Ridskoleryttare 2020

Jag har tagit upp ridningen igen efter 7 års uppehåll, och det är som att jag har hittat tillbaka till mig själv :love: Rider nu på ridskola en gång i veckan sedan 1,5 månad tillbaka, och så har jag en medryttarhäst som jag rider 2-3 gånger i veckan. Det är helt otroligt hur mycket kroppen och knoppen kommer ihåg! Övningar, inverkan och muskelminne, mycket sitter kvar! Det enda som har saknats har varit muskelstyrkan och konditionen :o Men det börjar ta sig! Har nu äntligen repat mig efter ryggskottet jag drog på mig innan andra ridlektionen, det där med att kratsa hovar är tydligen farliga grejer...

På ridskolan har det varit svårt att hitta en häst jag passar med. Fick rida en mindre men rätt så grov irländsk import en gång, kanske 155 cm i manken. Jag tyckte det kändes riktigt trevligt men jag misstänker att ridläraren tycker att jag är snäppet för lång, men hoppas att jag får rida honom någon gång ibland ändå.

Nu har jag ridit ett större sto tre gånger i rad, och jag börjar äntligen att hitta knapparna och styrkan nu! Hon har mycket egen motor, men inte så stort register och det blir väldigt svårt att reglera takt och tempo. Det är antingen allt eller ingenting som gäller, och när vi red igenom LB:1 förra veckan var det nästan så att vi plöjde igenom staketet efter den ökade galoppen :angel: men nu denna veckan fick vi öva mycket på tempoväxlingar och mycket föll på plats! Hästen tyckte det var jättekul (hon fick ju springa FORT till och med!) och jag fick jobba häcken av mig men wow vilken känsla det blev! Det är fortfarande mycket att jobba på med min egen ridning, jag måste bli starkare i bålen och komma ihåg att lyfta samt vrida om handen. Men jag njuter verkligen av att ha börjat med ridningen igen!

Medryttarhästen är en SWB efter Hamilton - Briar. Rätt så grön i utbildningen så vi övar mycket på takt, tempo, styrka och balans. Det passar mig utmärkt att få öva på min egen ridning på ridskolan och verkligen utmana mig själv, för att sedan öva mycket mer på grundridningen med medryttarhästen :) Planen är att börja rida lite för tränare när vi båda fått upp styrkan och konditionen lite till. Vi börjar hitta en riktigt fin känsla och har kommit en bra bit på kort tid! Plus att jag får hela paketet med stallsysslor, hästmys och två genomgosiga stallkatter :D
 
Hur har ni andra det, rider ni samma häst flera gånger, får ni välja häst eller bli tilldelad osv?

Jag började ju på ridskola av två anledningar, att inte tappa alla ridning som hästlös och för att bli av med den rädsla jag fått efter olyckan. Insåg när jag började att den "allmänna jag är skraj för det är länge sen jag red och sista gången jag red gick det åt helvete" försvann ganska fort. Dock insåg jag att jag är sjukt rädd minsta en häst ökar farten och inte direkt lyssnar på förhållning.

Så med en ny häst tar det några gånger innan jag litar på den (om jag inser man kan det). Är det å andra sidan en häst som inte lyssnar så förblir jag ju rädd även nästa och nästa gång. På ena ridskolan har man samma häst I snitt två gånger men ibland byts mer ofta. På den andra har man samma häst i genomsnitt fyra gånger, vilket passar min rädsla bättre (förutsatt det är en lämplig häst då såklart)
 
@Alexandra_W Generellt på vår ridskola har alla elever samma häst hela terminen och har också möjlighet att ha samma häst flera terminer tills man känner sig klar med hästen. Jag har själv varit väldigt rädd sen en ridolycka jag kan bli precis som du rädd om inte en häst svarar på förhållning men det har blivit väldigt mycket bättre de senaste åren. Min ridlärare har vetat om detta redan när jag bokade första lektionen på ridskolan som då var nystartad när jag började.

På ridskolan rider jag alltid samma häst, har givetvis fått rida andra enstaka gånger eller en längre period som nu när den hästen jag rider stod på vila för en överbelastning. Den hästen jag rider nu har jag ridit i flera år. Innan jag började rida denna så red jag en annan häst i flera år men den fick de tyvärr ta bort akut på grund av en skada han ådrog sig i hagen. Jag rider andra hästar på privatlektioner och senast också på kursen red jag en annan häst. Min ridlärare väljer alltid häst till mig med stor omsorg om vilka hästar jag bör eller inte bör rida utifrån vad hon vet om min rädsla och vad som gör att jag backar eller inte vågar göra saker. Det händer också att jag rider någon häst ibland när jag rider igen på andra lektioner och då brukar ibland min ridlärare avråda mig från att t.ex. galoppera med just den hästen. Jag är tacksam för att få hennes rekommendationer när det gäller sånt och att avstå t.ex. galoppen enstaka lektioner gör mig inget för jag vet att hon alltid har mitt bästa i åtanke. Så det kanske är bra om du kommunicerar med din ridlärare om saken, du är ju säkert inte den enda eleven med rädsla som läraren har träffat på.
 
@Alexandra_W Generellt på vår ridskola har alla elever samma häst hela terminen och har också möjlighet att ha samma häst flera terminer tills man känner sig klar med hästen. Jag har själv varit väldigt rädd sen en ridolycka jag kan bli precis som du rädd om inte en häst svarar på förhållning men det har blivit väldigt mycket bättre de senaste åren. Min ridlärare har vetat om detta redan när jag bokade första lektionen på ridskolan som då var nystartad när jag började.

På ridskolan rider jag alltid samma häst, har givetvis fått rida andra enstaka gånger eller en längre period som nu när den hästen jag rider stod på vila för en överbelastning. Den hästen jag rider nu har jag ridit i flera år. Innan jag började rida denna så red jag en annan häst i flera år men den fick de tyvärr ta bort akut på grund av en skada han ådrog sig i hagen. Jag rider andra hästar på privatlektioner och senast också på kursen red jag en annan häst. Min ridlärare väljer alltid häst till mig med stor omsorg om vilka hästar jag bör eller inte bör rida utifrån vad hon vet om min rädsla och vad som gör att jag backar eller inte vågar göra saker. Det händer också att jag rider någon häst ibland när jag rider igen på andra lektioner och då brukar ibland min ridlärare avråda mig från att t.ex. galoppera med just den hästen. Jag är tacksam för att få hennes rekommendationer när det gäller sånt och att avstå t.ex. galoppen enstaka lektioner gör mig inget för jag vet att hon alltid har mitt bästa i åtanke. Så det kanske är bra om du kommunicerar med din ridlärare om saken, du är ju säkert inte den enda eleven med rädsla som läraren har träffat på.

Vilken underbar ridskola du verkar hittat! ♥️Den första ridskolan jag började på så jag berättade såklart jag var rädd. Redan när jag hörde mig för om de hade plats och sen när jag var på plats. Jag har hittills ridit fyra hästar där och man tilldelas häst. Första två gångerna ett sto som är snällt men kan bli stark och som försöker springa ifrån arbete när det blir jobbigt. Det är en grov häst och jag är liten och klen och rådde inte riktigt på den. Jag hade den två gånger sen fick jag en annan, ett litet ungsto. Den är i grunden snäll den med men kan bli väldigt taggad framförallt i galoppen. Hennes har jag haft mest. De flesta gånger när jag haft henne har jag avbrutit galoppen och skrittat när de andra galopperat för jag blivit rädd när hon taggat..

När vi hoppat har jag haft två olika, den ena blir stark och drar mot och efter hinder - det var skitläskigt. Hon skenar ju inte eller rusar men det räckte för jag skulle bli rädd. Den andra gången vi hoppade hade jag en liten häst som bara hade en växel - men en väldigt lagom växel. Den var jag inte alls rädd för att hoppa. Men det är en lektion och en häst... Alla andra har rädslan väckts :/

Den andra ridskolan berättade jag också att jag var rädd, på samma sätt. Fick ett jättetrevligt sto som sagt. Pigg, framåt och glad men fina bromsar och försöker inte springa iväg. Jag var lite feg första lektionen men blev aldrig rädd - och det trots att vi hoppade (lågt). Jag vågade tom hoppa på enhandsfattning. På andra lektionen (dressyr) var jag inte rädd en enda gång ens en sekund på henne. Enligt uppgift och som det verkar av det jag sett är alla deras hästar sådana, ingen försöker öka eller dra. På första ridskolan verkar de flesta ha nån slags hyss?

Det var också som sagt helt annat stöd från ridläraren, både tips hur jag ska göra och konkreta förslag som jag inser är för att jag utan att tänka det ska slappna av kroppen. På första stället är det inget sånt, och inte heller när saker fungerar, då blir det inte mer än t ex "mer skänkel" - och det hjälper ju inte om jag redan använder skänkeln tills jag tror benet ska ramla av.

Kommer absolut fortsätta på den sista ridskolan. Om jag ens kommer rida kvar terminen ut på första ridskolan (trots att jag betalat hela terminen) får jag se efter nästa eller näst-nästa gång känner jag. Näst-nästa gång är det hoppning och jag har sagt jag vill ha den snälla jag kände mig trygg på...
 
Hur har ni andra det, rider ni samma häst flera gånger, får ni välja häst eller bli tilldelad osv?
Jag har ridit samma häst typ två terminer, enbart för att jag var den på den dagen som var en av de öronmärkta ryttare som fick rida den hästen, han var under "inskolning" eller va man ska kalla det, gick inte alla dagar.

Nu brukar jag ibland få samma häst två lektioner eller så byter ja häst, vi kan önska häst men det är inte säkert vi får den. Får ta den man blir tilldelad.

De försöker sträva efter att man får ha samma häst två gånger, t ex. båda dressyrgångerna eller markarbetet och hoppningen. Inte alltid det funkar, beroende på hur mycket hästarna gått, vilka som rider osv.
 
Vilken underbar ridskola du verkar hittat! ♥Den första ridskolan jag började på så jag berättade såklart jag var rädd. Redan när jag hörde mig för om de hade plats och sen när jag var på plats. Jag har hittills ridit fyra hästar där och man tilldelas häst. Första två gångerna ett sto som är snällt men kan bli stark och som försöker springa ifrån arbete när det blir jobbigt. Det är en grov häst och jag är liten och klen och rådde inte riktigt på den. Jag hade den två gånger sen fick jag en annan, ett litet ungsto. Den är i grunden snäll den med men kan bli väldigt taggad framförallt i galoppen. Hennes har jag haft mest. De flesta gånger när jag haft henne har jag avbrutit galoppen och skrittat när de andra galopperat för jag blivit rädd när hon taggat..

När vi hoppat har jag haft två olika, den ena blir stark och drar mot och efter hinder - det var skitläskigt. Hon skenar ju inte eller rusar men det räckte för jag skulle bli rädd. Den andra gången vi hoppade hade jag en liten häst som bara hade en växel - men en väldigt lagom växel. Den var jag inte alls rädd för att hoppa. Men det är en lektion och en häst... Alla andra har rädslan väckts :/

Den andra ridskolan berättade jag också att jag var rädd, på samma sätt. Fick ett jättetrevligt sto som sagt. Pigg, framåt och glad men fina bromsar och försöker inte springa iväg. Jag var lite feg första lektionen men blev aldrig rädd - och det trots att vi hoppade (lågt). Jag vågade tom hoppa på enhandsfattning. På andra lektionen (dressyr) var jag inte rädd en enda gång ens en sekund på henne. Enligt uppgift och som det verkar av det jag sett är alla deras hästar sådana, ingen försöker öka eller dra. På första ridskolan verkar de flesta ha nån slags hyss?

Det var också som sagt helt annat stöd från ridläraren, både tips hur jag ska göra och konkreta förslag som jag inser är för att jag utan att tänka det ska slappna av kroppen. På första stället är det inget sånt, och inte heller när saker fungerar, då blir det inte mer än t ex "mer skänkel" - och det hjälper ju inte om jag redan använder skänkeln tills jag tror benet ska ramla av.

Kommer absolut fortsätta på den sista ridskolan. Om jag ens kommer rida kvar terminen ut på första ridskolan (trots att jag betalat hela terminen) får jag se efter nästa eller näst-nästa gång känner jag. Näst-nästa gång är det hoppning och jag har sagt jag vill ha den snälla jag kände mig trygg på...

Ja min ridskola och ridlärare är helt fantastisk på många sätt. Det är en liten ridskola där de har grupper fyra dagar per vecka. Jag var en av deras första elever när de startade för 8 år sen. Det var mer en slump att jag hittade den precis när de startade upp. Det är verkligen ett bra mellanting mellan att ha egen häst och rida på ridskola eftersom det även går att hyra häst.

Som jag skrivit tidigare om i tråden så har jag hyrt två hästar den här veckan jag har semester och lever hästliv 7-8 timmar per dag. Växlar mellan att rida och tömköra, är med i tömkörningsgrupp en gång per månad och tar även privatlektioner i det. Idag blev det en underbar uteritt , jag red ihop med en av inackorderingarna med ena hästen och ett dressyrpass med den andra hästen. Så har jag mockat i lösdriften också och en del andra saker. Timmarna flyger iväg.

Hoppas det ordnar sig för dig skönt att den ena ridskolan är bra iallafall! Jag förstår precis hur du menar när du skriver om saker du blir rädd av. Själv var jag livrädd för att rida ut i början. Detta eftersom min ridolycka skedde under en uteritt i galopp. Jag bokade privatlektioner och de sista fem minuterna så skrittade jag ut på vägen. De första gångerna så hade jag grimma under tränset och min ridlärare fick leda hästen. Då har jag ändå ridit sen jag var sju år och är vuxen nu. Numera kan jag rida en uteritt i alla gångarter men inte på vilken häst som helst. Så ge inte upp med rätt stöd och rätt häst så går det att arbeta bort sin rädsla!
 
Senast ändrad:
Hur har ni andra det, rider ni samma häst flera gånger, får ni välja häst eller bli tilldelad osv?

Jag började ju på ridskola av två anledningar, att inte tappa alla ridning som hästlös och för att bli av med den rädsla jag fått efter olyckan. Insåg när jag började att den "allmänna jag är skraj för det är länge sen jag red och sista gången jag red gick det åt helvete" försvann ganska fort. Dock insåg jag att jag är sjukt rädd minsta en häst ökar farten och inte direkt lyssnar på förhållning.

Så med en ny häst tar det några gånger innan jag litar på den (om jag inser man kan det). Är det å andra sidan en häst som inte lyssnar så förblir jag ju rädd även nästa och nästa gång. På ena ridskolan har man samma häst I snitt två gånger men ibland byts mer ofta. På den andra har man samma häst i genomsnitt fyra gånger, vilket passar min rädsla bättre (förutsatt det är en lämplig häst då såklart)

Vi har rullande schema på våra namn så man väljer i ordning. Men ibland väljer ridläraren åt en. Jag var sist förra gången men blev tilldelad en häst (för jag inte vill hoppa och då fick jag en som är rätt ny)
Så ibland har man tur och får den hästen man vill ha och ibland otur men dom flesta hästarna är rätt lika på min ridskola.
 
@Alexandra_W
Jag rider ju på en rätt stor klubb, och här är upplägget att man byter häst var fjärde vecka. (Givetvis sker ändringar pga omständigheter ibland med). Vår instruktör sätter hästar, men vi får alltid önska. Ibland lyssnar hon på det och ibland inte.
Jag är också rädd och min instruktör är väldigt bra på att veta när hon ska pusha och när hon bara ska stötta. Hon sätter mig också bara på hästar hon vet är schyssta och inte gör för mycket saker jag tycker är äckligt (särskilt rädd för stopp i hoppningen, och känna att jag inte har kontroll i galoppen).
 
Hur har ni andra det, rider ni samma häst flera gånger, får ni välja häst eller bli tilldelad osv?

Jag började ju på ridskola av två anledningar, att inte tappa alla ridning som hästlös och för att bli av med den rädsla jag fått efter olyckan. Insåg när jag började att den "allmänna jag är skraj för det är länge sen jag red och sista gången jag red gick det åt helvete" försvann ganska fort. Dock insåg jag att jag är sjukt rädd minsta en häst ökar farten och inte direkt lyssnar på förhållning.

Så med en ny häst tar det några gånger innan jag litar på den (om jag inser man kan det). Är det å andra sidan en häst som inte lyssnar så förblir jag ju rädd även nästa och nästa gång. På ena ridskolan har man samma häst I snitt två gånger men ibland byts mer ofta. På den andra har man samma häst i genomsnitt fyra gånger, vilket passar min rädsla bättre (förutsatt det är en lämplig häst då såklart)
Nu har jag bara ridit sex lektioner, men vad jag har förstått så är det lite olika beroende på ryttare på min ridskola. Många i min grupp rider samma häst varje gång, andra får byta ibland. Oftast rider man samma häst några gånger på raken innan man kanske byter. Mina första tre lektioner red jag olika hästar men de tre senaste har det varit samma. Jag var tydlig till min ridlärare på första lektionen att jag dels är ringrostig men också världens största fegis, och jag har fått hästar därefter :) Man får säkert önska häst om man vill, jag har inte kommit såpass långt ännu att jag känner att det är en särskild häst jag vill rida.
 
Ni som rider i de regioner som har infört restriktioner med anledning av covid, har ni hört något från era ridskolor om hur de tänker där? Fortsätter de som vanligt? (Det är väl redan nu regler kring medföljande, hygien osv.)
 
Ni som rider i de regioner som har infört restriktioner med anledning av covid, har ni hört något från era ridskolor om hur de tänker där? Fortsätter de som vanligt? (Det är väl redan nu regler kring medföljande, hygien osv.)
Rider på ridskola i Skåne. Hos oss får man bara vara i stallet ca. 30 min innan sin lektion och får inte stanna kvar länge efteråt. Max en person åt gången i sadelkammaren. Utöver det är det de allmänna rekommendationerna som gäller, dvs. stanna hemma vid minsta symptom och tvätta händerna noggrant.
 
Ni som rider i de regioner som har infört restriktioner med anledning av covid, har ni hört något från era ridskolor om hur de tänker där? Fortsätter de som vanligt? (Det är väl redan nu regler kring medföljande, hygien osv.)

Uppsala vet jag att de kör vidare med avstånd, restriktioner ang antal, samlingar utomhus mm. Dvs där påverkar inte de skärpta råden.

https://www.uppsalaponnyklubb.se/nyheteraktuellt/nyheterfranforeningen/viktiginfopgacovid-192/
 
Ni som rider i de regioner som har infört restriktioner med anledning av covid, har ni hört något från era ridskolor om hur de tänker där? Fortsätter de som vanligt? (Det är väl redan nu regler kring medföljande, hygien osv.)

Rider i västra Götaland . Är på liten ridskola, mest vuxengrupper och ungdomsgrupper som inte har någon medföljande. Det är tre grupper per kväll måndag till torsdag och 6 ridande i varje grupp. Blir alltså aldrig speciellt många samtidigt på ridskolan. Hästarna är fördelade på två mindre stallar så vi brukar vara max tre i varje stall om hästen inte går lektionen innan och då befinner man ju sig mest i boxen. Med tre stycken som ska in i sadelkammaren så går vi in en i taget. Finns därmed inte några större behov av särskilda regler men självklart ska man hålla avstånd och handsprit finns på några olika ställen.
 
Varit i stallet hela dagen, mockat lösdrift, smörjt sadlar och träns och ridit ett pass. Avbröt dock det passet då han inte kändes helt fräsch och protesterade en del . En av ägarna till ridskolan ska rida igenom honom på söndag och imorgon hade jag ändå planerat in vilodag för honom. Så vi får se. Kanske är jag bara extra nojig för att jag vet att han har stått tidigare för överbelastning men jag avbryter hellre ett pass för mycket än bara kör på när det inte känns ok. Den andra hästen jag har haft tidigare i veckan gick privatlektion idag det visste jag redan innan jag hyrde honom denna veckan men lite skönt att bara ha en häst idag också.

I morse så körde en av ägarna till ridskolan tvåspann, jättekul att se, hon har legat i eliten i Sverige när hon höll på att tävla så hon är verkligen kanonduktig. Filmade en stund vill dock inte lägga ut filmen här då det var ett lite privat sammanhang med barn som är släktingar till den ena som driver stället som åkte med på vagnen. Väldigt roligt att se iallafall! Till våren tror jag ska ta en körlektion för att bara testat att ha kört en gång. Har alltid velat prova det och här finns ju möjligheterna.
 
Var klubbtävling idag på ridskolan. Jag hade önskat skäcken 60 eller skimmeln 80, fick ingen av dom.
Fick den bruna valacken, som jag ridit dressyr mycket det senaste. Minns inte när jag hoppade med honom senast (har aldrig hopptävlat med honom heller).

Jag var den enda som skulle tävla honom, då det tydligen inte är så många som vågar rida honom (han kan bli pigg och har en räv bakom örat, låter man honom bli snabb och lång kan han bocka).
Märkte redan på framridningen att jag hade en piggelin till häst, vi började att travhoppa krysset mest för att jag ville känna på hur han skulle bete sig osv.
Jodå han taggade och det blev galopp precis innan hindret. Vi gjorde om samma sak igen och fick till en bättre känsla så tredje gången jag kom på krysset tog vi det i galopp.
Sen hoppade jag i galopp på räcket en gång, blev inte så mycket mer hoppat där då de andra som red fram gick ner och det var framhoppning på två ställen, vi fick inte vara på stora banan själva om vi inte hade medhjälpare (säkerhetsskäl). Så hakade på de andra.

I och med att jag bara skulle hoppa 60 och hade värmt upp ordentligt innan jag hoppade fram, så tänkte jag att det kanske är lika bra att inte hoppa för mycket så han verkligen taggar till.
Vi skrittade lite i en av hagarna man fick skritta i tills det var vår tur att gå in i ridhuset.

Under själva ritten hade jag fullt sjå med att hålla tillbaka honom så att han inte skulle rusa (han blir gärna tung i handen då), han var lite pigg och ville gärna springa fortare, vid ett tillfälle försökte han göra något, tror det var mellan hinder 2 och 3 men jag satt tillbaka och red vidare.
Det blev lite korsgalopp några gånger men i och med att jag hade fullt upp med att hålla honom på banan hann jag inte riktigt med att tänka på det också.

För att va första gången jag hopptävlar honom tycker jag det gick riktigt bra. Vi tog oss runt felfria och ridläraren sa att hon tyckte det såg ut som han hade tyckt det var riktigt roligt.

Baileys-30-oktober.jpg


 
Var klubbtävling idag på ridskolan. Jag hade önskat skäcken 60 eller skimmeln 80, fick ingen av dom.
Fick den bruna valacken, som jag ridit dressyr mycket det senaste. Minns inte när jag hoppade med honom senast (har aldrig hopptävlat med honom heller).

Jag var den enda som skulle tävla honom, då det tydligen inte är så många som vågar rida honom (han kan bli pigg och har en räv bakom örat, låter man honom bli snabb och lång kan han bocka).
Märkte redan på framridningen att jag hade en piggelin till häst, vi började att travhoppa krysset mest för att jag ville känna på hur han skulle bete sig osv.
Jodå han taggade och det blev galopp precis innan hindret. Vi gjorde om samma sak igen och fick till en bättre känsla så tredje gången jag kom på krysset tog vi det i galopp.
Sen hoppade jag i galopp på räcket en gång, blev inte så mycket mer hoppat där då de andra som red fram gick ner och det var framhoppning på två ställen, vi fick inte vara på stora banan själva om vi inte hade medhjälpare (säkerhetsskäl). Så hakade på de andra.

I och med att jag bara skulle hoppa 60 och hade värmt upp ordentligt innan jag hoppade fram, så tänkte jag att det kanske är lika bra att inte hoppa för mycket så han verkligen taggar till.
Vi skrittade lite i en av hagarna man fick skritta i tills det var vår tur att gå in i ridhuset.

Under själva ritten hade jag fullt sjå med att hålla tillbaka honom så att han inte skulle rusa (han blir gärna tung i handen då), han var lite pigg och ville gärna springa fortare, vid ett tillfälle försökte han göra något, tror det var mellan hinder 2 och 3 men jag satt tillbaka och red vidare.
Det blev lite korsgalopp några gånger men i och med att jag hade fullt upp med att hålla honom på banan hann jag inte riktigt med att tänka på det också.

För att va första gången jag hopptävlar honom tycker jag det gick riktigt bra. Vi tog oss runt felfria och ridläraren sa att hon tyckte det såg ut som han hade tyckt det var riktigt roligt.

Visa bifogad fil 59340


Grattis! Det ser ju lugnt och fint ut, bra ridet.
 
Ni som rider i de regioner som har infört restriktioner med anledning av covid, har ni hört något från era ridskolor om hur de tänker där? Fortsätter de som vanligt? (Det är väl redan nu regler kring medföljande, hygien osv.)
Vi har redan restriktioner. Är man sjuk stannar man hemma oavsett va det är, max en medhjälpare med per ryttare, max 5 i sadelkammaren samtidigt. Pärmen med vilken häst man får är utflyttad från sadelkammaren till diskbänken i stallet.
Inte vara många som borstar samma häst samtidigt. Håll avstånd och hygien typ lite snabbt sammanfattat va ja kommer ihåg från huvudet nu.
 
Var klubbtävling idag på ridskolan. Jag hade önskat skäcken 60 eller skimmeln 80, fick ingen av dom.
Fick den bruna valacken, som jag ridit dressyr mycket det senaste. Minns inte när jag hoppade med honom senast (har aldrig hopptävlat med honom heller).

Jag var den enda som skulle tävla honom, då det tydligen inte är så många som vågar rida honom (han kan bli pigg och har en räv bakom örat, låter man honom bli snabb och lång kan han bocka).
Märkte redan på framridningen att jag hade en piggelin till häst, vi började att travhoppa krysset mest för att jag ville känna på hur han skulle bete sig osv.
Jodå han taggade och det blev galopp precis innan hindret. Vi gjorde om samma sak igen och fick till en bättre känsla så tredje gången jag kom på krysset tog vi det i galopp.
Sen hoppade jag i galopp på räcket en gång, blev inte så mycket mer hoppat där då de andra som red fram gick ner och det var framhoppning på två ställen, vi fick inte vara på stora banan själva om vi inte hade medhjälpare (säkerhetsskäl). Så hakade på de andra.

I och med att jag bara skulle hoppa 60 och hade värmt upp ordentligt innan jag hoppade fram, så tänkte jag att det kanske är lika bra att inte hoppa för mycket så han verkligen taggar till.
Vi skrittade lite i en av hagarna man fick skritta i tills det var vår tur att gå in i ridhuset.

Under själva ritten hade jag fullt sjå med att hålla tillbaka honom så att han inte skulle rusa (han blir gärna tung i handen då), han var lite pigg och ville gärna springa fortare, vid ett tillfälle försökte han göra något, tror det var mellan hinder 2 och 3 men jag satt tillbaka och red vidare.
Det blev lite korsgalopp några gånger men i och med att jag hade fullt upp med att hålla honom på banan hann jag inte riktigt med att tänka på det också.

För att va första gången jag hopptävlar honom tycker jag det gick riktigt bra. Vi tog oss runt felfria och ridläraren sa att hon tyckte det såg ut som han hade tyckt det var riktigt roligt.

Visa bifogad fil 59340

Nu när jag själv kikat på filmen några gånger, ser jag att korsgaloppen kom när vi egentligen skulle ha vänstergalopp, han bytte fram men inte bak. Vet han har något då han lägger svansen åt höger, kan vara så att det hänger ihop. Lite sugen på att se om jag kan antingen få honom på någon hopplektion eller en tävling igen och få ordning på det också, för han kan egentligen.

Sen vet jag att en av funktionärerna som öppnade dörren sa efteråt att jag hade fått tillbaka honom mjukt å fint å han lyssnade. Kollade på filmen i slowmotion och såg att han blir lite lång/stark efter att vi hoppat hinder 2, sätter mig ner i sadeln precis när vi landat och tar ett tag i tygeln sen släpper och det ser lite bättre ut.
Rätt bra att kunna se på film hur det ser ut när man kommer ihåg känslan och kan analysera lite. :)
 
Ni som rider i de regioner som har infört restriktioner med anledning av covid, har ni hört något från era ridskolor om hur de tänker där? Fortsätter de som vanligt? (Det är väl redan nu regler kring medföljande, hygien osv.)
Absolut inga medföljande, hålla avstånd plus att de nu infört igen (som i våras) att hästarna blir tilldelade i appen i förväg så att man inte behöver komma lika tidigt samt stå och trängas inför upprop och hästval. Man får inte komma till stallet förutom när man ska rida. Vet inte hur de gjort med skötarna där.

@Alexandra_W Vi får alltid välja hästar själva utifrån en lista om vilka hästar som ska gå just den lektionen. Det går efter en lista som genereras av datorn, så att inte samma person väljer först varje gång. Sen har alla hästar viktgränser så en del personer kan inte välja fritt bland anna hästar till exempel. Ibland blir vissa tilldelade en specifik häst. Men nu i och med hårdare restriktioner igen blir vi alla tilldelade innan lektionen, man får dock byta hur man vill emellan varandra :)
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
52 819
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 485
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp