Rasklubb och uppfödning igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle jag göra om jag jobbade med det och ville käna pengar, för att vinna en diskussion nej. För att använda dina ord, det är fullständigt ointressant vad du tror. avslutar här med dig.

Det skulle ärligt talat vara ett genombrott i forskning om det du stämmer påstår. Att det går att påverka ett MH eller BPH så mycket vad gäller en hunds grundmentalitet.

Klart att man kan få mer eller mindre reaktioner. Men det kommer ändå synas om en hund bär på rädslor. Även en passiv hund kan utläsas rädd. Finns ju mer som beskrivaren kollar på än flykt och aggression.
 
Narcissim menar du? Det tror jag inte. Viss egecentrism finns i den mänskliga naturen, jag har de erfarenheter jag har.

Jag har ångest, absolut, det är så jag lärt mig och det är det jag kan, det har jag aldrig förnekat, snarare antytt rätt hårt. Där har du helt rätt.

En internetdiskussion visar är ju bara det som diskuteras här, kan prata annat också :)

Sedan har jag fått mycket bra feed back från andra på att djuren mår bra, så jag tror det blir resultat. Men en viss bias finns i att jag bara jobbar med djur jag tror kommer reagera bra.

FFa den gammalmodiga hunduppfostran kan ibland ställa till med stor skada helt i onödan när det inte behöver bli problem. Har t.o.m. lärt mig diplomatiska små knep för att lösa möten med andra hundar och männsikor för att kunna hjälpa folk på stan. Diplomati är inte min grej annars :)
Men det är kindred spirit som får mig att sätta mig på rumpan i vita jeans eller kjol för att hälsa på en vavva som inte gillar främlingar eller gå upp tre timmar tidigare än jag vill för att hjälpa till med grannens hundlämning..
Jag pratar inte alls om narcissism, utan om bias i diskussion. Bias är mänskligt och det är bra att vara medveten om det så att argumenten man för inte är färgade av det :)

Den gammalmodiga hundträningsfilosofin är ju inte vetenskapligt belagd för fem öre, och att den är skadlig och dålig är ju inget argument för att din ångesthanteringsmetod styr rädslebelastade hundars beteende på bph.

Jag tycker dock att din övertygelse om hur hundars mentalitet fungerar är tydligt färgad av din erfarenhet av ångest, vilket gör att du får svårt att ta till dig av motargumenten eftersom din uppfattning är personligt och känslomässigt baserad. Observera att detta som sagt är väldigt mänskligt och inte konstigt eller ovanligt, men att det är vettigt att ha i åtanke när man resonerar :)
 
Vad är det som lockar med cocker? Och vilka andra uppfödare ska du samverka med och om vad?

Du vill inte hålla på med utställning.
Du verkar inte vara intresserad av spanielarbete och att testa spanielegenskaperna på jaktprov (som alltså inte behöver innebära att vilt fälls).
Du vill inte beskriva dina hundar mentalt med de redskap som finns.
Du vill inte hålla på med pälsvård och som jag förstår det rör det sig inte enbart om att du inte vill satsa på att bli duktig på utställningstrimning. Du vill ha en vardagspälsvård som består av att (hela?) hunden klipps ner med maskin.

Var hittar du de uppfödare som du ska ha utbyte med? De flesta har intresseområden inom utställning, jakt/spanielarbete och andra hundsporter (som dock inte prövar det som ska vara spanielns rastypiska arbetsegenskaper). Framför allt de sistnämnda brukar också ofta vara intresserade av att mentalbeskrivningar av olika slag.

Som uppfödare själv, hur ska du få en uppfattning om dina hundars mentalitet, spaniel/arbetsegenskaper, exteriör och pälskvalitet? Den sistnämnda kan låta som en petitess men om man nu har en önskan med sin avel att få en mer lättskött päls, vilket innebär en "trimfri" rygg och behäng utan för stor inblandning av underull kommer man inte att kunna bedöma det om hunden är helt nedklippt hela tiden. Under den klippta ytan kan det vara ett pälsmonster.

Hur ska du utbilda och stötta dina valpköpare i hur det är att ha en cocker spaniel, inte bara i hur det är att ha hund?

Det finns många sällskapsuppfödare av cocker, även i hemlandet. Den striden orkar jag inte ta. Jag verkar inte för jakt. Kommer inte heller köpa en hund av jaktuppfödare.

Oroar mig lite för samarbetet ja, mest pga pälsvården. Har tittat på alternativ, men de är inte lika friska eller inte lika aktiva.

Hundsport är jag intresserad av utifrån antalet betyg våra förutsättningar. Jag provar det mesta som inte är jagd. Mycket beroende på hunden.

Vill inte försvåra för rasen, ger de tester man ska göra.

Håller på och lära mig om sällskaps cocker och vad det innebär mer än utställning. Det är 2 år innan det ev blir valpar.

Ryggen får gärna vara trimmad, inte rakad, behängen kan man låta växa torr årstid.
 
Jag pratar inte alls om narcissism, utan om bias i diskussion. Bias är mänskligt och det är bra att vara medveten om det så att argumenten man för inte är färgade av det :)

Den gammalmodiga hundträningsfilosofin är ju inte vetenskapligt belagd för fem öre, och att den är skadlig och dålig är ju inget argument för att din ångesthanteringsmetod styr rädslebelastade hundars beteende på bph.

Jag tycker dock att din övertygelse om hur hundars mentalitet fungerar är tydligt färgad av din erfarenhet av ångest, vilket gör att du får svårt att ta till dig av motargumenten eftersom din uppfattning är personligt och känslomässigt baserad. Observera att detta som sagt är väldigt mänskligt och inte konstigt eller ovanligt, men att det är vettigt att ha i åtanke när man resonerar :)

Visst är det som du beskriver.

Å andra sidan gör det att jag vågar prova annat. Tyvärr tror ju många att om man gör samma men bättre får man ett annat resultat, när man måste göra annorlunda.

När du säger det så blir jag nog lite stött av att genetiken skulle vara allt, det skulle ju gälla människor också och då skulle ju tex beteendeterapi vara värdelöst.

Ok riktigt biasd logik. KBT funkar på mig, andra däggdjur har liknande känsloliv, KBT borde funka på dem. Rätt ofta verkar det göra det, men vetenskapligt är det inte, det kanske kommer
 
Faktumet kvarstår att du påstår att du kan förvränga resultat så pass att hela poängen med mentalbeskrivningarna försvinner, men du har absolut inga bevis för detta.

Varför skulle du ens vilja förvränga resultaten? Vill du avla på mentalt undermåliga hundar?

Jag vill absolut inte avla på undermåliga hundar. Jag är snarare rädd att jag får för bra resultat,vilket ju är missvisande.
 
" Dina exempel handlade om att det var svårt, att manipulera testen och den åsikten dominerar, men det var inte bara jag som sett lyckade manipulation och att de slår tillbaka. "

Var har du sett dessa exempel på manipulation? Filmer från BPH? Erfarenhet från MH, och i så fall exempel.

" Jag har gjort mh i Sverige och liknande utomlands "

Vilka tester var de "liknande" utomlands? Här är gott om bruksfolk som kan se om testerna är jämförbara.

Har du några förslag på hur testerna ska kunna förbättras NU, inte om tjugo år? Eller nöjer du dig med att rasklubbens FB har en trevlig ton (se första inlägget)?

MH och BPH är avelstester för att minska risken för rädslor i framtida generationer. Du skriver mest om hur man ska träna hundar med rädslor. Är du inte intresserad av att hundar ska slippa ångest från början.

Dessutom undrar jag vad för hundar du träffar på. Under mina år som aktiv inom SBK (bl a som instruktör) har jag träffat hundar med rädslor, med aldrig några med så mycket ångest att de behövt KBT-te
rapi.
Det finns inga jämnförbara utländska tester, deras tester är som hopp o lek här.
Dobbis som varit på och deltagit i tyskland,danmark,ungern med brukshund
 
Det finns många sällskapsuppfödare av cocker, även i hemlandet. Den striden orkar jag inte ta. Jag verkar inte för jakt. Kommer inte heller köpa en hund av jaktuppfödare.

Oroar mig lite för samarbetet ja, mest pga pälsvården. Har tittat på alternativ, men de är inte lika friska eller inte lika aktiva.

Hundsport är jag intresserad av utifrån antalet betyg våra förutsättningar. Jag provar det mesta som inte är jagd. Mycket beroende på hunden.

Vill inte försvåra för rasen, ger de tester man ska göra.

Håller på och lära mig om sällskaps cocker och vad det innebär mer än utställning. Det är 2 år innan det ev blir valpar.

Ryggen får gärna vara trimmad, inte rakad, behängen kan man låta växa torr årstid.

Att det finns många uppfödare som struntar i rasernas ursprung betyder inte att det rätt. Det finns massor av raser som är rena sällskapshundar. Om man vill föda upp sällskapshundar är det betydligt bättre att satsa på en sådan. (Sedan ska en spaniel med korrekt temperament passa som sällskapshund - också).

Två år till eventuella valpar? Ska du köpa en vuxen tik? Om inte, varför ska du börja ditt avelsarbete när tiken är så ung? Och när du själv har ytterst liten erfarenhet av rasen?

Trots allt du har skrivit uppfattar jag ändå att du någonstans vill göra rätt och vill bidra till vilken ras du till sist skaffar. Men jag är helt övertygad om att det jag svarat på nu kommer att ge många signalen att du är oseriös.
 
Att det finns många uppfödare som struntar i rasernas ursprung betyder inte att det rätt. Det finns massor av raser som är rena sällskapshundar. Om man vill föda upp sällskapshundar är det betydligt bättre att satsa på en sådan. (Sedan ska en spaniel med korrekt temperament passa som sällskapshund - också).

Två år till eventuella valpar? Ska du köpa en vuxen tik? Om inte, varför ska du börja ditt avelsarbete när tiken är så ung? Och när du själv har ytterst liten erfarenhet av rasen?

Trots allt du har skrivit uppfattar jag ändå att du någonstans vill göra rätt och vill bidra till vilken ras du till sist skaffar. Men jag är helt övertygad om att det jag svarat på nu kommer att ge många signalen att du är oseriös.

Minst två år då, eller aldrig om hon inte passar för det.
 
Jag vill absolut inte avla på undermåliga hundar. Jag är snarare rädd att jag får för bra resultat,vilket ju är missvisande.

Men alltså. Varför tror du det? Då har du inte alls förstått vad ett MH eller BPH visar. Inte vad gäller de ärftliga bitarna iaf.

Proven är ju utformade så att de blir mer och mer belastade. Föraren får INTE ge något sm helst tecken eller stöd till hunden.
 
Det finns inga jämnförbara utländska tester, deras tester är som hopp o lek här.
Dobbis som varit på och deltagit i tyskland,danmark,ungern med brukshund

Sverige har bra struktur och har bra syn på djur.
Men jag håller inte med på alla länder du nämner avseende strukturen. Ett av dem vet jag inget om och ett har du poäng i vad du säger.
 
Jag vill absolut inte avla på undermåliga hundar. Jag är snarare rädd att jag får för bra resultat,vilket ju är missvisande.
Hur skulle du lyckas med det? Du får som sagt varken prata med, röra vid eller på något sätt påverka hunden i momenten. Påstår du att bara din blotta närvaro skulle inspirera en hund till att bli synsk och förstå vad för siffror som är passande för just dens ras och prestera efter det?
 
Men alltså. Varför tror du det? Då har du inte alls förstått vad ett MH eller BPH visar. Inte vad gäller de ärftliga bitarna iaf.

Proven är ju utformade så att de blir mer och mer belastade. Föraren får INTE ge något sm helst tecken eller stöd till hunden.

Det sistnämnda håller jag absolut inte med om när jag ser deras egna reklamfilmer. Det är det jag reagerar mest på. Ägarna berättar ju en hel roman för hunden (omedvetet) är det inte evidens på att hundar läser kroppsspråk?
 
Hur skulle du lyckas med det? Du får som sagt varken prata med, röra vid eller på något sätt påverka hunden i momenten. Påstår du att bara din blotta närvaro skulle inspirera en hund till att bli synsk och förstå vad för siffror som är passande för just dens ras och prestera efter det?

Om rasen ska vara mer frimodig, nyfiken och mindre rädd än vad hunden är naturligt så ja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 303
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 296
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 012
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 755
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp