Bukefalos 28 år!

Rensning av avlopp i handfat

Behöver också rensa. Insåg det för någon vecka sen. Genom den här tråden funderade jag på när jag senast gjorde det och det är nog minst 5 år sen. MEN då tar jag alltid bort ev hår manuellt innan jag sätter på vatten så det inte slinker ner mer än möjligtvis något litet kort strå och då är ju det enda som sköljs ner tvål, vatten och tandkräm. Ensamboende utan barn.... :D
 
Rensade avloppet till handfatet för ett av badrummen för någon månad sedan. Då tog jag loss alla delar och gjorde rent i grunden. Det är t.o.m. 8 år sedan jag gjorde det sist på det handfatet.

Så gör jag när jag gör rent avloppet. Gör det kanske varannan månad, det är absolut inte stopp men jag har långt hår och gillar att hålla efter.
Golvbrunnen i duschen göra rent varje vecka.
 
När vattnet rann trögt i mitt handfat testade jag med bakpulver och kokade sedan upp massor av varmt vatten i en fylld vattenkokare och hällde över. Vet det finns andra medel, men min "extra bror" som jobbar som VVS montör gillar inte dom för de fräter på rören. Hört om bakpulver innan och testade då det kändes som de vore snällare mot rören.
Fick köra det i två omgångar och nu rinner vattnet.
När det är dax att rensa vattenlåset får ja ringa ut hyresvärdens vvs-montör då jag inte klarar det själv. Fördel när jag bor i hyresrätt att det finns hjälp inom räckhåll. :)
 
Jag har ett handfat som typ inte går att skruva isär (klart att det gör, men min bror som ändå JOBBAR med detta har svårt att göra det, då för mig som total lekman och dessutom väldigt opraktisk går det dåligt), och dessutom i kombination med att jag har egen brunn med brunt vatten som kläggar igen rören (det är alltså inte hår, det är beläggningar från vattnet och lite tvål). Jag testade, efter att ha konsulterat doktor Google, sist att använda den där vaskrensaren, varmt vatten och vanligt handdiskmedel. Hjälpte i alla fall temporärt, jag slapp plocka isär rören (och riskera att inte få ihop det igen) och jag slapp röra sörjan som kom ut den gången brorsan lyckades ta isär allting.
 
Utifrån min erfarenhet av avloppsrensning, så borde du kunna skruva loss vid siffran 1. Det brukar sitta rätt hårt ibland där, gissningsvis för att småsmuts samlats i springorna. Då borde du kunna få fram en del som fastnat i kröken, samt det som samt kunna göra rent hela den grejen där du skruvat av botten på.

Röret vid punkt två ser ut att vara så att de ena röret istoppat i det andra, så det borde vara lätt att få loss. Då kommer du åt det som fastnat i den kröken. Efter detta borde det rinna mycket snabbare.

Visa bifogad fil 66487
Det var just vid punkt 1 som jag verkligen försökte skruva loss den, men det gick inte :confused:O_o ville inte riskera ta sönder plasten så jag fick ge upp.
Punkt 2 upptäckte jag också att man kunde dra ut röret och på så vis göra den längre, men inte hela vägen ut och på så vis skilja på dem. Men delen som drogs ut var ren åtminstone så det hamnar inget mellan rören.
 
Det är just därför man ska lossa alla delar och skölja rent. Då slipper man dessa ständiga stopp.
Jag tar alltid loss alla delar och sköljer rent överallt, det blir ändå stopp ibland. Har bott i vår lägenhet i lite mer än 3 år och tror jag rensat rören vid handfatet 2 gånger (när det behövts alltså, inte i förebyggande). Hos oss verkar det klara sig lite mer än ett år alltså.
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 063
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 392
Senast: SiZo
·
Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp