Bukefalos 30 år!

Sel

Trådstartare
Det här är mest på kul, jag känner mig redan bekväm i mina spekulationer runt ras på nästa hund men det är alltid intressant att höra vad folk tycker!
Jag hoppas på valp någon gång under vintern i år, eventuellt våren nästa år. Jag vill ha en aktiv sällskapshund som hänger med på långpromenader, på resor, camping, lite träning inbakat då och då som nosarbete och agility men ingenting jätteorganiserat. Ingen tävling.
Jag önskar en liten till mellanstor hund (max femton kilo skulle jag vilja säga) med funktionell päls utan pälsvård utöver eventuellt en genomborstning då och då.
Jag har inga andra hobbies utan all min fritid är djuren.
Kattvänlig. :D
Jag kikar främst på en till Jack Russel och Shiba, men håller även ögonen på Basenji, Corgi (pembroke), alla övriga Nihon Ken (de japanska urhundarna, förutom Akita) och några andra terriers. Patterdale till exempel. Om de funnits tillgängliga i landet hade jag varit intresserad även av Västgötaspets, men eftersom jag bor i UK ser utbudet lite annorlunda ut. Jag vill inte gärna stå i kö för valp i flera år.

Har jag missat något roligt?

Det här är mest på kul, jag känner mig redan bekväm i mina spekulationer runt ras på nästa hund men det är alltid intressant att höra vad folk tycker!
Jag hoppas på valp någon gång under vintern i år, eventuellt våren nästa år. Jag vill ha en aktiv sällskapshund som hänger med på långpromenader, på resor, camping, lite träning inbakat då och då som nosarbete och agility men ingenting jätteorganiserat. Ingen tävling.
Jag önskar en liten till mellanstor hund (max femton kilo skulle jag vilja säga) med funktionell päls utan pälsvård utöver eventuellt en genomborstning då och då.
Jag kikar främst på en till Jack Russel och Shiba, men håller även ögonen på Basenji, Corgi (pembroke), alla övriga Nihon Ken (de japanska urhundarna, förutom Akita) och några andra terriers. Patterdale till exempel. Om de funnits tillgängliga i landet hade jag varit intresserad även av Västgötaspets, men eftersom jag bor i UK ser utbudet lite annorlunda ut. Jag vill inte gärna stå i kö för valp i flera år.

Jag tycker foxterrierna är grymma 🙏

• Gilla
Reactions: Sel
Så snygga också! Jag vet inte varför men jag har fått för mig att de är snäppet skarpare än russeln dock, både mot andra djur och andra hundar.
Upplever att dom är lite mer prinsessor än jrt som är mer clowniga 😃
Så när du säger det dom kanske ser sig själva ännu mer som gudar än jrt om det är möjligt 😄

• Gilla
Absolut inte spaniel eller retriever, kan jag tillägga.
Är du helt säker ;-)

Podengo tycker jag ser lite käcka ut. Följer en taxuppfödare som även har sådana och jag tycker de verkar trevliga plus behändig storlek. Har inte läst på alls, så gör det man inte ska - tipsar baserat på utseende.

• Gilla
Vi hade en fox terrier på agilityn, visserligen ung men gud så söt och super trevlig. Energi ut genom öronen. En enda hund säger dock inget om rasen men ändå en ras jag vill kolla på framöver.

Jag är svag för foxterrier men även lakeland terriern, men båda behöver trimmas förutom korthårig fox. Du har ju även Parson Russell 😊

Är du helt säker ;-)

Podengo tycker jag ser lite käcka ut. Följer en taxuppfödare som även har sådana och jag tycker de verkar trevliga plus behändig storlek. Har inte läst på alls, så gör det man inte ska - tipsar baserat på utseende.
Helt säker! Säger som rumskamrat sa om min Shiba, att det är ju väldigt trevliga hundar så länge de är någon annans. :D

Skulle absolut kunna tänka mig att kika på Podengo av den mindre varianten!

Whippet, om du har möjlighet att låta den springa ordentligt några gånger i veckan.
Jag kikade lite på whippet och skulle nog kunna tänka mig en lurcher av något slag, men generellt känns de lite för stora och kanske för lite attityd/riv.

Jag är svag för foxterrier men även lakeland terriern, men båda behöver trimmas förutom korthårig fox. Du har ju även Parson Russell 😊
Parson absolut, men det är ju i princip samma ras som russeln och där föredrar jag de små och kralliga. :D Lakeland ryker på pälsen, men jag får kanske lägga till Foxen på listan! Släthårig då.

Jag kikade lite på whippet och skulle nog kunna tänka mig en lurcher av något slag, men generellt känns de lite för stora och kanske för lite attityd/riv.
Ja, om du gillar terriers så kanske whippet är lite för milda. Fast attityd har de ofta, dock inte riktigt på samma sätt som en del andra raser. ;)

Storleksmässigt så ligger mina två hanar på 17 respektive 18 kg och de är ganska stora, så hanar som väger omkring 15 kg är absolut inte omöjligt att hitta.

• Gilla
Fox terrier tycker jag! Oftast väldigt roliga hundar, glada och trevliga. Vet inte hur det ser ut i UK, här i Sverige har jag mest träffat släthåriga som använts till jakt. När de släppts i gryt så är de tuffa och viker inte för något, medans de hemma är kära familjemedlemmar som är vänliga och sociala.

• Gilla
Jag slänger in australisk terrier som förslag. :) Min bild av rasen är att dom är lagom tuffa typer som gärna är med på allt men inte kräver så mycket i grunden. Behöver trimmas några gånger per år men utöver det så ska det räcka att kamma igenom nån gång i veckan. Gårdshund till ursprunget så dom kan ha lite lägre jaktintresse än många andra terriers, men det varierar mycket.

Med reservation för att rasen är ganska ovanlig så jag vet ingenting om hur det ser ut med uppfödare där borta.

• Gilla

Liknande trådar

• Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Rasval: Vad passar?
  • Valp 2027
  • Vilken hundras passar mig?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII