Ridning i dåligt väder?

Om det regnar så rider jag inte, så pass bekväm av mig är jag. (lite duggregn är dock OK, då rider vi ut)Varken jag eller hästarna tycker att det är speciellt kul att vara ute på promenad då. Det blir den sk. bananformen med häst som försöker vrida huvudet och kroppen undan regnet. Mest gammelhästen visar tydligt att hon verkligen inte vill vara ute och rida i det vädret. Hade vi ridhus vore det en annan sak...
Är det mer eller mindre snöstorm ute rider jag inte heller.

Blåser det mycket rider jag ut. Hästarna brukar bara vara lite "piggare" och tittigare då.
 
Hej! Jag och min kompis brukar skämta om att vi är dom enda som rider i kolsvart mörker och spöregn, men det ser jag ju att många gör. Men å andra sidan är min häst super lugn, visst kan hon oxå se spöken.... men hon kanske har rätt.....
 
Hehehe... En gång när jag skulle tävla. Så började det att ösregna typ skyfall. jag, min nöt :p, hade släta lädertyglar, å min pålle som är något pigg, drog järnet med mej inne på hoppbanan. Tyglarna gled bara ur handen på mej. Fick rida in i ett hörn å samla upp som igen, nästa klass lånade ja ett par tyglar av Lasse... då gick det bättre. ALDRIG!, mer släta tyglar utomhus...
 
Numera har jag ridhus vid stallet och då rider vi inne om vädret är föör dåligt, typ ösregn och storm!
Förr red vi ute i nästan alla väder. Hästen vänder sig automatiskt mot regnen om det regnar för mycket. De vill skydda sig.
 
ett stalle i england jag brukade rida pa hade endast utomhusbanor, sa vi red utomhus i alla vader - o england ar riktigt bra pa regn!! det lustiga var att en av det absolut basta lektionerna jag hade var pa min favvis - ett 6arigt fullblod m mycket personlighet o steg - i absolut sporegn - han gick totalstadigt hela lektionen, mjukt, taktfast o hur kanslig som helst! jag fattade ingenting eftersom han i vanliga fall har en hel radda tricks han drar upp ur bakfickan, men det fick mig att sluta tanka pa regnet iallafall!! :p
 
I de lägena då det både regnar och blåser är det ganska lönlöst att ge sig ut att rida min häst. Han hatar verkligen sådant väder, och går och spänner sig samt försöker vända rumpan mot vinden hela tiden. Känns liksom som att det gör mer skada än nytta att rida då.
Däremot om det enbart är regn går det bra, likaså om det bara blåser (fast då är han lite extra tittig förstås).
 
Min häst gillar när det plaskar om fötterna... ;) men det är inte så kul på de vita ridbyxorna...
 
min häst bryr sig inte varken om regn, snö eller blåst.
rider än då, fast det är ju inte direkt uppiggande att rida i spöregn, när de snöar så man inte ser nåt eller så mkt att man håller på att blåsa bort :smirk:.
det enda min häst inte tycker om sådär väderaktigt är vattenpölarna som blir :crazy:
 
Min häst hatar att få¨vatten i öronen..om det så bara är en droppe..så när det regnar o blåser från sidan går han i skänkelvikning nästan intill hela turen :crazy:jag brukar ändå ge mig ut..fast kanske inte nån två timmars runda direkt..;) :D
 
Jag rider även om det regnar, inte om det bara öser men annars rider jag. Blåser gör det nästan jämt därute så det har ingen större betydelse! Är det riktigt kallt åker rid eller ländtäcket på.
 
Regn och snö bryr hon sig inte om, om det däremot blåser kraftigt så blir hon otroligt hoppig, blåser upp sig, känns som hon ska explodera vilken sekund som helst. :p

Inget kul att ge sig ut då. Speciellt inte barbacka.

Men det går ju, och jag brukar rida ändå. Annars blir hon bara ännu värre dagen efter (överskottsenergi)
 
Hästen bryr sig inte om vare sig snöstorm eller spöregn. Det är jag som tycker det är trist... har tillgång till ridhus 10 min skrittväg från stallet. Har som regel att rida ut på helgerna när det är ljust strunt samma vad det är för väder. Man får ta på sig kläder ;)
 
Blåst utan regn går, han blir bara väldigt pigg. Ösregn går också, men brukar skippa då han är väldigt frusen och skakar.
 
Lånar din svarsknapp.
Det finns bara två väder jag inte rider i och det är storm i sidled och piskande regn alternativt snö som känns som nålar i ansiktet.
Och om hästen har problem med styltor så ger jag mig inte ut när det är temperaturer runt noll, det är så läskigt, skadorna kan bli så omfattande om de fläker sig.
 
Vid regn håller jag mig i ridhuset, eller lastar och åker
iväg till ridklubben. Vid blåst blir han lite mer på tårna,
men inte mycket. Han är för väluppfostrad för att börja
fnysa åt allt och alla.
 
Rider min häst i alla väder sålänge det går att "rida".
Min häst vill helst att det ska vara soliga sommarkvällar när vi ger oss ut, precis som jag, men det fungerar i nästan alla väder. Kyla stör honom ju inte heller men när det blir blåst och hårda vindar blir han lite sned, om man inte rider på ridbanan. Regn är det inga problem heller längre sålänge det inte kommer från sidan så att han får det i ögonen. :p Oftast är det nog jag som irriterar mig på vädret och sen blir han irriterad på mig för att jag tjurar. :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd? Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
2 973
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 327
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 937
Senast: iNHALE
·
Ridning Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många...
Svar
16
· Visningar
1 515
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp