Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2020

Jag är tillbaka efter min 4 dagars WE och dressyrträningsläger och har hjärnan så fullproppad med ny information att det känns som den ska spricka. Ingen ridskolegrej men jag tänker att jag kan skriva kort om de 5 privatlektionerna + uteritt + teorilektion jag har i skallen. Någon kanske kan snappa upp något :)

Jag var på en gård med lusitanos som tävlades i WE och dressyr. Första lektionen var en privat sitsträning, och vi blev sedan tilldelade de hästar vi skulle ha under lägret. Den hästen jag fick var en lite "äldre" (12 år) vis häst, som verkligen gjorde rätt när man själv gjorde rätt - och tvärstannade om ryttaren klämde helt galet fel eller fladdrade iväg i tanken. Han hade även jättetydligt rörelsemönster så det var lätt att känna vad han gjorde i kroppen.

Lektion 1 - Sitsträning.
Vi fick rida barbacka och fick en privat sitsträning av ridläraren. Alla satt och kollade på och man lärde sig jättemycket på bara att sitta och titta. Jag fick rida en liten röd en och då fick vi börja med att stå still och hitta våra extremer, och våra neutraler. Vi skulle alltså tex svanka så mycket vi kunde, och sen kuta så mycket vi kunde med ryggen, och försöka hitta det läge där våra kroppar var i balans och avspända. Vi gick igenom varenda liten kroppsdel så det var verkligen tår, for, underben, överben, hela benet, rumpa, rygg (åt sidorna, uppåt och neråt, och fram och bakböjd) nacken, huvudet, överarm, underarm, hela armen och sist händerna.
När man gjort det satt man som en smäck, har nog aldrig suttit så i balans och avspänt till häst i hela mitt liv.
Sedan fick vi öva på att cykla baklänges så att höften är med hästen och inget är i vägen när den rör sig (lite centrerad ridning tänk). När vi hade fått in det kunde vi direkt börja hålla reda på hästens ben och fick öva på att känna både bak och framben. Jättenyttigt för jag har försökt tusen gånger att faktiskt förstå det där, men det har alltid varit tveksamheter.
Vi gjorde lite öppnor och slutor - vilket vi inte brukar göra ofta på ridskolan. Eftersom jag var barbacka och dessutom hade övat in känslan för hur bakbenen rörde sig kunde jag verkligen känna när bakbenet sögs in under och allt blev rätt eller när det blev lite halvbra.
Vi fick även öva på att i rörelsemomentet där inner bak lyfts, massera lite lätt med skänkeln för att aktivera en biomekanisk reaktion i hästen. Den biomekaniska reaktionen blir att hästen trampar under sig lite mer inner bakben och kan samla sig och böja sig på ett mycket mer harmoniskt sätt än om man bara sitter och trycker lite på måfå.
Man fick göra några travökningar om man ville för att öka medvetenheten om hur hästen rörde sig. Jag testade och ridläraren sa plötsligt "Så stänger du igen tummarna" - och hästen gjorde perfekt halt direkt från ökad trav och det var något av det mest magiska jag varit med om :love: Tydligen händer det något i människans faschia nere i rumpan när vi stänger igen tummarna så - vilket gör att rumpan bromsar hästen, så det blir halt :eek:

Teori.
Vi pratade mycket om hästens biomekanik och att man som ryttare kan påverka hästens biomekanik för att be dem att göra saker. Biomekaniska signaler är annorlunda mot inlärda signaler eftersom biomekaniska signaler snarare är något som "bara drabbar" hästens kropp. Med hjälp av biomekaniska signaler kan man i princip få en häst att fatta galopp utan att den förstår att det blev en ny gångart alls, det bara händer.
Bland annat det där med att stänga tummen för att stanna är en biomekanisk signal, samt att massera hästens sida i precis rätt tidpunkt av rörelsen för att få den att samla sig och avslappnat böja sig. Vid galoppfattning kan man rida lätt på "fel" sittben och när man sätter sig peta på rumpan med ett spö eller ge en skänkelhjälp lite bakom sadelgjorden för att fatta på biomekaniskt vis.
Vi hamnade sedan i en diskussion kring hur hästar ser oss som ryttare, att de scannar av och försöker ta reda på om vi har koll på omgivningen osv. För att visa hästen att man har koll kan man till exempel rida mot något läskigt men vända eller backa hästen precis innan hästen reagerar på att det är läskigt. Då kan man "förtjäna" hästens fulla tillit efter ett tag.
Vi pratade även en del om att rida rakt och hur man kan använda den där nyfunna kunskapen kring hur bakbenen faktiskt rör sig till att rida spikrakt.

Lektion 2 - Intro dressyr.
Eftersom de flesta fick nya hästar, fick vi lära känna våra hästar lite. Vi började med att skritta på volt och känna in rörelserna och hitta bakbenen. Sedan red vi en hel del fram och bakdelsvändningar för att flytta och känna av bakbenen. Vi red en del öppnor och slutor och fokuserade på samling och att öppna upp för frambenen att kunna gå luftigt och lätt. Det gjorde vi i både skritt och trav.
Jag tyckte det var supersvårt att få till öppnorna och slutorna i traven i början men efter ett tag blev det lekande lätt och jag kände att jag kunde styra hästens bakre höfter och ben att göra en sak, och hästens bog och framben att göra något annat. Superhäftigt men också lätt att trassla till det så hästen undrar vad man egentligen faktiskt vill :D
Sedan fick vi öva på att svänga och styra med indirekta tygelhjälpen, eftersom vi skulle träna WE. Den indirekta tygelhjälpen är alltså tygelns tryck mot halsen på hästen med vilken man kan styra hästens bog. I WE rider man ju på enhandsfattning så det var superbra att öva på det innan. Tog ett tag innan jag fick till rätt tryck, blev lätt för lite eller för mycket, men sedan så! Vi red även lite galopp med fokus på samling och att få hästen att sitta ner med höfterna.

Lektion 3 - första WE lektionen.
Den första WE lektionen hade vi dessa hinder: Slalom, Lans och ring på tjur, bord, tre tunnor, klocka.
Banan reds i den ordningen. Jag fick först testa alla hinder i skritt och sedan trav, sedan skulle hela banan ridas i trav. Min häst hade tydligen växt upp som tjurhäst i Portugal så han tände till lite på den jättefejkiga tjuren :D Det där med lansen och tjuren gick väl lätt i skritt men i trav sen :rofl:
Slalom var ganska enkelt nu när man hade lärt sig hur man svänger på enhandsfattning. Sedan blev det jättetaggat mot tjuren, var ganska svårt att få tag i lansen och få upp den i handen, fånga ringen, ta fast ringen med tummen när den kom farande mot handen på lansen, och sedan stoppa ner den i den sista tunnan - och rida rakt. Dock lyckades jag fånga ringen perfekt varje gång, och ridläraren tyckte det såg ut som att jag inte gjort annat :p
Bordet gick ut på att göra halt vid ett bord, böja sig ner och plocka upp en tekanna, hålla den över huvudet, och sätta ner den igen utan att hästen rör sig åt något håll. Den ska stå helt stilla. Svårt med min känsliga häst som dessutom var lite taggad efter tjuren. Minsta lilla jag rörde sitsen åt sidorna eller fram eller bakåt gick han dit. Fick verkligen öva på att sitta mitt mitt på och samtidigt luta mig efter tekannan. Vi lyckades en gång, de andra blev det lite snedsteg eller backningar :angel:
Tre tunnor var svårt först för jag kom in på rätt väg kring dem och blev sedan helt vilsen. De ska ridas som en treklöver, och alla tre volter ska bli lika stora. Jag vimsade till det två gånger eller så innan jag kom in i ett flow, det svåraste var att göra alla volterna exakt lika stora och att samla traven utan att det blev skritt.
Klockan gick hur bra som helst, där var min häst verkligen med på noterna. Man rider in mellan två bommar som står som en fålla, ringer i en klocka, och ryggar sedan rakt ut utan att nudda bommarna. Jag brukar aldrig kunna rygga spikrakt men nog kan jag när det är roliga hinder inblandat!
Superkul med WE. Vill rida mer sådant. Nyttigt också, man får verkligen användning av all dressyr. :)
 
Lektion 4 - andra dressyrlektionen, galoppfattningar.
Vi fick önska lite vad vi skulle vilja träna mer på, jag önskade galoppfattningar. Jag har ett "trauma" sedan jag var liten och har varit rädd för själva fattningen. Jag tänkte att det nog är borta nu (det går ju superbra på ridskolan osv, tänker knappt på det längre) och nu ville jag se om det stämde. Den hästen jag red var ju superkänslig så jag förstod att om jag gör något konstigt i själva fattningen kommer han inte att fatta.
Jag har aldrig känt mig så värdelös i hela mitt liv 😅 Han fattade definitivt ingen himla galopp med mig! Självklart hade jag kvar små små kroppsliga och psykiska grejer kvar. Ridläraren hjälpte mig dock jättebra att sålla i vad jag gör, hur jag gör, varför det inte blev galopp när jag gjorde så och hur jag skulle jobba bort det. Vi hittade 4 konkreta saker jag gör.
- För det första säger min hjärna direkt "ojoj, fatta galopp, lite farligt, kanske inte går bra!", och där någonstans händer något i kroppen som gör att fattning uteblir, varpå min hjärna säger "jag vill ju varför går det inte" och blir frustrerad så jag spänner mig lite. Fattning uteblir och min hjärna växlar då till frustration, och prestation - vilket gör att jag blir som en stel konstig boll. Slutligen blir min hjärna trött på sig själv och säger "det går inte vi kan inte", varpå min känsliga häst tvärstannade och backade (för min hjärna gjorde något i min kropp som sa åt hans kropp att göra så). 🙄
- För det andra gör jag en grej med händerna där jag griper åt tyglarna jättehårt. Problemet där är att min faschia i rumpan som är kopplad till tummarna säger "Stopp!", samt att när man griper tag så hårt triggar man något i hjärnan som säger "oj vi griper fast hårt i något, fara kanske?". Då blir det ingen galopp, inte på den här superkänsliga hästen i alla fall.
- För det tredje gör jag en gren med höger skuldra. Den poppar pyttelite bakåt, och gör att jag spänner skinkan på fel sätt, och stör ut hästen lite.
- För det fjärde tenderar jag att hamna lite i bromsläge med höfterna i samma sekund som höger skuldra poppar bakåt.

Såatteeeeh 😅 Det tog ett tag att hitta bara de fyra grejerna, och jag tror att det finns mer där bakom som händer. Till slut fick jag till några helt underbara fattningar med lärarens hjälp. Har aldrig suttit på en häst som fattar i sådan uppförsbacke och med sådant påskjut i bak. När fattningarna väl kom så var det så himla självklart i både hans och min kropp (och mitt huvud) att allt kändes vansinnigt balanserat. Kände även att jag psykiskt liksom fick något släpp varje gång det gick- fram tills min hjärna blev för trött för då gick det inte längre.
Då när min hjärna var trött och hade alla galoppfattningar susande runt runt, fick jag rida levader :eek:Det var det coolaste jag varit med om. Vi kom i skritt med mycket energi, sedan samlade jag energin uppåt, satt till och sa "Stopp!" med bäckenet, och skänklade till. Poff stod vi i en balanserad levad. Fick göra flera gånger och det var så läckert! Ridlärarens poäng med det var tydligen att få mig att fatta att jag kan rida och att jag rider bra, men att man inte ska bli för ledsen när man av någon anledning inte kan göra basic grejer som att fatta galopp. Man är inte dålig :love:

Lektion 5 - WE igen.
Vi hade dessa hinder: 40cm kryss, lång slalom (som pyttesmå serpentiner), flytta mugg, två tunnor, grind, half pass över bommar.
Tyvärr var min fina häst inte med mig alls på den här lektionen. Vi var lite ur synk, jag var full i hjärnan av galoppfattningar, kunde inte koncentrera mig fullt men vi vinglade oss runt banan.
Jag "hoppade"! :eek: Nu flög vi ju inte direkt över utan det blev bara ett miniskutt och vi landade i trav efter. Precis lagom för mig. Min häst vägrade dock på första anridningen eftersom jag spände mig lite och hamnade snett eftersom jag tittade efter nästa hinder.
Slalomen gick bra om lite knackigt, vår brist på kommunikation gjorde att det inte riktigt blev bjudning runt i slalomen och det blev väl någon avsaktning. Det var svårt att hålla påskjut framåt och samtidigt samla och få runt honom.
Flytta mugg gick bra, bättre än tekannan innan. Det hindret går också ut på att flytta ett föremål utan att röra sig i sätet. Jag kunde på ett bättre sätt balansera min vikt och vi stod stilla perfekt.
Två tunnor gick även de bra. Mindre tunnor att förvirra sig i :angel: och vi fick faktiskt till någorlunda jämna volter men kanske med lite avsaknad av bjudning framåt.
Grinden gick superbra första gången, och resten av gångerna katastrof, fattade inte vad som hände. Man ska ju hyska av repet, backa och sedan svänga in hästens näsa genom öppningen, komma perfekt vågrätt med hindret och sedan backa och hyska i repet igen. Som sagt första gången gick som en dans, resten av gångerna tappade jag det där vågrätta, rumpan gick iväg åt sidan och det gick inte.
Half pass var svååårt. Man ska alltså typ skänkelvika med en bom under hästens mage. Eftersom jag och hästen var i osynk blev det lite pannkaka. Men vi genomförde hindret bra en gång i alla fall :up:

Uteritt
Behöver inte säga så mycket om uteritten mer än att jag verkligen fick uppleva känslan av att hästen typ "Jaha, du har koll, nämen då slappnar jag av då." Hästen jag red var ledarhäst i flocken och var därför lite extra uppmärksam på omgivningen. Han gjorde inte så mycket annat än var inte riktigt påverkbar eftersom han lyssnade på mig till 20% och resten var på spaning och ledarhästmode. Så inget släng hit och dit men definitivt inte fokus på mig. De andra hästarna började ha lite lattjo lajbans, på nivån rodeohäst lite här och där. Min var jättebrydd över det och gjorde massor levades :crazy:. Tills jag lyckades se en fågel i skogen innan han reagerade på den, samt i samma sekund räknade ut att hästen innan skulle göra en stor bock, så jag stannade och backade hästen några steg precis innan bockserien började. Då kände jag skillnad! 100% fokus på mig "okej jag fattar du har koll. Jag slappnar av här, vad ska vi göra?". Så från att jag kände mig lite som att jag inte hade hästen med mig till 100%. Det inkluderar flera helt galna lattjo lajbans från samtliga andra hästar. Min kändes som att han frågade mig "Oj, de grejar både bak och fram, vad ska vi göra?" och jag kunde svara "Vi står still och väntar, lugnt och sansat så att vi inte triggar de andra så mycket". Han accepterade svaret och bara... gjorde så som jag kommunicerade. Helt sjukt :eek:

Så där var alla mina lektioner. Långt inlägg :o Men kanske orkar någon läsa hela och kanske får den en aha upplevelse eller något, inte vet jag :D
 
Wow @Hoarfrost vilken spännande kurs! Sitsträningen låter super och att få träna levader helt magiskt häftigt! Lite avis får jag nog säga.. :) Nu blev jag jättesugen på att ta en WE-lektion på nästa privatlektion. De har en del hinder som tunna, tjur och klocka bl.a. på ridskolan då de som driver det har regelbundna träningar på gården med deras egna hästar för en tränare som kommer dit. Den hästen jag rider mest brukar gå med på de lektionerna då en av de som driver stället rider honom. Så jag ska nog fråga nästa gång jag ska ha privatlektioner i mitten av november.
 
Wow @Hoarfrost vilken spännande kurs! Sitsträningen låter super och att få träna levader helt magiskt häftigt! Lite avis får jag nog säga.. :) Nu blev jag jättesugen på att ta en WE-lektion på nästa privatlektion. De har en del hinder som tunna, tjur och klocka bl.a. på ridskolan då de som driver det har regelbundna träningar på gården med deras egna hästar för en tränare som kommer dit. Den hästen jag rider mest brukar gå med på de lektionerna då en av de som driver stället rider honom. Så jag ska nog fråga nästa gång jag ska ha privatlektioner i mitten av november.
Jag är avis på mig själv, och ville inte åka därifrån :D Men jag är bra mör i hjärnan nu. Supertaggad på att testa alla nya kunskaper på ridskolan i morgon!

Gör det! Det är roligt och knepigt, som sagt dressyren får en funktion och helt plötsligt sitter man där i volterna runt tunnorna och inser att man har en häst som är samlad med energi och lyssnar hur bra som helst :up:
 
Hopplektion igår och jag hade önskat den trygga valacken som "vem som helst kan rida". Tyvärr är han av den sävligare sorten som kan vara svår att få igång men när man lyckas kan han lägga in en extra växel. Först skulle vi trava i lätt sits över två bommar på marken - inga problem. Han slog inte i bommarna en en enda gång (ovanligt) . Sen höjdes bommarna och vi hoppade fram på långsidan. Det gick sådär. I nedslagen kommer jag i obalans och hamnar i framvikt. Läraren säger att det är att när han har för dålig galopp hoppar han av för tidigt och jag kommer efter och skjuts framåt och hamnar över halsen. Jag vet ju detta men har så svårt att få till det...det känns som om han får två meter lång hals och drar mig framåt nedåt. Sen ska vi rida banan: två hinder på långsidan, snett igenom över ett hinder och sen det första igen. Det går halvskapligt, han byter t o m galopp själv, men med grodhopp och obalans i landningen. När alla ridit är det 15 min kvar, då tänker jag lättat att vi inte hinner mer men, joodå nu ska vi köra i andra varvet! Motvilligt låter jag mig övertalas och nu kommer vi med bra galopp - bara följ med, nu har han flow! ropar tränaren och vi bara gliiider över hindret, jag märker inte ens att han hoppar! 😀😀 Det gick så bra att jag glömmer ta hindret på diagonalen, lägger en volt och tar det, men nu går det sämre, så över de två sista som en vinglade kråka och efter det sista tappar jag balansen helt och blir hängande på sidan på hästen och klamrar mig fast med armar och ben. 😱 Qummin har stannat och med en ängels tålamod väntar han på att tanten ska sätta sig ordentligt. Jag har inte en chans att ta mig upp och det känns som om foten har fastnat i stigbygeln så jag vågar inte släppa taget. Men när det känns som om han börjar luta släpper jag och landar på rumpan 🤪 ingen skada skedd, men rejält stukat självförtroende 😭 vi travar av och jag ber att få ta en galopp bara för att få ett bra avslut. När vi skrittar av har Qummin blivit uppvärmd och har en energisk och vägvinnande skritt 😁 hade han varit lika pigg i början hade det nog gått bättre...
 
Lektion 1 - Sitsträning.
Vi fick rida barbacka och fick en privat sitsträning av ridläraren. Alla satt och kollade på och man lärde sig jättemycket på bara att sitta och titta. Jag fick rida en liten röd en och då fick vi börja med att stå still och hitta våra extremer, och våra neutraler. Vi skulle alltså tex svanka så mycket vi kunde, och sen kuta så mycket vi kunde med ryggen, och försöka hitta det läge där våra kroppar var i balans och avspända. Vi gick igenom varenda liten kroppsdel så det var verkligen tår, for, underben, överben, hela benet, rumpa, rygg (åt sidorna, uppåt och neråt, och fram och bakböjd) nacken, huvudet, överarm, underarm, hela armen och sist händerna.
När man gjort det satt man som en smäck, har nog aldrig suttit så i balans och avspänt till häst i hela mitt liv.
Sedan fick vi öva på att cykla baklänges så att höften är med hästen och inget är i vägen när den rör sig (lite centrerad ridning tänk). När vi hade fått in det kunde vi direkt börja hålla reda på hästens ben och fick öva på att känna både bak och framben. Jättenyttigt för jag har försökt tusen gånger att faktiskt förstå det där, men det har alltid varit tveksamheter.
Vi gjorde lite öppnor och slutor - vilket vi inte brukar göra ofta på ridskolan. Eftersom jag var barbacka och dessutom hade övat in känslan för hur bakbenen rörde sig kunde jag verkligen känna när bakbenet sögs in under och allt blev rätt eller när det blev lite halvbra.
Vi fick även öva på att i rörelsemomentet där inner bak lyfts, massera lite lätt med skänkeln för att aktivera en biomekanisk reaktion i hästen. Den biomekaniska reaktionen blir att hästen trampar under sig lite mer inner bakben och kan samla sig och böja sig på ett mycket mer harmoniskt sätt än om man bara sitter och trycker lite på måfå.
Man fick göra några travökningar om man ville för att öka medvetenheten om hur hästen rörde sig. Jag testade och ridläraren sa plötsligt "Så stänger du igen tummarna" - och hästen gjorde perfekt halt direkt från ökad trav och det var något av det mest magiska jag varit med om :love: Tydligen händer det något i människans faschia nere i rumpan när vi stänger igen tummarna så - vilket gör att rumpan bromsar hästen, så det blir halt
Red ni allt detta barbacka med andra ord? :eek:
Jag hade nog bara klarat skrittdelen, traven hade fått mig av smälla av pga gammal rädsla som sitter kvar. Låter i och för sig som bra träning. :up:
 
Sista dagen på hyrveckan. Idag hade jag bara en häst som jag tömkörde. Gick jättebra att tömköra idag så det var en bra avslutning. Har haft en jättehärlig vecka med mycket ridning och tömkörning, mockat lösdriften, smörjt sadlar, träns och däckel med tömmar som jag använder till tömkörningen. Har hängt i stallet 6-7 timmar per dag och varit mycket utomhus vilket verkligen behövts denna årstiden. Har myst med hästarna, haft trevlig fika, bra uteritter och härliga dressyrpass utöver tömkörningen. Älskar verkligen min ridskola som ger oss förtroendet att hyra hästarna.:heart

Här tyckte jag en av hästarna var lite charmig precis efter lunchfodringen en dag :love: Imorgon är jag tillbaka på ridskolan på den här sötnosen.

Prins.jpg
 
Senast ändrad:
Red ni allt detta barbacka med andra ord? :eek:
Jag hade nog bara klarat skrittdelen, traven hade fått mig av smälla av pga gammal rädsla som sitter kvar. Låter i och för sig som bra träning. :up:
Jag tror du hade vågat. De hade en padd som var liiite uppbyggd för de som inte vågade barbacka. Läraren var suverän på att få de två som hade sådan rädsla att till slut sitta avspänt och de hade leenden upp över öronen.
Det var inte direkt någon fartupplevelse om man inte ville, långsam samlad och balanserad trav. Plus Lusitanon vansinnigt mjuka gång.
Det var lätt att känna sig modig. :)
Var bara sitsträningen som var barbacka eller med padd. Annars var det portugisiska sadlar.
 
Jag tror du hade vågat. De hade en padd som var liiite uppbyggd för de som inte vågade barbacka. Läraren var suverän på att få de två som hade sådan rädsla att till slut sitta avspänt och de hade leenden upp över öronen.
Det var inte direkt någon fartupplevelse om man inte ville, långsam samlad och balanserad trav. Plus Lusitanon vansinnigt mjuka gång.
Det var lätt att känna sig modig. :)
Var bara sitsträningen som var barbacka eller med padd. Annars var det portugisiska sadlar.
Du kanske kan skriva ett pm så jag får kolla upp stället? Blir ju lite nyfiken om det kan vara något för mig att åka till nästa år (WE delen kan ja skippa i och för sig inte så intresserad av det 😅).
 
Lektion 4 - andra dressyrlektionen, galoppfattningar.
Vi fick önska lite vad vi skulle vilja träna mer på, jag önskade galoppfattningar. Jag har ett "trauma" sedan jag var liten och har varit rädd för själva fattningen. Jag tänkte att det nog är borta nu (det går ju superbra på ridskolan osv, tänker knappt på det längre) och nu ville jag se om det stämde. Den hästen jag red var ju superkänslig så jag förstod att om jag gör något konstigt i själva fattningen kommer han inte att fatta.
Jag har aldrig känt mig så värdelös i hela mitt liv 😅 Han fattade definitivt ingen himla galopp med mig! Självklart hade jag kvar små små kroppsliga och psykiska grejer kvar. Ridläraren hjälpte mig dock jättebra att sålla i vad jag gör, hur jag gör, varför det inte blev galopp när jag gjorde så och hur jag skulle jobba bort det. Vi hittade 4 konkreta saker jag gör.
- För det första säger min hjärna direkt "ojoj, fatta galopp, lite farligt, kanske inte går bra!", och där någonstans händer något i kroppen som gör att fattning uteblir, varpå min hjärna säger "jag vill ju varför går det inte" och blir frustrerad så jag spänner mig lite. Fattning uteblir och min hjärna växlar då till frustration, och prestation - vilket gör att jag blir som en stel konstig boll. Slutligen blir min hjärna trött på sig själv och säger "det går inte vi kan inte", varpå min känsliga häst tvärstannade och backade (för min hjärna gjorde något i min kropp som sa åt hans kropp att göra så). 🙄
- För det andra gör jag en grej med händerna där jag griper åt tyglarna jättehårt. Problemet där är att min faschia i rumpan som är kopplad till tummarna säger "Stopp!", samt att när man griper tag så hårt triggar man något i hjärnan som säger "oj vi griper fast hårt i något, fara kanske?". Då blir det ingen galopp, inte på den här superkänsliga hästen i alla fall.
- För det tredje gör jag en gren med höger skuldra. Den poppar pyttelite bakåt, och gör att jag spänner skinkan på fel sätt, och stör ut hästen lite.
- För det fjärde tenderar jag att hamna lite i bromsläge med höfterna i samma sekund som höger skuldra poppar bakåt.

Såatteeeeh 😅 Det tog ett tag att hitta bara de fyra grejerna, och jag tror att det finns mer där bakom som händer. Till slut fick jag till några helt underbara fattningar med lärarens hjälp. Har aldrig suttit på en häst som fattar i sådan uppförsbacke och med sådant påskjut i bak. När fattningarna väl kom så var det så himla självklart i både hans och min kropp (och mitt huvud) att allt kändes vansinnigt balanserat. Kände även att jag psykiskt liksom fick något släpp varje gång det gick- fram tills min hjärna blev för trött för då gick det inte längre.
Då när min hjärna var trött och hade alla galoppfattningar susande runt runt, fick jag rida levader :eek:Det var det coolaste jag varit med om. Vi kom i skritt med mycket energi, sedan samlade jag energin uppåt, satt till och sa "Stopp!" med bäckenet, och skänklade till. Poff stod vi i en balanserad levad. Fick göra flera gånger och det var så läckert! Ridlärarens poäng med det var tydligen att få mig att fatta att jag kan rida och att jag rider bra, men att man inte ska bli för ledsen när man av någon anledning inte kan göra basic grejer som att fatta galopp. Man är inte dålig :love:

Lektion 5 - WE igen.
Vi hade dessa hinder: 40cm kryss, lång slalom (som pyttesmå serpentiner), flytta mugg, två tunnor, grind, half pass över bommar.
Tyvärr var min fina häst inte med mig alls på den här lektionen. Vi var lite ur synk, jag var full i hjärnan av galoppfattningar, kunde inte koncentrera mig fullt men vi vinglade oss runt banan.
Jag "hoppade"! :eek: Nu flög vi ju inte direkt över utan det blev bara ett miniskutt och vi landade i trav efter. Precis lagom för mig. Min häst vägrade dock på första anridningen eftersom jag spände mig lite och hamnade snett eftersom jag tittade efter nästa hinder.
Slalomen gick bra om lite knackigt, vår brist på kommunikation gjorde att det inte riktigt blev bjudning runt i slalomen och det blev väl någon avsaktning. Det var svårt att hålla påskjut framåt och samtidigt samla och få runt honom.
Flytta mugg gick bra, bättre än tekannan innan. Det hindret går också ut på att flytta ett föremål utan att röra sig i sätet. Jag kunde på ett bättre sätt balansera min vikt och vi stod stilla perfekt.
Två tunnor gick även de bra. Mindre tunnor att förvirra sig i :angel: och vi fick faktiskt till någorlunda jämna volter men kanske med lite avsaknad av bjudning framåt.
Grinden gick superbra första gången, och resten av gångerna katastrof, fattade inte vad som hände. Man ska ju hyska av repet, backa och sedan svänga in hästens näsa genom öppningen, komma perfekt vågrätt med hindret och sedan backa och hyska i repet igen. Som sagt första gången gick som en dans, resten av gångerna tappade jag det där vågrätta, rumpan gick iväg åt sidan och det gick inte.
Half pass var svååårt. Man ska alltså typ skänkelvika med en bom under hästens mage. Eftersom jag och hästen var i osynk blev det lite pannkaka. Men vi genomförde hindret bra en gång i alla fall :up:

Uteritt
Behöver inte säga så mycket om uteritten mer än att jag verkligen fick uppleva känslan av att hästen typ "Jaha, du har koll, nämen då slappnar jag av då." Hästen jag red var ledarhäst i flocken och var därför lite extra uppmärksam på omgivningen. Han gjorde inte så mycket annat än var inte riktigt påverkbar eftersom han lyssnade på mig till 20% och resten var på spaning och ledarhästmode. Så inget släng hit och dit men definitivt inte fokus på mig. De andra hästarna började ha lite lattjo lajbans, på nivån rodeohäst lite här och där. Min var jättebrydd över det och gjorde massor levades :crazy:. Tills jag lyckades se en fågel i skogen innan han reagerade på den, samt i samma sekund räknade ut att hästen innan skulle göra en stor bock, så jag stannade och backade hästen några steg precis innan bockserien började. Då kände jag skillnad! 100% fokus på mig "okej jag fattar du har koll. Jag slappnar av här, vad ska vi göra?". Så från att jag kände mig lite som att jag inte hade hästen med mig till 100%. Det inkluderar flera helt galna lattjo lajbans från samtliga andra hästar. Min kändes som att han frågade mig "Oj, de grejar både bak och fram, vad ska vi göra?" och jag kunde svara "Vi står still och väntar, lugnt och sansat så att vi inte triggar de andra så mycket". Han accepterade svaret och bara... gjorde så som jag kommunicerade. Helt sjukt :eek:

Så där var alla mina lektioner. Långt inlägg :o Men kanske orkar någon läsa hela och kanske får den en aha upplevelse eller något, inte vet jag :D
Det där lät verkligen superkul! Har du lust att PM:a mig vad stället heter. Vi är ett gäng som åker iväg och rider weekends och det där lät som något som skulle passa oss 😊

Mvh Miks
 
Ridlektionen idag blev mest pannkaka för min del. Tölten gick hyfsat resten tänker jag nog bara glömma.

En sak jag funderade på sitter ni upp med hjälp av pall på er ridskola? Eller har möjlighet att göra det iallafall om ni nu inte använder. Vi har pallar och det är bra tycker jag. Det sliter mindre på både sadlar och hästar och jag är iallafall inte lika smidig nu som när jag ree när jag var yngre.
 
En sak jag funderade på sitter ni upp med hjälp av pall på er ridskola? Eller har möjlighet att göra det iallafall om ni nu inte använder. Vi har pallar och det är bra tycker jag. Det sliter mindre på både sadlar och hästar och jag är iallafall inte lika smidig nu som när jag ree när jag var yngre.
Sitter alltid upp med hjälp av pall och vi ska sätta ena foten i stigbygel, sen ska vi sätta i foten i den andra stigbygeln och sätta oss mjukt i sadeln efteråt.
Detta har de börjat med för att undvika de hårda dunsarna som lätt kan bli annars.

Jag kan sitta upp utan pall, men rätt skönt att använda pall också, dels för att spara på hästarna.
 
Ridlektionen idag blev mest pannkaka för min del. Tölten gick hyfsat resten tänker jag nog bara glömma.

En sak jag funderade på sitter ni upp med hjälp av pall på er ridskola? Eller har möjlighet att göra det iallafall om ni nu inte använder. Vi har pallar och det är bra tycker jag. Det sliter mindre på både sadlar och hästar och jag är iallafall inte lika smidig nu som när jag ree när jag var yngre.

Alltid pall. Man får säkert sitta upp utan om man vill men alla i min grupp, på båda ridskolorna, använder pall. Jag med. Fick lite roade kommentarer när jag använde pallen på en c-ponny igår men jag tycker både häst och sadel kan slippa uppsittningar från mark från oss som redan lärt oss och kan det
 
Ridlektionen idag blev mest pannkaka för min del. Tölten gick hyfsat resten tänker jag nog bara glömma.

En sak jag funderade på sitter ni upp med hjälp av pall på er ridskola? Eller har möjlighet att göra det iallafall om ni nu inte använder. Vi har pallar och det är bra tycker jag. Det sliter mindre på både sadlar och hästar och jag är iallafall inte lika smidig nu som när jag ree när jag var yngre.
Vi har inga pallar. Vet inte varför men vi har aldrig haft det.
 
Lektionen i går gick bra.

Fick stoet som är som ett litet tåg och bara går och går i den hastighet man sätter henne i.

Vi började med att skritta fram i ganska friskt tempo och jag testade alla tricks jag fått med mig från dressyr och we kursen. Jag känner att det svåraste nu kommer att vara att ha kvar de grejer som man vill ta med sig från kusen och implementera det i ens ridning. Så jag ska verkligen försöka programmera om hjärnan nu.

Stänga tummen funkade perfekt. Det blev tvärstopp :D Helt sjukt. Jag skulle vilja testa den på lilla bulldozern sedan, i bland är han ju svår som bara den att stanna. Jobbade även efter LFS systemet vi lärt oss (Lateral böjning, Framåt och nedåt, Stega under). Alltså först böja hästen, sedan jobba med att få huvudet att slappna av och falla på plats i en framåt och nedåtposition (behöver inte vara något extremt, bara så att de slappnar av i halsen) och sedan få inner bak att trampa in under hästen med hjälp av att krama magen med skänkeln i rätt rörelsemoment.
Hästen jag red har ganska korta steg allmänt och jag har alltid upplevt att hon är svår att ställa. Det blir lätt att man får "bända" in huvudet i en ställning i början.
Jag upplevde inte samma den här gången, jag hoppade över L och F och gick direkt på S (eftersom de kan komma i vilken ordning som helst, man kan ta det som hästen har lättast för först.)
Hon fick genast ett bättre och lite längre kliv i bakbenen, men jag hade svårt att känna bakbenen när det var så korta steg. Efter ett tag kom en väldigt lätt ställning i hörnen automagiskt av att hon trampade rätt under sig i hörnen :eek: Det blev massa frustanden och efter ett litet tag blev hon lite mer avslappnad i halsen. Då testade jag att ställa lite försiktigt och nog var det lättare att hjälpa henne in i rätt position :up: Så uppenbarligen funkar de där biomekaniska grejerna - men kanske inte riktigt lika tydligt och med så stor skillnad som på den superkänsliga lusitanon jag red på kursen.

Vi red mycket små bågar i skritt och trav i början för att få hästarna att mjukna litegrann. Här upptäckte jag att hästen jag red går att vända med indirekta tygeln mot halsen för att få med sig bogen, så vi svängde runt lekande lätt. Här hade jag svårt att krama magen i rätt rörelsemoment så jag fick kämpa för att fortsätta med det. När jag lyckades blev det jättefina mjuka och trevliga bågar, när jag inte lyckades blev det lite stelare och stöttigare.

Huvudövningen var skänkelvikningar. Här skulle vi göra korta sicksack skänkelvikningar på långsidorna och sikta på att hinna med 4 stycken på den häst vi satt på. Alltså jobba på att anpassa övningen till hästen - vissa kanske går att flytta 7 steg och andra kanske bara två.
Jag hade fullt sjå med min magkramning och att få henne att ställa sig rätt, hon fuskar gärna och ställer hela halsen fel i stället för nacken. Däremot gick det riktigt bra med flyttningen åt sidan när jag fick till det! Hon bara flöt (så bra hon kunde med sina korta travsteg) åt sidan. :)

Vi galopperade en stund på båda varv, och där övade vi mycket på att öka och minska galoppen. Jag tyckte det gick jättedåligt. Jag tappade helt det där med att krama magen i rätt tillfälle och det var svårt att få henne att ställa sig och slappna av i sidorna. Det var som att styra runt en rak planka på volten. Däremot gick det ganska bra med ökning och minskning av galoppen. Jag har alltid haft svårt att korta galoppen men nu lyckades jag ändå ganska bra.

När vi skrittade av på slutet, var hon mycket mjukare i sidorna än hon någonsin varit när jag ridit henne. Så något lyckades jag med!

Sammanfattat så kan jag konstatera att det är jättesvårt att implementera nya grejer i sin ridning, och samtidigt rida på samma nivå som man var på innan. Man backar lite lite i utvecklingen upplever jag.
Förmodligen för att man måste koncentrera sig på nya grejer och att jobba med dem, och samtidigt rida vidare på ungefär samma nivå. Tänker att när det väl sätter sig i muskelminnet sedan kommer det bli så himla bra! Jag kände ju redan nu viss skillnad.:up:
 
Alltid pall. Man får säkert sitta upp utan om man vill men alla i min grupp, på båda ridskolorna, använder pall. Jag med. Fick lite roade kommentarer när jag använde pallen på en c-ponny igår men jag tycker både häst och sadel kan slippa uppsittningar från mark från oss som redan lärt oss och kan det

Haha, samma här! Skulle upp på en liten d-ponny (eller stor C kanske han är) och hade en sån där IKEA-pall - fick kliva på bara lilla nedersta steget för annars kom jag för högt upp :angel: :rofl:
 
Jag tror inte att det är nått uttalat att man måste använda pall, men typ alla gör det. Nu rider ju jag i vuxengrupp så vi är väl för osmidiga för att ta oss upp på annat sätt ändå :angel: Fast nuförtiden så skulle jag säkert kunna ta mig upp på ponnyerna utan problem, men det känns snällare mot häst och sadel att ha pall :)
 
Jag tänker att om man kan hoppa upp utan pall på ett harmoniskt sätt är det inte katastrof att inte ha den?

Då menar jag att man ser till att hästen står med alla fötter jämnt så att de är redo för att ryttaren hoppar upp, förbereder hästen för att man kommer hoppa upp så de hinner med, och har tillräcklig spänst och inte är för "tung" på väg upp. När jag hoppar upp hoppar jag verkligen med den fot som är i backen och trycket i foten som är i stigbygeln kommer ju inte förrän jag har momentum uppåt och är lite mer än halvvägs uppe. Händerna har jag på hästens manke, så jag drar mig inte upp på hästen via sadeln. Överkroppen fäller jag över hästens balanspunkt/mitt så fort jag kan.

Sedan sitter vi upp på olika sidor, vilket även det hjälper hästarna.
 
Sitter alltid upp med hjälp av pall och vi ska sätta ena foten i stigbygel, sen ska vi sätta i foten i den andra stigbygeln och sätta oss mjukt i sadeln efteråt.
Detta har de börjat med för att undvika de hårda dunsarna som lätt kan bli annars.

Jag kan sitta upp utan pall, men rätt skönt att använda pall också, dels för att spara på hästarna.


Ja det är så vi ska göra också. På vissa av islandshästarna har jag dock bara kunnat lägga över benet över sadeln eftersom de inte är så stora. Jag har lite svårt att sitta upp utan pall efter min ridolycka. Är jag i skogen så brukar jag leta rätt på en tillräckligt hög sten för att komma upp igen om jag behövt sitta av i skogen.
 
@Hoarfrost det går ju såklart lika bra utan pall om man kan sitta upp harmoniskt. Alla på ridskolan använder inte pall några i min vuxengrupp hoppar upp från marken. För mig är det dock nödvändigt eftersom jag är svagare i ena sidan efter ridolyckan. Skulle tycka väldigt synd om hästen om jag försökte ta mig upp från marken och blir hängande för jag inte har kraften att ta mig upp.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
55 627
Senast: EKMK
·
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
272
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 735
Senast: Shixle
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp