Rida utan hjälm??

varför rider du inte med hjälm vid dressyr ??
det kan hända lika mycket då som när du är ute ???
för din egen skull, använd hjälm..
för tänkt om din häst skulle se något o flippa ut totalt o du flyger.
du kan ångra det..
en hjälm kan rädda ditt liv ..
det kan hända så mycket.. så mycket kan komma till skada..
jag har precis gått ut ettan på barn o fritid.. vi läste om hur mycket som kan gå fel om man t.ex åker moppe utan hjälm o ramlar...
livsfarligt..
använd hjälmen. :cry:
 
Jag använder allatid både hjälm och säkerhetsväst. Tyvärr kan västen bli lite väl varm på sommaren... :p. Skulle nog aldrig kunna rida utan hjälm, det är bara att be om en olycka ju..

:banana:
 
jag rider ALLTID med hjälm.. har jag glömt hjälmen hemma, så är det cykelhjälmen som åker på,elller så lånar ja av nån annan... <B> Man väljer själv om man vill rida med hjälm, eller inte.. men har man inget att skydda så har man ju inte!!!!</B> :devil:
 
jag rider alltid oxå med hjälm.
Utan hjälm känns det helt fel och man kan helt enkelt inte rida, hjälmen tillhör lixom.
 
det är bra ddet...
den största delen verkar iaf använda hjälm ..
jag har alltid ridit på ridskola , och rider man utan hjälm får man hoppa av hästen och inte rida.man får bara inte rida utan ...
pga säkerhet och att om du rider utan hjälmen o det händer något så täcker itne försäkringen något.
jag tycker att det är läskigt att rida utan ..
hade bra alla!! :cool:
 
Sv: Re: Rida utan hjälm??

GoldenNight skrev:
Jag har, och tänker aldrig någonsin rida utan hjälm!!
Okej att det ser snyggt ut att rida utan .. men det är nog inte så snyggt längre när man krossat skallen! :crazy:

Jag rider med min systers gamla hjälm.. måste köpa en ny snart eftersom den börjar bli lite till åren..
Men alla hjälmar är så dyra!!! :eek:
Å dom på Hööks som kostar 299.- (lr nåt sånt) sitter inte bra på mej eftersom dom är för runda i huvudformen..!
Jag vill ha en GPA Titan men dom kostar lite över 3000kr så ja ska nog "nöja" mej med en VEGA hjälm från Hööks eller en Champion Showring från Granngården.. eller kanske en svart sammet med läderhakband från Cheval..?! Dom är snygga allihopa men ingen kostar under 700kr.. tyvärr!
Så d är bara å spara!

/coloured jack ä bäst!! :bump:

Kan ju säga att jag köpte min fina sammetshjälm av ett "stort företag" nere i Ullared :angel: och den kostade bara 169 kronor! :banana:

Jag rider alltid med hjälm... Iofs så rider jag verkligen inte ofta, och just DÄRFÖR så vill jag ju ha hjälm & säkerhetsväst! Jag ramlade av en gång på ridlägret och hade ont i höften i en månad efteråt... Jag vågar inte tänka på vad som hänt om det varit skallen... :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida utan hjälm??

Jag RIDER aldrig utan hjälm! Det skulla aldrig falla mig in!
Däremot har jag åkt snålskjuts på gammelhästen mellan hagen och stallet... :angel: Men om jag har planerat att rida så sker det alltid med hjälm!
Om man inte rider med hjälm så är det väl bara ett bevis på vad som döljer sig innanför pannbenet... :smirk:


//En tjej som är vrålsnygg i sin hjälm! :banana:
 
Sv: Rida utan hjälm??

Rider inte utan hjälm har ridit totalt fem gånger utan hjälm på de 20 år jag hållt på med hästar. De gånger jag har drumlat i backen så har jag haft hjälm och vid två tillfällen har hjälmarna räddat mitt liv.
Hjälmar som har råkat ut för hårda stötar byts direkt.

Nuvarande hjälmen är en Charles Owen och den köpte jag våren 2001, när jag bodde i england. Skulle avlägga ryttarprov och ett av kraven var att man hade hjälm med BSEN 1348 test.

Den hjälmen har jag haft vid all ridning sedan dess. Är på väg att byta ut den eftersom att jag har trillat av ett par gånger med den - utan att slå skallen och den tyvär har sudsat ner i stallgolvet ett par gånger. Dessutom har jag numera kort hår och då sitter den inte lika stadigt som den gjorde med mitt tjocka långa hår.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Rider ALDRIG utan hjälm dels för hästen är ganska het och för att mina föräldrar skulle bli galna...:)

//Michelle
 
Sv: Rida utan hjälm??

Rider ALDRIG utan hjälm. Skulle inte sitta här idag om jag gjort det.
Efter två dygn på sjukhus med ordentlig hjärnskakning (önskar inte min värsta "fiende") trots hjälm.....
Riktig vurpa = ny hjälm. Alltid hjälm!!
 
Sv: Rida utan hjälm??

När jag var liten satt jag upp en gång utan hjälm (inte ens 10 år) hästen i fråga var ursnäll men aldrig efter det.
Skulle aldrig falla mig in att sitta upp utan hjälm. :crazy: Har gjort och sett alldels för många avåkningar som kunde ha slutat rikigt illa om inte hjälmen suttit på.
Tycker det är hemskt oansvarigt att rida utan hjälm.

/Diabetikern som inte läst igenom hela tråden
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag har ALDRIG ridit utan hjälm under mina 27år som ryttare.

När jag var yngre hade jag hjälm för att min mamma och farfar sa det... och så blev det liksom en vana. Jag har även stått på ridskola med mina hästar och där stog det i kontraktet på boxplatsen att om vi red utan hjälm blev platsen uppsagd med omedelbar verkan(för att föregå med gott exempel för de yngre ryttarna).

Nu är det länge sedan jag stog på ridskolan...
Men jag rider fortfarande varje gång med hjälm och det skulle aldrig falla mig in att rida utan trots att min häst är snäll ,lugn och stabil...

Jag såg senast i lördags en tjej som jag delade ridhuset med red utan hjälm. Hon var lite yngre än mig och satt på ett halvblod som var STORT och när hon ställde lite krav på den så började den hoppa och sparka.
Vissa människor är bara illa navlade....


Jag vet inte hur gammal min hjälm är... antagligen för gammal och jag ska köpa en ny efter jul (vill ha en med ventilation).
Jag tror att den är av märket Champion men jag är inte riktigt räker..

Man ska ha hjälm när man rider.
Att rida utan hjälm är som att köra motorcykel utan hjälm...
Så korkat...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida utan hjälm??

Jag rider alltid med hjälm och har alltid gjort. Har aldrig förstått varför man väljer att rida utan hjälm?

Jag har ett par kompisar som rider utan hjälm så gott som alltid, de är i min ålder, dvs. över 40. Folk tycks tro att bara för att man har en "snäll och lugn" häst så behöver man inte hjälm.

Jag har sett två riktigt allvarliga olyckor där ryttaren inte hade hjälm på sig, under alla år jag ridit. Den första skedde när jag bara ridit i något år och det var en tjej som red en lugn och stillsam fjording som hon kände väl. Hästen snubblade, gick ner på knä och tjejen föll så illa att hon fick en hjärnskada. Hon tappade minnet, tog lång tid innan hon kunde gå igen. Hon kom tillbaka hyfsat, men blev aldrig riktigt återställd.

Den andra olyckan hände för några år sedan. En vuxen ryttare som red på sitt lugna halvblod utan hjälm. Hästen snubblade och gick omkull. Ryttaren är idag rullstolsbunden och har en allvarlig hjärnskada.
 
Sv: Rida utan hjälm??

MiaMaria skrev:
Jag har sett två riktigt allvarliga olyckor där ryttaren inte hade hjälm på sig, under alla år jag ridit. Den första skedde när jag bara ridit i något år och det var en tjej som red en lugn och stillsam fjording som hon kände väl. Hästen snubblade, gick ner på knä och tjejen föll så illa att hon fick en hjärnskada. Hon tappade minnet, tog lång tid innan hon kunde gå igen. Hon kom tillbaka hyfsat, men blev aldrig riktigt återställd.

Den andra olyckan hände för några år sedan. En vuxen ryttare som red på sitt lugna halvblod utan hjälm. Hästen snubblade och gick omkull. Ryttaren är idag rullstolsbunden och har en allvarlig hjärnskada.

Där ser ni! Hjälm lönar sig!
 
Sv: Re: Rida utan hjälm??

Rider ALLTID med både hjälm och säkerhetsväst.
Oki.. ja har gjort ett undantag, ja skippade västen en gång i sommras när ja skulle ner och bada med pollen, för det va ju såå varmt. Och så kändes det onödigt, men annars får ja inte rida om jag inte har hjälm å väst på mig.
 
Sv: Re: Rida utan hjälm??

Lina_Olsson skrev:
jag tycker att diskussioner som dessa har varit uppe lite väl många gånger nu. Varför kan man bara inte acceptera att den vuxna människan har ett fritt val?

..........

Som fotnot vill jag tillägga att den största säkerheten ligger i en välhanterad häst, där hanteringen är baserad på kommunikation. Det finns ofantligt många hästar "där ute" som jag aldrig skulle sitta upp på oavsett hur mycket säkerhetsutrustning jag hade till hands. (dvs om jag inte fick träna dem ett tag först)
Så fram för bättre tänkande i hanteringen. Om man sedan vill ha extra skydd i form av utrustning är upp till en själv. Men säkerhetsutrsutning på en felhanterad häst är likväl inte säkert.

:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 642
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
370
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 960
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Bärstol
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp