Bukefalos 28 år!

Rensning av avlopp i handfat

Jag är inte det minsta tillfredsställd! Lyckades ta bort den understa delen men inte mittendelen!
Visa bifogad fil 66461
Jag misstänker dessutom att hyresvärdarna inte är hemma. Ugh!
Jag har försökt vrida på ringen men plasten känns så mjuk att jag kan råka ta sönder den om jag är för brutal :cautious: så nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra.
Peta med något om du inte får ut allt. Brukar följa med om du får tag i någon hår tuss att dra i. Det är inte meningen att du ska ta bort mer än botten vid en vanlig rensning. (Gör man det tillräckligt ofta så ska det inte ha hunnit fylla upp alltihopa.) Fortsätter den bråka kan du skruva ihop, skölja igenom, skruva isär och se om det resterna har flyttat om sig.
 
Peta med något om du inte får ut allt. Brukar följa med om du får tag i någon hår tuss att dra i. Det är inte meningen att du ska ta bort mer än botten vid en vanlig rensning. (Gör man det tillräckligt ofta så ska det inte ha hunnit fylla upp alltihopa.) Fortsätter den bråka kan du skruva ihop, skölja igenom, skruva isär och se om det resterna har flyttat om sig.

Ett annat tips är att ställa en hink under och skölja ovanifrån med varmt vatten och peta runt samtidigt. Brukar kunna lossa de flesta ansamlingar av gojs och hår.
 
Peta med något om du inte får ut allt. Brukar följa med om du får tag i någon hår tuss att dra i. Det är inte meningen att du ska ta bort mer än botten vid en vanlig rensning. (Gör man det tillräckligt ofta så ska det inte ha hunnit fylla upp alltihopa.) Fortsätter den bråka kan du skruva ihop, skölja igenom, skruva isär och se om det resterna har flyttat om sig.
Ett annat tips är att ställa en hink under och skölja ovanifrån med varmt vatten och peta runt samtidigt. Brukar kunna lossa de flesta ansamlingar av gojs och hår.
När jag tittade på videorna så kunde de ta bort hela mitten delen därav min undran och frustration. Men!
Jag kunde skruva loss den direkt under handfatet så lite gojs kom ut den vägen. Annars så hade jag haft i diskmedel i avloppet innan med kokande vatten, sedan kallt vatten och nu hade jag på rinnande vatten medan hinken stod under. Petade med mina fingrar, tackolov för gummihandskar! Jag kom på dem när jag gick in i tråden igen, puh!
Det hår och gojs jag fick tag på fick åka ut iallafall.

Och nu rinner det snabbare ned i handfatet så det får duga!

Men tillfredsställande? Knappast, jag vet att det finns gojs kvar som jag inte nådde :cautious:
 
Jag är inte det minsta tillfredsställd! Lyckades ta bort den understa delen men inte mittendelen!
Visa bifogad fil 66461
Jag misstänker dessutom att hyresvärdarna inte är hemma. Ugh!
Jag har försökt vrida på ringen men plasten känns så mjuk att jag kan råka ta sönder den om jag är för brutal :cautious: så nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra.
Jag brukar ta isär alla rör och göra rent. De flesta delar är bara inskjutna i varandra liksom, man lirkar/drar loss dem. Några enstaka skarvar skruvar man.
 
Jag brukar ta isär alla rör och göra rent. De flesta delar är bara inskjutna i varandra liksom, man lirkar/drar loss dem. Några enstaka skarvar skruvar man.
Jag försökte verkligen tro mig, ett rör nära handfatet kunde jag dra ut för att förlänga den men det gick absolut inte att dra ut det. :confused::cautious: Jag snurrade på alla delar som gick men det gick ingen vart heller. Hyresvärden svarade senare att hen trodde att det var bara den där nedersta delen som gick att ta bort.

Plus att jag skulle gärna få ihop allt igen också :rofl:
 
Jag försökte verkligen tro mig, ett rör nära handfatet kunde jag dra ut för att förlänga den men det gick absolut inte att dra ut det. :confused::cautious: Jag snurrade på alla delar som gick men det gick ingen vart heller. Hyresvärden svarade senare att hen trodde att det var bara den där nedersta delen som gick att ta bort.

Plus att jag skulle gärna få ihop allt igen också :rofl:
Någon del brukar det vara en liten spärr på 😊
 
Röret ned i golvet är ett mjukt rör så jag kunde vrida runt på allt och jag såg verkligen inget. Isåfall är det något som bara rörmokare kan veta :cautious::rofl:
Nej den delen brukar vara lös!
På mitt är det en liten spärr på det ”platta” röret högt upp. En sån man måste trycka ner för att lossa helt.
 
Inser precis varför jag fått städa mig in i varenda bostad jag haft med undantag de som bebotts av en äldre skötsam person innan... :crazy: Jag trodde det var sånt här man lärde sig på typ hemkunskapen i grundskolan. Dvs att man städar även avlopp. Givetvis är de olika konstruerade men Att man faktiskt behöver rengöra dom borde väl alla vuxna insett... :o

Jag tycker det är vidrigt med lukten efter att man öppnar vattenlåset men jag har löst det med att ta hem en halvmask med gasfilter från jobbet :angel: Sen rensar jag så ofta att det aldrig hinner bli olidligt äckligt. Och ffa använder jag såna här plastsilar man lägger i, det hindrar mkt skit från att åka ner och fastna. Gråter lite blod över att det inte går att lägga i en sån i handfatet i min nya lgh :rage:
 
Inser precis varför jag fått städa mig in i varenda bostad jag haft med undantag de som bebotts av en äldre skötsam person innan... :crazy: Jag trodde det var sånt här man lärde sig på typ hemkunskapen i grundskolan. Dvs att man städar även avlopp. Givetvis är de olika konstruerade men Att man faktiskt behöver rengöra dom borde väl alla vuxna insett... :o

Jag tycker det är vidrigt med lukten efter att man öppnar vattenlåset men jag har löst det med att ta hem en halvmask med gasfilter från jobbet :angel: Sen rensar jag så ofta att det aldrig hinner bli olidligt äckligt. Och ffa använder jag såna här plastsilar man lägger i, det hindrar mkt skit från att åka ner och fastna. Gråter lite blod över att det inte går att lägga i en sån i handfatet i min nya lgh :rage:

När jag var kring 12 blev vissa delar av huset mitt ansvar att städa, bla toaletten. Att rensa vattenlåset är verkligen inget konstigt...

Att inte rensa vattenlåset vid en flyttstädning är ju bara :yuck:
 
Vattnet rinner trögt ned i handfatet. Vilket är det bästa medlet för detta? Helst något som går att köpa i vanlig mataffär! :)

Plocka isär rören under handfatet, rengör och sätt tillbaka. Enda sättet att få det bra och ordentligt gjort.

Sparar tid också eftersom du inte behöver göra det igen förrän om cirka 5 år igen. Och tills dess kommer det att rinna ordentligt.
 
När jag var kring 12 blev vissa delar av huset mitt ansvar att städa, bla toaletten. Att rensa vattenlåset är verkligen inget konstigt...

Att inte rensa vattenlåset vid en flyttstädning är ju bara :yuck:
Det är tur att min sambo inte är så kvacklig, för när vi flyttade till vårt hus hade de inte rensat ett enda avlopp 🤮.

Det kan vara bra att tänka på att det oftast inte ingår rengöring av ventilation och avlopp när man anlitar flyttstäd. Det kan man väl såklart lägga till för en svindyr peng :)
 
Jag kan bli lite fascinerad över hur äckligt klägget är, och hur väl lukten döljs när avloppet inte är isärplockat. :p
Har inga problem med att rensa avlopp och sällar mig till gruppen som anser att det är rätt tillfredsställande.
 
Utifrån min erfarenhet av avloppsrensning, så borde du kunna skruva loss vid siffran 1. Det brukar sitta rätt hårt ibland där, gissningsvis för att småsmuts samlats i springorna. Då borde du kunna få fram en del som fastnat i kröken, samt det som samt kunna göra rent hela den grejen där du skruvat av botten på.

Röret vid punkt två ser ut att vara så att de ena röret istoppat i det andra, så det borde vara lätt att få loss. Då kommer du åt det som fastnat i den kröken. Efter detta borde det rinna mycket snabbare.

20210319_170704.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 080
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 554
Senast: SiZo
·
Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
1 033
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp