Bukefalos 28 år!

Ras som är lik Dvschnauzer?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Kära bukefalister!

Här kommer jag med en liten fråga till er:

Jag har just nu en Dvärgschnauzerkille på 11 år och är helt förälskad i den rasen både när det gäller utseende och temperament.

Men vad finns det för andra raser som är lika Dvärgschnauzern? Nu alltså inte utseendet utan mer temperamentet? Jag funderar inte på att köpa någon annan ras i nuläget utan är bara nyfiken...
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

De större varianterna av schnauzer? :angel:
Är inte pincher ganska lik mentalt också?
Hm. Nä. Det är inte den typ av hund jag har koll på.. Hoppas du får några vettigare svar än mitt. Jag är nyfiken själv. :)
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

Kolla bland andra "råtthundar" :) I rasgrupp 2 bör det ju finnas hundar med liknande egenskaper.

Mvh
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

haha jaa... fast en engelsk bulldog och dvschnauzer är ju tex inte direkt lika till temperamentet :p pincher passar däremot bättre :)
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

Om jag jämför vår (tyvärr numera avlidna) dvärgschnauzer med svågerns dvärgpincher så skulle jag säga att de är ljusår från varandra.....

Aningens litet jämförelsematerial dock.
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

den första rasen jag tänker på som kanske är hyfsat lik dvärgschnauzern, både i storlek och temperament, är jack russelterriern (de jag har träffat på iaf).
fast nu har jag inte så jättestor koll på varken schnauzer eller JR så om jag är helt ute och cyklar så rätta mig gärna :D
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

Jo jag tror nog att det ligger något i det där. JR har nog aningen mer energi kanske i och med att det är en "ren" terrier. Men visst, jag ser likheter.

När det gäller Dvärgpincher så har jag träffat några som jag tycker liknar Dvschnauzer till sättet, men också träffat några som varit helt annorlunda. Är inte dvärgpinchern relativt reserverad mot främlingar?
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

rasen DSG är ännu inte så homogen, men det finns exemplar som påminner mycket om dvärgschnauzer till sättet (fast utan det där söta busket i ansiktet)
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

Om man går efter de få jag träffat av DSG så tycker jag också att dom påminner mer i temperament än tex JR. En bra dvärg ska ju ha ett visst mått av "willtoplease" som jag tycker är svårt att hitta i många av de JR jag träffat.
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

*delvis kl*
Och framför allt ska inte dv schnauzern var ens i närheten av lika ettrig som en JR, eller ens som någon annan terrier heller.
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

*kl*

TS, varför fundera på en annan ras, om dvärgschnauzerns egenskaper är de du uppskattar?

I övrigt håller jag er andra; jag ser mycket små likheter mellan dv.schnauzern och dvärgpinschern. Jag hade inte velat ha en dvärgpinscher eftersom de individer jag träffat inte alls har det lugn och den stabilitet som jag uppskattar hos schnauzern.

Vissa JR har en del likheter med dv.schnauzern men då har ägaren i regel lagt ned mer jobb på att fostra och aktivera sin JR än vad dv.schn.ägaren har.

Vissa dansksvenska gårdshundar tycker jag är lika dv.schnauzern. De ger ett mjukare intryck än JRT:n.

Ett tänkbart alt. till dv.schnauzern är enligt min mening schnauzern. Men det är ju den ras jag fastnat för förutom dv.schnauzern... :idea:

När jag tänker efter så är nog det viktigaste inte rasvalet, utan att uppfödaren valt avelsdjur med omsorg och kunnighet. Tokiga hundar finns inom alla raser.
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

Nej alltså jag vill absolut inte ha en annan ras! Varför, om jag är så förälskad i Dvschnauzern?

Nä jag var bara nyfiken om det finns någon ras som är lik dvschnauzern. Tycker nämligen att det är en sådan himla speciell ras att det knappt finns någon annan ras som kan erbjuda det som en dvschnauzer kan erbjuda.

När det gäller schnauzer så har jag inga erfarenheter alls. har träffat på någon enstaka schnauzer, men då bara väldigt snabbt. Kan tänka mig att de är lite mer "lugna" än dvschnauzern? För dvärgen har ju både schnauzer och affenpinscher i sig så den där pinscher delen verkar göra dvärgen lite mera livligare än schnauzern, eller har jag fel?
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

Jag skulle säga tvärt om, schnauzern är livligare än dvärgen. Och affen är ännu lugnare än dvärgen. Jag har också svårt att hitta någon ras som påminner om dem, men då har jag aldrig träffat någon DSG på nära håll.
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

Jag skulle säga tvärt om, schnauzern är livligare än dvärgen. Och affen är ännu lugnare än dvärgen. Jag har också svårt att hitta någon ras som påminner om dem, men då har jag aldrig träffat någon DSG på nära håll.

Det beror lite på färgen, om jag får tro de schnauzerkennlar jag lärt känna rätt. det verkar råda en enighet om att p&s-schnauzrarna är lugnare i temperamentet än de svarta.

Sedan skiljer sig temperamentet en hel del mellan olika dv.schnauzrar också. Min dv.schnauzer skäller tex. sällan, medan en del dv.schn. som jag mött varit rena skäll-monstren. Min hund är mycket social och tycker om människor, medan många verkar vara långt mer reserverade, så... tja... vi kan väl konstatera att de är olika. ;)

I övrigt håller jag med andra dv.schn.älskare - det är en underbar hundras! :love:
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

*delvis kl*
Och framför allt ska inte dv schnauzern var ens i närheten av lika ettrig som en JR, eller ens som någon annan terrier heller.

Vilket himla dumt svar. Jag har 2 Wheaten terrier tikar och våra goda vänner har 2 Mellanschnauzer( en hanhund o en tik)

De är världens bästa kompisar, leker med varandra utan ett tjafs.

De har samma leksätt, så det är mycket spring och tacklas + nagga varandra i skägget.

Alla lika keliga och gosiga. Däremot kan jag väl säga att Schnauzern är lite mera vaktig än mina terriers, och därmed lite skälliga ibland.

Dvärgschnauzer upplever jag mera skälliga än de större Schnauzerna.
Åtminstone de vi alltid har med oss på ringträningarna. Finns ju några Dvärgkennlar i min trakt.
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

Dumt på vilket sätt?
Har inte lagt någon som helst värdering i det hela och alla olika terriers jag träffat på har varit ettrigare än dvärgschnauzrarna. Och det är inte heller så konstigt eftersom många används vid olika sorters jakt.

Och schnauzern, båda storlekarna är en varnande vakthund så skäller brukar de flesta göra. Men speciellt småhundskälliga upplever jag dem inte.
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

Sedan skiljer sig temperamentet en hel del mellan olika dv.schnauzrar också. Min dv.schnauzer skäller tex. sällan, medan en del dv.schn. som jag mött varit rena skäll-monstren. Min hund är mycket social och tycker om människor, medan många verkar vara långt mer reserverade, så... tja... vi kan väl konstatera att de är olika. ;)

Absolut att det skiljer en hel del mellan olika linjer. Har 3 stycken som inte är speciellt mycket släkt här hemma och faktiskt är skillnaden i vaktighet, jakt, förighet, motor mm ganska stor (tyvärr kanske man ska säga?)
 
Sv: Ras som är lik Dvschnauzer?

Jag ser inte heller det dumma i falukorws svar? "Ettrig som en terrier" är ju ett ordstäv med mycket sanning i, eftersom terriers är jakthundar som aldrig ska ge upp. Det har ju inget att göra med hur lekglada eller mysiga de är?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 223
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 146
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 573
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp