Registrering av islandsfödd häst hos SIF

L

Lilla_My

Hej alla, hoppas någon kan hjälpa mig med några frågor jag har angående registrering!

Det är såhär att vi har ett islandsfött sto som vi ännu inte registrerat i sverige (borde gjort det, men latheten och dumheten har satt stopp:(:crazy::o). Nu ska hon snart till hingst, och då måste hon väl vara svenskregistrerad? Hon har pass och alla papper i ordning från Island. Jag har läst på SIFs hemsida om vad som behöver skickas in och tror allt är ok. Men: hur lång tid tar det? Har försökt ringa SIF nu hela förmiddagen, utan framgång, det är därför jag vänder mig till er nu.
Dessutom undrar jag vad det krävs för typ av bevis på att man är ägare på hästen. Är det ok med en kopia på kvittot från köpet? Originalkvittot finns nämligen på island och det går ju fortare om det faxas än om kvittot ska skickas med posten...

Är medvetna om att vi satt oss i en dum situation här som inte fixat detta tidigare. Men nu vill jag veta om det går att lösa problemet, eller om vi måste vänta till nästa år med att ta föl...:(
 
Sv: Registrering av islandsfödd häst hos SIF

För att få ett korrekt svar så måste du få kontakt med Avelskansliet. Ring dem eller det vanliga kansliet, och maila om inte annat.
 
Sv: Registrering av islandsfödd häst hos SIF

Tack för svar!
Visst har vi ringt, och kommer att fortsätta imorgon:crazy: Men det verkar inte vara så lätt att komma fram... Har skickat ett email till dem och hoppas att de svarar på det, för att nå dem på telefon verkar inte lätt.
Skrev om det här för att se om någon annan försatt sig i samma dumma situation, och hur det löst sig...
 
Sv: Registrering av islandsfödd häst hos SIF

Maila dom, de brukar vara snabba på att svara på mail!

Tror det kan räcka med kvittot på att du skickat in pappren!

/Malin
 
Sv: Registrering av islandsfödd häst hos SIF

Jag förutsätter att hästen har ett pass med sig från Island?
Och i passet ett korrekt utfört konturdiagram (vita tecken, virvlar inritade m m)
Har ni detta så skicka in det tillsammans med kvittot och vem hästen ska stå på i sverige så borde saken vara biff!

Så här står det på SiF´s hemsida, först utan pass sen med pass (importhäst)
Registrering av/ hästpass till importerade hästar
Följande handlingar skall skickas till avelskansliet för hästar
utan pass:
1. Köpare och säljares namn, adress, tfn (dagtid) och eventuellt medlemsnummer i SIF.
2. Registreringsbevis i original.
3. Signalementsbeskrivning utförd av godkänd ID-kontrollant ur kategori . (En för ändamålet speciellt framtagen signalementsblankett skall användas).
4. Chipmärkningsrapport och eventuella lösa streckkoder om hästen är chipmärkt.
5. Handlingar (kopia på köpekontrakt/kvitto/ägarbevis) som styrker att du äger hästen om detta inte redan står som ägare på registreringsbeviset.
med pass:
1. Ägarens namn, adress, tfn (dagtid) och ev. medlemsnummer i SIF.
2. Pass i original.
3. Kontrollera att konturdiagrammet är ifyllt i passet. Om ej skall signalementsbeskrivningen föras in direkt i passet av godkänd ID-kontrollant ur kategori 1.
4. Chipmärkningsrapport och eventuella lösa streckkoder om hästen är chipmärkt i Sverige.
5. Handlingar (kopia på köpekontrakt/kvitto/ägarbevis) som styrker att ni äger hästen om ni inte står som ägare i passet eller World Fengur.
 
Sv: Registrering av islandsfödd häst hos SIF

Alla papper är i ordning, korrekt ifyllt pass från island och allt. Det enda som kan vara problem är att vi inte har kvittot i original, har skickat ett mail till SIF angående detta.
Problemet är ju liksom inte papperna, vi har allt, men vi vill att handläggningen ska gå snabbt så vi kan ta vårt sto till hingst...
 
Sv: Registrering av islandsfödd häst hos SIF

Står ni som ägare i WF? Då är det ju inga problem.
Inte heller att skicka med en kopia på kvittot, bättre det än att originalet ska komma bort.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 784
Senast: Masse
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 291
Senast: Blossi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 446
Senast: Kick
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 408
Senast: Linda L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp