Rätt/Fel? Knivdödad hund

Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Tycker det är skrämmande att 89 % av de som röstat i tidningen anser att det var rätt att DÖDA hunden!
Läser man mer om det i annan länk här så förstår man att troligen är både hund och husse kända på orten.
Vi vet inget om vem mannen med kniven är.Låter som rena actionfilmen att han kommer förbi just då,hoppar ut med kniven i högsta hugg,brottas med hunden,sticker kniven i halsen etc.
Märk väl att han sen får väck hunden från den lilla hunden och skär halsen av den stora jycken!
Prio ett borde väl vara att RÄDDA OFFRET,inte döda angriparen.
Och sen när får man ta lagen i egna händer och döda andras djur/egendom,ens i Danmark?
Hunden bör ha varit oskadligjord med ett stick i strupen,tycker jag.
Då kunde man ringt polis,stoppat blodflödet,fått båda till djursjukhus.
Sen kunde lagen haft sin gång och utredning på hund och ägare hade säkert gjorts.Att mannen här gjorde den processen kort var liksom inte hans jobb.
Bryta en attack- ja.Helt rätt.Men döda - nej.
Om man inte får isär 2 som slåss (attack eller "bara" rang-diskussion) ensam kan man ta till t ex vattenslang,dänga till med nåt på den som verkar leda attacken (en gren,sko,trätoffla,ridpiska etc).Har märkt att det funkar med Anti-Bit-sprayen jag har i stallet.Den är som stopp-och-väx och kanske funkar lite som en överfallsspray.Iaf dödar den inte någon.
Man ska def inte gapa på hundarna för det uppfattas som att man hejar på dem.
Ber om ursäkt att det blev långt.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

min gamla hund menade allvar med sina utfall. där hade det inte hjälpt om du sa "snälla söta vovven, gå hem med dig nu". en hund i affekt är blockerad och det kan krävas ganska drastiska åtgärden för att bryta blockeringen. tack och lov räcker det oftast med ett par välriktade sparkar!

Precis, tack och lov för det!
Hunden jag fick kicka i somras verkade inte ens känna av sparken, han blev mest paff att han inte nådde fram/blev undanknuffad så därför avbröt han attacken. Så man behöver inte i det läget få dåligt samvete för hunden man sparkar, de tycks inte ha så mycket tid över för att känna efter.

Tycker det är synd bara att att hunden hamnade i den situationen. Hade matte haft koppel på så hade han sluppit allt. Jag brydde mig inte så mycket om händelsen, men det finns ju de som inte vet hur de ska göra eller som i hast-hunds fall kanske inte klarar av att ta till en spark (även om jag tror att hon skulle det om det verkligen behövdes).
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Prio ett borde väl vara att RÄDDA OFFRET,inte döda angriparen.
Och sen när får man ta lagen i egna händer och döda andras djur/egendom,ens i Danmark?

Det finns flera exempel där hundoffer kunde ha räddats bara det funnits någon som tillräckligt kvickt dödat angriparen.

För min del anser jag en hund som hugger för att döda och inte släpper taget, den har förverkat sin rätt att leva, lite tråkig väg att gå som här, men hellre knivhuggen på plats än att ingen ingriper och den lille vovven blir uppäten.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Håller med,men just i detta fallet tror jag hunden var dömd på förhand pga sin ägare.
Det är lätt att säga att man skulle göra allt för att rädda sin egen hund,men att göra det..???
Visst,säkert skulle många kunna sparka efter/till en attackerande hund.
Kanske drämma till den i skallen med ngt hårt för att få den att släppa,men att sticka en kniv i den för att direkt döda den? Tveksamt.
Eller är det så att folk är impade av att NÅGON hade "modet" att göra det de själv inte vågar?
(Mitt inlägg är inte riktat direkt till dej Ginnies.)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 100
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 363
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp