Ridskolehästarnas sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 11 931
Sv: Ridskolehästarnas sadlar

BeastieBabe skrev:
ähh det kan väl inte vara så svårt att köra släp heller.. jag har juh kört med hela min dubbelsäng på taket till min bil (den blev ganska bångstyrig den lilla Hondan)..
tar man det bara lugnt kan det inte vara några problem.. alla har väl kört släp en "första gång", finns ingen som börjar med att köra släp för andra gången :)

Jag rekommenderar faktiskt INTE att första släpkörningen är med hästsläp med häst i.

Det ÄR inte så himla svårt att köra släp, men det är VÄLDIGT bra om man provat på det med tomt släp (helst täckt) innan man ger sig på det med häst i. Det är nämligen vissa saker som faktiskt blir annorlunda och de är bra att ha känt INNAN. Spec om man tänker ge sig ut i halka.

Men sen kommer det alltid en första gång med häst i, helt sant. Men jag skulle inte vilja någon som aldrig kört släp alls förr köra min häst, då skulle jag tvinga dem köra transporten tom först :devil:

Men det är inte så himla svårt nej, det jävliga är dock att om man klantar sig kan det blir ganska trist om det står en häst i bak, så säkrast att ha känt på vad ett släp gör innan så man har ett hum.

Sen är jag ALLERGISK mot folk som övht inte kan backa med släp men ändå envisas med att ge sig ut med släp. Man behöver inte vara backningsproffs, men det är kul om man backat med släp NÅGON gång innan man ställer sig på tvären för andra trafikanter typ :devil:

har en dressyr sadel som du får prova å låna tills du hittar nått.. om den nu s kulle passa... har legat på lika rund å konstig ponny som din.. hihi

släpet finns ändå inte där hästen står.. man trollar juh inte dit det och startar därifrån..
jag kommer att köra vanligt släp i början på nästa vecka och tänkte testa att backa med det.. så du behöver inte vara orolig..

och jag vet att det är mycket att tänka på
hastigehet, svängar, bromssträckor, ojämnheter i vägen osv osv..

ska nog göra ett test imorgon.. ställa en pappmugg med vatten på biltaket och låtsas att man kör transport, få se hur länge den står kvar.. :D återkommer med svaret..

Jag säger inte att det inte är bra, tycker bara att det låter så roligt att man kan ändra om de så att de passar typ vilken häst som helst. Som nån annan här sa, det är som om man köper ett par jeans och säger att man kan ändra de så att de passar alla... Det låter bara roligt...

Amerigo är för lång! Hur man än gör så kan den inte göras kortare om jag inte beställer en mindre sitsstorlek, och det kan jag inte ha.

Dominus har jag provat en begagnad med equiterapeut och den låg precis likadant som Amerigon, för lång i 17,5, slog nästan ner i manken när det var rätt storlek i övrigt(min häst har ingen hög manke men han är väldigt rund och behöver en sadel med mkt plats för manken, vilket dom sadlarna ska ha) den glappade och han rörde sig helskumt och kunde inte röra sig fritt och detta var då en utprovare från Ridin som sa att det var inte en chans att dom sadlarna skulle passa.
Likadant är det med Devocoux (eller hur det nu stavas), Butet, Prestige, Frank Baines, County, Niedersuss, Schumacher och alla de dyra märkena som ska vara så himla bra. INGA passar. Den enda dyra sadeln som ligger ens bra (och den är perfekt för honom men jag hatar sitsen...) är Albion, och en sån kanske jag köper för 25 000 när han är färdigvuxen.

Det är väl ingen som har sagt att sadeln passar alla hästar bara för att de går att bomändra men det gör att den KAN passa fler.

Den värms ju om i deras formar så det är ju ingen skojare som sitter och förstör sadlarna. Om man tar jämförelsen med jeansen så visst skulle de passa fler om man kunde sy in eller göra dom vidare ;) (Rätt kul jämförelse förresten :smirk: )

Nu hänger jag inte riktigt med, du hade inte provat ut en sadel på ridin, men ändå har de sagt att ingen skulle passa. Hade sett hästen eller hur funkar det, hade du bara berättat?

Haha, jämförelsen snodde jag av nån annan ;). Det låter bara så roligt när man tänker på det, men det är möjligt att det blir bra, det vet jag inte... Har snackat med en tjej som tyckte att det var jätte bra och hon var jätte nöjd med sin sadel som hon hade ändrat om till hästen.

Ja, hon som är min sadelutprovare har sett min häst och är också sadelutprovare hos Ridin. Jag lånade en begagnad Dominus som jag frågade henne om när hon var där i ngt annat ärende, och då sa hon att dnen låg åt helvete.
Men Amerigo har har hon inte sett på min häst men sa att det inte skulle funka. Hon har träffat min häst såpass många gånger att hon vet exakt vad han kan ha och inte ha.

Vilken sadelutprovare är det? Du har inte nämnt innan att hon är sadelutprovare på ridin också.. Inte konstigt att jag inte fick det att gå ihop... ;)

det var faktiskt inget så värdefult då som min ponny däremot är...

nja, det med transport har löst sig nu, förra fodervärden ska ta henne på foder igen eftersom att hästen dom hade på prov gick sönder. så då blir hon upstalad på fältis (kanske inom en vecka till och med) å det ligger precis vid hööks så det är förgrymmat schyst, med ridhus å allt =), å så har dom transport utifall att man behöver åka någon annanstans, ska ju självklar vara med å hjälpa till, å så skulle jag få rida lite då å då, har ju ridlektioner där =).

vart ligger märsta någonstans?

nä det funkar inte på henne, har provat massa olika sådana, inriktade funkar däremot.
därför att sadeln ligger bra på ryggen och sadelgjordens läge är oxå prefekt, men den ligger ändå på bogbladen, det är därför det inte funkar.
uppsala liger inte så långt här ifrån 1 timme (juförsig utan transport då) men lagligt är det =).

jo dom har jag inte tittat på en, men vilka märken var det då å vilken bomvid hade dom? hon behöver ju en vid bomvid, den lilla damen...

jasså är hon rund å konstig nu =), är hon juförsig...
det låter bra, men ska ställa av henne i en vecka nu, fodervärden ska ta henne på foder i stället för att köpa tiffan. så dom tar henne kanske efter julhelgen, men jag skulle hjälpa till med saleutprovandet å så kommer jag att få rida en den =) å så kommer dom iaf att försöka få stallplats på fältis, jag rider ju lektioner där så det blir ju kanon.
jo jag råkade göra det, tänker liksom inte på att du finns med oxå, e lite glömsk ibland...

va?
ain't gettin it this time

menar du att det är svårare att köra släp med något värdefullt i än ett släp med skräp? :rofl: *ROFLMAO* :rofl:

sadelläget är bra men sadelgjordsläget ligger för långt fram, därför hamnar sadlarna på bogbladet.. dvs inget bra sadelgjordsläge..

Nu förstår jag inte riktigt... Enn allround inriktad mot hopp eller dressyr funkar men inte en allround? För att den ligger på bogbladen?
Du har provat helt fel sadlar!! Det är just därför man tar ut en sadelutprovare från början, du ahr ju ingen aning om vad som passar, du har ju inte fått ngt tips från en sadelutprovare. Vi på buke kan ju hjälpa dig litegrann, men du behöver en utbildad sadelutprovare som hjälper dig med allt ändå.
Åk på sadelprovning och sen kan du börja kolla lite fler sadlar. Det var du inte tycker ligger bra kanske ligger skitbra. Bara för att det ligger på bogbladen betyder inte att det inte passar. Har hästen en kort rygg och hoppsadeln (vilket det ioftast är) ligger lite på bogbladen gör det inget, så länge det är dom mjuka delarna. Och man märkjer ju om den hindrar hästens rörelser, men alla gör inte det.

Jag kommer väl inte riktigt ihåg alla begagnade sadlar som finns här på Buke, det är bara att kolla i kategorierna och se om det finns ngn i närheten av dig.

ja, med den så gör det inget om man kör lite "fel" men med ponnyn så gör det bra mycket mer.
jaja

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka