Ridning i dåligt väder?

L

link

Hur blir era hästar att rida när det är dåligt väder? T ex om det regnar och blåser kraftigt? Ger ni er ut och rider ändå eller hoppar ni över det?
 
De brukar bara bli lite stirrigare än annars. T.ex. verkligen ÖSregnar det ute kan jag skippa att rida ut, men är det som idag att det snöar skapligt slänger jag på ländtäcket o ger mig ut ändå :)
 
Jag brukar ge mej ut och rida i alla fall. Inte pa ridbanan, men jag rider ut en svang. Pa med ett regntacke bara och bra klader pa mej sjalv!
Om det sporegnar och blaser storm later jag bli att rida, da rengor jag sadlar och trans och fixar iordning i stallet.
Men det ar som min farmor alltid sager:
Det finns inga daliga vader, bara daliga klader!! :D
 
När det är väldigt blåsigt så ser hon "monster" överallt och hoppar och far som en dåre! :D Men är det "bara" regn eller snö så går det fint!
 
Ger mig ut ändå. De är väl lite mer omotiverade om det regnar/blåser samtidigt men det är inga problem. De är vana att ridas i alla möjliga & omöjliga väder.
 
Sånt stör inte mig så jag ger mig ut ändå. Till hästägarens stora förvåning (fortfarande!)
Pålle är stabilare än de flesta andra jag ridit och de red jag också ut i blåst. Regn - då är det bara att sätta på sig regnkläderna och ridtäcket!
 
Brukar rida ändå! Gäller bara att ha bra kläder! :) Sedan så anpassar jag nog ridturen efter vädret... Regn och blåst gör gärna att jag tar en snabb effektiv ridtur ute på vägarna tex...
 
När det blåser kraftigt så brukar jag stå över ridturen eftersom min häst blir väldigt stressad då. När det blåser bara lite eller regnar eller snöar så är det inga problem. :)
 
Första gången jag red ut på häsen i spöregnet så vände han sig och backade i åt samma riktining.. Vi förstog inte varför.. Han går skänkelvikning om det blåser eller regnar mot honom, så han brukar gå snätt in ifrån hagen. hela vägen och det är rätt långt. ;)
 
Jag rider i alla väder, om det inte är mer än -20. Inte för att hästarna inte fixar det utan för att jag då måste ha så mycket kläder på mig att det blir inte någon smidig ridning. Jag blir bara en klump kläder som vill hem igen. Annars har hästen ett ridtäcke och jag lagom mycket kläder så att jag kan röra mig. Om det verkligen spö regnar så har jag en häst som inte vill gå emot regnet, utan uppfinner en egen stil med sidan emot. Hon gillar inte att bli blöt.
Blåser det så brukar de bli lite extra spralliga.
Men jag erkänner villigt att det är inte lika kul att rida när vädrets makter inte samarbetar :rofl:
 
Jag far ut i alla väder! Måste dock erkänna att jag nog inte tycker det är riktigt lika trevligt om det är värsta skitvädret. :D Hästen bryr sig inte nämnvärt om vädret.
 
Brukar ge mig ut i det flesta väder....
fast i dag ledde jag sonen på volten tre varv :o
(pålle var inte på humör,då han stått utan täcke hela dagen i regnet)
tycker regn är värst att rida i :(
blåst och snö är ok.
mvh/Arabizar
 
regn - rider ändå fast på en sur häst..=)
blåser kraftigt - rider om det inte är risk för att träd blåser ner
 
Furir bryr sig inte nämnvärt när det blåser o regnar, mest jag som blir frusen o blöt :smirk:
 
Är det ruskigt väder brukar jag ge hästen en vilodag. Inte för hästens skull, men för att han ändå ska ha en eller två vilodagar per vecka och lika gärna kan få det när det regnar.

En gång i somras började det verkligen störtregna helt plötsligt när jag var ute och red. Det var ett sånt skyfall som inte liknade nånting annat. Det var obehagligt tyckte hästen. Han blev jättetrippig och nästan rädd. Han ville bara hem märkte man.
 
jag rider oftast ändå, men byter mina släta lädertyglar till gummi. :idea:
 
Blåst - bekymrar inte hästen alls. Rider sålänge det inte är risk att saker ska börja blåsa omkring, träd blåsa ner etc.

Regn - duggregn eller stilla regn är helt okej. Vid häftigare regn så är varken jag eller hästen intresserade. Han tycker det är otrevligt när regnet driver mot ansiktet på honom och ridturen blir helt enkelt inte bra. Samma sak när det är snöyra (dvs snö + vind).
 
Min polle tycker inte om när det regnar/blåser hon springer på snedden viker huvudet och är helt tossig. Har prrovat med sån där luva men det hjälper inte.

Men jag rider i alla fall, dom måste ju ha sin motion. I skogen brukar det ju inte blåsa riktigt lika mycket så det blir oftast en skogsrunda :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd? Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
2 973
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 327
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 937
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp