Rätt till mer betalt?

Fibusen

Trådstartare
Jag skulle ha jobba:

Mån: 08-20
Fre: 08-20
Lör: 08-20
Sön: 08-20

Nu har/ska jag jobba:
Lör : 12.30-01.30
Mån: 08-20
Tis-ons: 20-08
Ons-tor: 20-08
Tor-fre: 20-08

Jag har alltså jobbat 4 av mina lediga dagar,nu kommer jag förhoppningsvis bli ledig i helgen,men "räcker" det att ge mig ledigt då jag skulle ha jobbat egentligen,eller kan man "kräva" något extra för att jag gått ut på mina lediga dagar?

Det har ju ställt till det lite då jag hade lite planerat i veckan,fått ändra dagistider i sista minuten (fick reda på att jag skulle jobba tis natt vid tis lunch), samt att jag förlorar ju lite i om att jag blir av med helg ob:n jag skulle haft.

Är med i kommunal,men företaget är privat.

Hade velat ringa kommunal och höra,men jag måste ha telefonen fri då chefen kommer ringa och ge schemat för nästa vecka när som,och skulle gärna vilja veta mina rättigheter till det samtalet.
 
Du har rätt till vad ni har avtalat. Har du accepterat arbetstidsändringen är det ju redan avtalat. Förhandla får man göra i förväg.

Diskutera med din arbetsgivare, personligen tycker jag det känns väldigt snett att vilja förhandla i efterhand.
 
Förhandla kommer jag inte att göra,utan jag vet att inom vissa yrken så kallas det "förskjuten arbetstid" och att man då har rätt att få en viss procent av lönen extra (är ganska mycket,typ 60% har jag för mig), frågan är ju om det gäller mitt yrke,eller om det är sånt jag får vara beredd på. (personlig assistent)

Det är alltså inget som ska förhandlas som sagt,utan frågan är bara om mitt yrke har rätt till ersättning för förskjuten arbetstid eller inte,och har jag det så är det ju en viss procent enligt reglerna,men har jag det inte så är det såklart inget jag vill/kan kräva heller,spec inte i efterhand.

Däremot så kommer jag säkerligen behöva påminna chefen om att jag ska ha det (om jag är berättigad) därav min fundering om det ska vara så eller inte. Var kanske lite dumt att skriva "kräva",för antingen så ska jag ha det eller inte,enligt regelboken. Får höra med chefen först och främst,får jag inget vettigt svar där blir det att fråga facket.
 
Jag skulle ha jobba:

Mån: 08-20
Fre: 08-20
Lör: 08-20
Sön: 08-20

Nu har/ska jag jobba:
Lör : 12.30-01.30
Mån: 08-20
Tis-ons: 20-08
Ons-tor: 20-08
Tor-fre: 20-08

Jag har alltså jobbat 4 av mina lediga dagar,nu kommer jag förhoppningsvis bli ledig i helgen,men "räcker" det att ge mig ledigt då jag skulle ha jobbat egentligen,eller kan man "kräva" något extra för att jag gått ut på mina lediga dagar?

Det har ju ställt till det lite då jag hade lite planerat i veckan,fått ändra dagistider i sista minuten (fick reda på att jag skulle jobba tis natt vid tis lunch), samt att jag förlorar ju lite i om att jag blir av med helg ob:n jag skulle haft.

Är med i kommunal,men företaget är privat.

Hade velat ringa kommunal och höra,men jag måste ha telefonen fri då chefen kommer ringa och ge schemat för nästa vecka när som,och skulle gärna vilja veta mina rättigheter till det samtalet.

Ingen aning vad som gäller för din branch och avtal men på min förra arbetsplats (kollektivavtal kommunal) så hade vi rätt att få betalt även för tidigare schemalagda timmar när det blev ett sent pass byte. Ex var jag schemalagd fredag 07-16 och de frågade på måndagen om jag istället kunde jobba 15-24 så fick jag betalt 07-24 trots att jag var hemma och latade mig 07-15.
 
Ingen aning vad som gäller för din branch och avtal men på min förra arbetsplats (kollektivavtal kommunal) så hade vi rätt att få betalt även för tidigare schemalagda timmar när det blev ett sent pass byte. Ex var jag schemalagd fredag 07-16 och de frågade på måndagen om jag istället kunde jobba 15-24 så fick jag betalt 07-24 trots att jag var hemma och latade mig 07-15.
Vilket härligt avtal ändå!

Jag jobbar för närvarande ingen övertid alls, vill de lägga till mig på annat får de göra byten mot pass jag vill bli av med som jag själv bestämmer och om jag verkligen inte vill så får de muta mig. Förhandlar direkt via telefon.
 
Jag skulle ha jobba:

Mån: 08-20
Fre: 08-20
Lör: 08-20
Sön: 08-20

Nu har/ska jag jobba:
Lör : 12.30-01.30
Mån: 08-20
Tis-ons: 20-08
Ons-tor: 20-08
Tor-fre: 20-08

Jag har alltså jobbat 4 av mina lediga dagar,nu kommer jag förhoppningsvis bli ledig i helgen,men "räcker" det att ge mig ledigt då jag skulle ha jobbat egentligen,eller kan man "kräva" något extra för att jag gått ut på mina lediga dagar?

Det har ju ställt till det lite då jag hade lite planerat i veckan,fått ändra dagistider i sista minuten (fick reda på att jag skulle jobba tis natt vid tis lunch), samt att jag förlorar ju lite i om att jag blir av med helg ob:n jag skulle haft.

Är med i kommunal,men företaget är privat.

Hade velat ringa kommunal och höra,men jag måste ha telefonen fri då chefen kommer ringa och ge schemat för nästa vecka när som,och skulle gärna vilja veta mina rättigheter till det samtalet.


Jag som också är personlig assistent får inte någon extra ersättning om jag ändrar arbetstiden. Du har ju som sagt redan gått med på det. Annars får du ju förhandla innan och antingen säga att dom får beordra in dig=mer betalt. Eller säga nej. Sen fick du ju mer ob eftersom att du jobbade natt istället för dagtid, så ob:t kanske jämnade ut sig?
 
De kan ju aldrig ringa för att tvinga dig att byta, utan det är ju alltid så att de frågar när de ringer dig och vill ändra din arbetstid. (Även om de kanske fular sig och inte uttrycker sig så.) På de arbetsplatser jag varit på, både inom vård och bevakning, har det varit förhandling vid det telefonsamtal där de ringer och frågar. Även nu när jag har lönetillägg för att vara flexibel frågar de alltid om det handlar om att jobba utöver min schemalagda arbetstid.

När de ringde för att flytta ett helgpass till veckodag bad jag första gången om att få med mig OB:et från helgen, numera säger min planerare alltid att jag får med mig det när han frågar om jag vill jobba veckodag istället för helg. Hade jag inte sagt något hade jag inte fått OB:et utan det är som sagt något att förhandla när du bestämmer dig för att byta passet.
 
De kan ju aldrig ringa för att tvinga dig att byta, utan det är ju alltid så att de frågar när de ringer dig och vill ändra din arbetstid. (Även om de kanske fular sig och inte uttrycker sig så.) På de arbetsplatser jag varit på, både inom vård och bevakning, har det varit förhandling vid det telefonsamtal där de ringer och frågar. Även nu när jag har lönetillägg för att vara flexibel frågar de alltid om det handlar om att jobba utöver min schemalagda arbetstid.

När de ringde för att flytta ett helgpass till veckodag bad jag första gången om att få med mig OB:et från helgen, numera säger min planerare alltid att jag får med mig det när han frågar om jag vill jobba veckodag istället för helg. Hade jag inte sagt något hade jag inte fått OB:et utan det är som sagt något att förhandla när du bestämmer dig för att byta passet.
Ska ta med mig det där om ob :P den var smart!

Men du har så rätt, man har ju möjlighet att planera sin lediga tid hur man vill. Dagis hos oss verkar inte alltid jätteglada i att ändra tider med kort varsel då det kan ställa till det med personal (tösen går extremlånga dagar de få hon går) och kanske matplanering. När man ringer in personal med kort varsel måste det ju finnas med i beräkningarna att folk inte kan. Detta har jag särskilt märkt som småbarnsförälder.
 
Jag som också är personlig assistent får inte någon extra ersättning om jag ändrar arbetstiden. Du har ju som sagt redan gått med på det. Annars får du ju förhandla innan och antingen säga att dom får beordra in dig=mer betalt. Eller säga nej. Sen fick du ju mer ob eftersom att du jobbade natt istället för dagtid, så ob:t kanske jämnade ut sig?

Ob blir lägre då jag annars skulle fått helg ob,natt Ob är lägre än helg. Och som sagt,jag vill inte förhandla till mig något,utan undrade bara hur det SKA vara. Maken får närmare 60% av lönen extra om han jobbar andra tider än schemat,men då är vi inte alls i samma bransch som sagt,men han nämnde detta och tyckte jag skulle kolla upp det iaf. Det är absolut inget jag skulle kräva för att jag ställde upp,i sånt fall så hade jag såklart tagit det direkt när dom frågade,utan undrade mer om man SKA få extra betalt.

Har iaf diskuterat med chefen nu när vi fick nya schemat, och innan jag ens han nämna det så fick jag tusen tack,och att dom skulle naturligtvis kompensera det på lönen för att jag bollat ihop det omöjliga. Såg det som ett gyllene tillfälle att fråga om det går under förskjuten arbetstid men det fanns inget sånt avtal i mitt yrke. Nu blir det mer en uppskattning för att jag ställt upp,samt att dom enligt lag ska meddela schemaändringar minst 2 veckor i förväg,men nu "måste" vi hoppa på nya schemat redan på måndag. Blivit ganska stora förändringar,från dagtid till dygn.
 
De kan ju aldrig ringa för att tvinga dig att byta, utan det är ju alltid så att de frågar när de ringer dig och vill ändra din arbetstid. (Även om de kanske fular sig och inte uttrycker sig så.) På de arbetsplatser jag varit på, både inom vård och bevakning, har det varit förhandling vid det telefonsamtal där de ringer och frågar. Även nu när jag har lönetillägg för att vara flexibel frågar de alltid om det handlar om att jobba utöver min schemalagda arbetstid.

När de ringde för att flytta ett helgpass till veckodag bad jag första gången om att få med mig OB:et från helgen, numera säger min planerare alltid att jag får med mig det när han frågar om jag vill jobba veckodag istället för helg. Hade jag inte sagt något hade jag inte fått OB:et utan det är som sagt något att förhandla när du bestämmer dig för att byta passet.
Smart med ob,det tar jag också med mig i framtiden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 958
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 971
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 278
Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 462
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp