Resa och färdas i Sthlm med litet barn

feel

Trådstartare
Vi ska inom snart framtid tilll Sthlm och St Eriks sjukhus med våran 9 månaders bejbis. Vi ska flyga dit och måste sedan ta oss från Arlanda till sjukhuset.

Jag har varit i Sthlm flertalet gånger men aldrig med barn så har aldrig funderat över sådant här, men finns det taxi som har bilbarnstolar? Eller måste man släpa med sådant?

Sjukhuset ligger på Fleminggatan/Polhemsgatan, är det lätt att ta sig dit med kollektivtrafik?
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

www.sl.se kan man knappa in mellan vilka adresser man ska åka och så får man upp ett förslag
Men det kan inte vara särskilt långt, 1.5 km kanske? Det är nästan så att ni kan gå om vädret är ok.
Taxi Stockholm har bilbarnstolar.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Jag skulle säga att det är lätt att ta sig kollektivt. Flygbussarna som går utanför terminalerna går var tionde till var femtonde minut. De går till Centralen men stannar innan dess på Sankt Eriksplan. (Det går att köpa biljett med kort ombord.) Därifrån är det en station med tunnelbanans gröna linje till Fridhemsplan. Från Fridhemsplan är det ca 500 meters promenad på Fleminggatan innan man kommer till korsningen Polhemsgatan. Jag antar att du tar med en sulky till barnet :)

Det är några mil från Arlanda till Fridhemsplan, inte en och en halv kilometer.
 
Senast ändrad:
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Taxibilarna brukar ha barnstolar i bakluckan annars beställer man det när man bokar taxin.
Det borde gå att åka med sl men annars finns ju Arlanda express vilket är att rekommendera om du inte tycker det är okej med buss och byta till tåg i Märsta för att seda byta igen inne på centralen till fridhemsplan. Har du barnvagn åker en vuxen och barnet dock gratis på bussen.
Allt går såklart det beror bara på hur mycket meck man orkar med. Beroende på vad man har för ekonomi hade jag nog föredragit ett fast pris från Arlanda vilket brukar ligga på ca 400 kr
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Jag aker alltid taxi i sthlm. Har provat tunnelbanan en gang och ALDRIG mer.
Trangt, luktar illa och sa maste man upp och ner for trappor...ga langa strackor osv.

Bestaller man taxi i forvag kan man specificera barnstol. :)

Flygbussarna ar toppen dock, ta en sadan fran arlanda och sedan taxi.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Jag hade tagit Arlanda Express till Centralen om jag vore du, det är supersmidigt och billigare än taxi :)
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Varför ta buss till Märsta?
För att då kan man åka på SL-kort/remsa hela vägen :D Buss från Arlanda till Märsta och sen pendeltåg till T-Centralen.

TS: Har du kollat om ni kan få sjukresetaxi? :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Tack alla, buke är verkligen att lita på :love:

Ska helt klart kolla upp sjuktaxi.

Men om inte sjuktaxi funkar, som någon föreslog så är ju Arlanda Express mkt smidigt. Men det är inte gångavstånd från Centralen till StEriks antar jag? Ursäkta dumma frågor :p
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Tack alla, buke är verkligen att lita på :love:

Ska helt klart kolla upp sjuktaxi.

Men om inte sjuktaxi funkar, som någon föreslog så är ju Arlanda Express mkt smidigt. Men det är inte gångavstånd från Centralen till StEriks antar jag? Ursäkta dumma frågor :p

Vet ju inte några omständigheter men Arlanda Express och sedan tunnelbana till St Eriksplan skulle jag nog tagit. Inga bilbarnstolar.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

T bana till Fridehemsplan är väl smidigare, om man går upp utgång St Eriksgatan är det närmare att gå än från St Eriksplan.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Det är en och en halv kilometer. Funkar ju att gå om man vill. Kolla in google maps så får du en bra uppfattning om var Centralen respektive sjukhuset ligger.

Jag reser alltid billigast, och tycker flygbussen är smidig och bra, en knapp hundring enkel väg. Arlandaexpress är snabbast, absolut, men kostar 260 kronor enkel. Därför har jag tagit bort det alternativet för mig själv redan från början. Men för din del, om smidigheten är viktigast, så är taxi allra bäst hela vägen. Eller Arlandaexpress och sedan tunnelbanan till Fridhemsplan som ligger närmast sjukhuset.

Lycka till med den lille!
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

För att då kan man åka på SL-kort/remsa hela vägen :D Buss från Arlanda till Märsta och sen pendeltåg till T-Centralen.

Jaha, på det viset. Kan ju vara bra om känner sig supersnål efter en resa :D

Antagligen har väl ts varken sl-kort eller remsa.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Det är några mil från Arlanda till Fridhemsplan, inte en och en halv kilometer.
Självklart menar jag att det är 1,5 km mellan centralen och fleminggatan. Jag utgår ifrån att man tar arlanda express eller flygbussen in till stan om man tänker att åka kollektivt, TS har ju varit i sthlm förut så det utgår jag ifrån att h*n känner till. Men sen är det en så pass kort sträcka från centralen att man kan överväga att gå snarare än att mecka med bussar etc. Som nån skrev, det är ju ändå en viss bit från fridhemsplan om man tar tunnelbana. Buss går ju iofs om den passar i tid, tex buss 56.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Jag aker alltid taxi i sthlm. Har provat tunnelbanan en gang och ALDRIG mer.
Trangt, luktar illa och sa maste man upp och ner for trappor...ga langa strackor osv.

Bestaller man taxi i forvag kan man specificera barnstol. :)

Flygbussarna ar toppen dock, ta en sadan fran arlanda och sedan taxi.

Tunnelbanan är bara trång i rusningstrafik. Och så hemsk är den verkligen inte, jag och många andra stockholmare åker tunnelbana varje dag, utan några som helst problem. Att det skulle lukta illa i tunnelbanan har jag aldrig märkt.

Av ren nyfikenhet, om du tycker Stockholms tunnelbana är så hemsk att du hellre kostar på dig taxi, hur gör du i t ex London och Paris?
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Du kan även ta buss 56 från Stockholm Central till ögonsjukhuset. Bussen stannar mitt framför sjukhuset.

När du kommer från tåget så följer du skyltar mot uppgången som heter Klarabergsviadukten. Tvärs över vägen utanför Centralen så finns det en busshållsplats. Där inväntar du buss 56 riktning Hornsberg. Du behöver inte betala något när du åker buss med barn i barnvagn. Då slipper du krångla med sms-biljett eller liknande. Det brukar vara väldigt lite folk på den bussen under dagtid.

Annars är det fullt möjligt att gå. :) Kortaste sträckan (uppgång Klarabergsviadukten, gå rakt genom Cityterminalen, tag direkt vänster och följ Kungsgatan, håll till höger när Kungsgatan delar sig och gå in på Flemingatan och stanna när du kommer till ögonsjukhuset) är max 1,2 km.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Men om inte sjuktaxi funkar, som någon föreslog så är ju Arlanda Express mkt smidigt. Men det är inte gångavstånd från Centralen till StEriks antar jag? Ursäkta dumma frågor

Om ni väljer Arlanda Express (ett par hundra kronor per person som åker, Ibland har de rabatter om två åker. barn vet jag inte), den går väldigt bra och enkelt, så behöver ni inte gå in i centralstationen när ni hoppar av tåget.

Gå rakt ut till vänster istället, ut på gatan (Arlanda Express är spåret längst ut vid gatan, på ena sidan spår, på andra sidan gata). Följ gatan som går mellan två hotel (inte gatan som går längs med spåren) tills den möter stor väg (10 meter?) och vik höger runt hörnet precis runt Burger King (följ helt enkelt utsidan på Burger King, eller var det Max? nåja hamburgerstället). Då finns en tunnelbanenedgång precis på andra sidan om burgerstället. Det är 3 min gångväg från Arlanda Express om man är långsam. Den nedgången går rakt ned till linjerna mot Akalla o Hjulsta som passerar Fridhemsplan och går ofta. Då slipper man hela rusningen och förvirringen inne på T-centralen med en vagn.

Det finns en kiosk med mackor och remsor till salu precis nedanför första gänget rulltrappor. Ska finnas en hiss för första gänget rulltrappor har jag för mig, för andra vet jag inte.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Om ni väljer Arlanda Express (ett par hundra kronor per person som åker, Ibland har de rabatter om två åker. barn vet jag inte),
Barn under 17 åker gratis i förälders sällskap :). Par åker för 280 kr enkel resa på helger, annars kosta det väl en 260 spänn per person tror jag.
 
Sv: Resa och färdas i Sthlm med litet barn

Jag och min kollega fick tvåpersonersrabatt en vardag en gång :laugh: men det var ett par år sedan.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 652
Senast: ako
·
Småbarn Undrar om någon här har varit i (södra) Kina med barn? Jag funderar på att åka dit ett par veckor nästa sommar. Tänker mej till ön...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: Dalatjej
·
Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 382
Senast: scrubs
·
Övr. Barn Vid vilken ålder anser ni att barn klarar av att resa ensamma på tåg. Jag har en son som pendlar till sin pappa en helg i månaden i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 554
Senast: Pem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp