Rastråd, för skoj skull

Ajda

Trådstartare
Sambon och jag har haft heta diskussioner kring rasval av nästa hund. Det är inte aktuellt just nu, utan längre fram.

Idag har vi en golden på 1,5 år. Vår första hund. Hon är en perfekt första hund, men lite... vad ska man säga... omotiverad. Det bästa hon vet är att vara lös, helst i skogen och sen bada. Då kan hon köra på i flera timmar. Men cykla, hänga med på en liten springtur, träna apportering, spåra osv tycker hon är döfånigt. Hon älskar att göra det hon tycker är roligt.
Dock passar det ändå rätt bra i livet som det ser ut nu, vi har 2 barn och 3 hästar osv. Så en hund som är rätt nöjd med livet som det är nu passar bra.

Men i framtiden skulle jag vilja ha en hund med lite mer motor. Jag är inte en människa som hänger på brukahundsklubben och tränar varje dag. Så ingen bordercollie eller liknande.

Sambon är jägare och vill absolut ha en jakthund... Och då en tax. Det är väl jag kluven till, för mig är det skönt att kunna ha hunden lös utan att veta att den drar om den får upp ett spår.

Har ni några förslag? :D
 
Som @Gnist säger så blir det svårt att hitta en ras passar er båda. Är det främst spår du vill hålla på med så säger en tax knappast nej till det och det är ju absolut en jakthund (beroende på linjer antar jag). Men att ha en tax lös och förvänta sig att den alltid ska komma när du vill, jaa det är lite svårt. ;)

Vilka hundsporter är du främst aktiv i/vill vara aktiv i? Om det är apportering, lydnad, löpning/cykling så tycker jag en golden med mer "go" i sig/en jaktavlad golden passar ypperligt! Sen är det självklart viktigt att vara noggrann med mentaliteten då, vad jag har läst, är att den kan var lite sprid. Ett säkrare kort kan då vara en jaktlabbe (om du nu verkligen vill syssla med apportering). En jaktlabbe (samt även en jaktgolden) kräver dock sitt och vissa uppfödare av jaktlabbar säljer främst/helst (vad jag har hört) till de som även använder hunden till praktisk jakt eller startar prov. Men bättre koll på jaktlabbar samt jaktgolden har tex. @AraSlei och @Alfakrulls.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 344
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 947
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 720
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp