Retriever eller spaniel?

Sv: Retriever eller spaniel?

jag tycker engelsk springer spaniel. Mycket trevlig, rolig hund. ja tränar agility, sök, vilspår, lydnad ja de mesta med honom. Ibland får han ta de lugnt o då ligger han mer än gärna i soffan o myser =)
 
Sv: Retriever eller spaniel?

*KL*

Då jag har både flatt o golden så måste jag rösta på golden. En supertrevlig ras som nöjer sej med vad den får. Båda är lika vad gäller användningsområde men golden är lite lugnare. Ett ex golden viftar på svansen, flatten viftar på hela kroppen. En golden är ofta mer sansad en vad en flatt är. Lättare att koppla av. Skulle jag få välja mellan en golden o flatt idag så skulle jag utan tvekan välja en golden. Gillar min flatt massor o den passar mej men min har en av o på knapp som massa flattar saknar.

Nu är ju golden en uppdelad ras men jag skulle se till att jag fick en ur arbetande linjer inte enbart show linjer. En DP helt enkelt.
 
Sv: Retriever eller spaniel?

*KL*

Då jag har både flatt o golden så måste jag rösta på golden. En supertrevlig ras som nöjer sej med vad den får. Båda är lika vad gäller användningsområde men golden är lite lugnare. Ett ex golden viftar på svansen, flatten viftar på hela kroppen. En golden är ofta mer sansad en vad en flatt är. Lättare att koppla av.

Haha, min golden måste ha blivit född i fel färg! Hon är bestämt en flat! :eek::p
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Ni har inte tittat på irländsk röd setter? En mycket trevlig allroundhund som hänger med när man är ute och rider i galopp.Kräver lite regelbunden trimning av öron, hals och tassar för att inte se allt för buskig ut om man inte väljer jaktlinjer då. Dessutom är den allergivänlig.
Av raserna du räknar upp kan jag berätta att tollarna kräver mycket av sin ägare. Den ska tränas regelbundet för att den ska vara trevlig, Jag var inne på tollare innan jag började känna av min allergi.Jag tål inte hundar med mycket underull.
Golden är en mycket trevlig ras även om den fäller enormt mycket, har mycket underull som drar åt sin mycket damm och smuts. Älskar vatten/lerpölar och dynghögar av olika slag.
Flatten är också en trevlig ras som jag tippar på fäller mindre än golden och det kan vara praktiskt med en hund som inte fäller så vansinnigt mycket,
Spanielraserna är trevliga hundar som settern kräver regelbunden trimning. Dom är lika i mentaliteten som mina röda settrar är. Kan bero på att dom är besläktade.
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Och jag röstar - som alltid! ;) - på en DP labbe!!

Flattarna är för mycket "flipperspel" för mig, de är överallt och ingenstans samtidigt på något märkligt vis. :)

En tollare är för mej en riktig arbetshund!

Nu träffar jag iof nästan uteslutande hundar som används för träning/tävling, kanske finns det inom dessa raser också mer "coola" linjer?!

En "sport-labbe" är dock i mina ögon den ultimata tränings/tävlings/familjehunden! En hund som hänger med på allt, är vädertålig med en extremt lättskött päls, älskar "familjeliv" och utan problem växlar mellan att spåra en dag, hänger med på ridturen andra dagen och tredje dagen ligger brevid soffan och myser när matte är förkyld :)
(Se dock upp för rena utställnings-linjer = allt för hög könsdrift, rena jaktlinjer = risk för problem med "av och på"-funktinen)

/Swat
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Jag har ingen personlig erfarenhet av lapphundar men intrycket jag fått är att det är en lagom och trevlig allroundhund. :) Den finska varianten då.


Så rätt så :laugh:

Undantag finns givetvis, men generellt sett är fl en mkt behändig och följsam ras.
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Jag tror absolut att en Finsk lapphund skulle kunna passa. Jag köpte min med nästan samma kriterier i åtanke att den skulle vara riktigt allround och kunna hänga med på allt. Nu är hon ju bara 10månader så vi har inte hunnit så mycket men hon visar stor potential. Visst det är en spets med allt vad det innebär men också en vallhund vilket väl gör dem något mer kontaktsökande.

Vad jag hört så är den Svenska lapphunden snäppet aktivare än den Finska men den är också aningens mindre, inte för jag tror det gör så mkt. Sen visst så varierar det mycket mellan individerna, vissa är totala soffpotatisar medans andra(som min) är helt outtröttliga och bara vill göra saker hela tiden. Visst vill man tävla i typ SM-nivå är det kanske inte rätt ras men många tävlar både lydnad, agility och viltspår med riktigt bra resultat:laugh:

Låt inte pälsen avskräcka heller, den kräver inte alls så mycket som man kan tro.(men vad jag hatar de jäkla kardborrarna:devil:) Genomborstning nån gång i veckan om man verkligen vill hålla efter, men jag har lätt kunnat låta det gå nån månad mellan borstningarna utan problem:D
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 424
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Nu är vi i vår familj intresserade av att köpa hund för första gången. Men så är det ju det här med vilken ras man ska välja. Vi...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 563
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 466
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp