Regler för att transportera en häst i en trailer...

doris

Trådstartare
Är det någon som på rak arm kan dem ?

Dvs, måste man lasta ur efter ett antal timmar, eller räcker det med att stanna och fodra/vattna ? Hur länge får man köra utan stopp?

Eg kanske jag borde fråga er hur länge ni har kört som längst, och hur ni lade upp resan.

Vi skall åka ganska långt, jag skulle tippa på att restiden blir 8,5 timmar om inte mer.. :(
 
Du kan beställa info via Jordbruksverket. Dom har en folder som tar upp alla regler gällande hästtransport.
:)
 
Hej.
Detta borde jag kanske inte skriva med risk för att folk blir irriterade!

När jag hämtade hem min nuvarande häst så stod han på Bornholm i Danmark.
När vi kom till platsen så blev det en massa liv mellan dåvarande ägaren och stallägaren för obetalda stallhyror (hästen stod hos en fodervärd som hade glömt av T i nästan 6 månader!, som tur var var det ett helinackorderingsstall så han hade fått mat/mockat mm hela tiden)
Stallägaren hotade med att vi inte fick ta hästen däri från förrens hyran var betald. Men det ville ju inte ägaren göra!
Så vi lastade T (när stallägaren försvunnit utom synhåll) vid 11.30 på fm coh åkte (skulle fortafrande vilja höra vad stallägaren sade!)
Sen lastade vi ur en sväng och rörde på honom vid 13 tiden och efter det så bar det iväg hemåt.
Sammanlagt så stod han i transporten utan mat/vatten i nästan 12 timmar! (inkl båt resa)
På båten får man inte ha med hö för det räknas som brandfarligt och vi fik ju inte tag i hö heller iom dispyten med stallägaren.
T stod snällt hela vägen men var väldigt trött när vi kom fram. Han sov mest den natten.
Men detta var iofs ett nödläge för jag ville ju absolut inte lämna honom där eftersom ingen tog hand om honom.
Om allt skulle vart som det borde så skulle vi lastat vi 16 tiden i stället men nu hade vi inget val än att smita med honom....

Han är en van åkare och har åkt långa turer förr fast kanske inte då han var 20 år!

Detta är inget att rekomendera men det går!
 
Jag tycker inte att det lät så jättehemskt. Jag har fått som rekommendation att men inte ska fodra eller vattna hästar om man ska transportera dem längre sträckor (om man ska åka flera dar ska man självklart stalla upp dem och fodra/vattna). Vad som visst är rätt vanligt om man fordrar/vattnar är att hästarna får njurkolik (tror jag att det hette) eftersom de kanske inte är så villiga att kissa under färd.
 
Jag åkte och hämtade häst för några veckor sedan.

Vi lastade vid 10-tiden och kom hem ca 18-19 alltså en restid på 8-9 timmar. Hästen var väldigt lugn under hela resan och stod väldigt stilla. Jag fodrade inget under resan (jag är livrädd för transportsjukan). Vi gjorde 4-5 små stopp och gav henne vatten och kollade så allt var okej. Sen gjorde vi ett lite längre stopp, så hon fick vila en stund. Hon var ju hungrig och lite stel när vi kom fram men efter en promenad och mat så var hon väldigt nöjd.

Nu var ju detta en häst som inte stressade upp sig vid lastning och färd, hon var helt enkelt väldigt van att åka och jag tror det hjälpte. En oerfaren, stressad häst hade jag inte gjort samma resa med. Det viktiga tycker jag är att man läser av hästen, en del hästar är alldeles slut efter 30 minuter i en transport och en del verkar kunna åka hur länge som helst.

Läs av hästen och lägg upp resan efter hur hästen mår det är mitt tips! :bump:
 
tack för era svar..

när pållen kom, skickades hon på lastbil av den enkla anledningen att jag tycker att de åker bättre i lastbil än i trailer långa sträckor.

Mitt problem nu är att jag skall flytta pållen mitt i vintern och att ingen hästtransportör kör just då när jag måste flytta henne :(...
 

Liknande trådar

Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
6 758
Senast: palle
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 585
Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
1 964
Senast: trofé
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 611
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp