Rasförslag: Ridgeback, vinthund?

Jag håller med. Så som jag känner RR så tror jag de skulle passa TS. Men jag är verkligen inte proffs på RR så jag har överlåtit det till de som kan mer om rasen än mig. Jag kanske ha träffat otypiska exemplar..

Jag tror fortfarande att en dalmatiner kan funka. Och de är väl inte helt olika RR. Även dalmatiner kan ju vara väldigt krävande rent uppfostringsmässigt som unga men är man beredd på det och insatt vad rasen innebär så ser jag inga problem. Jag tänker även whippet, kanske lite svårare att ha lösa men istället lite enklare att ha o göra med. Inte så mycket vakt kanske.. Vet inte om det framkommer någonstans i tråden om hunden får vara lös på öppna ytor eller inhägnade?

Grupp 2 har massa stora ”sällskapshundar”. Alla är kanske inte superfriska, men det framkommer inte heller att hälsan är prio ett. Raserna finns ju ändå, och de kan ju kanske passa TS utmärkt. Hur är det annars med typ Airdaleterrier (stavningen är nog fel..)? Lite tuffare hundar kanske, men de flesta lever som sällskapshundar idag och avlas åt det hållet. Och ja, spetsar finns ju om man gillar dom :)

Bara brainstormar..
Absolut kan dalmatiner vara ett alternativ. En gång i tiden var det en merit att ha erfarenhet av dalmatiner om man skulle köpa rr :) Det som gör att jag inte föreslog det är att jag inte vet hur det står till med dalmatineravel idag. Jag har bara något vagt hum om att det finns mycket hälsoproblem? Tyvärr, både för rr (ridgen) och dalmatiner (prickarna) så kan detaljer i utseendet styra aveln mer än mer relevanta saker som god hälsa och balanserad mentalitet.
 
Absolut kan dalmatiner vara ett alternativ. En gång i tiden var det en merit att ha erfarenhet av dalmatiner om man skulle köpa rr :) Det som gör att jag inte föreslog det är att jag inte vet hur det står till med dalmatineravel idag. Jag har bara något vagt hum om att det finns mycket hälsoproblem? Tyvärr, både för rr (ridgen) och dalmatiner (prickarna) så kan detaljer i utseendet styra aveln mer än mer relevanta saker som god hälsa och balanserad mentalitet.
Ja, hälsan är inte jättebra men inte heller jättedålig. Finns både bättre o sämre raser. Men det var inte nämnt något i TS inlägg om hälsoläget så jag tog inte hänsyn till det :)
 
Min erfarenhet av RR av de fåtal jag träffat att de är väldigt trevliga hundar med rätt handlag. De jag träffat har haft en hel del skärpa vilket kan vara lite jobbigt om det är ens första hund att reda ut och jag skulle nog säga att det finns lättare raser att ha som första hund.
 
Varför skulle inte en rr passa?
Upplever dom som stora sällskapshundar som inte alls särskilt krävande men man behöver ju ha kraften för att kunna hålla ordning på dom om något oväntat händer eller dyker upp då det är rejäla hundar.
Det lät som att det var viktigt för ts att kunna gå med hunden lös, det är inte solklart med rr. Även om de mår väldigt bra av att promeneras lösa så har de också mycket jakt och väldigt sporadisk lydnad😆
 
Min erfarenhet av RR av de fåtal jag träffat att de är väldigt trevliga hundar med rätt handlag. De jag träffat har haft en hel del skärpa vilket kan vara lite jobbigt om det är ens första hund att reda ut och jag skulle nog säga att det finns lättare raser att ha som första hund.
Har också träffat en del RR med rejält humör och skärpa, men anars fina hundar! Detsamma med dalmatiner - den senare är nog den enda hundrasen jag kan gå över till andra sidan gatan för. Har träffat så många otrevliga exemplar, och särskilt i stall/som gårdshundar.
 
Jag har träffat en del RR med rejäl skärpa och svårstyrda. Dessutom med en del mentala brister. Jag blir uppriktigt sagt förvånad när vissa beskriver dem som relativt enkla.
Beror väl på hur man lever också dom jag känner som har rasen har säkert haft tio stycken vid det här laget ingen har varit särskilt svår men så bor dom på landet och behöver inte heller utsätta hunden för att träffa främmande hundar och vara i svårare miljöer.
Men hemmatill upplever jag rasen som en sällskapshund det är ju inte mycket fart i dom vad gäller att jobba iaf 😆
 
Det lät som att det var viktigt för ts att kunna gå med hunden lös, det är inte solklart med rr. Även om de mår väldigt bra av att promeneras lösa så har de också mycket jakt och väldigt sporadisk lydnad😆
Okej Nej dom verkar inte särskilt föriga precis 🤣
Familjen jag känner som haft massa rr genom åren har åtminstone kunnat ha dom lösa ute i skogen när dom leker med varandra (dom har ofta haft två hundar)
Är ju så olika med vad folk menar med att kunna ha lösa men ts har ju även skrivit om vinthundar så jag antog att det var något sånt här med att kunna släppa hunden korta stunder 😊
 
Beror väl på hur man lever också dom jag känner som har rasen har säkert haft tio stycken vid det här laget ingen har varit särskilt svår men så bor dom på landet och behöver inte heller utsätta hunden för att träffa främmande hundar och vara i svårare miljöer.
Men hemmatill upplever jag rasen som en sällskapshund det är ju inte mycket fart i dom vad gäller att jobba iaf 😆
Så de blir vad man gör dem till?
Jag vill nog påstå att skärpa och mentala brister är arv.
De jag träffat har i huvudsak varit på hundklubb och i kurssamanhang. Och där har ägarna uttryckt sina problem med hundarna.
 
Okej Nej dom verkar inte särskilt föriga precis 🤣
Familjen jag känner som haft massa rr genom åren har åtminstone kunnat ha dom lösa ute i skogen när dom leker med varandra (dom har ofta haft två hundar)
Är ju så olika med vad folk menar med att kunna ha lösa men ts har ju även skrivit om vinthundar så jag antog att det var något sånt här med att kunna släppa hunden korta stunder 😊
Jag har också haft RR och gick alltid med henne lös hemma. De mår superbra av det, de gillar verkligen att få sträcka ut och springa! Lika vinthundar på det sättet. Då bodde jag dock på landet med egen skog så var helt säker på att inte stöta på tex andra hundar. Och får erkänna att hon drog en del på vilt. Hon mådde jättebra som ”gårdshund”. Hon älskade att hänga med husse som var lantbrukare, var med honom på jobbet hela tiden. När vi separerade var det solklart att hon skulle få bo kvar på gården med honom, jag hade haft mycket svårare att hålla henne nöjd i lägenhet i stan. Plus att hon jämt rymde, tog sönder saker och åt upp all mat hon kom över🙈

Jag tycker RR är helt underbara hundar! Har haft två, men den ena blev tyvärr inte så gammal. Har också varit aktiv i rasföreningen under flera år så har bra koll på rasen och stort kontaktnät. De är inte på något sätt omöjliga, men det är en speciell typ av hund så det känns viktigt att man vet hur de funkar.
Det är ju mer som att ha en gigantisk katt än hund på många sätt..
 
Så de blir vad man gör dem till?
Jag vill nog påstå att skärpa och mentala brister är arv.
De jag träffat har i huvudsak varit på hundklubb och i kurssamanhang. Och där har ägarna uttryckt sina problem med hundarna.
Nej men olika raser har olika lätt för att fungera i ett samhälle/stadsmiljö även utan mentala brister.
Dom jag träffat har inte haft några synbara mentala brister bara varit allmänt tråkiga om man har andra krav än en sällskapshund/gårdshund.
 
Så de blir vad man gör dem till?
Jag vill nog påstå att skärpa och mentala brister är arv.
De jag träffat har i huvudsak varit på hundklubb och i kurssamanhang. Och där har ägarna uttryckt sina problem med hundarna.
Nu var det länge sedan jag hade koll på aveln, men iaf tidigare har det funnits stora variationer kring mentalitet. En del skräp tyvärr.
Men sen är det speciella hundar. De behöver inte vara jättesvåra, men de är annorlunda mot många andra raser. Ganska svåra att aktivera också iom stort behov men oftast inte så stor vilja till de typer av aktiviteter som är enkla och vanliga.
 
RR är väldigt vanliga stadshundar. Det verkligen kryllar av RR i centrala Stockholm. En gång när jag cyklade till jobbet bestämde jag mig för att räkna antalet RR jag passerade - och fick det till 7st RR på en 10min cykeltur! De är inte problemhundar.

Tror att RR (eller dalmatiner) skulle passa TS perfekt. Skaffar TS en tik så blir det nog inte en lika brötig unghundsperiod heller.

Bara TS ser till att den får jobba med kroppen några gånger i veckan, så är det lugnt.
 
RR är väldigt vanliga stadshundar. Det verkligen kryllar av RR i centrala Stockholm. En gång när jag cyklade till jobbet bestämde jag mig för att räkna antalet RR jag passerade - och fick det till 7st RR på en 10min cykeltur! De är inte problemhundar.

Tror att RR (eller dalmatiner) skulle passa TS perfekt. Skaffar TS en tik så blir det nog inte en lika brötig unghundsperiod heller.

Bara TS ser till att den får jobba med kroppen några gånger i veckan, så är det lulugnt
Jag har heller aldrig upplevt dom som problemhundar utan bara sett dom som stora sällskapshundar:)
Dom jag känt genom åren har alla varit trevliga men lite tråkiga för min smak vilket även vinthundar är så rr borde ju passa ts om ts är inne på en "katthund".
 
RR är väldigt vanliga stadshundar. Det verkligen kryllar av RR i centrala Stockholm. En gång när jag cyklade till jobbet bestämde jag mig för att räkna antalet RR jag passerade - och fick det till 7st RR på en 10min cykeltur! De är inte problemhundar.

Tror att RR (eller dalmatiner) skulle passa TS perfekt. Skaffar TS en tik så blir det nog inte en lika brötig unghundsperiod heller.

Bara TS ser till att den får jobba med kroppen några gånger i veckan, så är det lugnt.
Fast nej. Bara för att en ras är vanlig i Stockholm gör den inte till en lämplig stadshus.

Det finns (fanns? Jag har inte samma koll på dem längre.) också gott om Weimaraner i storstad. Att de är snygga fotomodellshundar gör inte denna stående fågelhund med enorm energi till en bra stadshus. Finns säkert liknande skäl bakom att RR är vanliga i Stockholm 😔
 
Nu är det väl ingen som påstått att RR per automatik är problemhundar, dock. Bara att det är speciella hundar som kan kräva sin ägare och det är samma upplevelse jag också har av rasen. Att en viss ras skulle vara vanlig i stadsmiljö säger inget om rasen som sådan.
 
Fast nej. Bara för att en ras är vanlig i Stockholm gör den inte till en lämplig stadshus.

Det finns (fanns? Jag har inte samma koll på dem längre.) också gott om Weimaraner i storstad. Att de är snygga fotomodellshundar gör inte denna stående fågelhund med enorm energi till en bra stadshus. Finns säkert liknande skäl bakom att RR är vanliga i Stockholm 😔

Ja, alltså det är ju verkligen ingen måttstock. Labradoodle är också en vanlig blandras i Stockholm, det gör väl knappast aveln bättre för det.
 
RR är väldigt vanliga stadshundar. Det verkligen kryllar av RR i centrala Stockholm. En gång när jag cyklade till jobbet bestämde jag mig för att räkna antalet RR jag passerade - och fick det till 7st RR på en 10min cykeltur! De är inte problemhundar.

Tror att RR (eller dalmatiner) skulle passa TS perfekt. Skaffar TS en tik så blir det nog inte en lika brötig unghundsperiod heller.

Bara TS ser till att den får jobba med kroppen några gånger i veckan, så är det lugnt.
Jag tycker inte heller de är problemhundar. Men de är definitivt inte ”sällskapshundar”!
Det är storviltsjägare som är gjorda för att springa långa distanser och jaga i grupp utan direktiv från förare. De har ganska stora aktiveringsbehov.

Och tro mig, tikar eller hane avgör inte hur jobbig unghundstiden blir. De är extremt påhittiga och självständiga oavsett kön.
Min tik hade sönder halva hemmet som unghund..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 749
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 526
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 264
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp