Bukefalos 28 år!

Rasklubb och uppfödning igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men att en hund tar sig igenom innebär ju inte att den är mentalt "bra". En hund som måste bryta BPH eller MH pga. rädsla är riktigt riktigt dålig mentalt enligt mig. Man måste ju titta på resultatet och det för en hel kull. Först då får du en bra uppfattning om de ärftliga delarna av mentaliteten. En hund kan ta sig igenom trots att den avreagerar långsamt, är socialt osäker mm. Därför finns inget som heter "godkänt" på dessa beskrivningar utan det heter "genomfört". och säger inget annat om resultatet än att det inte blev brutet pga. mycket svår rädsla.

Jag som har brukshund tycker såklart att BPH är väldigt "lamt" men jag måste inse att man inte förväntar sig samma mentalitet hos en sällskapshund som hos en brukshund.

Att skylla på ägarna till en hel ras (eller blandras i detta fall) blir bara fel. Hur troligt är det att just denna ras/blandras har så mycket "sämre" ägare generellt än vilken annan ras som helst? Nej har många hundar inom samma ras ett problem så är det ett avelsproblem.

En arbetshund som inte får jobba ska inte visa rädslor, den kanske bli apdryg och förstör saker och beter sig illa på promenader men rädd och stressad ska den inte vara.

Apropå separationsångest tänker jag så här. Om hunden har behov av kärlek, motion och kinsekvens och bara får kärlek blir den avhängig kärlek.

Jag tycker din beskrivning av hur en understimulerad hund reagerar är väl smal. Utan att vara instabila måste det finnas rum för olika personligheter och olika stressbeteenden. Sedan ingår det du beskriver i allmänhetens uppfattning om separationsångest om det sker när den är själv. Allmänna rädslor är inte typiskt stress, det håller jag med om, om de inte är orsakade av felbeteende hos ägare och omgivning som att luta sig över vavvor och få dem att känna sig instängda (ja de borde klara lite sånt)
 
Då fanns det nog en anledning till att de tränat. Är det ångest är många dessutom super dåliga på att hantera det, man förstår inte ångesten. MH har jag dessutom aldrig dissat utan lekvarianten bph.

Hur kan du dissa det ena och inte det andra? De bygger ju på samma sak med snarlika moment. Det är endast vissa bitar som skiljer där man i MH vill se bitar som är relevanta för brukshundar.

Poängen i det jag skrev är att det hjälps inte att träna inför BPH eller MH. Beskrivaren kommer att märka det och hunden kommer inte prestera bättre på papperet.
 
Bph är ju toppen men absolut inget krav lika lite som du måste hålla din spaniel i rätt frisyr eller outa din uppfödning på sociala medier, du som hundägare bestämmer själv. Får du tag i en bra spanieltik är det ju bara vänta och se om hon passar i avel när åldern är inne och sen börja leta efter rätt hane. Min uppfattning om cocker spaniel är att det är trevliga om än lite flamsiga hundar 🥰men det är ju ingen svår ras i sig däremot är det alltid alltid svårt att hitta rätt hem åt alla valpar oavsett hur populär rasen än är.
 
De bra köparna som är pålästa förstår värdet av BPH och väljer uppfödare som beskriver avelsdjuren. Mao de där kunniga köparna som man vill ha som uppfödare.
Likaså uppfödare när de säljer, de uttrycker att de vill att köparna ska beskriva sin hund. Det är ju för att de ska kunna utvärdera sin avel.
Jag tycker BPH har fått ett rejält uppsving hos samtliga raser, även hos sällskspsraser. Och jag tror det kommer fortsätta öka.
Skitbra!
 
Hur kan du dissa det ena och inte det andra? De bygger ju på samma sak med snarlika moment. Det är endast vissa bitar som skiljer där man i MH vill se bitar som är relevanta för brukshundar.

Poängen i det jag skrev är att det hjälps inte att träna inför BPH eller MH. Beskrivaren kommer att märka det och hunden kommer inte prestera bättre på papperet.

Relevansen för arbete kontra relevans för, ja vadå. Arbete ibland, hobbyhund eller förstahund. Mh kan man ju ana att hundarna är förberedda och jämföra från det, men jag är väl inte super förtjust i Mh heller,men dissar inte.

Sedan verkar det vara många inkl du som inte tycker att man kan träna ångest hantering. Där tycker vi helt olika ger man hunden verktyg och förstärker rätt hantering av ångesten hanterar den livet bättre.
 
De bra köparna som är pålästa förstår värdet av BPH och väljer uppfödare som beskriver avelsdjuren. Mao de där kunniga köparna som man vill ha som uppfödare.
Likaså uppfödare när de säljer, de uttrycker att de vill att köparna ska beskriva sin hund. Det är ju för att de ska kunna utvärdera sin avel.
Jag tycker BPH har fått ett rejält uppsving hos samtliga raser, även hos sällskspsraser. Och jag tror det kommer fortsätta öka.
Skitbra!

Tycker fortfarande att det finns bättre sätt. Nu var jag lite dryg när jag sa att jag kunde få igenom vilken hund som helst med ok resultat. Det gäller kontaktsökande stressade hundar. Riktig aggressivitet (maktspel ej ångest) eller bristande intresse är jag super dålig på.

Däremot har jag allergi mot standardiserade tester som bara funkar på standardprodukter och dessutom tenderar att belöna saker som blir för mycket av det goda på sikt. Utställning ska vi inte prata om. Jag anser tyvärr inte att det finns ngn väg runt individuella bedömningar utifrån historia och kontext.
 
Bph är ju toppen men absolut inget krav lika lite som du måste hålla din spaniel i rätt frisyr eller outa din uppfödning på sociala medier, du som hundägare bestämmer själv. Får du tag i en bra spanieltik är det ju bara vänta och se om hon passar i avel när åldern är inne och sen börja leta efter rätt hane. Min uppfattning om cocker spaniel är att det är trevliga om än lite flamsiga hundar 🥰men det är ju ingen svår ras i sig däremot är det alltid alltid svårt att hitta rätt hem åt alla valpar oavsett hur populär rasen än är.

Det blir nog det. Lite för tung att lyfta och för mycket päls nertill, men det första får jag leva med och det andra raka. Flamsighet är härligt! ❤ Sörjer min gamla ras lite, men det funkar inte, då blir det bara 1 hund och ingen packning på resan 🤪
Får väl ta ett steg i taget.
 
Tycker fortfarande att det finns bättre sätt. Nu var jag lite dryg när jag sa att jag kunde få igenom vilken hund som helst med ok resultat. Det gäller kontaktsökande stressade hundar. Riktig aggressivitet (maktspel ej ångest) eller bristande intresse är jag super dålig på.

Däremot har jag allergi mot standardiserade tester som bara funkar på standardprodukter och dessutom tenderar att belöna saker som blir för mycket av det goda på sikt. Utställning ska vi inte prata om. Jag anser tyvärr inte att det finns ngn väg runt individuella bedömningar utifrån historia och kontext.

Vilka sätt är bättre tycker du?

Tror du inte på beteendeforskning även i andra samanhang?

Hur menar du att man ska kunna avgöra om något är avvikande om inte alla utgår från samma test. Skulle alla få olika tester? Det skulle ju bli sjukt orättvist och omöjligt att utvärdera.
 
Relevansen för arbete kontra relevans för, ja vadå. Arbete ibland, hobbyhund eller förstahund. Mh kan man ju ana att hundarna är förberedda och jämföra från det, men jag är väl inte super förtjust i Mh heller,men dissar inte.

Sedan verkar det vara många inkl du som inte tycker att man kan träna ångest hantering. Där tycker vi helt olika ger man hunden verktyg och förstärker rätt hantering av ångesten hanterar den livet bättre.

Man ska inte avla på ångest öht. Dessa linjer ska bort. Därav är BPH bra.
Jag tycker det är skamligt att avla på linjer okänd mentalitet och riskera få fram hundar som inte mår bra. Speciellt om det nu är som du påstår att vissa raser har ångest i sig.
Det är ju lika förkastligt som att avla på ledfel och sen resonera att det får man operera bort sen.

Men om nu en hund trots bra avelsarbete ändå får problem med ångest el vad det nu må vara så självklart ska man jobba med det. Men givetvis utgår man ifrån att den lilla valpen man får hem är av god mentalitet och att man inte ska behöva träna inför mentala defekter.
 
Tycker fortfarande att det finns bättre sätt. Nu var jag lite dryg när jag sa att jag kunde få igenom vilken hund som helst med ok resultat. Det gäller kontaktsökande stressade hundar. Riktig aggressivitet (maktspel ej ångest) eller bristande intresse är jag super dålig på.

Däremot har jag allergi mot standardiserade tester som bara funkar på standardprodukter och dessutom tenderar att belöna saker som blir för mycket av det goda på sikt. Utställning ska vi inte prata om. Jag anser tyvärr inte att det finns ngn väg runt individuella bedömningar utifrån historia och kontext.
Jag vet inte om du har missförstått hur bph fungerar kanske? Testet är standardiserat, men vad som är "bra resultat" är helt subjektivt. Det är inte som utställning över huvud taget, där det ju istället ofta är själva "testet" i form av domaren som är subjektiv!

Bph och mh är utformat av experter på hundars mentalitet, oavsett hur löjligt det ser ut i dina ögon så kan du lita på att det är det överlägset bästa sättet vi har idag för att utvärdera (inte betygsätta!) hundars mentalitet, med fokus på bitar med hög arvbarhet. Om du någon gång vill avla seriöst så är det verkligen att rekommendera att du använder bph som avelsverktyg.

Hur, rent konkret, skulle du vilja att hundars mentalitet utvärderas och varför är detta sätt bättre än existerande metod?
 
Vilka sätt är bättre tycker du?

Tror du inte på beteendeforskning även i andra samanhang?

Hur menar du att man ska kunna avgöra om något är avvikande om inte alla utgår från samma test. Skulle alla få olika tester? Det skulle ju bli sjukt orättvist och omöjligt att utvärdera.

Jag tror på Situationsbaserat beteende både för människa och dhur och att vi alltid tillskriver individens egenskaper för mycket värde enligt socialpsykologi skit tänk. Dock kan man alltid använda ngn forskning som underlag till de flesta åsikter så jag brukar inte briljera med referenser till höger och vänster
 
Jag vet inte om du har missförstått hur bph fungerar kanske? Testet är standardiserat, men vad som är "bra resultat" är helt subjektivt. Det är inte som utställning över huvud taget, där det ju istället ofta är själva "testet" i form av domaren som är subjektiv!

Bph och mh är utformat av experter på hundars mentalitet, oavsett hur löjligt det ser ut i dina ögon så kan du lita på att det är det överlägset bästa sättet vi har idag för att utvärdera (inte betygsätta!) hundars mentalitet, med fokus på bitar med hög arvbarhet. Om du någon gång vill avla seriöst så är det verkligen att rekommendera att du använder bph som avelsverktyg.

Hur, rent konkret, skulle du vilja att hundars mentalitet utvärderas och varför är detta sätt bättre än existerande metod?

Man kan ju använda det, det gör ju ingen skada, men jag vill se hunden jobba med fler människor och utifrån hundens problemområden och gärna med någon som är en dålig match. Sedan vill jag ha hjälp av ngn med både akademisk kunskap och träningserfarenhet. Egna valpar skulle jag mycket hellre låna 1 timme för att utvärdera än läsa bph.

Men eftersom det inte skadar djuret kan jag ju göra det i marknadsföringssyfte, men det kommer inte visa om min hund har ångesrät.

En hund som funkade både med mig och mitt dominanta x som gillade kadaverdisciplin tex. Vi kunde oftast inte byta hund.
 
Man ska inte avla på ångest öht. Dessa linjer ska bort. Därav är BPH bra.
Jag tycker det är skamligt att avla på linjer okänd mentalitet och riskera få fram hundar som inte mår bra. Speciellt om det nu är som du påstår att vissa raser har ångest i sig.
Det är ju lika förkastligt som att avla på ledfel och sen resonera att det får man operera bort sen.

Men om nu en hund trots bra avelsarbete ändå får problem med ångest el vad det nu må vara så självklart ska man jobba med det. Men givetvis utgår man ifrån att den lilla valpen man får hem är av god mentalitet och att man inte ska behöva träna inför mentala defekter.

Då måste man ju veta att hunden har problematisk ångest vilket man inte vet om man inte ser den i en ångestframkallande situation.

Ser du min häst idag ser du ingen ångest, men den skulle jag aldrig avla på även om kulorna var kvar för han behöver en egen terapeut för att fungera.

Alla däggdjur har ångest. Det är en överlevnadsinstinkt. Det finns hundar som har för mycket, de ska man inte avla på, sedan finns det de som är helt normala och får ångest om de försätts i omöjliga situationer och så finns det de som reagerar på andra sätt som inte heller är bra.

Sedan uttalade jag mig generalisera om separationsångest som svar på ett generalisera uttalande
 
@Sesca Jag är lyckligtvis inte en av dem, och uppenbarligen inte du heller, men det finns en hel del (även här på buke) som har erfarenhet av hund med rädsleproblematik.

Dessa ägare har varit kunniga och hängivna, de har grundtränat enligt konstens alla regler och jobbat utifrån hundens förutsättningar och behov. De har lagt ner tid, pengar och en jäkla massa tålamod på att få en fungerande vardag. Trots allt detta så har en del av dem tvingats ta beslutet att avliva hunden, för hundens bästa.

Därför är det väldigt viktigt med bph och mh, där just rädsla och avreaktion (egenskaper som i högsta grad är ärftliga!) sätts på prov och blir synliga. I vissa raser är rädsla mer utbrett än i andra, men för att ha någon koll alls så är det viktigt med utvärdering.

Ditt förslag att uppfödaren själv ska träffa hunden en timme och göra en bedömning (utifrån vadå?) kan du ju inte på allvar tycka är lämpligare än standardiserade tester. Hur ska då någon annan än du bedöma resultatet? Skulle du själv lita på en uppfödare som jobbar på det sättet – "jag har träffat tidigare valpar och de har funkat med både mig och maken", är det trovärdigt och säger det någonting alls om hundens nivåer av rädsla, aggression, flyktbenägenhet, nyfikenhet osv?

Jag tycker allt att du får läsa på om hundens mentalitet och hur den nedärvs, samt hur mh och bph faktiskt fungerar och vad resultaten säger om hunden. Det är inte seriöst för fem öre att avsäga sig vetenskap och forskning till förmån för egna erfarenheter av sina egna valpar.
 
@Sesca Jag är lyckligtvis inte en av dem, och uppenbarligen inte du heller, men det finns en hel del (även här på buke) som har erfarenhet av hund med rädsleproblematik.

Dessa ägare har varit kunniga och hängivna, de har grundtränat enligt konstens alla regler och jobbat utifrån hundens förutsättningar och behov. De har lagt ner tid, pengar och en jäkla massa tålamod på att få en fungerande vardag. Trots allt detta så har en del av dem tvingats ta beslutet att avliva hunden, för hundens bästa.

Därför är det väldigt viktigt med bph och mh, där just rädsla och avreaktion (egenskaper som i högsta grad är ärftliga!) sätts på prov och blir synliga. I vissa raser är rädsla mer utbrett än i andra, men för att ha någon koll alls så är det viktigt med utvärdering.

Ditt förslag att uppfödaren själv ska träffa hunden en timme och göra en bedömning (utifrån vadå?) kan du ju inte på allvar tycka är lämpligare än standardiserade tester. Hur ska då någon annan än du bedöma resultatet? Skulle du själv lita på en uppfödare som jobbar på det sättet – "jag har träffat tidigare valpar och de har funkat med både mig och maken", är det trovärdigt och säger det någonting alls om hundens nivåer av rädsla, aggression, flyktbenägenhet, nyfikenhet osv?

Jag tycker allt att du får läsa på om hundens mentalitet och hur den nedärvs, samt hur mh och bph faktiskt fungerar och vad resultaten säger om hunden. Det är inte seriöst för fem öre att avsäga sig vetenskap och forskning till förmån för egna erfarenheter av sina egna valpar.

Var det extrem ångest på avlivning nivå som var vanlig hos cockerpoo eller lite jobbig separationsångest?

Förstår egentligen vad du menar och jag har gjort yester och kommer göra det om det efterfrågas, men ja, jag litar betydligt mer på mitt omdöme i kombination med utvalda rådgivare. Precis som mina gymnasiebetyg inte säger ett skit om vad jag kan eller ens kunde utan bara vad jag tyckte om skolan (bevisade det på universitetsnivå) även om jag ibland argumenterar för att skolan inte är så viktig som folk gör det till är det inte meningslöst.

Därför ger det falsk trygghet, men visst vi springer väl runt där så jag kan säga att mina hundar är tillgivna och trygga.

Få skulle antagligen få hyfsad bph på en så rädd hund, jag skulle nog det, för jag förstår grunden till ångest, det betyder ju inte att den hunden ska ha fler ägare eller föröka sig. Jag har inte misslyckats med ångest än, men det kommer säkert. Har inte hållit på med hundar som inte har ett djupt tillgivenhetsbehov.
 
@Sesca Jag är lyckligtvis inte en av dem, och uppenbarligen inte du heller, men det finns en hel del (även här på buke) som har erfarenhet av hund med rädsleproblematik.

Dessa ägare har varit kunniga och hängivna, de har grundtränat enligt konstens alla regler och jobbat utifrån hundens förutsättningar och behov. De har lagt ner tid, pengar och en jäkla massa tålamod på att få en fungerande vardag. Trots allt detta så har en del av dem tvingats ta beslutet att avliva hunden, för hundens bästa.

Därför är det väldigt viktigt med bph och mh, där just rädsla och avreaktion (egenskaper som i högsta grad är ärftliga!) sätts på prov och blir synliga. I vissa raser är rädsla mer utbrett än i andra, men för att ha någon koll alls så är det viktigt med utvärdering.

Ditt förslag att uppfödaren själv ska träffa hunden en timme och göra en bedömning (utifrån vadå?) kan du ju inte på allvar tycka är lämpligare än standardiserade tester. Hur ska då någon annan än du bedöma resultatet? Skulle du själv lita på en uppfödare som jobbar på det sättet – "jag har träffat tidigare valpar och de har funkat med både mig och maken", är det trovärdigt och säger det någonting alls om hundens nivåer av rädsla, aggression, flyktbenägenhet, nyfikenhet osv?

Jag tycker allt att du får läsa på om hundens mentalitet och hur den nedärvs, samt hur mh och bph faktiskt fungerar och vad resultaten säger om hunden. Det är inte seriöst för fem öre att avsäga sig vetenskap och forskning till förmån för egna erfarenheter av sina egna valpar.

Socialpsykologi sk forskning om att beteende är situationsbaserat
 
@Sesca Jag är lyckligtvis inte en av dem, och uppenbarligen inte du heller, men det finns en hel del (även här på buke) som har erfarenhet av hund med rädsleproblematik.

Dessa ägare har varit kunniga och hängivna, de har grundtränat enligt konstens alla regler och jobbat utifrån hundens förutsättningar och behov. De har lagt ner tid, pengar och en jäkla massa tålamod på att få en fungerande vardag. Trots allt detta så har en del av dem tvingats ta beslutet att avliva hunden, för hundens bästa.

Därför är det väldigt viktigt med bph och mh, där just rädsla och avreaktion (egenskaper som i högsta grad är ärftliga!) sätts på prov och blir synliga. I vissa raser är rädsla mer utbrett än i andra, men för att ha någon koll alls så är det viktigt med utvärdering.

Ditt förslag att uppfödaren själv ska träffa hunden en timme och göra en bedömning (utifrån vadå?) kan du ju inte på allvar tycka är lämpligare än standardiserade tester. Hur ska då någon annan än du bedöma resultatet? Skulle du själv lita på en uppfödare som jobbar på det sättet – "jag har träffat tidigare valpar och de har funkat med både mig och maken", är det trovärdigt och säger det någonting alls om hundens nivåer av rädsla, aggression, flyktbenägenhet, nyfikenhet osv?

Jag tycker allt att du får läsa på om hundens mentalitet och hur den nedärvs, samt hur mh och bph faktiskt fungerar och vad resultaten säger om hunden. Det är inte seriöst för fem öre att avsäga sig vetenskap och forskning till förmån för egna erfarenheter av sina egna valpar.

Jag har sett vad mitt x fick bra resultat med för hundar ibland (diverse tester inkl mh). Det var dock aggressivitet oftast.
 
@Sesca Alltså. Mh och bph är inga plojgrejer som görs för skojs skull, inte heller är det ett prov där hunden kan bli godkänd eller underkänd.

Det är tester som, utifrån vad vetenskaplig forskning har kommit fram till angående hundens mentalitet, utvärderar ett antal genetiska egenskaper (vilka är viktiga att hålla koll på när man sysslar med just genetik!).

Eftersom du jämför det med gymnasiebetyg så är det uppenbart att du inte kan tyda resultaten korrekt. Det är inte IG-MVG på skalan. Hundar har olika mycket av olika egenskaper, inget av det är egentligen fel men vissa egenskaper (stark rädsla i kombination med dålig avreaktion) är oönskade av både etiska och praktiska skäl.

Vad tycker du är bra resultat på ett bph? Vad är hyfsat? Vad är dåligt? Den stora fördelen med bph är ju verkligen att resultatet inte är IG eller MVG utan bara ett sammanställning av egenskaperna som utvärderas. Det gör att vem som helst kan se resultatet och bilda sig en egen uppfattning om ifall det är bra eller dåligt, istället för att förlita sig på en tredje part som bedömer hunden som "bra".
 
@Sesca Alltså. Mh och bph är inga plojgrejer som görs för skojs skull, inte heller är det ett prov där hunden kan bli godkänd eller underkänd.

Det är tester som, utifrån vad vetenskaplig forskning har kommit fram till angående hundens mentalitet, utvärderar ett antal genetiska egenskaper (vilka är viktiga att hålla koll på när man sysslar med just genetik!).

Eftersom du jämför det med gymnasiebetyg så är det uppenbart att du inte kan tyda resultaten korrekt. Det är inte IG-MVG på skalan. Hundar har olika mycket av olika egenskaper, inget av det är egentligen fel men vissa egenskaper (stark rädsla i kombination med dålig avreaktion) är oönskade av både etiska och praktiska skäl.

Vad tycker du är bra resultat på ett bph? Vad är hyfsat? Vad är dåligt? Den stora fördelen med bph är ju verkligen att resultatet inte är IG eller MVG utan bara ett sammanställning av egenskaperna som utvärderas. Det gör att vem som helst kan se resultatet och bilda sig en egen uppfattning om ifall det är bra eller dåligt, istället för att förlita sig på en tredje part som bedömer hunden som "bra".

Vad jag vet så accepterar även de forskare som studerat detta att det finns stora situationsbaserade faktorer men att det jämnar ut sig med stora grupper så för större etablerade raser med liknande ägare bör det gå att använda.

Enkelt exempel, bitighet vill du inte ha. Om x visade en hund skulle hunden möjligen ha fått ngn kommentar om ointresserad när testledaren blivit av med handen om ngn annan visade den. Samma sak med en hund som jag visar vingar den nog gå fram till läskiga saker även om den inte skulle gjort det med någon annan.

Jag tycker detta stämmer väl med beteendeforskningen. Du kan möjligen mäta tendensiella utvecklingar och höja intresset för mentaliteten, inte mäta en genetisk kod.

Dessutom är medelåldern för bph 2,5 år, då hinner man påverkar rätt mycket.

Nu vill jag ju inte hålla på med problemhunfar utan med sociala glada hundar. För mig känns det bättre att en tränare med biologisk utbildning lånar min hund och berättar vad hon tycker istället för att hunden och jag springer runt en ny konstig bana som vi gör hela tiden.
 
Jag tror på Situationsbaserat beteende både för människa och dhur och att vi alltid tillskriver individens egenskaper för mycket värde enligt socialpsykologi skit tänk. Dock kan man alltid använda ngn forskning som underlag till de flesta åsikter så jag brukar inte briljera med referenser till höger och vänster

Nu blev inte det inte något svar på det jag frågade utan snarare en upprepning på det du tidigare skrivit.
Åter igen så blir det en omöjlighet att utvärdera en hunds psyke om man inte har ett normbeteende och ett jämnställt test för alla att utgå ifrån.

Uppenbarligen tror du inte på etologi. Hemmagjorda bedömningar är bättre.

Jag undrar varför du fortsätter skapa nya trådar i samma ämne och med samma frågor när du inte vill lära dig av svaren? Många här som som svarat har mycket större erfarenhet och är tex uppfödare och mentalbeskrivare.
Du har redan bestämt dig för hur allt funkar så det är ju helt bortkastat att försöka förklara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 357
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 068
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 767
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp