Retrievertråden

Och vad är skillnaden på standard, junior och markeringsdummy 🤔 och speedy 😅

Standard brukar vara enfärgade i alla storlekar, junior brukar vara utan ”flärp” och snöre, markeringsdummies är oftast tvåfärgade och speedy är med någon form av längre kastsnöre :D

När jag tränar själv använder jag mest dummybollar eller 250gr speedys, för de väger lite, är lätta att kasta långt och man får med sig många i ryggfickan. Tar alltid bort plastknoppen på dem pga skaderisken.

För en unghund hade jag börjat med några vanliga 250gr och ett par 500gr :)
Gärna i färger som hunden ser enkelt, t ex inte enfärgat rött, orange, mörkgrönt, svart eller marinblått.
 
Hur gammal är han?

Jag hade nog fokuserat på att bära apporten, typ i ett lugnt, kopplat fotgående. Hade sedan blandat avlämningar i koppel med att ta emot hunden utan att ta apporten alls, samt att röra apporten men utan att hunden ska släppa. Sedan bara klappa om och gosa, och sedan byta mot en godisbit.

Tugg i den situationen tror jag oftast beror på en konflikt i avlämningen (att han inte vill släppa tyder ju på samma sak), så jag hade helt enkelt försökt avdramatisera det.
Tack för svar! Ska testa!

Han blev 3 precis!
 
Standard brukar vara enfärgade i alla storlekar, junior brukar vara utan ”flärp” och snöre, markeringsdummies är oftast tvåfärgade och speedy är med någon form av längre kastsnöre :D

När jag tränar själv använder jag mest dummybollar eller 250gr speedys, för de väger lite, är lätta att kasta långt och man får med sig många i ryggfickan. Tar alltid bort plastknoppen på dem pga skaderisken.

För en unghund hade jag börjat med några vanliga 250gr och ett par 500gr :)
Gärna i färger som hunden ser enkelt, t ex inte enfärgat rött, orange, mörkgrönt, svart eller marinblått.
Tack 😁
 
Ibland får man en aha-upplevelse!

Träffade en ny tränare, som verkligen började med att kolla om grunderna satt. Min hund skulle bl a sitta och hålla dummy medan jag klappade henne lite eller rörde dummyn. Det gick inte alls, hon reste sig och svansade runt, ibland med dummy, ibland släppte hon. Funderade och testade utan dummy. Inte 17 sitter hon stilla om jag rör henne!

Så nu är det verkligen back to basics, tränar stadga med sittande hund. Tror faktiskt det i slutändan kan hjälpa mot våra problem med på tok för snabba avlämningar.
 
Ibland får man en aha-upplevelse!

Träffade en ny tränare, som verkligen började med att kolla om grunderna satt. Min hund skulle bl a sitta och hålla dummy medan jag klappade henne lite eller rörde dummyn. Det gick inte alls, hon reste sig och svansade runt, ibland med dummy, ibland släppte hon. Funderade och testade utan dummy. Inte 17 sitter hon stilla om jag rör henne!

Så nu är det verkligen back to basics, tränar stadga med sittande hund. Tror faktiskt det i slutändan kan hjälpa mot våra problem med på tok för snabba avlämningar.

Kul med en aha-upplevelse!
Ofta gör vi saker och ting för komplicerade - lösningen är enkel men inte alltid så lätt att se själv 😃
 
Idag har vi startat vårt första ÖKL B-prov, och det gjorde han med den äran 😍

IMG_4480.jpeg


Till veckan får han dambesök. Om han bara visste vad som väntade :laugh:
 
Brukar det vara svårt att få köpa jaktlabbe om man inte jagar (eller har planer på riktig praktisk jakt, tänker att det bara blir träning med dummies/kallvilt då jaktlicens saknas men man vet ju aldrig men måste vara realistisk)?
Eller ska man söka efter en dp? Gissar att dp varierar rätt mycket mentalt? 🤔 (Showlabbe är uteslutet, för mig är det flamsiga pansarvagnar)

Hur ser det ut med ocd (😬), hd och ed hos jaktlabbarna? Hittar mest statistik för ’labrador retriever’
 
Brukar det vara svårt att få köpa jaktlabbe om man inte jagar (eller har planer på riktig praktisk jakt, tänker att det bara blir träning med dummies/kallvilt då jaktlicens saknas men man vet ju aldrig men måste vara realistisk)?
Eller ska man söka efter en dp? Gissar att dp varierar rätt mycket mentalt? 🤔 (Showlabbe är uteslutet, för mig är det flamsiga pansarvagnar)

Hur ser det ut med ocd (😬), hd och ed hos jaktlabbarna? Hittar mest statistik för ’labrador retriever’

Nej, så länge man är villig att träna apportering och gärna starta prov, så brukar det vara möjligt att köpa en jaktavlad labrador :) för att apportera på jakter behöver du inte ha någon jägarexamen, men vill du kunna skjuta själv behövs det så klart.

Både ocd, ed och hd finns, men i mindre utsträckning än hos de showavlade. Labradorfolk är duktiga på att röntga, så HD/ED är enkelt att följa, men OCD är så klart värre eftersom det inte alltid syns på ed-röntgen. Labradorer får ocd framförallt i armbågarna, sällan i bogen. Upplever också att det är mycket mindre risk för allergier hos de jaktavlade jämfört med de showavlade, även om det förekommer.

Sedan behöver man ha koll på den sociala biten, jaktlabradorer har generellt gått mot att vara mer mjuka och med en enorm will to please, vilket tyvärr kan slå över i social osäkerhet.
 
Jag tänkte att man måste kunna skjuta själv för att kunna träna vettigt för jakt/a (?)-prov. Ungefär som för att få bra med träning för vallhunden behövs lätttillgängliga får till vardags :)

Finns det något ocd register/lista för jaktlabradorer/labradorer?
Står mellan labbe (med litet öga på andra retrivers) och en till bc 2024 (eller året därefter) men ledproblemen i båda raserna gör mig nervös 😬

Nej, så länge man är villig att träna apportering och gärna starta prov, så brukar det vara möjligt att köpa en jaktavlad labrador :) för att apportera på jakter behöver du inte ha någon jägarexamen, men vill du kunna skjuta själv behövs det så klart.

Både ocd, ed och hd finns, men i mindre utsträckning än hos de showavlade. Labradorfolk är duktiga på att röntga, så HD/ED är enkelt att följa, men OCD är så klart värre eftersom det inte alltid syns på ed-röntgen. Labradorer får ocd framförallt i armbågarna, sällan i bogen. Upplever också att det är mycket mindre risk för allergier hos de jaktavlade jämfört med de showavlade, även om det förekommer.

Sedan behöver man ha koll på den sociala biten, jaktlabradorer har generellt gått mot att vara mer mjuka och med en enorm will to please, vilket tyvärr kan slå över i social osäkerhet.
 
Jag tänkte att man måste kunna skjuta själv för att kunna träna vettigt för jakt/a (?)-prov. Ungefär som för att få bra med träning för vallhunden behövs lätttillgängliga får till vardags :)

Finns det något ocd register/lista för jaktlabradorer/labradorer?
Står mellan labbe (med litet öga på andra retrivers) och en till bc 2024 (eller året därefter) men ledproblemen i båda raserna gör mig nervös 😬

Nej, det skulle jag inte säga att du behöver kunna :)
Du kan köpa t ex apportkastare utan licens och för en startpistol behöver du licens men den kan du få hos polisen utan jägarexamen. Hittar man en bra träningsgrupp är det i regel alltid någon som har bössa så man kan träna med det, annars brukar det kunna finnas med på samträningarna som SSRK håller.

Vill du starta t ex b-prov behöver du ha tillgång till kallvilt, men det går ofta att få tag i på annat sätt än att skjuta själv. SSRKs avdelningar har viltfrysar man kan köpa från, det finns grupper för apporteringsvilt på Facebook och så från jägare så klart.

För A-proven är det viktigaste att hunden fått vara med på praktisk jakt, men proven går i regel på driven fågel och när man är med på den typen av jakter skjuter man i regel inte själv utan bara apporterar :)

Jag vet massor som tävlar och apporterar framgångsrikt som inte har jägarexamen själva 😃

Nej, tyvärr ingen lista vad jag vet om. Det hade varit fantastiskt om en sådan fanns!

Jag tycker nog att jaktlabben är det mest säkra kortet av retrieverraserna, om man vill ha en stabil hund med mycket arbetslust.
Och ännu mer om man vill ha en hund för prov och tävling.
 
"Sedan behöver man ha koll på den sociala biten, jaktlabradorer har generellt gått mot att vara mer mjuka och med en enorm will to please, vilket tyvärr kan slå över i social osäkerhet."

håller med!
Jag tänkte att man måste kunna skjuta själv för att kunna träna vettigt för jakt/a (?)-prov. Ungefär som för att få bra med träning för vallhunden behövs lätttillgängliga får till vardags :)

Finns det något ocd register/lista för jaktlabradorer/labradorer?
Står mellan labbe (med litet öga på andra retrivers) och en till bc 2024 (eller året därefter) men ledproblemen i båda raserna gör mig nervös 😬
JAg upplever jaktlabbarna som friskare än den vanliga labben. du behöver inte kunna skjuta själv för att träna på ett vettigt sätt.

Jag upplever mer som någon skrev ovan om den sociala biten, hade kollat på MH och kanske varit mer "nervös" för den biten än ledproblem, helt ärligt.
 
"Sedan behöver man ha koll på den sociala biten, jaktlabradorer har generellt gått mot att vara mer mjuka och med en enorm will to please, vilket tyvärr kan slå över i social osäkerhet."

håller med!

JAg upplever jaktlabbarna som friskare än den vanliga labben. du behöver inte kunna skjuta själv för att träna på ett vettigt sätt.

Jag upplever mer som någon skrev ovan om den sociala biten, hade kollat på MH och kanske varit mer "nervös" för den biten än ledproblem, helt ärligt.

Jag passar och har trivts bäst med väldigt mjuka förarveka border collies som man mer får ’peppa upp’ så tänker att är det inte alltför extremt så är jag inte för orolig i den aspekten. Men har faktiskt knappt träffat labradorer annat än utställningsvarianten på närmare håll, bara någon enstaka och de har verkat trevliga och mer ’lagom’ än showlabben.

Men ska kolla lite MH, inte varit vanligt att göra det i någon ras jag haft tidigare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
54 55 56
Svar
1 110
· Visningar
70 414
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 642
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp