Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Vad är snar framtid? För om det är inom närmsta veckorna (dec/jan) med röda dagar/folk som ska åka hem över jul/nyår osv samt risk att snöoväder slå till med stopp i trafiken ?

Då hade jag bokat mig en taxi med barnstol från Arlanda till sjukhuset för att vara någorlunda säker på att komma fram. Är vädret som det är nu så är det inget problem med tåg och bussar men det är en dj...la massa folk ute och rör på sig och det är ganska fullt med folk.
Vill ni kan ni ju åka kollektivt tillbaka till Arlanda om ni har tid till det.

Ska ni åka efter mitten av januari behöver ni kanske bara ha ett öga på vad det är för väder ute och bedöma därefter. Det beror ju lite på när på dagen ni ska åka också. Just nu är det ganska mycket vägarbeten på sina håll i Sthlm och de i sin tur orsakar minskad framkomlighet, speciellt om man har bråttom.

Det kan ju vara bra att ha kollat upp alternativa färdvägar (tider, hållplatser mm) att ha som backup om det är stopp någonstans (både på E4:an och tåg/bussar).

Lycka till och hoppas allt går bra med den lille!
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Av ren nyfikenhet, om du tycker Stockholms tunnelbana är så hemsk att du hellre kostar på dig taxi, hur gör du i t ex London och Paris?

Har inte akt tunnelbana i London endast egen bil, taxi eller promenerat.
Foredrar att promenera faktiskt vart an jag ar. Billigast, miljovanligast, bra med motion och sa ser man mer av staden.

Sedan ar taxi mycket billigare i England. Jag aker taxi runt stan i snitt 5 ggr per vecka och det kostar inte sa mycket att det inte ar vart det.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Tur att inte alla resonerar som du :)

/Breaktown som inte heller älskar tunnelbanan utan föredrar buss om det går. Men att tunnelbanan skulle lukta illa kan jag kan inte förstå eller påstå att jag har upplevt :confused: Om man inte hamnar bredvid en person som luktar illa men det är ju inte riktigt tunnelbanans fel!
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

*kl*

Angående väder och vind och mkt folk. Vi vet ännu inte riktigt när det blir resa, men förmodligen inom dom närmaste veckorna, beror på hur akut läkarna på stEriks tycker att det är.

Men Arlanda Express är ju smidigt och snabbt, och verkar ju vara "driftsäker" också? Eller har jag fel?

Sedan kan man ju avgöra efter väder om man vill promenera, annars var ju bussen som går till sjukhuset ett bra alternativ.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Tur att inte alla resonerar som du

Nej det ar tur det for da skulle vi fa lagga ner tunnelbanan helt och manga skulle fa promenera overallt och pa kopet fa motion (hemska tanke!) och taxiforetagen fa ett rejalt uppsving. (Huvaligen)

Sa du har ratt, det ar valdans tur att alla inte resonerar som mig. ;)
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Jag tror varken stockholms eller londons vägnät skulle rymma så många taxibilar som skulle krävas för att alla som åker tunnelbana skulle kunna ta varsin taxi istället.

Miljövänligt vore det ju knappast heller att sitta i varsin bil jämfört med att dela plats i en tunnelbanevagn.

Så ja, det är väldig tur att de flesta storstadsbor inte har några problem med att åka tunnelbana.

Vad gäller alternativet att gå - tja, det skulle ju bli rejält långa arbetsdagar för många iom de restider man skulle få till jobbet om man gick. För egen del skulle det exempelvis innebära 2 timmar mer i restid per dag, och för andra som reser längre rimligen ännu mer.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Men herregud, vi som bor i förorterna ska alltså gå in till stan varje morgon eller sätta oss i en taxi så köerna blir en vansinnigare in till stan? Hej, verklighetsförankring?
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Nej det ar tur det for da skulle vi fa lagga ner tunnelbanan helt och manga skulle fa promenera overallt och pa kopet fa motion (hemska tanke!) och taxiforetagen fa ett rejalt uppsving. (Huvaligen)

Sa du har ratt, det ar valdans tur att alla inte resonerar som mig. ;)

Så du menar att det vore positivt om vi la ner ner tunnelbanan och folk skulle gå och åka taxi istället?

Jag reser varje dag ca två mil med tunnelbanan varje dag. Är det rimligt att jag ska gå en mil och sedan åka buss i en halvtimme för att komma till jobbet varje dag?

Och då reser jag inte till någon ändhållplats med tunnelbanan. Bor man i Norsborg och arbetar i city åker man ca 4,5 mil tunnelbana varje dag. Är det en rimlig motionststräcka till och från jobbet?

Alla tar taxi varje dag så att taxiföretagen får ett rejält uppsving. Varje dag görs det 800 000 resor med Stockholms tunnelbana. 800 000 extra bilresor i biltrafiken låter ju verkligen helt fantastiskt.

Och detta är ändå bara i förhållandevis lilla Stockholm. Allt blir väl si så där 10 gånger värre i London eller Paris.

Så ja detta scenario låter ju verkligen fantastiskt och verklighetsförankrat. Jag vidhåller nog att det är tur att alla inte resnoerar som du ;) Och jag är fortfarande intresserad av vad det är som luktar så illa i tunnelbanan?
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Fråga: gäller detta även pendeltågen eller är det bara tunnelbanan som är förskräcklig?
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Jag tycker det är toppen att tunnelbanan finns, jag åker den varje dag till och från jobbet. Men jag tycker faktiskt att det känns sunkigt att åka tunnelbanan med min bebis. Det är ofta någon som kissat i hissen, skitigt på vissa ställen, luften känns äcklig, det är stimmigt och mycket folk och det känns allmänt som en ofräsch miljö. Ibland kommer det också fram lite skumma folk och ska prata med mitt barn och det känns inte så häftigt. Nu åker jag ju ändå tunnelbana med mitt barn då och då så så fruktansvärt är det ju inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Jag tycker det är toppen att tunnelbanan finns, jag åker den varje dag till och från jobbet. Men jag tycker faktiskt att det känns sunkigt att åka tunnelbanan med min bebis. Det är ofta någon som kissat i hissen, skitigt på vissa ställen, luften känns äcklig, det är stimmigt och mycket folk och det känns allmänt som en ofräsch miljö. Ibland kommer det också fram lite skumma folk och ska prata med mitt barn och det känns inte så häftigt. Nu åker jag ju ändå tunnelbana med mitt barn då och då så så fruktansvärt är det ju inte.

Ja dar satte du ord pa vad jag tycker med. Sa jag promenerar hellre eller tar taxi om det ar langt eller regnar.

Sen far de som gillar att aka kollektivt gora det om de behagar.

Breaktown: Jag har ingen asikt om det eller ar intresserad av att diskutera vad man ska gora i en sadan situation, jag skulle aldrig bosatta mig sa langt bort fran mitt jobb/stan sa det problemet ar inte intressant. Hade traden handlat om det hade jag inte ens bemodat mig svara TS.

Min asikt ar baserad pa hur det ar att bo mitt i en stad, inte ute i en forort. Bor man i forort sa bor man ha kopt in i iden att aka pendeltag/tunnelbana.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Ja dar satte du ord pa vad jag tycker med. Sa jag promenerar hellre eller tar taxi om det ar langt eller regnar.

Sen far de som gillar att aka kollektivt gora det om de behagar.

Breaktown: Jag har ingen asikt om det eller ar intresserad av att diskutera vad man ska gora i en sadan situation, jag skulle aldrig bosatta mig sa langt bort fran mitt jobb/stan sa det problemet ar inte intressant. Hade traden handlat om det hade jag inte ens bemodat mig svara TS.

Min asikt ar baserad pa hur det ar att bo mitt i en stad, inte ute i en forort. Bor man i forort sa bor man ha kopt in i iden att aka pendeltag/tunnelbana.

Första stycket även svar även till diskurs

Självklart förstår jag att man undviker att åka tunnelbana om man kan. Jag älskar som sagt inte heller tunnelbana och väljer helst buss då det är möjligt.

Nu var det ju så att jag enbart konstaterade att det var väldigt tur att inte alla Stockholmare (eller boende i annan stad med tunnelbana) resonerade som du och tog taxin istället för tunnelbanan.

Det var du som började argumentera för att det skulle vara en bra samhällsekonomisk idé att lägga ner tunnelbanan för att folk skulle få mer motion och taxinäringen skulle frodas. Kommer man med sådana påståenden är det ju rimligt att man har lösningar även för de som bor längst ut i det nedlagda tunnelbanenätet. De argumentet bemötte jag sen men då fanns det tydligen inga bra svar ;)

Jag bor för övrigt mitt i Stockholm och inte i en förort.
 
Senast ändrad:
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

*kl*

Snälla, diskussion ang tunnelbanans vara eller icket vara känns inte aktuell i min tråd.

Vill bara ha tips på hur man tar sig enklast med en bejbis, innebär det att åka tunnelbana i 5 minuter så är jag helt okej med det. Har annat att oroa mig för.

Men frågar igen, visst brukar Arlanda Express vara ganska driftsäker? Eller stannar även den vid snöfall? Jag bor i norrland så här funkar allt som vanligt trots kraftigt snöfall och dåligt väder.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Du har ju redan fått hur många tips som helst så så störigt kan det väl inte vara att det uppstod ett sidospår.

Fö är min erfarenhet att så länge vädersituationen är inom vad som är hyfsat normalt så funkar det mesta i kollektivtrafiken.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

1. Arlanda Express brukar vara driftsäker - ja. Jag har dock blivit sittandes i den i två timmar på väg till jobbet en gång. Men sånt händer ju liksom. Jag föredrar AE framför flygbussarna för bussarna tar längre tid och fastnar ofta i köer.

2. Varför 'bejbis' och inte bebis? :p
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Jag bor för övrigt mitt i Stockholm och inte i en förort.
Det var nog mig hon syftade på där! Vi som bor i förorter är tydligen sunkiga nog att kunna stå ut med den förskräckliga tunnelbanan, till skillnad från er ;)
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Jag trodde också det var ok med ett sidospår eftersom du redan fått massa svar om hur man enklast reser.

Men ja, Arlanda express är driftsäker. Detn kombinerad med tunnelbana eller fötter är säkrast.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Första stycket även svar även till diskurs

Självklart förstår jag att man undviker att åka tunnelbana om man kan. Jag älskar som sagt inte heller tunnelbana och väljer helst buss då det är möjligt.

Nu var det ju så att jag enbart konstaterade att det var väldigt tur att inte alla Stockholmare (eller boende i annan stad med tunnelbana) resonerade som du och tog taxin istället för tunnelbanan.

Det var du som började argumentera för att det skulle vara en bra samhällsekonomisk idé att lägga ner tunnelbanan för att folk skulle få mer motion och taxinäringen skulle frodas. Kommer man med sådana påståenden är det ju rimligt att man har lösningar även för de som bor längst ut i det nedlagda tunnelbanenätet. De argumentet bemötte jag sen men då fanns det tydligen inga bra svar ;)

Jag bor för övrigt mitt i Stockholm och inte i en förort.

Jag ska inte vara oartig och inte svara alls men som jag sa sa ar jag inte ett dugg intresserad av att diskutera tunnelbanor med dig.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Hyggligt tror jag faktiskt. Åker Arlanda Express sällan, men tåget som går från spåret bredvid ganska ofta. Känns som att Arlanda express stannar mer sällan, betydligt mer sällan, praktiskt taget aldrig.

Dessutom verkar de ha bättre information. När tågtrafiken senast stannade för hela natten pga en ledningspåle som fallit över spåren så sprang jag efter taxi när Arlanda express upplyste om att tågen stod still för natten. SJ gav blanka sjutton i att säga ngt till sina passagerare.

Nåja strunt i det. Arlanda Express och Flygbussarna vågar jag åka till Arlanda. SJ tar jag bara därifrån när det inte är viktigt med tiden.


(SVT stod och filmade hallen med folk som "inte visste", ibland är det nästan så att Aftonbladet har bättre info om tågen än SJ).
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Jag ska inte vara oartig och inte svara alls men som jag sa sa ar jag inte ett dugg intresserad av att diskutera tunnelbanor med dig.

Nej det är ju ingen som tvingar dig :) Men jag tycker fortfarande det är väldigt märkligt att då inleda en diskussion om det :confused:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 652
Senast: ako
·
Småbarn Undrar om någon här har varit i (södra) Kina med barn? Jag funderar på att åka dit ett par veckor nästa sommar. Tänker mej till ön...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: Dalatjej
·
Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 382
Senast: scrubs
·
Övr. Barn Vid vilken ålder anser ni att barn klarar av att resa ensamma på tåg. Jag har en son som pendlar till sin pappa en helg i månaden i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 554
Senast: Pem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp