Rättsskydd i hemförsäkring

S

susekl

Måste anlita advokat för en tvist och jag undrar lite om rättsskyddet i hemförsäkringen. I min försäkring står det att:

"Försäkringen gäller inte för tvister som har samband med arbete eller förvärvsverksamhet, för så kallade småmål, eller för brottmål med mera."

Funderar på hur dom tolkar småmål, det andra är ju rätt klart. Ska naturligtvis ringa till försäkringsbolaget på måndag och prata med dem, undrar bara om det finns någon som har uttnyttjat detta och kan dela med sig av sina erfarenheter.
 
Jag är mitt i ett "mål" och använder mig av rättshjälp via hemförsäkringen. Den är väl lite si och så t.e.x så måste man använda advokat på den berörda orten och hur många advokater är spec. på häst. Om man anlitaar en advokat på annan ort så får du stå för hans/hennes resor och boende om du inte kan påvisa att du måste anlita just denna advokat.
Mitt försäkringsbolag ersätter upp till 100 000:- och då får man betala 20 000:- själv kostnader över 100 000:- får man betals själv. :(
Det kan ju bli en dyr affär så man måste verkligen tänka igenom allt & räkna på kostnaderna.
Lycka till!! :bump:
 
Hej och tack för ditt svar. Jag ska ringa försäkringsbolaget i morgon och höra hur det är med kostnader och sånt. Sen ska jag kontakta advokaten och höra hur omfattande hon tror att det här blir och sen ska jag ta ställning till om det är värt att gå vidare med detta.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 871
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 910
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ min man har en längre tid klagat på smärta kring skuldran på vänster sida. Idag orkade han inte så vi åkte in. Först till egen hälsovård...
2
Svar
30
· Visningar
5 188
Senast: vinkelina
·
Övr. Hund Ska ringa försäkringsbolaget på måndag så fort det öppnar, men undrar om någon vet, för det kan ju ändå hända något på ett dygn om man...
2
Svar
20
· Visningar
5 159
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp