Resor till jobb, vad gäller?

Milosari

Trådstartare
I juli kommer min arbetsplats att vara på en annan ort. Det tar 2,5 -3 timmar att åka dit. Jag kommer åka till orten och sova på arbetet under några dagar. Ingår restiden i arbetstiden? Min chef påstår att det inte gör det (men att resan ska betalas av företaget). Jobbar som personlig assistent om det gör någon skillnad.
 
Nej, det är ditt problem att ta dig till jobbet så restid ingår oftast inte i arbetstiden. Det kan finnas undantag, som folk som kan jobba samtidigt som de sitter på tåget, men det fungerar ju inte när du är personlig assistent.
 
När jag jobbade som personlig assistent så fick vi alltid betalt för både resan och restiden utan problem när den blev förlagd till annan ort.
 
I juli kommer min arbetsplats att vara på en annan ort. Det tar 2,5 -3 timmar att åka dit. Jag kommer åka till orten och sova på arbetet under några dagar. Ingår restiden i arbetstiden? Min chef påstår att det inte gör det (men att resan ska betalas av företaget). Jobbar som personlig assistent om det gör någon skillnad.

Vad står det i ditt anställningsavtal?
 
Nej, det är ditt problem att ta dig till jobbet så restid ingår oftast inte i arbetstiden. Det kan finnas undantag, som folk som kan jobba samtidigt som de sitter på tåget, men det fungerar ju inte när du är personlig assistent.

Det är ju en tillfällig flytt av arbetsplatsen.
 
I juli kommer min arbetsplats att vara på en annan ort. Det tar 2,5 -3 timmar att åka dit. Jag kommer åka till orten och sova på arbetet under några dagar. Ingår restiden i arbetstiden? Min chef påstår att det inte gör det (men att resan ska betalas av företaget). Jobbar som personlig assistent om det gör någon skillnad.
I arbetstiden ingår den inte, däremot ska du ha restidsersättning för den tiden som resan pågår. Plus betalt för biljett/milersättning.
 
I juli kommer min arbetsplats att vara på en annan ort. Det tar 2,5 -3 timmar att åka dit. Jag kommer åka till orten och sova på arbetet under några dagar. Ingår restiden i arbetstiden? Min chef påstår att det inte gör det (men att resan ska betalas av företaget). Jobbar som personlig assistent om det gör någon skillnad.

Det borde bero på vad som står i avtalet. När jag jobbade som konsult gällde närhetsprincipen så det var det kortaste avståndet från kontoret->kund eller från mitt hem->kund som räknades. Överskred kortaste avståndet 5 mil fick man räkna in restiden i arbetstiden har jag för mig att det var där.
 
Beror på vad som står i anställningsavtalet. Dvs är du anställd på en ort eller i hela Sverige.
Ibland kan det också stå du är arbetsskyldig inom en radie av x antal mil. Dock brukar de milen räknas från kontoret och inte ditt hem.
 
Personen som jag jobbar hos är bosatt i en ort men ska vara tillfälligt på en annan ort. Att jag inte får ersättning när jag reser till min vanliga arbetsplats ser jag som självklart men ponera att brukaren ville semestra i Kiruna. Det kan ju inte vara rimligt att jag ska lägga en hel dag av obetald tid på att ta mig till arbetet. Frågan är bara hur mycket av min tid jag förväntas lägga på resor till jobbet när det tillfälligt har bytt ort.

Men jag tolkar svaren som att det ska stå i anställningsavtalet? Det finns alltså inga generella regler?
 
Beror på anställningsavtal och kollektivavtal. Tror det är svårt att hitta det i lagen (men rätta mig gärna).

Det vanliga är att man har ett arbetsställe angivet i sitt kontrakt. Vid resor till annat arbetsställe ersätts man för tid utöver den som normalt uppstått, och för utlägg utöver de som normalt uppstår. Får man t ex en ökad restid 1 timme/vecka mot om man jobbat på det angivna arbetsstället, och 50 kr i tilläggskostnad mot om man åkt till det vanliga arbetsstället, brukar man bli ersatt för detta. Restid är däremot normalt sett inte ersatt som normaltid, utan som just restid. Inte sällan med halva normala timlönen alt. angivet i avtal.

Alternativt drar man av för detta (utlägg) i deklarationen.
 
Personen som jag jobbar hos är bosatt i en ort men ska vara tillfälligt på en annan ort. Att jag inte får ersättning när jag reser till min vanliga arbetsplats ser jag som självklart men ponera att brukaren ville semestra i Kiruna. Det kan ju inte vara rimligt att jag ska lägga en hel dag av obetald tid på att ta mig till arbetet. Frågan är bara hur mycket av min tid jag förväntas lägga på resor till jobbet när det tillfälligt har bytt ort.

Men jag tolkar svaren som att det ska stå i anställningsavtalet? Det finns alltså inga generella regler?
Jag skulle aldrig i livet gå med på att åka till en tillfällig arbetsort på så lång restid utan restidsersättningen! Jag är också pers.ass. Tar resan en halvtimma längre så har jag alltid skrivit upp restid och så fort avståndet har blivit större än 1 mil så har jag tagit ut reseersättning.

Vilket kollektivavtal hör du till?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 388
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 962
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 205
Senast: Soapbubble
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 539
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp