Bukefalos 28 år!

Rak, kort, skön sadel, finns de?

Evelinan

Trådstartare
Det varkar omöjligt att hitta en sadel jag vill ha, iallafall för max 10.000 (begagnad).
Jag har hästar som Globus Gloi 36 passar bra på, men jag tycker den är för hård, annars perfekt.
Behöver en rak, kort (under 45 cm), bra benstöd, bred kanal, mjuk sits, passande rundad rygg (ej takig) och max 10.000:- begagnad.

Den får INTE vara takformad som de flesta jag fastnat för är. :-(
Har fått stryka Sella, Karlslund S pga takformen och de flesta andra latexsadlar som jag hade hoppats skulle passa.

Funderat på Top Reiter JR, IQ, Start, Sport, Aquilasadlar, Töltsaga, men har ingen erfarenhet av dem.
Är inte intresserad av bomlösa.

Verkar vara omöjligt att hitta "min" sadel, så snälla hjälp. :)

Jag vet det finns massa trådar om sadlar och jag har nog läst de flesta, men tyvärr inte blivit klokare.
Konstigt också hur man kan ha så olika uppfattningar om samma sadel när de borde vara likadana om de inte är måndagsex.)
 
Senast ändrad:
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

Gloi ligger väldigt bra även på Min, men som du säger är den hård så har haft en Globus Clic dressyrsadel vilket är en jätte go sadel att rida i. Värt att testa kanske? :)
 
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

Är inte Hrimnir kort och rak? Skön tycker jag i alla fall att den är:)
 
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

Jag provade en clic för några år sen, men var inte imponerad då och jag föll framåt. Sadelutprovaren sa den modellen är obalanserad.
Kanske ska ge den ett försök till?
Är bomvidden på den och gloi likadan? Ibland blir just dressyrmodellerna i samma vidd smalare pga annan utformning och stoppning. Vet ni om det är så här eller är 36 även på denna mest normal på våra islandshästar?

Hrimnir är säkert bra, men ligger för högt i pris. :-(
 
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

Jag har precis beställt hem en globus ordo equester Venus.
Den är kortare än min Amerigo classic så jag hoppas att den passar min bebis .. Han har ett sadelläge på MAX 43 cm. Han har bred framdel men inte sådär jättebred över ryggen. Han är dock helt spikrak (förutom den höga manken!)
 
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

En följdfråga.. vad har ni för sitsstorlek till er rumpa och vilken byxstorlek har ni? ;-)
 
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

Amerigo Vega Icelandic

Kort, rak och så underbar att sitta i! Dock lär de inte gå under 15000 ens på beg.marknaden...
 
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

Ingen Amerigo går för under 18000 beg. Lägger du till en "ovanlig" (ej typ classic) så får man nog räkna med 20"
 
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

Ingen Amerigo går för under 18000 beg. Lägger du till en "ovanlig" (ej typ classic) så får man nog räkna med 20"

Inte helt sant. Jag gav 13" för min. Och har kornet på en som ligger ute nu för 17". Snöggur passar i Amerigon han med så jag vill ha en till. Men andra halvan han vill prova draupnir...
 
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

Draupnir tycker jag inte om alls..
Har själv letat Amerigo, och dom jag sett NU ligger runt dessa priser.
 
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

En ganska stor firma som säljer begagnade sadlar i norra Stockholm har flera Amerigo inne nu och den billigaste Classicen kostar 12.000 (visserligen rätt ful :p) och sen kostar dom mellan 15-24.000 beroende på modell och skick.
 
Senast ändrad:
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

Men jag har ju en classic, som prinsen inte kan ha ;)
Ev kan han ha Vega eller alto..
 
Sv: Rak, kort, skön sadel, finns de?

Ja för det har jag ju råd med ;)
Dessutom tror jag tyvärr att den är för lång ...
 

Liknande trådar

Utrustning Min nya häst kommer nästa vecka och jag måste hitta en sadel till henne. Hon är en liten Islandshäst, 130 cm i mankhöjd, överbyggd med...
Svar
2
· Visningar
1 229
Senast: Aleel
·
Utrustning bates sadeln är för svängd nu, vill ta ut en sadelutprovare men då de flesta häromkring är ganska låsta till sina egna märken så vill...
Svar
3
· Visningar
775
Senast: Buck
·
Utrustning I helgen var jag hos sadelutprovare och fick en sadel utprovad till hästen. Eller rättare sagt, HÄSTEN har bestäm vilken sadel det...
Svar
1
· Visningar
1 298
Senast: Bison
·
Utrustning Hopp- eller dressyr spelar mindre roll - sadel får vara grön med rosa prickar bara den passar hästen... Jag har en...
2
Svar
30
· Visningar
7 312
Senast: bambam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp