Resor till jobb, vad gäller?

Milosari

Trådstartare
I juli kommer min arbetsplats att vara på en annan ort. Det tar 2,5 -3 timmar att åka dit. Jag kommer åka till orten och sova på arbetet under några dagar. Ingår restiden i arbetstiden? Min chef påstår att det inte gör det (men att resan ska betalas av företaget). Jobbar som personlig assistent om det gör någon skillnad.
 
Nej, det är ditt problem att ta dig till jobbet så restid ingår oftast inte i arbetstiden. Det kan finnas undantag, som folk som kan jobba samtidigt som de sitter på tåget, men det fungerar ju inte när du är personlig assistent.
 
När jag jobbade som personlig assistent så fick vi alltid betalt för både resan och restiden utan problem när den blev förlagd till annan ort.
 
I juli kommer min arbetsplats att vara på en annan ort. Det tar 2,5 -3 timmar att åka dit. Jag kommer åka till orten och sova på arbetet under några dagar. Ingår restiden i arbetstiden? Min chef påstår att det inte gör det (men att resan ska betalas av företaget). Jobbar som personlig assistent om det gör någon skillnad.

Vad står det i ditt anställningsavtal?
 
Nej, det är ditt problem att ta dig till jobbet så restid ingår oftast inte i arbetstiden. Det kan finnas undantag, som folk som kan jobba samtidigt som de sitter på tåget, men det fungerar ju inte när du är personlig assistent.

Det är ju en tillfällig flytt av arbetsplatsen.
 
I juli kommer min arbetsplats att vara på en annan ort. Det tar 2,5 -3 timmar att åka dit. Jag kommer åka till orten och sova på arbetet under några dagar. Ingår restiden i arbetstiden? Min chef påstår att det inte gör det (men att resan ska betalas av företaget). Jobbar som personlig assistent om det gör någon skillnad.
I arbetstiden ingår den inte, däremot ska du ha restidsersättning för den tiden som resan pågår. Plus betalt för biljett/milersättning.