Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har varit tyst från mig ett tag, har varit sjuk en del och inte kunnat rida ordentligt förrän nu senaste 3-4 veckorna. Fick ju byta häst från skimmelvalacken till ett skimmelsto, då sadeln som valacken hade gav mig århundradets skav. Trist då jag verkligen kände att jag kunde öva på finlir med valacken! Skolor i alla gångarter, samling, enkla byten, allt satt! Stoet är yngre, född -14, och är utbildad LB. Hon kan skolorna men har väldigt svårt för galoppen över lag, är ofta spänd i ryggen och inte riktigt lösgjord. Vill väldigt gärna bara köra på som ett ånglok rakt fram i galoppen, och är oerhört svårreglerad :o Men hon är rolig, och jag fått öva mycket på min egen styrka och koordination!

Hur som helst, vi har kämpat på den senaste månaden hon och jag. Vissa gånger har det varit som en cirkus, som när vi skulle öva på uppridning i galopp och halt vid X, där blev det inte halt förrän vi nästan var vid kortsidan på andra sidan. Förvända galoppen ska vi inte ens tala om :bag: Övningar i trav har gått bättre, sidvärts och övningar där hon får hjälp att hitta takten tycker hon är kul! Där har vi hittat bärighet och samspel.

Vi har ju övat för att kunna rida LA:1 nu vid terminsavslutningen, och med valacken hade det gått utan svårigheter. Men nu med stoet valde jag att rida LB:1 på uppridningen igår, med fokus på att bara ta oss runt och sätta alla vägarna och övergångarna. Största orosmomentet var väl galoppdelen, särskilt övergången till trav som gärna blir väldigt hastig, springig och spänd efter ökningen på diagonalen. MEN, vi klarade det med bravur! Vi höll formen genom hela programmet, takten var där, vägarna var där, övergångarna var nästan där (avbrotten till trav efter galoppen kom ca. 20 m för sent eller alldeles för tidigt :angel:) och vi fick en 8 på sista uppridningen! Totalt 68,21% blev det, och både jag och ridläraren var SÅ nöjda! Ett riktigt "Wow!"-moment var det!

Så efter en lite knackig termin med hästbyte och sjukdom är jag nu SÅ nöjd, som jag har utvecklats! :bump: Nu vet jag att jag KAN ta fram det bästa ur hästen, att jag faktiskt KAN rida. Lustigt nog red jag skimmelstoet på terminens första lektion i vintras, och det var 50 minuters katastrof. Nu kunde jag rida fram henne själv, bibehålla fokus, och lotsa igenom henne i en LB:1 med klart godkända procent :love:

20220609_101936.jpg

Här är en bild på oss från igår, efter programmet. Nöjda och trötta båda två!
 
Tips är att inte tänka att du ska lägga vikt i stigbyglarna, för då spänner du benen och risken är stor att du inte kommer ner i sadeln ordentligt. Rid utan stigbyglar istället och/eller tänk att du ska "släppa" benen. :)
Funkar inte så för mig, jag har problem med stigbyglar, utan kan ja rida men vill kunna rida med stigbyglar utan att tappa som i nedsutten trav, får ju inte direkt rida utan stigbyglar på en dressyrtävling. 😅
Jag hittade något så jag fick tyngd/trampa ner hälarna i stigbyglarna och jag kommer ner i sadeln på det sättet jag vill jag kan inte beskriva exakt känslan.
 
Funkar inte så för mig, jag har problem med stigbyglar, utan kan ja rida men vill kunna rida med stigbyglar utan att tappa som i nedsutten trav, får ju inte direkt rida utan stigbyglar på en dressyrtävling. 😅
Jag hittade något så jag fick tyngd/trampa ner hälarna i stigbyglarna och jag kommer ner i sadeln på det sättet jag vill jag kan inte beskriva exakt känslan.
Ok, huvudsaken det funkar för dig. :) Jag tycker dock att om man trampar ner i stigbygeln spänns benet och då kommer man inte ner i sadeln, utan skumpar istället. Numera pratar man ju inte heller om att hälen ska vara nedtrampad, utan foten ska vara vågrät liksom. Men, som sagt, har du hittat något du tycker funkar för dig så är det ju toppen!
 
Var på "drop-in-ridning" idag och var såpass nöjd med stället att jag ställde både dottern och mig själv i kö för lektionsplatser :).

Var lite ovant att plötsligt rida jättehalvblod på fin ridbana istället för att lufsa runt på min lilla mustang, men väldigt kul att få rida på en färdigutbildad häst igen. Har skogsmullat och projekthästat mig i typ ett decennium...

Så jag hoppas vi båda får en plats till hösten, annars kommer jag nog fortsätta hyra en timme i månaden, för det var verkligen ett nyttigt perspektiv att rida annan häst än min egen.

Det känns framförallt bra i magen att den här ridskolan har sina hästar på lösdrift, flera olika hagar med stora rejäla ligghallar.
 
Jag har fått en plats på ridskola till hösten. Känns jätteläskigt! Har inte tidigt på 5-6 år och lektionsridning är det ännu längre sedan jag red. 🙈 Tvekade om jag skulle tacka ja men sambon hojtade kööör så var ju bara att acceptera platsen.
 
Jag har fått en plats på ridskola till hösten. Känns jätteläskigt! Har inte tidigt på 5-6 år och lektionsridning är det ännu längre sedan jag red. 🙈 Tvekade om jag skulle tacka ja men sambon hojtade kööör så var ju bara att acceptera platsen.
Bara kör. Jag hade ångest deluxe när jag skulle börja rida igen men när jag väl var i stallet å satt på hästryggen var den som bortblåst.
Visserligen mycket ringrostig i början å dålig kondis men ändå. 😅
 
Våga göra det, bättre att ångra något man gjorde än ångra något man inte gjorde. 😇
Är bara ridskolan du fått plats på bra så hade jag bara kört å sett vart det tar vägen å gått in för att ha kul först tills ja känt mig bekväm för andra mål också.
Jo men den är helt okej. Min dotter går på knatteridning på samma ridskola så jag har ändå fått se deras upplägg och sådär. Jag kommer rida för en annan ridlärare bara som jag inte vet något om. I ”värsta” fall känner jag väl att börja rida igen inte var för mig. ☺️

Men typ viktigaste frågorna. Vad har man på sig? Modet har minst sagt ändrats och jag kommer nog inte i mina gamla ridbyxor. Rider ni i skor och chaps eller ridstövlar? Hur dyr hjälm har ni? Och var gör man av sina värdesaker när man rider?
 
Jag har fått en plats på ridskola till hösten. Känns jätteläskigt! Har inte tidigt på 5-6 år och lektionsridning är det ännu längre sedan jag red. 🙈 Tvekade om jag skulle tacka ja men sambon hojtade kööör så var ju bara att acceptera platsen.
Kör absolut! Du kommer inte att ångra dig! Well, kanske dagen efter första lektionen, men inte sen. Jag började igen efter 17 år.
 
Men typ viktigaste frågorna. Vad har man på sig? Modet har minst sagt ändrats och jag kommer nog inte i mina gamla ridbyxor. Rider ni i skor och chaps eller ridstövlar? Hur dyr hjälm har ni? Och var gör man av sina värdesaker när man rider?
Jag är den som skiter fullständigt i mode och klär mig i det jag själv tycker är snyggt och bekvämt.

Red med chaps innan, nu med ridstövlar men tycker inte det är jätteskillnad.

Priset på hjälmen skiter jag i så länge hjälmen ser okej ut och uppfyller de säkerhetskrav jag vill att den ska uppfylla. Kört med att den ska ha mips å vg1 kvalificerad.
Det som är värt att tänka på när det gäller hjälm är att det kan va bättre att ha den billigaste som ändå är säker för så fort man ramlat av så bör den bytas, likaså om man tappar den i stallgolvet.
 
Jo men den är helt okej. Min dotter går på knatteridning på samma ridskola så jag har ändå fått se deras upplägg och sådär. Jag kommer rida för en annan ridlärare bara som jag inte vet något om. I ”värsta” fall känner jag väl att börja rida igen inte var för mig. ☺️

Men typ viktigaste frågorna. Vad har man på sig? Modet har minst sagt ändrats och jag kommer nog inte i mina gamla ridbyxor. Rider ni i skor och chaps eller ridstövlar? Hur dyr hjälm har ni? Och var gör man av sina värdesaker när man rider?
Jag älskar alla nya ridbyxor som kommit som är som tights med mobilfickor, så himla bekväma. Slippa ha knappen på magen, aldrig bli supersvettig, och på vintern kan man ha dem med borstad fleece på insidan - de blir mysvarma och inte för varma.

Jag kör med skor och chaps, har gigantiska vader så har aldrig kunnat klämma mig in i skorna :D Dessutom är det billigare tror jag? Har haft skorna i 12 år och de är fortfarande som nya, så jag köper mest nya chaps typ var 3e år. :up:

Min hjälm är rätt dyr, den kostade 1200, men det var den första hjälmen jag haft som suttit bekvämt på mitt huvud som är lite underligt format. Har peppar peppar inte tappat den någon gång och inte heller ramlat av sedan jag köpte den. Det var värt pengarna.

Värdesakerna har jag i fickorna på byxorna (som sagt, älskar de nya ridtightsen med stora mobilfickor). Har med mig bilnyckel, mobil och körkort. Min ridskola har swish så behöver inget betalkort. Hemmanycklarna lägger jag antingen i låneskåpen på ridskolan (finns små skåp där man bara lånar skåpet under ridlektionen och lämnar tillbaka nyckeln när man är klar) eller så lägger jag dem lite gömda i bilen :o Väldigt lite skummisar där vid ridskolan så jag känner mig säker på att inget kommer hända :)
 
När det gäller hjälm har jag valt en med mips.
Jag föredrar ridtights, för de är smidigare och de har oftast haft bättre med fickor än ridbyxor.
Om värdesaker inte får plats i byxor/tights så använder jag ett bälte liknade det på bilden.
Minns att jag läst tips om cykeltröja/tshirt som har fickor i en tråd för några år sedan också, som det går att ha t.ex. plånbok i.
7330985126987_001_84ba518dcec24f94be9ebd0ee2009159.png
 
Just ja, glömde ju skriva om hur jag gör med mina värdesaker.
Jag har bara mina nycklar och mobil med mig (mobilskal som agerar plånbok).
Jag har en tröja med dragkedjsfickor när jag inte kan använda jackan med samma typ av fickor.
Har varit med om att mobilen hoppat ur fickor utan dragkedja på, och brukar börja passet med tröjan på sen får ridläraren ta hand om den så tar jag den när passet är slut.
 
Men typ viktigaste frågorna. Vad har man på sig? Modet har minst sagt ändrats och jag kommer nog inte i mina gamla ridbyxor. Rider ni i skor och chaps eller ridstövlar? Hur dyr hjälm har ni? Och var gör man av sina värdesaker när man rider?

Ridstövlar - tycker det ger i särklass bäst stöd. Nu rider jag kanske lite mer ”avancerat” än den normala ridskoleryttaren (tävlar med min ridskolehäst, upp till MSVC), men tycker verkligen det är värt med stövlar. Finns också ganska mycket begagnat till bra pris! Min hjälm var dyr….. Jag har en KASK, och innan det en Uvex, båda kostade över 5000 kr, kanske till och med över 6000 kr - väljer att inte komma ihåg. Finns säkra och fina billigare!

Plånbok har jag i mitt skåp på ridskolan, nycklarna brukar ligga i krubban och mobilen i fickan ☺️ Händer också att även plånboken hamnar i krubban, men har aldrig varit med om att något försvunnit på ridskolan.
 
Jag har förövrigt ridit årets sista lektion! Är gravid i v23 nu, och kommer inte börja rida efter sommaruppehållet. Vi har dock fått hem lite nya lektionshästar så kanske rider lite på dom i några veckor, beroende på hur snälla dom är…

Terminen har gått upp och ner ridmässigt, det är lite jobbigt att äntligen ha kommit igång och sen få börja trappa ner igen, jag har inte riktigt haft orken att rida igenom vissa problem. Och så blir mitt stora sitsproblem värre när jag är gravid. Sen går ”min” häst med sämre och sämre ryttare, för att hon är så snäll och cool, vilket gör att hon sällan jobbar ordentligt och då tycker hon är jag är rätt jobbig, så det gäller verkligen att få henne med sig.

Tävlingsmässigt har det varit en fantastisk termin! Tre starter i LA, alla över 71% - två vinster och en andra placering. Nu är det en vecka med lite ridläger (lugnare vecka) sen är det 6 veckors välförtjänt sommarlov för prinsessan!

68D81AD4-0647-4C47-A96A-6C8101132008.jpeg
 
I torsdags var det dags för sista ridlektionen för terminen. Jag red dotterns D-ponny, och hon fick nöja sig med vår B-ponny som kommit hem från fodervärden. Jag måste säga att jag verkligen gillar den här ponnyn! Så lätt i kroppen och lätt i steget. Nu red vi kadrilj, eller rättare sagt spegelritt. Vi var bara 4, så vi red och speglade oss i två samtidigt, om ni förstår vad jag menar. Ponnyn är lite mötesskygg, och eftersom hon är lite lätt bak så brukar vi försöka hålla rejäla avstånd. Nu red vi mycket närmare allt coh alla och ponnyn tyckte det var läskigt att gå så nära ridskolehästarna.

Jag kommer att sluta rida på den här ridskolan nu. Min plan är att rida privatträningar under hösten, på dotterns ponny. Dock går jag in i en intensiv period jobbmässigt i höst och kommer rida mindre. Nu under våren har jag ibland varit så trött att jag nästan gråtit i bilen på väg hem från jobbet. Om jag inte tar mig en lugnare period nu kommer jag att gå sönder. Jag vill också komma igång med löpning och kanske tom orientering igen, och känner att tre turer till ridskolan varje vecka, och sedan tävlingar eller andra hästaktiviteter på helgen, är mer än jag långsiktigt klarar av. Min egen häst är också skadad och framtiden där är oviss.
 
Tack till alla som svarade på mina frågor. 😀

Sådana ridleggins verkar himla bekväma alltså. Är det några särskilda märken ni föredrar? Jag letar främst på Tradera så håller ögonen öppna när det dyker upp något bra.

Ska åka till någon ridsportaffär och titta lite på hjälmar också. Har inte råd att lägga hur mycket som helst på en hjälm även om jag skulle få ett bidrag från mina föräldrar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
51 650
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 936
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp