte längre, de har sålt den till några som varit inblandade i den. Antagligen blir man då som valpköpare som vill ha vårdhund varmt rekommenderad från uppfödaren att gå den utbildningen och det verkar inte konstigt om många klarar den. "Vårdhund" är väl ett rätt allmänt begrepp som kan innebära allt från att dra av strumpor och hämta saker från golvet till att vara ett rent stöd när människohjärnan är i kaos. Och sådana uppgifter tror jag inte man behöver vara pudelkorsning för att klara.
 
De som jag tror är Sveriges största labradoodleuppfödare har själva haft vårdhundsutbildning i många år men har inte längre, de har sålt den till några som varit inblandade i den. Antagligen blir man då som valpköpare som vill ha vårdhund varmt rekommenderad från uppfödaren att gå den utbildningen och det verkar inte konstigt om många klarar den. "Vårdhund" är väl ett rätt allmänt begrepp som kan innebära allt från att dra av strumpor och hämta saker från golvet till att vara ett rent stöd när människohjärnan är i kaos. Och sådana uppgifter tror jag inte man behöver vara pudelkorsning för att klara.
Min poäng att det är just sådana hundar som efterfrågas
 
Har heller aldrig tagit semester för ny valp. De har följt med till jobbet från dag 1, och de lär sig vansinnigt fort att vara själva med de andra hundarna.
Jag tycker man får oerhört mycket gratis vad gäller ensamhetsträning när man har mint en vuxen hund som sällskap. Aldrig upplevt det som något problem för den hunden att sen vara helt själv utan hundsällskap heller.
Både Lola och Winzi hade dock perioder när de runt 6-7 månaders ålder kunde yla när de var själva, så jag tolkar det som att jag någonstans gått för fort fram. Det la sig dock ganska snabbt efter att vi backade tillbaka lite och införde ännu tydligare rutiner kring ensamhetslämningen.
På jobbet har det dock aldrig varit något problem, troligtvis för att det är mer folk i rörelse där.

Kan säga att det är hemskt att ha hundar inskrivna på djursjukhus som aldrig lämnats ensamma. Hemskt både för hunden, personalen och de andra hundarna som är där…
Jag ensamtränar när jag är hemma. Har flera hundar och häst som behöver kvalitetstid. Då kan jag ju ha lite koll.
 
Då tolkar vi osäkerhet olika. Enligt mig har alla däggdjur osäkerhet utom möjligtvis psykopater. Det är en biologisk funktion för att djuret inte ska kasta sig utför en klippa. Osäkerhet kan också uppkomma om man vill vara till lags och inte förstår tex för att människan är ny för en.

Att rädslor är arvbara vet jag, men det är inte alls samma sak som naturlig osäkerhet.

Fast det behöver man väl inte tävla för att veta? Det är väl bara att gå på parkeringen på kvantum en lönehelg?

Nja, att den hund läser av en ny människa är inte lika med att den är osäker. Det kan en socialt trygg hund göra utan att uppleva obehag och visa undvikande beteenden. Det är en normalt social trygg hund. Sen känner en socialt trygg hund ofta inte så stort behov av att lägga särskilt mycket tid på att läsa av nya människor om de inte ska exempelvis träna med personen.

Social nyfikenhet (viljan att interagera/undersöka kan finnas hos både socialt trygga som socialt osäkra hundar). Bland den svåraste hunden att ha är en hund med social osäkerhet tillsammans med en stor social nyfikenhet, det vet jag av egen erfarenhet. Alla tror att det är en hund som är glad i människor när den egentligen är jättestressad och försöker kontrollera sitt eget obehag genom att visa intresse och fjäska för den person den är osäker på.

En hund med längre social trygghet och lägre social nyfikenhet är ofta lättare för den kommer inte söka på den person den är osäker på. Även om det inte är kul för hunden att uppleva osäkerhet så är det en hund är är lättare för alla att läsa än den i exemplet ovan.

En hund med social trygghet men låg social nyfikenhet är inte direkt intresserad av främmande människor men är aldrig osäker i deras närhet eller om de ska undersöka hunden.

En hund med social trygghet och lite mer social nyfikenhet kommer att hälsa på främmade människor på ett balanserat sätt när tillfälle bjuds. Inte samma som att de springer fram till kreti och pleti.

Social trygghet ska alla hundar ha (men det är många som mer eller mindre medvetet inte avlar för det), social nyfikenhet skiljer mellan raser beroende på användningsområden.

Det är inte rädslorna som är ärftliga utan förmågan att utveckla dem. Många verkar tro att valpar ploppar ut och redan är "rädda" så är det ju inte. Däremot är deras förmåga att hantera och avreagera i skrämmande situationer redan programmerad. En hund som har bra sådana förmågor kommer mest troligt inte utveckla några rädslor oavsett stimuli.

Nej att besöka en parkering är verkligen inte samma sak som att prestera i en tävlingssituation. Min första kelpie hade ganska rejäla brister i mentaliteten. Han var med på precis allt du beskriver utan några som helst problem, hur enkelt som helst. Han älskade bland annat att vänta utanför mataffären (men matte eller husse såklart). Men över tid så fick han det allt jobbigare i tävlingssituationerna. Han var socialt osäker och hade svårt att fokusera 100 % på arbete med många okända människor runt omkring.
 
De som jag tror är Sveriges största labradoodleuppfödare har själva haft vårdhundsutbildning i många år men har inte längre, de har sålt den till några som varit inblandade i den. Antagligen blir man då som valpköpare som vill ha vårdhund varmt rekommenderad från uppfödaren att gå den utbildningen och det verkar inte konstigt om många klarar den. "Vårdhund" är väl ett rätt allmänt begrepp som kan innebära allt från att dra av strumpor och hämta saker från golvet till att vara ett rent stöd när människohjärnan är i kaos. Och sådana uppgifter tror jag inte man behöver vara pudelkorsning för att klara.

Det var precis den kenneln jag menade. Jag har inga åsikter om vårdhundsverksamheten, jag kan inget om sån utbildning. Men hemsidan gav absolut inte intrycket av seriös hunduppfödning, däremot väldigt mycket lull-lull.
 
Det var precis den kenneln jag menade. Jag har inga åsikter om vårdhundsverksamheten, jag kan inget om sån utbildning. Men hemsidan gav absolut inte intrycket av seriös hunduppfödning, däremot väldigt mycket lull-lull.
Är det den i Skåne?
Känns mer som en svensk version av en valpfabrik än någonting annat.

"Våra hundar har inga sjukdomar".
Dra den om påskharen. Hört om mutationer? Tyvärr går det inte att som uppfödare få 100 % friska hundar år ut och år in. Naturen är icke sådan.

Fast ju mindre man vet desto mer tror man att man vet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 935
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 734
Senast: Xomymy
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 778
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp