Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppat skimmeln idag och jag blev påmind om varför jag känner mig så trygg på honom.
Även om han var på tårna och pigg å alert kände jag mig aldrig rädd. Tappade nästan stigbygeln en gång när jag inte riktigt var med på ett språng och hamnade lite efter, men vågade rida på ändå.

Sist fick vi hoppa ett blå/vitt räcke och språnget över det hindret ihop med anridningen fick mig att känna mig lite proffsig. Börjar hitta tillbaka sådär lagom tills terminen är slut, men bara att ta nya tag nästa termin.

Min väninna kunde inte komma å filma å killen varken hann eller ville, så frågade ridläraren direkt i början av lektionen och det gick bra. Så fick en runda på film i alla fall och det var den rundan vi gjorde precis innan vi hoppade det sista räcket.

Finns en hel del att jobba på, märkte inte att han landade i fel galopp vid några tillfällen, var mer inriktad på takten, vägen och blicken. 😅

Men överlag är jag jättenöjd och det är så kul att se dom andra i gruppen hur de utvecklats, det får mig att bli extra glad och tycka det är roligt speciellt när det gäller hoppningen. 🥰❤️

Länk till filmen:
https://www.instagram.com/tv/Cd9EacJI1p6/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Precis. Skäms fortfarande så risken att det händer igen är nog väldigt liten :)
Det behöver du absolut inte göra, skämmas alltså. Misstänker att du har för höga krav på dig själv, speciellt som de senaste lektionerna gått rätt bra vad jag förstått det som och då känns det säkert som katastrof i jämförelse, men tror det var långt ifrån så dåligt. Tror du rider bättre än du tror även om det inte gick som det brukar.
Det kom ett bakslag bara att ta det som en lärdom och gå vidare. ❤️
 
Hoppat skimmeln idag och jag blev påmind om varför jag känner mig så trygg på honom.
Även om han var på tårna och pigg å alert kände jag mig aldrig rädd. Tappade nästan stigbygeln en gång när jag inte riktigt var med på ett språng och hamnade lite efter, men vågade rida på ändå.

Sist fick vi hoppa ett blå/vitt räcke och språnget över det hindret ihop med anridningen fick mig att känna mig lite proffsig. Börjar hitta tillbaka sådär lagom tills terminen är slut, men bara att ta nya tag nästa termin.

Min väninna kunde inte komma å filma å killen varken hann eller ville, så frågade ridläraren direkt i början av lektionen och det gick bra. Så fick en runda på film i alla fall och det var den rundan vi gjorde precis innan vi hoppade det sista räcket.

Finns en hel del att jobba på, märkte inte att han landade i fel galopp vid några tillfällen, var mer inriktad på takten, vägen och blicken. 😅

Men överlag är jag jättenöjd och det är så kul att se dom andra i gruppen hur de utvecklats, det får mig att bli extra glad och tycka det är roligt speciellt när det gäller hoppningen. 🥰❤️

Länk till filmen:
https://www.instagram.com/tv/Cd9EacJI1p6/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Såg väldigt mjukt och fint ut. :)
 
Jag och min lilla prinsessa (som jag tyvärr måste dela med massa andra 🫣) vann DM för lektionshästar idag! Tredje året i rad - i år i nytt program (tyvärr lättare program, jag hade hellre sett att det gick i ett svårare program). Tråkigt dock att det är så pass få starter, trots att många tävlar med sina lektionshästar där jag bor.

Bra känsla, inga missar men lite smådetaljer som hade kunnat vara bättre, typ ett galoppsprång till i mellangaloppen och kanske lite rundare i sidan i en volt. Fick iaf 71,5% och domarna var jämna och eniga! Är dessutom gravid i v.20 så bonus att jag orkar rida så pass bra fortfarande!

Lyckades få till 0 foton idag, så bjuder på en från i höstas. Enda skillnaden är väl att jag är lite tjockare nu, haha!

2F0A6D7B-5176-4F98-AD13-4016421C844D.jpeg
 
Jag och min lilla prinsessa (som jag tyvärr måste dela med massa andra 🫣) vann DM för lektionshästar idag! Tredje året i rad - i år i nytt program (tyvärr lättare program, jag hade hellre sett att det gick i ett svårare program). Tråkigt dock att det är så pass få starter, trots att många tävlar med sina lektionshästar där jag bor.

Bra känsla, inga missar men lite smådetaljer som hade kunnat vara bättre, typ ett galoppsprång till i mellangaloppen och kanske lite rundare i sidan i en volt. Fick iaf 71,5% och domarna var jämna och eniga! Är dessutom gravid i v.20 så bonus att jag orkar rida så pass bra fortfarande!

Lyckades få till 0 foton idag, så bjuder på en från i höstas. Enda skillnaden är väl att jag är lite tjockare nu, haha!

Visa bifogad fil 91625
Wow stort grattis! 🥳
 
Lektion på frieserstoet igår. Vi fortsatte dressyrarbetet från förra gången, men nu på utebanan vid stallet. Vi körde på med ryggningar och galoppfattning direkt. Friesern är pigg, glad och lyhörd så detta gick ju galant på henne. Vi jobbade också med att ställa ömsom utåt och ömsom innåt i trav på stor volt. Målet var att få mjuk kontakt på båda tyglar och en taktfast balanserad form. Fick mycket bra instruktioner och feedback. Hästen har en tendens att gå bakom handen och man måste jobba fram henne till bettet ordentligt. Det gick mycket snabbare att hitta dit denna gång. Sedan samma arbete i galoppen. Efter det fick vi välja vad vi ville jobba med och flera föreslog galoppombyten så vi gjorde enkla byten på serpentiner. Fatta en bra galopp från ryggning, samla, direkt till skritt på medellinjen och så ny galopp, 4 bågar, varvbyte och igen. Det blev lite förvirring i början när flera, inkl jag, inte riktigt hade uppfattat var vi skulle börja eller hur många bågar vi skulle göra. Men när det var klargjort kunde vi köra på. Min häst var lite för pigg och jag fick jobba hårt med sitsen för att kunna bryta av till skritt utan att segdra i tygeln. Missade några gånger, men på slutet fick jag till en härlig bärig galopp och fina avsaktningar. Fattningarna var hon med på hela tiden! Kul lektion med en mysig häst! Ett exempel på en häst som är pigg och framåt men trygg och säker.
 
Sista lektionen i går :cry: Men jag fick banne mig revanch från förra lektionen.
Fick en skäck jag bara ridit en gång och det var i september 2021. Alltså fick jag läsa mitt inlägg om det, så att jag absolut inte skulle upprepa det som hände sist.
Skäcken visade sig vara sur i boxen först men efter en liten stund ville hon i stället gosa? Men hon hade lite underligt kroppspråk så jag fattade inte riktigt vad hon menade när hon sträckte mulen mot mig och samtidigt drog bak öronen. Till slut fattade jag att hon ville vila mulen mot halsen och blåsa varmluft, bli pussad och kramad om huvudet :love: Allt med öronen bak dock, menmen, jag gosade glatt :p🤷‍♀️
Efter gosestunden var det bara glada miner.

När jag skulle sitta upp gjorde hon precis som jag skrev sist. Steppade och gick runt/gick iväg. Provade med både korta tyglar och långa, att stå vid huvudet och sätta i foten i stigbygeln och att stå på sidan. Näpp hon gick bara lugnt iväg. Men jag var tålamodig och ställde bara tillbaka henne på samma plats igen och fortsatte med att försöka sitta upp. Tror jag kom upp efter 7e försöket :up: Hon fick massa klappar. Jag vet inte riktigt varför hon gör så där, men jag känner att jag löste problemet på ett lugnt och konsekvent sätt :) Kanske har hon fått gå iväg direkt när man hoppar upp (jag märker att det är jättevanligt bland privathästar) när hon bodde hos tidigare ägare. Jag är dock av åsikten att hästen ska stå still tills man signalerar att nu kan vi gå.

Vi red ut rätt ut i skogen med mycket lite halvkrångliga backar och grejer (typ jättekort backe men den var nästan 90 grader, så hästarna fick i princip hoppa upp). Men det var mysigt, hann se en räv!
Skäcken var väldigt tittig på saker och av typen som hoppade undan eller sprang iväg några steg, inte superlätt att stanna men jag kände mig ändå inte rädd.

Vi red tillbaka till paddocken efter ungefär en kvart ute i skogen och tog tyglarna ganska direkt.

Skäcken är en underlig häst. Hon är ett kylskåp, men slingrig. Reagerar inte på skänkel, men är ändå reaktiv ibland och då är det typen kanonkula. Känns som att sitta på ett kylskåp ihopkopplat med en pilatesboll där bak och en lyftkran där fram. Jätterund rygg utan manke (inte så stora problem för mig då jag är naturligt liksidig). Benen viftar runt i respektive hörn av paddocken. Svansen vimsar runt någonstans längst bak. Oliksidig.
Knepig alltså :p

Första övningen i trav var att rida tre serpentiner med åttvolter. Alltså när man kom in på andra serpentinen red man en volt i början av den och in i själva bågen, sen ut i den andra serpentinen och tillbaka in i själva bågen, och sen en volt ut i den tredje bågen. Skäcken var så vansinnigt knepig 🙈 Men jag jobbade med att verkligen försöka rakriktadär jag kunde och sedan lirka fram någon form av ställning i bågarna. Det var lite svårt att känna när det blev rätt dock pga hennes konstiga kombo kylskåp+ål. I bland blev det alldeles för mycket i bland alldeles för lite men det fanns inget bra samband kring när det blev för mycket eller för lite 🤷‍♀️
På långsidan försökte jag bara variera traven mycket, tycker jag fick rätt bra ordning till slut så att hon lyssnade bra på skänkeln och lite mer lagom än innan när det blev noll reaktion eller kanonkula rakt framåt.
Hon tittade fortfarande väldigt mycket på grejer och skyggade för diverse grejer som koner, byggmaterial, en grep osv. Men ju mer ordning jag fick på att rama in och få till formen osv desto mindre tittade hon och började jobba i stället.

Sedan gjorde vi en galoppövning. Eller två kanske.
Första delen var att vi red kvar i serpentinerna, och vi fick fatta själva när/hur vi tyckte det passade på hästen vi satt på. Ridläraren ville se bra fattningar och avsaktningar, men ingen flashig galopp.
Skäcken och jag var ganska mycket på samma våglängd här kände jag. Jag förberedde, hon laddade och väntade, jag gav hjälpen och sedan blev det en bra och rätt balanserad fattning. Samma när vi skulle sakta av. Men jag gillade inte alls sadeln nu. Sadeln var väldigt greppig och liksom uppbyggd och omslutande, så man satt liksom lite fast. Jag hade nya Maya Delorez med helskoning på mig (de är så himla klistriga i början!) så jag kände lite att allt bara blev konstigt för jag satt fast på helt fel sätt. Så jag kände inte att jag kunde sitta bra i galoppen, och spände mig nog lite för hälarna och underbenet kom upp.
Nåja, bra fina fattningar och avsaktningar. Här började hon även slappna av och sluta titta på precis allt hela tiden och gick i bättre form. Blev även mer mjuk och lätt att forma, känslan av kylskåp försvann. Tror hon hade lite svårare för vänster galopp. Jag testade även en förvänd galopp med flit, det gick bra men det märktes att hon nog inte gått jättemycket förvänd galopp så det blev lite kantig galopp.

Andra galoppdelen gick vi in på volterna och skulle fatta när läraren sa till, och då skulle vi rulla någonstans mellan en halv volt och en hel volt och sedan bryta av. Jag vet inte riktigt vad som hände här för jag tycker jag fick bra kvalitet på fattningen och de tre-fyra första stegen i galopp sen började hon vingla lite inåt eller utåt, tappade formen och tappade då galoppen. Gissar att det var en kombo mellan att det var hennes svåra varv och att jag inte riktigt lyckades hjälpa henne hålla formen. Hade lite sjå att slåss med sadeln också 🙈 Men det löste sig efter ett tag och vi kunde ta oss ett helt varv utan större problem.
Andra varvet hade vi bara problem en eller två gånger, de andra galopperna blev bra.

Efter galoppen fick vi trava självständigt och då hade något definitivt lossnat. Vi gjorde en hel del snirkelsnorkel och ökningar och minskningar utan jättestora problem. Nu sket hon också fullständigt i allt utanför banan och var i stället fokuserad. Riktigt trevlig att glassa runt på :) Det var en hel del underhållningsarbete under glassningen men ändå. Trevlig.

Tror jag gillar skäcken! Även om hon är knepig och jag inte riktigt förstår henne helt ännu. Fick bra betyg av ridlärararen. Skäcken är svår och knepig men hon tyckte jag löste allt bra trots att jag inte riktigt känner henne och kan alla knappar. Tyckte hon blev fin mot slutet och att jag ganska tidigt hade kommit ganska bra bit på vägen. Sen hade hon sett hur jag löste uppsittningen, hade varit påväg mot mig (hjälpte för tillfället annan elev att komma upp på unghäst osv) men sett att jag löst det galant.

Trist att det var sista gången, hade gärna ridit skäcken lite fler gånger. Sa det till ridläraren och hoppas hon kommer ihåg det efter sommaren.
Ridläraren skrattade lite åt mig och typ "men finns det någon du inte gillar liksom?" och det har hon ju rätt i :angel:
 
Sista lektionen i går :cry: Men jag fick banne mig revanch från förra lektionen.
Fick en skäck jag bara ridit en gång och det var i september 2021. Alltså fick jag läsa mitt inlägg om det, så att jag absolut inte skulle upprepa det som hände sist.
Skäcken visade sig vara sur i boxen först men efter en liten stund ville hon i stället gosa? Men hon hade lite underligt kroppspråk så jag fattade inte riktigt vad hon menade när hon sträckte mulen mot mig och samtidigt drog bak öronen. Till slut fattade jag att hon ville vila mulen mot halsen och blåsa varmluft, bli pussad och kramad om huvudet :love: Allt med öronen bak dock, menmen, jag gosade glatt :p🤷‍♀️
Efter gosestunden var det bara glada miner.

När jag skulle sitta upp gjorde hon precis som jag skrev sist. Steppade och gick runt/gick iväg. Provade med både korta tyglar och långa, att stå vid huvudet och sätta i foten i stigbygeln och att stå på sidan. Näpp hon gick bara lugnt iväg. Men jag var tålamodig och ställde bara tillbaka henne på samma plats igen och fortsatte med att försöka sitta upp. Tror jag kom upp efter 7e försöket :up: Hon fick massa klappar. Jag vet inte riktigt varför hon gör så där, men jag känner att jag löste problemet på ett lugnt och konsekvent sätt :) Kanske har hon fått gå iväg direkt när man hoppar upp (jag märker att det är jättevanligt bland privathästar) när hon bodde hos tidigare ägare. Jag är dock av åsikten att hästen ska stå still tills man signalerar att nu kan vi gå.

Vi red ut rätt ut i skogen med mycket lite halvkrångliga backar och grejer (typ jättekort backe men den var nästan 90 grader, så hästarna fick i princip hoppa upp). Men det var mysigt, hann se en räv!
Skäcken var väldigt tittig på saker och av typen som hoppade undan eller sprang iväg några steg, inte superlätt att stanna men jag kände mig ändå inte rädd.

Vi red tillbaka till paddocken efter ungefär en kvart ute i skogen och tog tyglarna ganska direkt.

Skäcken är en underlig häst. Hon är ett kylskåp, men slingrig. Reagerar inte på skänkel, men är ändå reaktiv ibland och då är det typen kanonkula. Känns som att sitta på ett kylskåp ihopkopplat med en pilatesboll där bak och en lyftkran där fram. Jätterund rygg utan manke (inte så stora problem för mig då jag är naturligt liksidig). Benen viftar runt i respektive hörn av paddocken. Svansen vimsar runt någonstans längst bak. Oliksidig.
Knepig alltså :p

Första övningen i trav var att rida tre serpentiner med åttvolter. Alltså när man kom in på andra serpentinen red man en volt i början av den och in i själva bågen, sen ut i den andra serpentinen och tillbaka in i själva bågen, och sen en volt ut i den tredje bågen. Skäcken var så vansinnigt knepig 🙈 Men jag jobbade med att verkligen försöka rakriktadär jag kunde och sedan lirka fram någon form av ställning i bågarna. Det var lite svårt att känna när det blev rätt dock pga hennes konstiga kombo kylskåp+ål. I bland blev det alldeles för mycket i bland alldeles för lite men det fanns inget bra samband kring när det blev för mycket eller för lite 🤷‍♀️
På långsidan försökte jag bara variera traven mycket, tycker jag fick rätt bra ordning till slut så att hon lyssnade bra på skänkeln och lite mer lagom än innan när det blev noll reaktion eller kanonkula rakt framåt.
Hon tittade fortfarande väldigt mycket på grejer och skyggade för diverse grejer som koner, byggmaterial, en grep osv. Men ju mer ordning jag fick på att rama in och få till formen osv desto mindre tittade hon och började jobba i stället.

Sedan gjorde vi en galoppövning. Eller två kanske.
Första delen var att vi red kvar i serpentinerna, och vi fick fatta själva när/hur vi tyckte det passade på hästen vi satt på. Ridläraren ville se bra fattningar och avsaktningar, men ingen flashig galopp.
Skäcken och jag var ganska mycket på samma våglängd här kände jag. Jag förberedde, hon laddade och väntade, jag gav hjälpen och sedan blev det en bra och rätt balanserad fattning. Samma när vi skulle sakta av. Men jag gillade inte alls sadeln nu. Sadeln var väldigt greppig och liksom uppbyggd och omslutande, så man satt liksom lite fast. Jag hade nya Maya Delorez med helskoning på mig (de är så himla klistriga i början!) så jag kände lite att allt bara blev konstigt för jag satt fast på helt fel sätt. Så jag kände inte att jag kunde sitta bra i galoppen, och spände mig nog lite för hälarna och underbenet kom upp.
Nåja, bra fina fattningar och avsaktningar. Här började hon även slappna av och sluta titta på precis allt hela tiden och gick i bättre form. Blev även mer mjuk och lätt att forma, känslan av kylskåp försvann. Tror hon hade lite svårare för vänster galopp. Jag testade även en förvänd galopp med flit, det gick bra men det märktes att hon nog inte gått jättemycket förvänd galopp så det blev lite kantig galopp.

Andra galoppdelen gick vi in på volterna och skulle fatta när läraren sa till, och då skulle vi rulla någonstans mellan en halv volt och en hel volt och sedan bryta av. Jag vet inte riktigt vad som hände här för jag tycker jag fick bra kvalitet på fattningen och de tre-fyra första stegen i galopp sen började hon vingla lite inåt eller utåt, tappade formen och tappade då galoppen. Gissar att det var en kombo mellan att det var hennes svåra varv och att jag inte riktigt lyckades hjälpa henne hålla formen. Hade lite sjå att slåss med sadeln också 🙈 Men det löste sig efter ett tag och vi kunde ta oss ett helt varv utan större problem.
Andra varvet hade vi bara problem en eller två gånger, de andra galopperna blev bra.

Efter galoppen fick vi trava självständigt och då hade något definitivt lossnat. Vi gjorde en hel del snirkelsnorkel och ökningar och minskningar utan jättestora problem. Nu sket hon också fullständigt i allt utanför banan och var i stället fokuserad. Riktigt trevlig att glassa runt på :) Det var en hel del underhållningsarbete under glassningen men ändå. Trevlig.

Tror jag gillar skäcken! Även om hon är knepig och jag inte riktigt förstår henne helt ännu. Fick bra betyg av ridlärararen. Skäcken är svår och knepig men hon tyckte jag löste allt bra trots att jag inte riktigt känner henne och kan alla knappar. Tyckte hon blev fin mot slutet och att jag ganska tidigt hade kommit ganska bra bit på vägen. Sen hade hon sett hur jag löste uppsittningen, hade varit påväg mot mig (hjälpte för tillfället annan elev att komma upp på unghäst osv) men sett att jag löst det galant.

Trist att det var sista gången, hade gärna ridit skäcken lite fler gånger. Sa det till ridläraren och hoppas hon kommer ihåg det efter sommaren.
Ridläraren skrattade lite åt mig och typ "men finns det någon du inte gillar liksom?" och det har hon ju rätt i :angel:
Det är ett nöje att läsa dina beskrivningar av lektionerna! Dels tycker jag om ditt sätt att analysera och tänka kring ridpassen och dels tycker jag att du har en sådan underbar, ödmjuk syn på hästarna! :love:
 
Det är ett nöje att läsa dina beskrivningar av lektionerna! Dels tycker jag om ditt sätt att analysera och tänka kring ridpassen och dels tycker jag att du har en sådan underbar, ödmjuk syn på hästarna! :love:
Men åh, tack :o Skönt att höra efter förra ridlektionens fiasko! :)
 
Funderar på att inte rida på ridskolan alls nästa termin. Hade tänkt sluta i den ena gruppen för jag tycker inte den ridningen för den ridläraren ger något. Snarare blir jag mer hopprädd för att det alltid blir sådant kaos. Och så fick vi veta nu att den andra ridläraren som är så underbart bra ska sluta! Och mycket dyrare har det blivit. Och jag kommer ju behöva avboka ca var fjärde gång pga jobbet, och ,am får inte rida igen eller får inte tillbaka några pengar. Varför ska jag ens fortsätta då? Jag får jobba med min egen häst från marken ett tag medans jag funderar. En vacker dag kanske han är frisk och jag kanske får för mig att jag törs rida på honom.
 
Det var förresten sista gången i går i tisdagsgruppen, men jag hade annat för mig så jag kunde inte vara med. Jag hade ju i ett svagt ögonblick sagt ja till att vara med och springa ett 5 km lopp i lag på jobbet. Varför?? Men jag ställde ju självklart upp och tog mig runt utan att avlida.
 
Ridlektion igår, fick rida gammelman igen och han är sjukt svår att sitta på ner i traven.
Han hade även gått lektionen innan så han var uppvärmd, han är riktigt trevlig att rida lektion nr 2 på.
När vi hade ridit fram försökte jag mig på den nedsuttna traven, vi skulle även sakta av till skritt och göra lite övergångar. Jäklar jag hittade magmusklerna, men jag fick ändå inte riktigt till det, trots att jag hade lagom längd på skänklarna så höll jag på att tappa stigbyglarna hela tiden, så blev riktigt tji på det speciellt när en stigbygeln lossnade och dängde till min fot så det gjorde svinont, då la jag upp dom och red utan istället.
Tänkte att jag skulle ge mig fan på att försöka få till den nedsuttna traven, nu hade jag inte stigbyglarna att luta mig åt och fuska å ta hjälp av.

Jag tror aldrig jag lyckats få till den nedsuttna traven så bra (långt ifrån perfekt), men för att va på gammelman var det hel fantastiskt. Ridläraren var imponerad också och speciellt då jag valde själv att rida utan stigbyglar. Vågade även rida utan stigbyglarna när vi skulle galoppera (inte själva galoppen jag varit osäker på utan stigbyglar utan när man saktar av och inte fått till en samlad trav direkt i avsaktningen). Gav mig sjutton på att utmana mig själv för annars kommer jag aldrig komma vidare.

Vi red lite olika linjer på en "dressyrbana" som ridläraren hade gjort i mitten av den stora paddocken, va lite åt programridningshållet, men vi testade bara lite olika. Fick vända upp på medellinjen i trav, halt vid x, sen trav igen. Jag orkade bara en uppridning, min kondis är helt åt fanders (misstänker biverkningar av coronan), den uppridningen var inte perfekt men helt okej, vi fick inte rida upp hur som helst om den framför inte var igenom halten och det var flera gånger jag hamnade efter andra så kom aldrig upp och i och med att jag kämpade på med sitsen så blev jag slutkörd rätt fort.

Men överlag var jag ändå nöjd med lektionen, gammelman hade gått riktigt fint och han traskade på med långa kliv när vi skrittade av. Det var lite synd när ridläraren kommer fram för att prata med mig om hur lektionen gått så hinner hon inte säga så mycket innan det är en annan i gruppen som helt missat att ridläraren pratar med mig och frågar om vilket som är det lättaste dressyrprogrammet. Så jag fick aldrig veta om ridläraren skulle sagt något annat, som jag kunde tagit med mig.
 
Terminens sista lektion i går.,WE på schemat och frieserstoet🥰. Som gjord för WE. Myggjävlar i massor så vi försökte att inte stå still en sekund. Fri uppvärmning i skritt och trav, sedan fick vi rida delar av banan och till sist hela banan. Det var trav i vänster var på ena kortsidan, snett igenom och över ett litet lydnadshinder, landa i galopp, galopp genom kortsidan, bryta av till trav och vända upp på kvartslinjen i trav, skritt innan ett gäng slalompinnar. Halt, och plocka upp en pinne som lans, slalom i valfri gångart (enhandsfattning av tygeln och ”lansen” i andra handen), nästa kortsida och så slalom mellan ett gäng sockerbitar på andra långsidan, litet hopp över en vattenmatta, galopp genom kortsidan och avsaktning i tid för att lämna tillbaka lansen. Detta är verkligen frieserstoets gren. Superkul!
 
Sista ridlektionen för terminen och vi fick avsluta med lite kadrilj och lite dressyr. Red gammelman. Kadriljen var svår men roligt, det svåra var att hålla jämnt tempo med sin parkompis.
Sist fick vi avsluta med att rida på volterna, två på volten vid C, två på mittvolten och två på volten vid A, volterna överlappade varandra så vi fick fokusera och anpassa oss för att inte krocka med varandra, vi började i trav och avslutade sedan i galopp.
I traven så försökte jag lägga mer tyngd i stigbyglarna när jag satt ner så jag inte skulle tappa stigbyglarna, lyckades få till det stundtals, men blev osäker på om jag hamnade i stolsits då gammelman hade sin allroundsadel.
Hittade i alla fall magmusklerna när jag fick till sitsen stundtals så nu vet jag lite vad det är jag ska leta efter, gäller att komma ihåg det till hösten bara. :)
 
Red en extralektion i går för min ena ridlärare. Markarbete på schemat och jag hade en valack som är lite lat och envis. Väckte upp honom bra under självständig uppvärmning och fokuserade lite extra på "gasen" och lite lösgörande. Han vill gärna följa efter de andra hästarna i början, så han är svår att tex styra in på en volt eller byta riktning på, så jag fick jobba ordentligt. Han kändes dessutom ganska snubblig och tappade bakdelen några gånger, vilket inte kändes helt bra. Tog upp det med ridläraren och hon sa att det är efterdyningar efter en längre konvalescens efter skada (kommer inte ihåg vad hon sa för skada han hade haft). Sedan till övningarna då. Först trava över ett gäng bommar på ena långsidan, noggrant planerad halt efter det och så trav över flera bommar. Detta gjorde vi några gånger tills det kändes bra. Första gången snubblade min häst ordentligt och jag fick instruktioner att aktivera bakbenen mer och "lyfta upp" honom lite. Gick bättre efter några varv. Sedan bytte vi varv och kom några gånger till. Sedan bytte vi övning, då skulle vi komma i trav, rida rätt upp och så göra halt mellan två sockerbitar, trav igen snett mot ena långsidan och hoppa över ett litet hinder, landa i höger galopp, gå in på en stor volt och mot mitten stod det två låga galopphinder med ett galoppsprång emellan. Galopp till mitten av kortsidan, bryta av till arbetstrav och öppna längs med hela långsidan. Lite kort avstånd så vi var tvungna att komma i en samlad galopp. Första varvet blev pannkaka, trav och halt och första hindret var inga problem, men landade i fel galopp och glömde bort att jag skulle in på volten, så den blev ju knasig vilket ledde till att jag inte kom in bra på galopphindren heller. Fick ta om volten och då gick det bra. Andra varvet hade jag koll på vart jag skulle, men vi landade fortfarande i fel galopp, men jag bytte och kom in bra på hindren. Sedan bytte vi övning igen och nu skulle vi komma i galopp på medellinjen, bryta av till trav mellan sockerbitarna, vända i en båge till vänster mellan två andra sockerbitar, öppna i trav till kortsidan, fatta galopp och så öppna i galopp längs med andra långsidan. Första varvet glömde jag bort vänsterskänkel lite så vi ramlade inåt i galoppöppnan. Korrigerade det nästa gång och då gick han riktigt bra! Det var ett litet hinder till, men jag kan för mitt liv inte komma ihåg när vi hoppade det (men vi gjorde det, kanske i början på sista övningen??). Jättekul lektion, nästan den roligaste på hela terminen, så jag är jätteglad att jag anmälde mig!
 
Sista ridlektionen för terminen och vi fick avsluta med lite kadrilj och lite dressyr. Red gammelman. Kadriljen var svår men roligt, det svåra var att hålla jämnt tempo med sin parkompis.
Sist fick vi avsluta med att rida på volterna, två på volten vid C, två på mittvolten och två på volten vid A, volterna överlappade varandra så vi fick fokusera och anpassa oss för att inte krocka med varandra, vi började i trav och avslutade sedan i galopp.
I traven så försökte jag lägga mer tyngd i stigbyglarna när jag satt ner så jag inte skulle tappa stigbyglarna, lyckades få till det stundtals, men blev osäker på om jag hamnade i stolsits då gammelman hade sin allroundsadel.
Hittade i alla fall magmusklerna när jag fick till sitsen stundtals så nu vet jag lite vad det är jag ska leta efter, gäller att komma ihåg det till hösten bara. :)
Tips är att inte tänka att du ska lägga vikt i stigbyglarna, för då spänner du benen och risken är stor att du inte kommer ner i sadeln ordentligt. Rid utan stigbyglar istället och/eller tänk att du ska "släppa" benen. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 070
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp