Bukefalos 28 år!

Rätt att rida där?

Sv: Rätt att rida där?

Nu finns det ju vägar som faller utanför dessa ramar, t.ex. väg som jag själv bryter av olika anledningar. Och jo, om jag kan påvisa att vägen tar skada av ridning så kan jag få stänga av den, vilket man åxå kan läsa i den första länken!

Kicki :)

En nyfiken undran bara, kan du ge några ex. på hur en väg kan skadas av ridning
 
Sv: Rätt att rida där?

Givetvis är det så! Och har man en väg som det färdas friskt på och då t.ex. under/stax innan tjällossningen är det lätt att kunna påvisa skador. Har hänt här i byn på en väg som blev illa åtgången och togs ur bruk under drygt 2 mån. för allt typ av trafik inkl. hästar, vilka åxå brukade vägen friskt, framförallt travhästar i träning.

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rätt att rida där?

Det kan jag, om det ska behövas...

På vår gamla landsväg gillade tjejer från ett stall att rejsa i full galopp utmed en inbjudande sträcka. Detta innebar givetvis att hovarna grävde upp hål i gruset och på ett ställe i en nittiogradersböj med kraftig dosering valde alla alltid att ge ett extra järn i innerspår. Vilket resulterade i att gruset kraftigt gröptes ur och i samband med regnväder rann sedan vattnet koncentrerat i dessa "gröppor" och drog med sig mer och mer vägmaterial ner i diket, i st f att flöda jämnt som tidigare. Vi grannar lagade i flera omgångar dessa och andra skador, orsakade av tjejernas hästar. Till slut ställde vi dom inför valet att rida lugnt på vägen eller inte alls. Så det blev lugnt! :)
En annan gång var det tränande travhästar (inte ridning alltså) som förstörde en privat väg så till den grad att det inte gick att cykla på den. Även den verksamheten stoppades.

Läste f ö i bladet att man var upprörda i en grannkommun över att ryttare där förstörde det gång och cykel-spår man med frivilliga krafter och kommunens hjälp lyckats ställa iordning. Trots reglementsenliga skyltar om att all annan verksamhet, inkl ridning och hästkörning, än cykling och promenader var förbjudet. Gissa om dom ryttarna är poppis i omgivningarna där!?

Hur korkade kan man vara?

LIA
 
Sv: Rätt att rida där?

Givetvis är det så! Och har man en väg som det färdas friskt på och då t.ex. under/stax innan tjällossningen är det lätt att kunna påvisa skador. Har hänt här i byn på en väg som blev illa åtgången och togs ur bruk under drygt 2 mån. för allt typ av trafik inkl. hästar, vilka åxå brukade vägen friskt, framförallt travhästar i träning.

Kicki :)

Av all trafik ja, detta var väl en kombinaton av vår och trafik (bil, häst osv)
 
Sv: Rätt att rida där?

Det kan jag, om det ska behövas...

På vår gamla landsväg gillade tjejer från ett stall att rejsa i full galopp utmed en inbjudande sträcka. Detta innebar givetvis att hovarna grävde upp hål i gruset och på ett ställe i en nittiogradersböj med kraftig dosering valde alla alltid att ge ett extra järn i innerspår. Vilket resulterade i att gruset kraftigt gröptes ur och i samband med regnväder rann sedan vattnet koncentrerat i dessa "gröppor" och drog med sig mer och mer vägmaterial ner i diket, i st f att flöda jämnt som tidigare. Vi grannar lagade i flera omgångar dessa och andra skador, orsakade av tjejernas hästar. Till slut ställde vi dom inför valet att rida lugnt på vägen eller inte alls. Så det blev lugnt! :)
En annan gång var det tränande travhästar (inte ridning alltså) som förstörde en privat väg så till den grad att det inte gick att cykla på den. Även den verksamheten stoppades.

Läste f ö i bladet att man var upprörda i en grannkommun över att ryttare där förstörde det gång och cykel-spår man med frivilliga krafter och kommunens hjälp lyckats ställa iordning. Trots reglementsenliga skyltar om att all annan verksamhet, inkl ridning och hästkörning, än cykling och promenader var förbjudet. Gissa om dom ryttarna är poppis i omgivningarna där!?

Hur korkade kan man vara?

LIA

Så biltrafiken hade inget med "kurvproblemet" att göra?
 
Sv: Rätt att rida där?

I tätort ska du ha hund i princip kopplad alltid.

Det heter att har man inte apell på sin hund ska
den vara kopplad. Och hur många har det.

På landet följer man årstiderna. Hunden får inte
vara lös på våren och sommaren. För att inte
störa alla smådjur och fåglar som har barn.
 
Sv: Rätt att rida där?

det är koppeltvång mellan vissa datum på året, av hänsyn till alla djurbebisar. De datumen borde gå att hitta på brukshundklubbens hemsida. Om jag var du (och var säker på att jag fick rida på åkern) så skulle jag kolla upp datumet ifall hon klagar ngn gång när det är koppeltvång.

Tror att koppeltvånget undantas om man jobbar med sin hund, men då ska den ha ett SBK-täcke som visar att den arbetar.

mars till september tror jag
 
Sv: Rätt att rida där?

Nej, åtminstone inte när det gällde skapandet av problemet. Vägen var som den var s a s, innan tjejerna började galoppa på den.
Efter vi fick stopp på det, så var den som vanligt igen.

Vad är det? Har du svårt att acceptera att ridning kan sabba vägar?

LIA
 
Sv: Rätt att rida där?

Nej det var inte i kombination, de bilar som körde var ytterst få, men eftersom vägen i stor utsträckning användes som travbana så blev den mer än bedrövlig. Att den stängdes av även för de få bilar som körde där var ju naturligt, för vem skulle springa dit och öppna vägbommen de få gånger det kom en bil!?

Kicki :)
 
Sv: Rätt att rida där?

Nej, åtminstone inte när det gällde skapandet av problemet. Vägen var som den var s a s, innan tjejerna började galoppa på den.
Efter vi fick stopp på det, så var den som vanligt igen.

Vad är det? Har du svårt att acceptera att ridning kan sabba vägar?

LIA

Varför så offensiv? Jag bara undrar, har inte alls svårt att acceptera att ridning kan vara ett problem.
 
Sv: Rätt att rida där?

Nej det var inte i kombination, de bilar som körde var ytterst få, men eftersom vägen i stor utsträckning användes som travbana så blev den mer än bedrövlig. Att den stängdes av även för de få bilar som körde där var ju naturligt, för vem skulle springa dit och öppna vägbommen de få gånger det kom en bil!?

Kicki :)

Då förstår jag:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 557
Senast: Jadzia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 331
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp