Rätt/Fel? Knivdödad hund

Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jag blev anfallen av en gatuhund för flera år sedan för att jag var ute med min valp och var tvungen att korsa vägen som den hunden ansåg vara sin egen, hade valpen i famnen och hunden högg mig hårt i benet, har ännu kvar ett långt ärr, jag fick inte ens då sparkreflexen, men en förbipasserande sparkade iväg hundkraken. Så nog är det någon spärr i skallen som blockerar allt våld mot djur, på både gott och ont kanske?
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jag svarade på Hast-Hunds inlägg:

Jag skulle själv aldrig kunna sparka på en hund, inte ens om den var främmande och anföll min. Främst för att det inte ens skulle vara ett alternativ och så långt över gränsen till vad som är OK att jag inte ens i en sån situation skulle tänka tanken.

Det hade egentligen inte så mycket med just artikeln och frågan om just skära halsen av hunden var rätt eller fel. Jag valde att inte svara på vad jag tyckte om det eftersom det är så lite fakta man har om händelsen. Sen har jag absolut mina åsikter och funderingar om det lilla man vet, men man får ju dra vissa slutsatser som kanske inte egentligen stämmer överens med vad som hände.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jag blev anfallen av en gatuhund för flera år sedan för att jag var ute med min valp och var tvungen att korsa vägen som den hunden ansåg vara sin egen, hade valpen i famnen och hunden högg mig hårt i benet, har ännu kvar ett långt ärr, jag fick inte ens då sparkreflexen, men en förbipasserande sparkade iväg hundkraken. Så nog är det någon spärr i skallen som blockerar allt våld mot djur, på både gott och ont kanske?

Jag tar bara till våld i absoluta nödfall. Men visst kan jag göra det, men för bara ett par år sedan var jag som du. Jag har också blivit biten av annan hund för att skydda min egen vid möte utan att göra något, men detta var många år sedan.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jo samma gäller min situation, jag skulle kanske reagerat annorlunda idag, vem vet? Jag tror att det var chocken som gjorde att jag frös till is istället för att försvara mig mot jycken. Var mest rädd för att min hund inte skulle bli ihjälsliten.

On topic igen: Håller med om att artikeln saknar mycket fakta.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

jag tycker nog att man är skyldig sin hund att försvara den så gott man kan. det är väl det ultimata sveket att bara se på när din hund blir ihjälbiten för att det är synd om den andra hunden...
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jag skulle själv aldrig kunna sparka på en hund, inte ens om den var främmande och anföll min. Främst för att det inte ens skulle vara ett alternativ och så långt över gränsen till vad som är OK att jag inte ens i en sån situation skulle tänka tanken.

Jag värderar alla djurs liv högt, men inget lika högt som mina egna hundar. Jag skulle göra vad som krävdes för att försvara min hund om en annan attackerade den, men jag vette sjutton om jag skulle komma på tanken att skära halsen av den..
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Så du skulle bara stå och titta på när din hund blir biten och påflugen av en annan hund?
Nej verkligen inte, ser du bara svart eller vitt?
Jag har tyvärr varit i den situationen med min hund, jag tog upp honom i famnen för att jag såg att dne hunden hade bara en sak i sikte, det var att slita min valp i stycken, det hela slutade med att jag blev biten. En annan gång var det en kompis hund som blev påflugen av en hund som hoppat ut ur hundgården, idioten till matte stod och stirrade inne i hundgården under hela proceduren, den gången högg jag tag i hundens halsband innan den hunnit hugga tag i kompisens hund, så jag står varken och glor eller gapar och har mig utan försöker kanske tänka mer så att inte hunden tar det hela som ett ännu större hot.
Oftast nöjer sig hundarna med att göra några tomma utfall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jag värderar alla djurs liv högt, men inget lika högt som mina egna hundar. Jag skulle göra vad som krävdes för att försvara min hund om en annan attackerade den, men jag vette sjutton om jag skulle komma på tanken att skära halsen av den..


Precis, och det är det här som det tvistar, var går gränsen för vad som krävs och vad avgör vad som krävs?
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Jag är kluven. Jag tycker faktiskt inte en sådan där farlig hund (herregud, den fortsätter försöka döda efter att den blivit ordentligt skadad!) är livsberättigad, så vad är skillnaden på att få en spruta och få halsen avskuren, förutom att det sista innehåller mer blod?
Men å andra sidan så är det inte den människans beslut att hunden ska avlivas, det ska gå genom domstol isf.

Fast jag kan tänka mig att hunden var allvarlig skadad redan och då kanske mannen valde att avliva den snabbt på plats.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Nej verkligen inte, ser du bara svart eller vitt?
Jag har tyvärr varit i den situationen med min hund, jag tog upp honom i famnen för att jag såg att dne hunden hade bara en sak i sikte, det var att slita min valp i stycken, det hela slutade med att jag blev biten. En annan gång var det en kompis hund som blev påflugen av en hund som hoppat ut ur hundgården, idioten till matte stod och stirrade inne i hundgården under hela proceduren, den gången högg jag tag i hundens halsband innan den hunnit hugga tag i kompisens hund, så jag står varken och glor eller gapar och har mig utan försöker kanske tänka mer så att inte hunden tar det hela som ett ännu större hot.
Oftast nöjer sig hundarna med att göra några tomma utfall.

Alla har inte hundar som man lätt lyfter upp.
Och det du skriver om är ju egentligen inget allvarligt. Vanligt slagsmål har nog många avstyrt
Vad hade du gjort om du hamnat i samma sits som den som det länkade till? Och om inte mannen med kniven kommit och hjälpt till.
Vad hade du gjort då?
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

så vad är skillnaden på att få en spruta och få halsen avskuren, förutom att det sista innehåller mer blod?

För hunden är det nog en jäkla skillnad, vad hade du själv valt? Att få somna in fint i sömnen eller att någon skar halsen av dig?
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

För hunden är det nog en jäkla skillnad, vad hade du själv valt? Att få somna in fint i sömnen eller att någon skar halsen av dig?

Jag tror att i just den situationen där den inte hade annat än adrenlanin i hela kroppen så spelade det nog ingen roll, den kände ju tydligen inte ens räfsan inkörd i gapet. :crazy:
Om någon däremot hade skurit halsen av hunden bara så där när den inte var totalt borta i huvudet, då tycker jag det vore en stor skillnad.
Sedan tycker jag det är att föredra att avliva en hund lagligt istället.
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

KL. Verkar lite sjukt beteende att plocka fram kniven vid ett hunslagsmål, själv skulle jg nog ldrig tänka tanken även om jag oftst har kniv på mig o alltid i bilen.
PL
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Det framgår inte vad som hände efter att han "fått bort hunden" från terriern. Var den fortfarande rabiat och högg omkring sig eller inte, gick den att hålla? Avgörande tycker jag för att man ska kunna döma ut handlingen eller inte.
Håller med.

Om den var lugn och stilla är det ju onödigt, även om det är skönt att få bort såna hundar. Om den högg och försökte slita sig är det en annan sak.

Apropå att ha kniv i bilen så är det faktiskt riktigt användbart till en mängd små saker, peta upp oblatet på oljeflaskan, skära upp förpackningen till torkarbladen, skrapa bort oxid från lampor etc. Det är i det flesta fall inte frågan om självförsvar.
Även jättebra att ha om det händer en olycka och man behöver skära bälten osv.

jag tycker nog att man är skyldig sin hund att försvara den så gott man kan. det är väl det ultimata sveket att bara se på när din hund blir ihjälbiten för att det är synd om den andra hunden...
:bow:
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

en del människor verkar kunna köra på autopilot i paniksituationer och gör sådant som de normalt aldrig skulle kunna göra annars. men visst höjer man på ögonbrynen. det krävs ju ett handlande i flera steg för att registrera, stanna bilen, leta upp kniven och sedan sticka den i hunden, och helst utan att bli biten själv. man undrar ju var han har lärt sig färdigheterna?
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

Precis!!!
Jag har stuckit/avblodat många djur men skulle aldrig reagera så.
Men om jag träffar på ett trafikskadat djur så visst tar jag fram kniven direkt.
PL
 
Sv: Rätt/Fel? Knivdödad hund

KL..

Nu försvarar inte jag händelsen. Men att personen reagerade som han gjorde kan också varit att han fått nog av dessa hundar som attackerar. Kanske han varit med om det själv tidigare....
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 111
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 367
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp