Ridskolehästarnas sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 11 931
M

moonlightgarden

Jag praktiserar nu på en ridskola å så rider jag på en annan ridskola å båda ridskolorna har ett flertal apalosa sadlar till sina hästar. hur kommer det sig egentligen? är dom bara påslängda eller passar dom verkligen cirka 25-50% av hästarna som står på ridskola?

Sv: Ridskolehästarnas sadlar

Har ingen aning, låter väl kanske lite konstigt.
Men är inte appalosa sadlarna rätt dyra..?

Vet att det finns något företag som ger ridskolor möjlighet att hyra
sadlar, vet dock inte om det gäller just apaloosa sadlarna, men det
låter väl ganska rimligt?

Appaloosa är konstruerade på ett sätt som gör att sadlarna ligger bra på 90% av hästarna. Är inte helt säkert men det är vad jag fått lära mig av en sadelmakare.

Tycker inte alls att det är konstigt att ridskolor köper in bra sadlar som passar ett flertal hästar. Man vill ju att hästarna ska hålla!

Jag tycker att det är vanligt att ridskolor har samma märke på många av sina sadlar.

Och ridskolorna behåller ju oftast sadeln när dom säljer hästen alltså bör det vara bra kvalitet och hålla länge...billigare i längden att köpa finare märke då!

domino skrev:
Appaloosa är konstruerade på ett sätt som gör att sadlarna ligger bra på 90% av hästarna. Är inte helt säkert men det är vad jag fått lära mig av en sadelmakare.

Tycker inte alls att det är konstigt att ridskolor köper in bra sadlar som passar ett flertal hästar. Man vill ju att hästarna ska hålla!

Enbart bluff och båg. Om appalosa låg så pass bra på så många hästar skulle de äga marknaden, och mig veterligen så gör dom inte det. Det är bara att ta en titt på en engelsk sadelbom och så lägga på den på några olika hästar så ser man att det är fysiskt omöjligt att en sadel av samma märke skulle passa på 90% av hästpopulationen.

ingen aning... våra ridskolehästars sadlar har dom ju haft i så många år att dom "växt fast" så dom sitter nog bra, vet dock inte vad det är för märken på alla olika sadlar.

antar att appaloosa har olika modeller på sina sadlar? sen är det så att vissa märken ligger bra på många olika typer av hästar, medan andra bara passar en viss typ av häst.....

vet dock att många ridskolehästar går med sadlar som ligger mer el mindre dåligt men det är för krångligt/dyrt/vad vet jag att byta? många ridskolesadlar är väldigt gamla så det är inte lönsamt att sälja dem och därför används de oavsett passform.....? bara en liten fundering....

Skulle oxå tippa på mängdrabatt eller liknande..

Jag skrev att jag inte var säker men något sådant är det. Och jag tror absolut det ligger något i det. Har ju själv vart med på mängder av sadelprovningar och sett vilka sadlar som passar bäst generellt och det är Appaloosa.

*lånar knapp*

Genom att bara titta lite på vad trådarna här på utrustning handlar om, så ser man att dem om sadelinpassning dominerar...Det bör vara lika svårt för ridskolan att få tag på en välsittande sadel som en privatryttare... om inte ännu svårare då ridskolan har några fler hästar än de flesta priatryttare... även ridskolehästarna lär väl musklas om och ändra form nån gång...
Tyvärr så tror jag inte att så många ridskolehästar har en sadeln som verkligen passar och som är utvald för just den hästen, snarare så att hästen som såldes hade den häst sadeln och den nya fick ärva den...

Prestige Appaloosa ligger faktisk bra på de flesta ridhästar, tycker det är jättebra att dom köper sadlar av bra kvalite och inget billigt börjes-skit till 2000kr. Ridskolan här har också en del Prestige sadlar, och Stubben. Det är bra sadlar för relativt lite pengar!

pimy skrev:
*lånar knapp*

Genom att bara titta lite på vad trådarna här på utrustning handlar om, så ser man att dem om sadelinpassning dominerar...Det bör vara lika svårt för ridskolan att få tag på en välsittande sadel som en privatryttare... om inte ännu svårare då ridskolan har några fler hästar än de flesta priatryttare... även ridskolehästarna lär väl musklas om och ändra form nån gång...
Tyvärr så tror jag inte att så många ridskolehästar har en sadeln som verkligen passar och som är utvald för just den hästen, snarare så att hästen som såldes hade den häst sadeln och den nya fick ärva den...

kanske stämmer in på vissa ridskolor dock inte alla, där jag praktiserar har dom en som provar ut sadlarna på hästarna, men om det blir någon vidare provning på det vet jag inte, utan sadlar som köps in provas först ut för att se om dom passar och nya hästar får antingen en gammal sadel utprovad till sig, möjligtvis lånar man en av dom andra ridskolehästarnas sadlar som passar även på denna häst till dess att den har fått en egen sadel.
vissa sadlar vill inte ridskolorna sälja, eftersom att dom är svåra att få tag på och passar förgrymat bra på just visa typer av hästar.

*lånar knapp*
tack för alla olika synpunkter på denna tråd.
finns det någon som har koll på vad apalosa sadlarna kostar? själv har jag ingen anning.

finns ju ett till sadelmärke som rular på just dom nyaste hästarna på ridskolan, vet dock inte vad märket heter men alla saldarna är "ljus bruna" och antingen så är det hoppsadlar eller hoppinriktade allround sadlar vet inte riktigt, å seddan så är dom desutom snor halla å sitta i, höll på att flyga av när jag tog upp benet i vanlig fart för att fixa till stiglädret.

vet inte så mycket om sadlar men har varit med om att jag inte själv har kunnat rida hästen med sadel pga att den har varit såpass obehaglig att den stört min ridning, red den hästen utan sadel på samtliga lektioner förutom hopplektionerna. När jag red den hästen barbacka så kändes det som om man var ETT med hästen och det sa ridlärarna med.. :bump: Det kändes härligt att få höra det av ridlärarna men även att det var så skönt att rida barbacka, kändes som att man var fastklistrad på hästryggen.. :banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka