Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som tränar annat vid sidan av, tex @Hoarfrost. Gör ni något särskilt för att få en bättre sits? 🙂
Absolut! Mycket bålstabilitet / styrketräningar med balans. Även koordination och kondition.

Bålstabilitet med till exempel olika typer av plankor men även höftlyft, rodd, rygglyft, situps. Typ allt som tränar stora musklerna i bålen och även de små fina musklerna. Gärna en del övningar som kräver lite balans som till exempel one leg romanian deadlift och one leg squat.
Jag kan även öva i typ 5-10 minuter på min stol på jobbet (har en sadelstol) att sitta som jag skulle sitta på en häst.

Koordination tränar jag genom att vara med på olika gruppträningar där det är mycket hoppeliskutt fram och tillbaka. Men jag kan även sätta igång någon video hemma med typ Zumba eller något och fjanta runt i vardagsrummet, jag är inte bra på det men har märkt stor skillnad i ridningen med att jag kan pussla ihop mina kroppsdelar och få kroppsdelarna att göra som jag vill :D

Kondition kör jag löpträning. Där tränar jag även på det mentala. Det hjälper ju inte att bara orka fysiskt utan att bli utpumpad av en timmes ridning, om man försvinner bort i hjärnan 35 minuter av den där timmen. Eller om hjärnan börjar tänka negativa tankar i stället för att tänka konstruktivt.

Jag tror att alla de delarna behövs för sitsen. Styrka och stabilitet för att kroppen ska kunna sitta så som den ska i en timme på en stor varelse som rör sig. Balans för att hjälpa musklerna att sitta rätt och vara avslappnade medan de jobbar. Koordination för att överföra tanken om hur man skulle vilja ändra på sin kropp, till musklerna för att snabbt och precist ge hjälper. Kondition för att sitter man och flåsar är det lite svårare att slappna av. Det mentala för att orka med allt ovanstående på ett bra och konstruktivt sätt :)
 
Tack till alla som svarade på mina frågor. 😀

Sådana ridleggins verkar himla bekväma alltså. Är det några särskilda märken ni föredrar? Jag letar främst på Tradera så håller ögonen öppna när det dyker upp något bra.

Ska åka till någon ridsportaffär och titta lite på hjälmar också. Har inte råd att lägga hur mycket som helst på en hjälm även om jag skulle få ett bidrag från mina föräldrar.
Horze har rea just nu :). Köpte mitt nya par vintertights för 350kr.
 
när man äntligen har ett långt sommar lov och massor med tid, då stänger ju ridskolan :o
det är galet hur jag saknar att ha egen häst. Men tidsmässigt med småbarn känns det helt rätt att rida på ridskola en gång i veckan i stället för egen häst.
 
när man äntligen har ett långt sommar lov och massor med tid, då stänger ju ridskolan :o
det är galet hur jag saknar att ha egen häst. Men tidsmässigt med småbarn känns det helt rätt att rida på ridskola en gång i veckan i stället för egen häst.
Sommaren suger lite av den anledningen :D
 
Jag har varit på ridläger i helgen :bump:

Fick mitt favoritponnysto :love:
På fredagskvällen inledde vi med långritt. En härlig runda med många snabba galopper. Ponnyn var taggad och glad men uppförde sig exemplariskt och jag behövde inte vara nervös :)

På lördagen var det först dressyrlektion. Då jobbade vi på skänkelvikning och bakdelsvändningar. Skänkelvikningsrna var väldigt bra för att få ponnyn lite liksidig. Bakdelsvöndningar tycker jag kan vara klurigt, men vi kom en bit på vägen!
På eftermiddagen var det hoppning. En kul bana byggdes upp, och jag vågade hoppa den på ca 70-80höjd, villet kändes jättebra, även om jag spände mig lite första varvet efter att vi höjt 😅

På söndagen var det först en superkul markarbetesövning
497AA428-967F-4F01-9D2C-6D4EC21E7E0D.jpeg

Fokus på vägar och tempo. Gick riktigt bra, även om jag i efterhand vet lite saker jag hade fokuserat lite extra på om jag fått rida om :) Fick ett bra tips från en vikarierande instruktör i våras, att räkna de sista galoppsrpången före hindret, och märkte att det funkade väldigt bra även på ponnyn. Gav lite mer fokus från min sida gissar jag, men hjälpte även till att hitta distanserna 😃

Sista lektionen var dressyr. Vi red i stora ridhuset med uppdragen vägg, och fick rida självständigt och själva stämma av med instruktören när vi behövde det.
Jag hade tänkt att jag skulle fokusera på volterna med ponnyn, då jag vet att det är ett bra sätt att få henne att bli mer jämn i sidorna och lösgjord. Jobbade mycket i skritten, och travade när jag fick det resultat jag ville. Mycket övergångar och åttvolter. Kul, för jag fick henne dit jag ville till slut och kunde rida flera varv på åttvolt i trav utan att bråka med formen 👍😍 Superkul läger med härliga personer och god mat och sällskap på kvällarna!
 
Föll helt ur denna tråden på slutet av terminen men hade ridkurs i helgen. Var kul vi hann med både paddocken och ovalbanan lördag och söndag, även lite övningar från marken och tömkörning så det var fullspäckat program.:):) Det var på min vanliga ridskola.

Nu är jag på väg till ett annat stall där jag bokat några privatlektioner. Har ridit storhäst i måndags för första gången på säkert 20 -25 år. Minst sagt annorlunda känns ju som hästen aldrig landar i traven jämfört med islandshästar.

Jag ville rida lite denna veckan när jag har semester och min ridskola har semester så då hittade jag detta. Var lagom nervös i måndags nu känns det lite mer avslappnat.
 
Var på ridläger förra veckan. Hade hästen som jag ska hyra under vintern. Första dagen red vi ett dressyrpass på banan. Kommer knappt ihåg vad vi gjorde, men fokus var på övergångar. Vi red på fyrkantspåret och på volterna. Snäll men lite slö liten ponny! Kommer att få jobba mycket med att hitta bjudning och öva upp känslighet för hjälperna. Mot slutet av passet lyckades vi ändå fatta galopp från skritt direkt utan ett enda travsteg.

Nästa dag ett nytt dressyrpass. Fick väcka upp hästen lite under uppvärmningen. Vi gjorde en rad olika övningar längs med spåret. Först 10-meters volter på kortsidorna och långsidorna, sedan bågar på ena långsidan och skänkelvikning till och från spåret på andra i skritt och trav (fortsatte med 10-m volterna på kortsidan). Varierade med motställd och inåtställd. Sedan byttes skänkelvikning mot galopp på båge. Här hade min häst svårt att orka. På andra sidan flytta undan eller framdelsvändningar i bågarna i skritt. Volterna i trav. Rolig övning som gav mycket!
På eftermiddagen uteritt på en annan häst. Det blev en lugn tur på grusvägar och lite på åkrar med mest skritt och bara lite trav. Var mest åka häst.

Nästa dag var det markarbete. Hade valt att prova en annan häst som var lite piggare, men ganska framtung och mycket i handen. Kommer knappt ihåg övningen, men det var volter på kortsidorna, cavaletti på diagonalen till mitten och riktningsbyte och nya cavalettis. Tror det var ett lågt kryss också på en långsida och säkert lite flytta åt sidan med. Vi fick göra lite lättridningsövningar också, sitta två stå en och sittta en stå två. Också rolig, omväxlande lektion.
Sedan uteritt på min ”hyrhäst”. Denna gång en lång tur i skogen, mycket backar upp och ner, en längre travsträcka och så avslutade vi med att hoppa några stockar. Vid stockarna tände han till lite och hoppade längre än vad jag var förberedd på.
Sista dagen var det banhoppning (”hyrhästen”). Vår grupp fick börja på ”markarbetsbanan” som stod kvar sedan dagen innan. Cavalettin byggdes upp till små hinder och krysset på långsidan höjdes lite. Uppvärmning med fokus på framåtdrivande och förhållande hjälper. Trött häst som rev ned hela första cavalettin! Svår att få fram överhuvudtaget. Gjorde en del galoppfattningar på eget bevåg för att få fram honom. Krysset byggdes om till ett rättuppstående hinder och först nu blev det lite mer bjudning. Ungefär varannan gång. Sedan fick vi byta till banan. Min häst såsade ordentligt, höjden var nog Max 40 cm och jag fick kämpa för att få galopp. Blev trav mellan hindren och små kliv över. Kände mig inte alls nöjd! Men jag visste ju att hästen inte är någon hoppare. Funderar på hur sjutton vi ska klara hopplektionerna på ridskolan:laugh:
 
@Fabian In Memoria låter som ett kul läger med bra övningar! Ska du hyra häst på heltid över vintern eller är det något upplägg liknande medryttare med några dagar i veckan?
Det är från ridlägrens slut (15 augusti) till början av juni när nästa års läger startar🙂. Det är fjordingen på min Avatar.
 

Bifogade filer

  • 5E031442-94B1-405F-8963-4844A5346F58.jpeg
    5E031442-94B1-405F-8963-4844A5346F58.jpeg
    451,9 KB · Visningar: 34
Får de där hästarna aldrig semester?
Om de går uthyrda till hobbyryttare hela vintern så lär de få en hel del semester.
  • Ryttare sjuk
  • Julfirande
  • Skidresa
  • Konferens med jobbet
  • Föräldramöte
Plus att det är vanligt att det är 2 arbetspass per vecka, resten typ uteritt, promenad eller endast hage.
 
Om de går uthyrda till hobbyryttare hela vintern så lär de få en hel del semester.
  • Ryttare sjuk
  • Julfirande
  • Skidresa
  • Konferens med jobbet
  • Föräldramöte
Plus att det är vanligt att det är 2 arbetspass per vecka, resten typ uteritt, promenad eller endast hage.
Fast hur de har det när de är uthyrda vet man ju inte. Tänker mer på planerad, sammanhängande ledighet för dem. :)
 
Får de där hästarna aldrig semester?
Å andra sidan är det kanske inte ridläger hela sommaren. De ridskolor jag känner till som har ridläger har hästarna några veckors sommarbete.
Sen tror jag inte hästar tänker semester som vi människor gör å andra sidan, går att ha vila utspritt under året.
 
Å andra sidan är det kanske inte ridläger hela sommaren. De ridskolor jag känner till som har ridläger har hästarna några veckors sommarbete.
Sen tror jag inte hästar tänker semester som vi människor gör å andra sidan, går att ha vila utspritt under året.
Klart de inte "tänker semester" men jag tror att hästar, precis som vi, mår bra av att "bara vara" någon gång ibland. Speciellt sådana som går i verksamhet och hanteras och rids av en massa olika människor hela tiden. De här hästarna skickas ju dessutom iväg på annat håll resten av året med allt vad det innebär av miljöbyte etc.
 
Klart de inte "tänker semester" men jag tror att hästar, precis som vi, mår bra av att "bara vara" någon gång ibland. Speciellt sådana som går i verksamhet och hanteras och rids av en massa olika människor hela tiden. De här hästarna skickas ju dessutom iväg på annat håll resten av året med allt vad det innebär av miljöbyte etc.
Då är det väl bättre du kontaktar de som bedriver sådan verksamhet och frågar dom hur de gör. Vi kan omöjligt veta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 077
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp