Bukefalos 28 år!

Rasklubb och uppfödning igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kan jobba på det innan, om det är ångest och han är kontaktsökande borde det bli någon förbättring. Det är inte magi.

Vad menar du med ångest? BPH och MH mäter rädslereaktioner, avreaktioner, lek, hur hunden funkar socialt och vid hantering osv.

Jag vill nog påstå att det är magi om du får denna hunden att vara helt trygg med det sociala och med skott. Då kommer du kunna tjäna massor, jag lovar ;)
 
" Dina exempel handlade om att det var svårt, att manipulera testen och den åsikten dominerar, men det var inte bara jag som sett lyckade manipulation och att de slår tillbaka. "

Var har du sett dessa exempel på manipulation? Filmer från BPH? Erfarenhet från MH, och i så fall exempel.

" Jag har gjort mh i Sverige och liknande utomlands "

Vilka tester var de "liknande" utomlands? Här är gott om bruksfolk som kan se om testerna är jämförbara.

Har du några förslag på hur testerna ska kunna förbättras NU, inte om tjugo år? Eller nöjer du dig med att rasklubbens FB har en trevlig ton (se första inlägget)?

MH och BPH är avelstester för att minska risken för rädslor i framtida generationer. Du skriver mest om hur man ska träna hundar med rädslor. Är du inte intresserad av att hundar ska slippa ångest från början.

Dessutom undrar jag vad för hundar du träffar på. Under mina år som aktiv inom SBK (bl a som instruktör) har jag träffat hundar med rädslor, med aldrig några med så mycket ångest att de behövt KBT-te
rapi.
 
Jag blir mest förvirrad över hela tankegången med att någon skulle kunna få igenom mentalt undermåliga hundar genom MH/BPH.

För det första; varför skulle man medvetet förvränga resultat? Dessa utvärderingar är ett avelsverktyg för seriösa uppfödare som vill få en rättvis bild av mentaliteten de föder upp; både för att bygga vidare på bra egenskaper och styra iväg från mindre önskvärda. Det är inte ett individverktyg, dessa utvärderingar är gjorda för att skapa en tydlig gruppbild som är lätt att jämföra med andras. Känns ju extremt oseriöst om man planerar att skapa missvisande resultat. Tror man så lite på sin förmåga att föda upp hundar som är mentalt rastypiska?

För det andra, hur tusan skulle ett MH eller BPH se ut med en hund som konstant står under lydnad? Om hunden egentligen är rädd men har tränats/brutits ner så pass att den slutat reagera, då kommer den ju få riktigt tråkiga siffror på dessa utvärderingar som ingen seriös uppfödare skulle bli imponerad av. Ser framför mig ett MH med näst intill bara 1'or och 2'or. Man vill ju ha en reaktion, för att kunna se avreaktionen. Jag skulle bli mycket mer imponerad av en hund med 5 på rädsla och 5 på nyfikenhet än av en med 1 på båda.

Sen är ju beskrivarna på MH/BPH bra på att läsa hund; de kan ju se skillnad på en hund som bara slaviskt följer sin ägare till skramlet och står bredvid och en som är aktivt nyfiken.

Håller med, dig, som ovan såg mitt x motsvarande MH ut för jämnan 😡 😢 nu var det ju inte i Sverige och han visade hundar som var aggressiva på uppdrag av folk som trodde de var coola med farliga hundar.

Varför man gör det, pengar förstås.

Mina tester blev mer i mitten, utjämnade så att säga, lite beroende på tidspressen och omgivningen, om det var en lugn plats och testledare.
 
Säger lycka till med att hitta ras och sedan hundar värda att avla på.

Är uppvuxen med hundar och hundar vi haft från början av 80 talet fram tills nu så är det 3 som hade haft i aveln att göra (2 från 80 talet och 1 från 00 talet). Har ju aldrig köpt för avel så har inte behövt sälja när det visar sig att hunden inte passar i avel men ändå inte köpt grisen i säcken bara för avel inte varit i fokus.
Haft i avel att göra för dessa har varit
Friska
Mentalt bra
Rastypiska
Bra jakt egenskaper, champion och inte för sena.
 
Vad menar du med ångest? BPH och MH mäter rädslereaktioner, avreaktioner, lek, hur hunden funkar socialt och vid hantering osv.

Jag vill nog påstå att det är magi om du får denna hunden att vara helt trygg med det sociala och med skott. Då kommer du kunna tjäna massor, jag lovar ;)

Jag har tjänat en hel del på det, nu är jag bara lyxhustru 😁

Har vänt både häst och hund på väg till final destination. Kan inte säga ngt om din hund utan att jag sett den.

Ångest är den biologiska grunden till tex rädslor. Den term jag använder.
 
Säger lycka till med att hitta ras och sedan hundar värda att avla på.

Är uppvuxen med hundar och hundar vi haft från början av 80 talet fram tills nu så är det 3 som hade haft i aveln att göra (2 från 80 talet och 1 från 00 talet). Har ju aldrig köpt för avel så har inte behövt sälja när det visar sig att hunden inte passar i avel men ändå inte köpt grisen i säcken bara för avel inte varit i fokus.
Haft i avel att göra för dessa har varit
Friska
Mentalt bra
Rastypiska
Bra jakt egenskaper, champion och inte för sena.

Säljer inte om hunden inte passar till avel. Om inte hunden omplacera sig själv blir den kvar. Har nog bestämt mig. Om pälsen är det enda negativa blir det cocker
 
Håller med, dig, som ovan såg mitt x motsvarande MH ut för jämnan 😡 😢 nu var det ju inte i Sverige och han visade hundar som var aggressiva på uppdrag av folk som trodde de var coola med farliga hundar.

Varför man gör det, pengar förstås.

Mina tester blev mer i mitten, utjämnade så att säga, lite beroende på tidspressen och omgivningen, om det var en lugn plats och testledare.

Min fetning.

Hundar som ditt ex visade hade aldrig klarat ett MH/DPH i Sverige.

MH/DPH har ingen tidspress, plats, testledare och funktionärer är så lika för de olika ekipagen det bara är möjligt.
 
Jag har tjänat en hel del på det, nu är jag bara lyxhustru 😁

Har vänt både häst och hund på väg till final destination. Kan inte säga ngt om din hund utan att jag sett den.

Ångest är den biologiska grunden till tex rädslor. Den term jag använder.

Du har tjänat en hel del på att få bort genetiska rädslor så hunden upplevs helt trygg på BPH och MH? Du måste ju ha något känt namn inom hundvärlden då? Aldrig hört om en sådan person ärligt talat.

Att träna hunden eller hästen tryggare i vardagen/på träning och tävling är en helt annan sak.
 
Du har tjänat en hel del på att få bort genetiska rädslor så hunden upplevs helt trygg på BPH och MH? Du måste ju ha något känt namn inom hundvärlden då? Aldrig hört om en sådan person ärligt talat.

Att träna hunden eller hästen tryg
gare i vardagen/på träning och tävling är en helt annan sak.

Att anlita folk som visar hundar är vanligt utomlands.har bara bott i Sverige 3 år av de senaste 20. Tror inte det är vanligt i Sverige.

Jag var lite känd med vavvor på Östermalm ett tag

Om man vet hur genetiken verkar är det inte så svårt. Väldigt många erfarna människor förvärrar situationen. Har förklarat mitt tänk i tråden. Tror mitt x metod var lättare att förstå, total lydnad och inlärd hjälplöshet,vilket naturligtvis inverkade på kontaktsökande och nyfikenhet också.
 
Min fetning.

Hundar som ditt ex visade hade aldrig klarat ett MH/DPH i Sverige.

MH/DPH har ingen tidspress, plats, testledare och funktionärer är så lika för de olika ekipagen det bara är möjligt.

Beror på rasen tror jag, det var ju hundar som skulle vara osociala och bra på jakt eller vakt, men jag hoppas det stämmer. Det var hemskt att se, men många tyckte det skulle vara så, han var inte billig,och naturligtvis inte hård offentligt.
 
" Ångest är den biologiska grunden till tex rädslor. Den term jag använder. "

Den definitonen har jag aldrig stött på någonsin. Men nu förstår jag varför du stöter på "ångestfulla" hundar hela tiden.

Från människoforskningen i brist på forskning på hund. Att jag springer på dem är nog ner av samma anledning som gravida ser andra gravida. Kindred spirits
 
Att anlita folk som visar hundar är vanligt utomlands.har bara bott i Sverige 3 år av de senaste 20. Tror inte det är vanligt i Sverige.

Jag var lite känd med vavvor på Östermalm ett tag

Om man vet hur genetiken verkar är det inte så svårt. Väldigt många erfarna människor förvärrar situationen. Har förklarat mitt tänk i tråden. Tror mitt x metod var lättare att förstå, total lydnad och inlärd hjälplöshet,vilket naturligtvis inverkade på kontaktsökande och nyfikenhet också.

Det är ganska vanligt i tyskland på schäfer. Trots det så ser det ofta förjävligt ut hos e-schäfrar på modprov. Man kan inte trolla fram hur mycket som helst.

Jag har inga problem med att träna min hund och han är mycket bättre idag än han var som yngre. Han har ganska stora mentala brister vad gäller det sociala och bla skott. Visst har mycket blivit bättre av träning. Framförallt motbetingning och skvaller. Det är absolut inget nytt. Och även om många av hans brister inte syns till vardags pga träning så betyder det inte att dom inte finns där. Tex skulle det synas ganska snabbt vid ett MH eller BPH. Där hunden inte får stöd, ska hanteras av andra och successivt utsätts för mer hot och påfrestningar om hunden nu har just dom bristerna.


Beror på rasen tror jag, det var ju hundar som skulle vara osociala och bra på jakt eller vakt, men jag hoppas det stämmer. Det var hemskt att se, men många tyckte det skulle vara så, han var inte billig,och naturligtvis inte hård offentligt.

Men vad var det för test och vad var det för ras? Känns inte riktigt som att det liknar ett MH eller BPH. Att få hunden passiv är en sak. Att få en rädd hund nyfiken och orädd däremot är en helt annan...
 
Beror på rasen tror jag, det var ju hundar som skulle vara osociala och bra på jakt eller vakt, men jag hoppas det stämmer. Det var hemskt att se, men många tyckte det skulle vara så, han var inte billig,och naturligtvis inte hård offentligt.
Tja, mycket lättare med en jakthund som struntar i vem som kommer fram till viltet än bara ägaren i bästa fall. Största delen av jakthundarna lever idag med familjen och inte i hundgården dygnetrunt.

Har ju hänt en del sedan jakthundar skulle vara aggressiv och inte ha mat innan jakt för att folk trodde hundarna jagade bättre då.
Till och med när pappa var liten på 50 och 60talet var taxen inne för det mesta.
 
@Sesca Kan det vara så att du har svårt att ta till dig av forskningsresultaten och argumenten baserade på dessa på grund av känslomässig egocentrisk bias? Jag blir mer övertygad om det ju mer du uppvisar av ditt resonemang.

Du projicerar din upplevelse av ångest på hundar du möter, och verkar ha svårt att ta till dig att din upplevelse inte nödvändigtvis är den faktiska sanningen. Du har svårt att ta till dig av forskning som inte stöder din övertygelse. Du är väldigt fixerad vid just ångest, att du känner igen den hos dig själv och att du ser det i hundar du möter.

Det kan vara sunt att reflektera över detta tycker jag, då du är väldigt låst i ditt resonemang utifrån din egen känsla av ångest.
 
Jag vill väldigt gärna se filmbevis på en hund som du, genom träning, fått att ge en spontan nyfikenhetsreaktion efter noll reaktion på skrammel eller dumpe. Självklart ihop med en film på samma hund innan träning också som går exakt samma beskrivning. Hunden får heller inte vara äldre än 18 månader på båda filmerna.

Kan du inte producera såna bevis så är det du påstår fullkomligt ointressant.
 
Tja, mycket lättare med en jakthund som struntar i vem som kommer fram till viltet än bara ägaren i bästa fall. Största delen av jakthundarna lever idag med familjen och inte i hundgården dygnetrunt.

Har ju hänt en del sedan jakthundar skulle vara aggressiv och inte ha mat innan jakt för att folk trodde hundarna jagade bättre då.
Till och med när pappa var liten på 50 och 60talet var taxen inne för det mesta.

Sverige är bra!

Alltså, jag är livrädd för den här typen av hundar och lider dessutom med dem.
 
Jag vill väldigt gärna se filmbevis på en hund som du, genom träning, fått att ge en spontan nyfikenhetsreaktion efter noll reaktion på skrammel eller dumpe. Självklart ihop med en film på samma hund innan träning också som går exakt samma beskrivning. Hunden får heller inte vara äldre än 18 månader på båda filmerna.

Kan du inte producera såna bevis så är det du påstår fullkomligt ointressant.

Skulle jag göra om jag jobbade med det och ville käna pengar, för att vinna en diskussion nej. För att använda dina ord, det är fullständigt ointressant vad du tror. avslutar här med dig.
 
@Sesca Kan det vara så att du har svårt att ta till dig av forskningsresultaten och argumenten baserade på dessa på grund av känslomässig egocentrisk bias? Jag blir mer övertygad om det ju mer du uppvisar av ditt resonemang.

Du projicerar din upplevelse av ångest på hundar du möter, och verkar ha svårt att ta till dig att din upplevelse inte nödvändigtvis är den faktiska sanningen. Du har svårt att ta till dig av forskning som inte stöder din övertygelse. Du är väldigt fixerad vid just ångest, att du känner igen den hos dig själv och att du ser det i hundar du möter.

Det kan vara sunt att reflektera över detta tycker jag, då du är väldigt låst i ditt resonemang utifrån din egen känsla av ångest.

Narcissim menar du? Det tror jag inte. Viss egecentrism finns i den mänskliga naturen, jag har de erfarenheter jag har.

Jag har ångest, absolut, det är så jag lärt mig och det är det jag kan, det har jag aldrig förnekat, snarare antytt rätt hårt. Där har du helt rätt.

En internetdiskussion visar är ju bara det som diskuteras här, kan prata annat också :)

Sedan har jag fått mycket bra feed back från andra på att djuren mår bra, så jag tror det blir resultat. Men en viss bias finns i att jag bara jobbar med djur jag tror kommer reagera bra.

FFa den gammalmodiga hunduppfostran kan ibland ställa till med stor skada helt i onödan när det inte behöver bli problem. Har t.o.m. lärt mig diplomatiska små knep för att lösa möten med andra hundar och männsikor för att kunna hjälpa folk på stan. Diplomati är inte min grej annars :)
Men det är kindred spirit som får mig att sätta mig på rumpan i vita jeans eller kjol för att hälsa på en vavva som inte gillar främlingar eller gå upp tre timmar tidigare än jag vill för att hjälpa till med grannens hundlämning..
 
Säljer inte om hunden inte passar till avel. Om inte hunden omplacera sig själv blir den kvar. Har nog bestämt mig. Om pälsen är det enda negativa blir det cocker
Vad är det som lockar med cocker? Och vilka andra uppfödare ska du samverka med och om vad?

Du vill inte hålla på med utställning.
Du verkar inte vara intresserad av spanielarbete och att testa spanielegenskaperna på jaktprov (som alltså inte behöver innebära att vilt fälls).
Du vill inte beskriva dina hundar mentalt med de redskap som finns.
Du vill inte hålla på med pälsvård och som jag förstår det rör det sig inte enbart om att du inte vill satsa på att bli duktig på utställningstrimning. Du vill ha en vardagspälsvård som består av att (hela?) hunden klipps ner med maskin.

Var hittar du de uppfödare som du ska ha utbyte med? De flesta har intresseområden inom utställning, jakt/spanielarbete och hundsporter (som dock inte prövar det som ska vara spanielns rastypiska arbetsegenskaper). Framför allt de sistnämnda brukar också ofta vara intresserade av att mentalbeskrivningar av olika slag.

Som uppfödare själv, hur ska du få en uppfattning om dina hundars mentalitet, spaniel/arbetsegenskaper, exteriör och pälskvalitet? Den sistnämnda kan låta som en petitess men om man nu har en önskan med sin avel att få en mer lättskött päls, vilket innebär en "trimfri" rygg och behäng utan för stor inblandning av underull kommer man inte att kunna bedöma det om hunden är helt nedklippt hela tiden. Under den klippta ytan kan det vara ett pälsmonster.

Hur ska du utbilda och stötta dina valpköpare i hur det är att ha en cocker spaniel, inte bara i hur det är att ha hund?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 398
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 388
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 081
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 771
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp