Regler för bygglov?

På tomtgränser utlagda för 40 år sedan? Det är ju modern tid.

Hos mig finns rör i mark som är från betydligt äldre tid. Samt rösen och gränsstenar.
Att gå in i alla akter och sen försöka pussla ihop det på kartan är inget man gör i en handvändning ens för "nyare" fastigheter.

Dessutom går du in i akten för fastigheten som bildades för 40 år sedan finns det antagligen koordinater utsatta och då tycker man det borde vara enkelt men dessa är ofta lokala och ibland (snarare vanligtvis) finns inte ens kunskapen om hur de kan omräknas till de koordinatsystem som används idag.
 
Märklig att man inte kan lita på lantmäteriet?

Menar du att det bara är de digitala som är konstiga? För de som finns på papper - t.ex. i förrättningar - borde väl vara riktiga?

Problemet är att alla digitala rikstäckande kartor har tagits fram med hjälp av tolkning. Av flygbilder och papperskartor.

Om Lantmäteriet ger sig ut med kartunderlag och totalstation och mäter in gränserna får du en noggrannhet på centimetern. Men det finns ju inga resurser att göra sådan för hela Sverige (om inte fastighetsägarna betalar för det), och då blir ju de digitala kartorna "så bra som möjligt". Men Lantmäteriet har iaf uppgifter om hur stor noggrannheten är för respektive gräns.
 
Märklig att man inte kan lita på lantmäteriet?

Menar du att det bara är de digitala som är konstiga? För de som finns på papper - t.ex. i förrättningar - borde väl vara riktiga?

Inte alls märkligt, om alla gränser skulle vara utredda innan dom gjordes digitala hade vi inte haft någon heltäckande fastighetskarta förrän om tidigast 300 år typ.

I första hand gäller gränsmarkeringar på plats, i andra Lantmäteriets förrättningskarta. (Och ibland har några gränser aldrig juridisk bestämts någongång, som nämnts tidigare ”avsöndring”).

Gränserna i den heltäckande fastighetskartan kan vara rätt, eller flera meterfel. Inget juridisk gällande alls alltså.
 
Märklig att man inte kan lita på lantmäteriet?

Menar du att det bara är de digitala som är konstiga? För de som finns på papper - t.ex. i förrättningar - borde väl vara riktiga?
Registerkartan är ett register. Den talar om vilka fastigheter som finns var i geografin, så att man kan gå vidare till var den juridiskt giltiga informationen om dessa fastigheter finns. Dvs. i förrättningsakterna. Det handlar ju om myndighetsbeslut med rättsverkan mot enskilda, då är det hur gränsen definierats i det beslutet som är det som gäller. Inte hur någon i efterhand gjort en illustration av den.

Beroende på hur gammalt beslutet är kan gränsen definieras med GPS-koordinater, skrivas i något av alla lokala koordinatsystem som funnits eller ha formulerats som att den går längs bäcken (som ändrat sträckning) tills den möter Jon-Anders rå (som man sannolikt kan likställa med ett senare grävt dike) Det finns en anledning till att de fysiska gränsmärkena har så hög status.
 
Vid huset till salu syns inga rör.
Det är ju dessutom ett förhållandevis nytt ställe. Avstyckat och bebyggt i modern tid.
Ring Lantmäteriets kundcenter och be dem mejla förrättningsakten för fastigheten så har nu något att gå efter som gäller. Kostar inget mer än telefonsamtalet.
 
En sak - svartbyggen preskriberas. Bara de har funnits tillräckligt länge utan att någon klagat. Det enda som inte preskriberas är brott mot strandskydd och säkerhetsföreskrifter. Och du kan få ha en byggnad uppförd på annans mark (Jordabalken 3:e kap, det ska finnas fler situationer, men fastighetsjuridik är inte mitt forte):

12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
 
Självklart vet man det inte exakt, då skulle man ju veta exakt var gränsen låg ;) Det blir ju i ett intervall baserat på erfarenhet och underlag. Syftet är ju att ge en indikation om att man verkligen inte (eller ganska bra) kan lita på informationen.
Det är inget jag sett att Lantmäteriet anger utan det som står är att fastighetskartan, eller registerkartan som den också kallas, inte har någon rättsverkan.
 
Lite OT men gud vad skönt att höra att de där kartorna online inte är så "säkra". Jag har funderat en hel del på hur vi ska hantera åkern eftersom det ser ut som om 5-10 m av en kant tillhör grannen (gränsar mot dennes trädgård) men då är det antagligen bara kartan som är skev :)
 
Det är inget jag sett att Lantmäteriet anger utan det som står är att fastighetskartan, eller registerkartan som den också kallas, inte har någon rättsverkan.

Nej angivet för respektive gräns i registerkartan gör det nog inte, men det betyder ju inte att datan inte finns.

När jag jobbade på ett stadsbyggnadskontor hämtade vi gränsdata från Lantmäteriets databas. Där ingick metadata om noggrannhet för respektive gräns. Självklart i ungefärligt intervall där det inte är inmätt.
 
Perspektiven är annorlunda. 1248 kvm är i min värld inte en minimal tomt utan snarare en stor tomt :D

Låter som att det inte finns någon detaljplan iaf?

Vad finns på andra sidan gränsen? Kan det vara så att det är en annan fastighet med samma ägare? (och annonsen därför säger totalsumman?) Vill du får du gärna pm:a annonsen :)
1248 är definitivt minimal storlek!
 
Lite OT men gud vad skönt att höra att de där kartorna online inte är så "säkra". Jag har funderat en hel del på hur vi ska hantera åkern eftersom det ser ut som om 5-10 m av en kant tillhör grannen (gränsar mot dennes trädgård) men då är det antagligen bara kartan som är skev :)
Kolla efter markpinnar, här är det just så att hela åkern inte tillhör en fastighet utan en liten bit tillhör en annan fastighet. Att det blivit så här beror på laga skfte och sedan lite köp och sälj och vips så tillhör största delen av åkern en fastighet och en liten snutt en annan.
 
Kolla efter markpinnar, här är det just så att hela åkern inte tillhör en fastighet utan en liten bit tillhör en annan fastighet. Att det blivit så här beror på laga skfte och sedan lite köp och sälj och vips så tillhör största delen av åkern en fastighet och en liten snutt en annan.
Vi har halva åkern på grannens tomt.
 
Rent krasst kan man faktiskt söka bygglov på grannenstomt, bygglovet styr inte vem som får bygga utan att man får bygga. I vissa kommuner kontrolleras detta i andra inte.
 
Det finns ett hus till salu här. En 80-tals villa.

Kollar man på tomtkartan så ligger större delen av carport och uthus utanför den minimala tomten.

Hur funkar sånt? Hur får man bygglov för att bygga på någon annans mark? Är det ett förbiseende av byggnadsnämnden?
Vad händer köparen - blir de stående med ett svartbygge?

(Jag äger ju själv ett hus som står på annans mark. Det löstes med ett servitut långt innan jag köpte....)
Det är inte säkert att man krävde/kräver bygglov för carport eller små uthus. Där jag bor är carport inte bygglovspliktigt i flera fall. Kanske var det så i det här husets fall och att carporten hamnade utanför tomten (klantigt, men, men...).
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
2 748
Senast: Breaktown
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 154
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 277
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp