Rätt/Fel? Knivdödad hund

Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jag tror också att man måste ha varit med i situationen för att veta om det var berättigat eller inte att avliva hunden såsom mannen avlivade hunden.

Ingen av oss var där och vi kan bara spekulera i hur det hela gick till. Jag tror att hade vi varit med eller hade vi fått se en video på attacken så hade vi kanske alla varit enade om att hunden skulle avlivas på stället.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Även jättebra att ha om det händer en olycka och man behöver skära bälten osv.

:eek:Är inte du yrkeschaufför? Då borde du veta att man ger fan i att skära av bälten eller ta ut folk ur fordonen innan nackkragar och sjukvård är på plats!

Är det en väldigt liten olycka så tar man av sig bältet själv.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Det är ju första och främst hemskt svårt att bedöma om dödligt våld var nödvändigt. Vi vet inte hur hunden agerade efter de hade fått loss den från terriern. Högg den efter människorna? Var den öht. hanterbar?

Visst tyckte jag att det lät överdrivet att skära halsen av hunden, sedan tog jag ett andetag och insåg att om hunden redan har blivit stucken i halsen är det inte osannoligt att den var dödligt skadad och då kan det mycket väl vara befogat att avliva hunden med de medel man har till hands. I detta fall en kniv.

Ja, det kan vara befoga att sticka en anfallande hund med kniv och ja, det kan vara befogat att rätt och slätt avliva den om den blivit dödligt skadad. Var det rätt i denna situation? Inte en aning.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jag tycker det är svårt att säga om det är rätt eller fel då man inte har nog med info om händelsen. Jag tycker dock det är rätt att hunden som attackerade är död, hundar som attackerar andra hundar/människor hör inte hemma i samhället. Dock kan man beroende på situationen faktisk var ifrågasätta vem och hur hunden dödades i detta tillfälle.

:eek:Är inte du yrkeschaufför? Då borde du veta att man ger fan i att skära av bälten eller ta ut folk ur fordonen innan nackkragar och sjukvård är på plats!

Är det en väldigt liten olycka så tar man av sig bältet själv.

Finns faktiskt tillfällen man kan behöva skära av bälten, ex om bilen brinner eller det på annat sätt är livsfarligt att lämna kvar personen i bilen ;)
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Finns faktiskt tillfällen man kan behöva skära av bälten, ex om bilen brinner eller det på annat sätt är livsfarligt att lämna kvar personen i bilen ;)

Det är bara på film bilar brinner.:rofl:

Vid vilka tillfällen är det bättre att flytta en skadad och istället avsevärt höja risken för allvarliga skador?
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Det är bara på film bilar brinner.:rofl:

Vid vilka tillfällen är det bättre att flytta en skadad och istället avsevärt höja risken för allvarliga skador?



Oj, då har det blivit en sensation här. För i går varnade trafikradion om en bil som brann vid vägbanan.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

En av mina kunder blev svårt bränd när han misslyckades med att få ut dett par ur en brinnande husbil så vad surrar o flinar du om????
PL
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Oj, då har det blivit en sensation här. För i går varnade trafikradion om en bil som brann vid vägbanan.

Bilar brinner av fel i elsystemet inte pga krockvåld! Vill du rädda folk ur en brinnande bil skall du vara rustad med en brandsläckare, inte en machete.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Det är ju därför jag själv sett det 1 gång :confused:

Bara en gång, nytt körkort eller färdas du väldigt sällan på vägarna?

Som jag skrev tidigare, bilar brinner av fel i elsystemet och en det går betydligt fortare att släcka branden med en brandsläckare istället för att leka rambo.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

En av mina kunder blev svårt bränd när han misslyckades med att få ut dett par ur en brinnande husbil så vad surrar o flinar du om????
PL


Hade din kund varit rustad med en brandsläckare hade det säkerligen gått bättre för honom/henne. Att det inte finns något krav på brandsläckare i bilar finner jag väldigt märkligt.

Bilar brinner inte av krockvåld det är dåligt underhållna elsystem som är boven i dramat och när det händer är det lättare att komma med brandsläckaren istället för att försöka skära av ett bilbälte i ett trångt och mörkt utrymme (ska personerna ut går det mycket snabbare att knäppa upp bälterna).

Ett bilbälte är liksom inget som man skär igenom som smör med mora kniven, det är betydligt svårare än så!

Sen finner jag det komiskt att många har större skolning från Hollywood än från olika utbildningsinstitutioner. Bilar brinner inte efter olyckor (ytterst ovanligt), en 5,56 viner inte över huvudet (den "pisksnärtar") och de flesta problem löser man inte med våld, det krävs mer finness än så.

Med de orden lämnar jag diskussionen.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Diskussionen var väl om häftiga bilbränder var ett reelt problem. Det var länge sen o jag kommer inte ihåg om han hade släckare eller inte. O i det här fallet blev bilen snabbt övertänd efter kollision sen får du tro vad du vill o tramsa bäst du vill.
PL
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Upplysningsvis:

Som först vid en olycklplats gäller L-ABC:
L = Livshotande läge
A = Andning
B = Blödning
C = Chock

Vet inte vilken verkligeht du lever i, men som först på en olycksplats - med allt kaos som det kan innebära - så kan det ABSOLUT bästa att göra vara att flytta ut skadade ur fordonet! Annars kan risker finnas för ytterligare skador på inblandade beroende på hur fordonen står osv.

Dessutom är det näst intill omöjligt att ge vare sej konstgjord andning och/eller hjärtkompressioner på en person som sitter fastspänd i en bil!

Så tagga ner!!

Den som är först på plats avgör själv vad som måste göras och INGEN kommer i efterhand att ifrågasätta den personens handlande om liv var i fara!

Om personerna inte andas spelar det ju liksom ingen roll om deras rygg/nacke är hel eller ej!

/Swat
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

KL

Ja det har vart ett himla rabalder om detta här nere i Danmark. Jag råkade höra en intervju med bulldog-ägaren på danska p4, och han verkar inte riktigt klok :mad:

"Invånarna försöker få mig ut ur byn. De har öppet kommenterat att de inte kan förstå, varför jag i hela friden inte tar mitt pick och pack och sticker tillbaka till Köpenhamn, tillsammans med min potensförlängare ... Men det pallar jag inte. Nu är det nämligen jag, som ska se om jag kan få ut dem ur byn."

Dessutom vågar inte vittnena träda fram, för att dom är rädda för ägaren (enligt polisen)...

Läs och hör det här: http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/Lolland/2009/10/13/070305.htm

I länken beskrivs också den dåliga stämningen i byn (som är på ca 500 pers, ganska liten mao). Han verkar inte så poppis :crazy: Det kan väl tom. vara så, att han med kniven mycket väl visste vems hund det var? Och vad hunden var kapabel till? Men jag spekulerar bara nu som sagt...
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

:eek:Är inte du yrkeschaufför? Då borde du veta att man ger fan i att skära av bälten eller ta ut folk ur fordonen innan nackkragar och sjukvård är på plats!

Är det en väldigt liten olycka så tar man av sig bältet själv.

Jo det är jag. :grin: Och tänka sig att jag har vett nog att själv kunna avgöra vad som är lämpligt i vilken situation.

Och jag har varit i en situation där bälten behövde skäras av, fick beröm för snabbt tänk av räddningstjänst sen.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Säger som nästan alla redan sagt;

FEL!

Min motivering till det är att han redan fått bort hunden från den andre.. och eftersom de står att han släpar iväg hunden och sedan skär halsen av den så finns inget annat alternativ för mej än att kalla det brott.

Fy sjutton vad hemskt. Om mamman som passade hunden hade sett till och ha fönstret stängt från början så hade ju inget hänt.
Men jag vet ju inte hur de såg ut och de är alltid lätt och tänka om hit och om dit.

Men jag tycker som sagt det var fel av mannen och handla som han gjorde. Plus för att han hjälpte till, men onödigt och gå så långt att man släpar iväg hunden och skär halsen av den.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Nej verkligen inte, ser du bara svart eller vitt?
Jag har tyvärr varit i den situationen med min hund, jag tog upp honom i famnen för att jag såg att dne hunden hade bara en sak i sikte, det var att slita min valp i stycken, det hela slutade med att jag blev biten. En annan gång var det en kompis hund som blev påflugen av en hund som hoppat ut ur hundgården, idioten till matte stod och stirrade inne i hundgården under hela proceduren, den gången högg jag tag i hundens halsband innan den hunnit hugga tag i kompisens hund, så jag står varken och glor eller gapar och har mig utan försöker kanske tänka mer så att inte hunden tar det hela som ett ännu större hot.
Oftast nöjer sig hundarna med att göra några tomma utfall.


Mycke möjligt men jag skulle inte chansa. O vänta tills den satt i halsen på min hund. Dock är det ju så att om man sparkar en hund som redan biter sej fast så triggas dom väl mer??? Vilket inte är den reaktionen jag vill ha i alla fall. Försöket skydda min flock INNAN den annfallande hunden kommer emot. Går emellan även om det är en snäll hund som kommer mot oss lös. Den försöker jag i första hand skrämma bort.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jag skulle själv aldrig kunna sparka på en hund, inte ens om den var främmande och anföll min. Främst för att det inte ens skulle vara ett alternativ och så långt över gränsen till vad som är OK att jag inte ens i en sån situation skulle tänka tanken. Nej FYFAN alltså, den människan kan inte ha varit frisk!:mad: Ännu mer synd om ägaren till den stackars am.bulldoggen.

:eek::eek::eek:

Stackars din egen hund som vid tillfälle som detta inte skulle få hjälp av dig till försvar-inte ens med sparkar.:mad:


Jag hoppas och tror att jag vid tillfälle som detta skulle försvara min lille hund till sista blodsdroppen, om jag mot förmodan inte hade haft min sedvanliga kniv i fickan så hade jag varit jävligt tacksam över att få hjälp av en förbipasserande.

Till skillnad från dig tycker jag den personen verkar fullt frisk, med en stake i sig som är få förunnat,men det är tydligt klart, du verkar i fall som detta, om det skulle drabba dig,tänka mer på ägaren till den andre hunden.:eek:
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

min gamla hund menade allvar med sina utfall. där hade det inte hjälpt om du sa "snälla söta vovven, gå hem med dig nu". en hund i affekt är blockerad och det kan krävas ganska drastiska åtgärden för att bryta blockeringen. tack och lov räcker det oftast med ett par välriktade sparkar!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 360
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 770
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp