Rätt/Fel? Knivdödad hund

Nikkis

Trådstartare
Tror inte att det finns en tråd om ämnet...?

Vad tycker ni, agerade mannen rätt eller fel? Vad kunde han ha gjort annorlunda?
Detta utspelade sig i Danmark.


Varning för känslig bild i artikeln.
Länk
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Fel !

Han hadde redan fått loss hunden när han bestämde sig för att döda den. Inte ok tycker jag.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Visst blir man kluven.. det stod att han fick bort hunden och SEN knivskar den.. så jag tycker nog att om det inte hade räckt med att han fick bort hunden, utan att den skulle lyckats ta sig undan och attackerat igen, så visst, då känns det nog ändå "ok"...

men om han nu bara drog iväg den och liksom hade lyckats stoppa den, så känns det jäkligt fel.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Hmm , Läste igenom artikeln och av den infon som lämnas där ,tycker jag att det var fel agerande. Attacken var redan "avvärjd" - med andra ord myndigheternas ansvar att döma påföljd.Inte OK att en person
(som jag fattade som inte ens ägde hunden som blev biten ? ) Tar "lagen i egna händer" på det viset.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Det framgår inte vad som hände efter att han "fått bort hunden" från terriern. Var den fortfarande rabiat och högg omkring sig eller inte, gick den att hålla? Avgörande tycker jag för att man ska kunna döma ut handlingen eller inte.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Och till Trollet; Ja jag är också väldigt kluven, synd att det inte stod lite mer detaljerat...

Men jag uppfattar av den här texten; "Han ryckte och slet i Micki och fick loss hunden så han kunde sticka kniven i strupen på den.
Mannen avslutade med att dra i väg den amerikanska bulldoggen och skära av den halsen."
som att han faktiskt fick loss hunden, för att först sticka den i halsen och sedan dra iväg den för att "slutföra jobbet"... Vilket känns väldigt Fel!:crazy:

Sen vet jag inte om jag är så pigg på den tanken att han la sig i såsom han gjorde.... Hmm...
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Lite så känner jag också faktiskt.
Jag har full förståelse att utomstående vill hjälpa till vid en sådan attack, men att verkligen ta livet av hunden på det viset känns inte riktigt så OK... Men visst, vi vet ju inte vad som hände "där i mellan".

Sen undrar jag varför mannen bar en kniv, såvida han inte jobbade inom något som tillåter det...
Fast lagarna i Danmark kanske inte är som här i Sverige på den fronten?
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Det framgår inte vad som hände efter att han "fått bort hunden" från terriern. Var den fortfarande rabiat och högg omkring sig eller inte, gick den att hålla? Avgörande tycker jag för att man ska kunna döma ut handlingen eller inte.

Det första man bör fråga sig är dock vilken rättighet denne person hade att ha en kniv i sin bil.

På ett annat forum inflikade en person att hunden efter knivsticket i halsen ev. skulle kunna ha haft livshotande skador och riskerade att dö plågsamt. Att personen i det läget valde att skära halsen av hunden skulle i det avseendet kunna ha varit riktigt, men artikeln är inte särskilt detaljrik och det är egentligen svårt att avgöra något utifrån den information vi fått ta del av.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Det verkar som att attacken redan var avvärjd och att flera knivstick skett. Om jag tolkar artikeln rätt så inte ok, inte en förbipasserandes åsikt att ta sådana beslut.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Rent spontant så nej, jag tycker det var onödigt våld att skära halsen av hunden och inte hans beslut om han tyckte att hunden "behövde avlivas".

Att hans första tanke överhuvudtaget var att ta till kniv är jag lite "sådär" inställd till.. :crazy:
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Nu var det ingen av oss som var där och såg händelsen, så det är ju svårt att säga. Men jag kan mycket väl tänka mig att hunden var så rabiat att det inte fanns någon annan tänkbar utväg just när man var mitt i situationen.

Att ägaren till terriern hade kört in ett skaft i strupen på den attackerande hunden och det inte hjälpte säger en hel del om vad för tillstånd hunden befann sig i. Mannen drog iväg hunden, men sen då? Ska han bara släppa den sen? Ska han stå där tills polisen kommer? Hur lång tid tar det för polisen att komma till stora saker i Sverige?? Är det ok att behöva stå och vänta i 6 timmar på att polisen ska komma? Han kanske var på väg någonstans viktigt. Eftersom jag inte såg hur hunden betedde sig kan jag heller inte bedöma hur det skulle gått till. Kanske hunden attackerade mannen när han hade fått loss den från terriern?

Att han hade en kniv i bilen tycker jag inte heller är så konstigt. Han är kanske byggare, mattläggare, jägare eller bara hade en hästtransport med hästar i på släp. Jag vet många människor i Sverige som har kniv med sig i bilen när de kör hästar eftersom de vill kunna skära loss hästarna i en paniksituation (tex olycka där transporten välter) där de inte får loss knuten.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

*KL*

Vad är problemet, jag förstår det inte? Om vi kollar på den svenska nödvärnslagstiftning hade det här varit ett helt förenligt med lagen. Så länge nödvärnet trappas upp systematiskt och det inte räcker för att avvärja attacken kan det ökas ännu mer. Observera att enligt svensk lagstiftning gäller nödvärn även egendom och den får även "överlåtas" till en annan person.

Jag personligen välkomnar mer civilkurage, inom lagens råmärken!

Apropå att ha kniv i bilen så är det faktiskt riktigt användbart till en mängd små saker, peta upp oblatet på oljeflaskan, skära upp förpackningen till torkarbladen, skrapa bort oxid från lampor etc. Det är i det flesta fall inte frågan om självförsvar.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

det beror ju såklart helt på vad som hände. om hunden var så svårt skadad att en snabb avlivning var det enda rätta, eller om den inte gick att hantera efter attacken. ingen kan ju tvivla på att det var fel om han dödade hunden "bara för att".

när det gäller vassa vapen i bilen så tycker jag att det hör hemma i varje bil. jag har en yxa i min bil. det kan vara bra att ha om jag kör på något vilt som behöver avlivas eller kommer fram till en olycksplats.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

*KL*

Nu är det säkert samma med Dansk journalistik som svensk. Ju saftigare man skriver ju mer ex får man sälja

Om nu en hund av vilken ras det än må vara, Hoppar ut ur ett fönster för att attackera en liten hund så är nog dennes sinnesstämning inte helt lugn när någon fått bort den från den bitna hunden. Tror det ska mycket till för att folk över huvud taget ska reagera på en hundattack. Speciellt stanna en bil o ingripa.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jag är kluven. Innerst inne tycker jag att det är fel men hur många har hjärta nog att se sin egna hund slitas isär ? Hur gör man själv i en sådan sits ?

Vet en liknande händelse här i stan för några år sen där en pitbull-blanding blev yxad av sin ägare. Hunden dog inte av sina skador utan plågades istället tills veterinären avlivade hunden. Det tycker jag är helt fel.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Hade han fått bort hunden och den var hanterbar var det ju mkt onödigt att skära halsen av den. Men hur klar är man i huvudet i en sådan situation?
Har hunden dessutom hoppat ut genom ett fönster för att attackera en annan hund och sedan fått ett föremål stucket i strupen utan att avbryta attacken så var den nog inte särskilt hanterbar heller...

Och kniv det har de flesta jag känner i sina bilar, vanligtvis också en yxa. Är pojkvännen på väg till/från jobbet har han en hel del grejer med sig som i en tidningsartikel kan räknas som "kniv" och användas i nödvärn. Men inte är de vapen för det utan arbetsredskap som han nyttjar inom sitt yrke.

Men lite mer info hade ju varit bra...Ganska illa skriven artikel tycker jag, väldigt rörig och faktatom.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Min första spontana tanke var "helt rätt,en mindre galen hund ute på gatorna..",och ja,ju mer jag tänker på det,så ja det var ok,det lär ju inte vara sista gången den anfaller,och det var säkerligen inte den första gången heller!

Jag skulle nog inte själv kunna sticka ihjäl en hund,men skulle inte gråta blod om jag lyckades sparka ihjäl en galen hund som anföll min!
Och jag menar då en halvt galen hund,inte en "vanligt" hundslagsmål!
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

:eek::eek::eek:
Är folk helt från vettet idag!? Är det mer rätt idag av en människa att döda ett djur än av en hund att göra det samma? Jag är återigen chockad av mänsklighetens galenskap! Och vad tusan gjorde hundvakten??
Jag skulle själv aldrig kunna sparka på en hund, inte ens om den var främmande och anföll min. Främst för att det inte ens skulle vara ett alternativ och så långt över gränsen till vad som är OK att jag inte ens i en sån situation skulle tänka tanken. Nej FYFAN alltså, den människan kan inte ha varit frisk!:mad: Ännu mer synd om ägaren till den stackars am.bulldoggen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jag skulle absolut kunna ta till riktigt drastiska medel för att försvara min egen hund. I somras fick jag kicka en som försökte attackera min. Dock aldrig ha ihjäl den, aldrig...
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

I somras fick jag kicka en som försökte attackera min. Dock aldrig ha ihjäl den, aldrig...

Att sparka till en hund tycker jag är väldigt stor skillnad mot att sticka kniven i en hund :crazy: Jag sparkade en gång iväg en fullständigt rabiat Jack russel terrier som såg min hund som ett köttstycke. Men det är klart, en JRT väger väl 8 kilo, en amerikansk bulldog väger nog minst 40-50kg.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 097
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 361
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp