HallihallÄ. UpptÀckte detta forum nyligen och tÀnker att det Àr en bra plats att hitta hjÀlp för att spÄna idéer kring vilken hundras som skulle passa mig.
Nu börjar saker Àntligen falla pÄ plats för mig att skaffa hund. Jag jobbar med hundar och utbildar mig till hundinstruktör. Erfarenhet och kunskap finns alltsÄ hÀr men det skulle fortfarande bli min första egna hund.
Jag vet att rasval handlar mycket om att trÀffa mÄnga individer och ta kontakt med uppfödare. Vilket sjÀlvklart Àr nÄgot jag kommer att göra. Försöker bara fÄ ett hum om vad för ras som skulle kunna funka för mig.
Vad jag söker i hund:
- Samarbetsvillig, förig, kontaktsökande
- Anpassningbar och mÄngsidig
- Glad i lek. Jag kÀnner mest intresse för hundar som gillar att kampa/kamplek.
- Har arbetsvilja men inte en outröttlig arbetsmaskin. Skulle klara av mindre aktiva dagar utan att riva ner hemmet.
- Jag har nog inget emot raser dĂ€r man mĂ„ste âthink outside the boxâ under trĂ€ningen men söker inte nĂ„gon envis hund.
- Mellanstor. Kan trivas i lÀgenhet och skulle inte vara allt för svÄr att fÄ med sig i kollektivtrafiken.
- Helst ingen trimras eller ras som krÀver mycket pÀlsvÄrd.
- Inte har lĂ€tt till skall eftersom jag bor i lĂ€genhet. (Ăr inte att jag söker en tyst hund. Har inga problem om hunden Ă€r lite ljudlig under t.ex trĂ€ning eller aktivitet. Eller om den skĂ€ller nĂ„n gĂ„ng pĂ„ frĂ€mmande ljud utanför. SĂ„lĂ€nge vi kan trĂ€na in en av/pĂ„ knapp.)
Jag Àr medveten om att en del saker hÀr kanske Àr mer beroende pÄ linje och individ.
Vad jag kan erbjuda en hund:
- Vardagar 1-2h aktivering. Kan bestÄ av lek, aktiv promenad, lydnadstrÀning, berikning, kroppskontroll, styrka/balanstrÀning, tricktrÀning, gÄ pÄ nÄgon kurs etc.
- Utöver detta tillkommer kortare âpassivaâ promenader dĂ€r jag inte jobbar aktivt med hund eller ger den nĂ„gon uppgift. Utan den fĂ„r nosa runt och och utför sina behov helt enkelt. Sammanlagt ca 60-80 min varje dag.
- PÄ helger lÀngre promenader och Àventyr i skog (2h+). Och fortsatt trÀning/lek/aktivering.
- Ăr intresserad av hundsport och aktiviteter som agility, freestyle, nosework. Har ingen större erfarenhet hĂ€r men vill testa pĂ„ saker, gĂ„ kurser och se vad som kĂ€nns kul och givande bĂ„de för mig och hund.
- Hunden kommer följa med mig till jobbet och vara med mig varje dag.
Jag vill tillÀga att jag inte Àr den mest fysiskt aktiva eller sportigaste personen. Jag Àr en friluftig person som gillar aktiviteter med intresse för att trÀna hund.
SÄ med allt detta utlagt: vilken/vilka raser tror ni skulle passa för det jag söker och det jag kan erbjuda en hund? Jag har nÄgra raser i Ätanke men Àr nyfiken pÄ vad folk hÀr tycker utifrÄn vad jag skrivit

Tacksam för all input/tips.