Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lektion för mig i torsdags :) Fick veta innan att vi skulle rida upp till en av sommardagarna och hoppa lite stockar. Hästen jag skulle haft är rätt grön och kändes inte tillräckligt trygg för mig för att jag ska våga hoppa ute, så fick byta till mitt favoritponnysto :love:

Vi var bara fyra personer med i gruppen, så vi hann hoppa massor, och ponnyn gick superfint! Lagom pigg, men stabil och trygg hela passet 🤩 Sa till min instruktör att det är första gången jag ridit ett pass i den hagen och faktiskt haft kul hela passet :) I vanliga fall (vi rider där nån gång vartannat/var tredje år) har jag varit så rädd att det överskuggat även när jag faktiskt vågat hoppa.
 
Fick rida kakan, heter egentligen något annat, men glömde ta reda på vad. Väldigt lätt för tölt, så fick verkligen rida rätt för att få trav. fick träna på sitsen, så red mest utan stigbyglar, märks man inte ridit sen menisken sa upp sig i våras. men än så länge känns knät bra. Fick rida hyffsat fritt i skritt och känna in hästarna, sen nedsittning trav på långsidorna och skritt på kortsidorna, min ville helst tölta, men när vi väl fick igång traven sa ridläraren att ja kunde ta ett varv i trav, för han bryter gärna av innan kortsidan. Nästa gång ska vi om det är fint väder rida ut, annars blir det ridhuset och samma övning. :)
 

Bifogade filer

  • 302051914_10159399365013068_1801906745290459867_n.jpg
    302051914_10159399365013068_1801906745290459867_n.jpg
    121,5 KB · Visningar: 17
Avbokade ridlektionen idag. Det har regnat utan uppehåll i ett dygn och hästen går ute ( karantän) och jag har ingenstans att gå in för att göra i ordning hästen. Det stod uteritt på schemat men jag förmodar att det nog blev vanlig lektion i ridhuset ( men med vikarie). Tänker att jag nog inte missade jättemycket. Red ut själv i går och hade egentligen planerat vila i morgon men nu fick han vilan i dag istället så kör jag ett dressyrpass i morgon. Då är också karantänen över så han får komma in i stallet och torka upp.
 
Gosmotorn i går :love: Tog med dressyrspö, hade något minne om att han behöver det. Det visade sig vara en bra idé.

Tänkte först om jag skulle hoppa upp själv men tänkte att jag nog inte ska riskera ngt nu när jag haft så långt uppehåll. Kom i alla fall upp och skrittade iväg i en symaskinsskritt utan någon som helst bjudning framåt. Undrade lite var ferrari motorn hade tagit vägen. Men vi skrittade iväg i alla fall, och jag fick justera mina läder till ett hål längre. Gosmotorn verkade glad och pigg men saknade som sagt bjudning. Tänker att han kanske lider lite av Bullen-syndromet, att den där motorn gärna bara bromsas på och så använder man inte skänklarna särskilt mycket.

Fick dock bjudning när vi skrittade ut in i skogen över stock och sten. Lite offroad så det var kul. Gosmotorn bjöd på med energi så han fick massa klappar.
När vi kom tillbaka till paddocken dog bjudningen lite men jag använde mig av spöt att dutta med. Tre gånger behövde jag med lite timing så hade jag en häst som gick fram för skänkel och med trevlig bjudning. Föredrar nästan det över att skänkla fram bjudning på de här som har motor egentligen men tappat bjudning? Vet inte men alltid när jag skänklar fram sådana blir det mest lite stressat och spänt? 🤔

Så till övningen. Två koner stod i mitten vid X så att man kunde runda dem från båda långsidor i en jättebåge. Sen var det koner vid hörnen fast aningen inflyttade och uppflyttade mot mitten eller vad man ska säga. Vi skulle rida in i bågen, rakrikta, göra en framdelsvändning vid konen vid X, rida rakt mot nästa kon i hörnet. Sedan vara noga med att göra som en liten skänkelvikning vid konen i hörnet, ställa hästen och rida kortsidan lagom böjda men så långt från staketet som möjligt för att vi inte skulle ha något att hänga fast oss i. Sedan liten skänkelvikning vid konen i andra hörnet och så rakriktning mot nästa kon vid X.
Vi började i skritt och Gosmotorn var lite slingrig, inte alls som Bullen som är riktigt duktig på rakriktning. Jag tror jag fick till det rätt bra till slut även om jag kände att det var något bakben i bland som slirade i väg. Vi tappade lite bjudning vid framdelsvändningskonen men jag peppade på och Gosmotorn fick tillslut ett trevligt flow genom det hela medan jag kämpade för att hålla honom rak. Han kändes allmänt spänd i halsen och hoppade vid några tillfällen till pga det var en buske där eller en pinne där :cautious::D Men jag försökte ignorera det och fokusera på ett konsekvent flow och trevlig inramning med trevliga händer osv, kände att han slappnade av lite i överlinje och hals stundtals och då fick han beröm.

Traven gick lättare, han var lättare att rama in och började slappna av mer och mer vilket alltid gör honom trevligare att rida, då hans hjärna inte flummar iväg som en pingpongboll utan lyssnar mer på ryttaren. Tyckte jag kände att han hade mest problem med höger sida och att den i bland slirade iväg.
Vi fick efter en stund fatta galopp vid första hörnkonen och galoppen skulle komma ur skänkelvikningen och den skulle vara "obetydlig". Alltså inget fancy bara en lugn galopp som inte går särskilt mycket framåt eller uppåt, bara galopp liksom. Halva kortsidan ungefär skulle vi galoppera och sedan tillbaka in i övningen. Älskar Gosmotorn! Han har en så vansinnigt trevlig motor! Sådär precis lagom att den brummar på och sen väntar på signal att få komma fram i galopp, fixar man galoppfattningen i rätt rörelsemoment får man en helt underbart trevlig galopp som är lagom.
Här började han verkligen slappna av ordentligt och kom ner på tygeln, halsen slappnade av och välvdes, man kände att han bar med bakbenen och tja, var allmänt supertrevlig att rida med en underbar känsla.

Vi fick till slut bibehålla galoppen och rida in på en volt. Ridläraren sa till när vi skulle klappa med inner hand, jätteknäppt tänkte jag men jag fick lite av en aha upplevelse när jag släppte yttepytte på innertygeln och samtidigt gav stöd med innerskänkel för att samtidigt stötta upp med ytterhjälperna. Gosmotorn blev jättejättefin! Började ta för sig mer med sina symaskinsben och allmänt som smör i händerna att forma och göra som jag ville med. Nöjd till tusen blev han också, öronen slappnade av och han frustade jättenöjt. Gullis :love:

Vi gjorde samma i andra varvet vilket är hans problemvarv. Fick kämpa på riktigt mycket för att få honom lika fin som i första varvet, vi kom inte hela vägen dit men en god bit. Han blir lite mer spänd i det varvet, trycker på åt höger när man vill rakrikta och springer lite när han tycker man är jobbig. Men vi löste det galant tyckte jag!

Ridläraren tyckte det hade sett jättefint ut och jag fick beröm för att jag hade fått honom att slappna av och kliva på. Hon sa precis det jag redan hade tänkt oxå att vi nästan hade kommit fram till samma nivå i hans problemvarv och att det var bra kämpat av både honom och mig.
Gissa om han fick godis sen :angel:
Han ville verkligen till kompisarna och sova i hagen sen, slet sig nästan men då fick han helt enkelt stå stilla en sekund innan man fick av sin grimma och fick springa iväg :D
 
Nu har den nya ridskolan bekräftat att jag får plats i den gruppen på lördagar som jag provred i. Jätteskönt och kul, så det blir att testa terminen ut där och se hur det känns. Vet inte hur jag ska göra med platsen på ridskolan jag rider på sen innan. Ska nog bestämma mig efter veckans lektioner 😅
 
Ridlektion igår, skulle egentligen haft gammelman och såg fram emot att få rida honom.
Hade haft en stressig och rörig dag på nya jobbet, med andra ord var hjärnan helt slut och jag kände att jag inte skulle orka vara riktigt närvarande i tanken under lektionen.
Gammelman skulle varit perfekt, då han i princip har ett autopilot läge, där du som ryttare kan slappna av lite och istället fokusera på andra saker t ex. din egen sits än att fokusera på hur han ska gå.

Men så blev alltså inte fallet, lektionen innan hoppade ryttaren av som hade honom. Visade sig att höger bak var svullen och han var halt. Blev ett hastigt hästbyte till en häst jag aldrig ridit. En mindre modell av skimmel som påminner mig om Andalusier (vilket är mycket möjligt eller att det finns i blodet då han är importerad från Spanien).
Denna lilla herre har inte varit så länge på ridskolan, för mig han kom förra vintern så knappt ett år har han varit där. Han går inte så många lektioner och skolas nog fortfarande in.

Väldigt snäll häst och direkt när jag kom fram och fick ta över honom efter den andra ryttaren skulle han nosa på mina händer och verkade väldigt social av sig. Jag trodde inte jag skulle behöva länga några hål på stiglädren då hon som red innan verkade ha lika långa ben som mig.. tänk så fel jag kunde ha, slutade med att jag fick länga 4 hål. 😅

Nåväl, vi skrittade ut en runda i skogen som framskrittning och han verkade lite halvseg men lite pigg när vi kom ut i skogen. På banan verkade han inte vara riktigt lika engagerad, sen brukar jag alltid va lite "försiktig" eller hur man ska uttrycka det när det gäller nya hästar. Lite för att känna och lära känna dom lite.

Han hade en dressyrsadel och jag hade längt lädren så att mina knän inte var utanför vulstren så blev det lite svårt att rida lätt, men kom ihåg ett tidigare tips om att inte resa mig upp hela vägen och bara en bit. Försökte med det men det var svårt och min ländrygg tyckte det var jobbigt, kände hur musklerna där sa ifrån lite.

Märktes i galoppfattningarna att han fortfarande är grön och har svårt att fatta galopp, så jag fick ställa honom lite inåt om jag fattade galopp på rakt spår eller fatta ur ett hörn. Bar sig själv men fick hjälpa till lite att hålla igång galoppen lite och det var senare när vi travade i nedsutten trav som jag märkte att han gärna inte ville gå rakt på fyrkantspåret och gärna ålade sig litegrann.

Vi red stora serpentinbågar över medellinjen och det var jobbigt att behöva ställa sig och rida på böjt spår, flöt gärna iväg lilla Spanjoren.
Lyckades få till en helt okej sits i den nedsuttna traven där jag försökte slappna av och vara följsam, märkte i slutet av lektionen att jag hade använt magmusklerna ordentligt, gjorde lite ont när jag skulle sitta av. Ooops, hahaha.

Ridläraren tyckte det hade sett bra ut och frågade lite om han hade varit lättare att sitta ned på i traven då gammelman är så stötig. Helt ärligt så svarade jag att jag hade lättare att sitta ner på gammelman (har lärt mig honom) än hur det gick på lilla Spanjoren.

Väl inne i boxen när det var dax att sadla av var det socialt igen och skulle undersöka om det kanske fanns något gott att få, tidigare ryttare hade lämnat morötter i hans ryktpåse.
Han är väldigt fin med sin tjocka långa pannlugg, han hade lång man när han kom men ridskolan fick klippa den för det gick inte att ha så lång, men han är fin ändå.

Får vi se vad det blir för häst nästa gång om gammelman kryat på sig eller hur det gått.
 
Hopplektion ikväll. Var lagom nervös! Min häst tog bettet och drog för mig igår i galoppen. Inte så jag inte fick stopp, men jag fick lägga om övningen och träna på lite annat istället. Men idag kändes han lagom framåt och reglerbar i alla gångarter. Vi värmde upp självständigt i alla gångarter och brons och gas satt som de skulle. Han kändes mjuk och lagom framåt, inte alls springig och det gick att gå ihop honom bra! Övningen bestod av två uppsättningar galoppbom, kryss, galoppbom i två av hörnen, motsatt diagonal, ett kryss på ena diagonalen och ett litet rätttuppstående på andra diagonalen så man kunde rida i en åtta i en oändlighetsövning. Men det fanns ju inte på kartan att jag skulle rida hela den övningen. Jag började på det rättuppstående på diagonalen i trav, men jag tvekade och det kände hästen som sprang bredvid. Gjorde om (ena sidan lades ner) och höll om med skänklarna och släppte fram honom i galopp och vi tog oss över utan problem. Nästa varv lade vi ner krysset i hörnet så det bara blev tre galoppbommar och det kändes bra så jag bestämde mig för att ta krysset på diagonalen med. Det kändes riktigt bra, men han fick mycket fart efter landningen men inget som inte gick att kontrollera. Kom en gång till på galoppbommarna och nu var han supertaggad och blev lite för lång och jag hade lite problem att få ned farten efter. Nöjde mig med det medans de andra red några varv till. Jag är supernöjd ändå och bygger på lite i taget! Nedvarvning i trav, lade ner honom lång och låg utan problem.
 
Hopplektion ikväll. Var lagom nervös! Min häst tog bettet och drog för mig igår i galoppen. Inte så jag inte fick stopp, men jag fick lägga om övningen och träna på lite annat istället. Men idag kändes han lagom framåt och reglerbar i alla gångarter. Vi värmde upp självständigt i alla gångarter och brons och gas satt som de skulle. Han kändes mjuk och lagom framåt, inte alls springig och det gick att gå ihop honom bra! Övningen bestod av två uppsättningar galoppbom, kryss, galoppbom i två av hörnen, motsatt diagonal, ett kryss på ena diagonalen och ett litet rätttuppstående på andra diagonalen så man kunde rida i en åtta i en oändlighetsövning. Men det fanns ju inte på kartan att jag skulle rida hela den övningen. Jag började på det rättuppstående på diagonalen i trav, men jag tvekade och det kände hästen som sprang bredvid. Gjorde om (ena sidan lades ner) och höll om med skänklarna och släppte fram honom i galopp och vi tog oss över utan problem. Nästa varv lade vi ner krysset i hörnet så det bara blev tre galoppbommar och det kändes bra så jag bestämde mig för att ta krysset på diagonalen med. Det kändes riktigt bra, men han fick mycket fart efter landningen men inget som inte gick att kontrollera. Kom en gång till på galoppbommarna och nu var han supertaggad och blev lite för lång och jag hade lite problem att få ned farten efter. Nöjde mig med det medans de andra red några varv till. Jag är supernöjd ändå och bygger på lite i taget! Nedvarvning i trav, lade ner honom lång och låg utan problem.
Är det här en ridskolehäst? För din var väl skadad, eller minns jag fel? :o
 
Tror aldrig jag skrev om förra veckan lektion. Red samma häst då som jag gjorde på min första lektion och även idag. Jag fick kämpa då. Red ganska dåligt, kände mig stel och trött i ljumske/höft. Vi övade på öka och minska galopp på stor volt och jag fick det aldrig att stämma.

Idag hade jag värmt upp och stretchat ordentligt innan. Vi övade på övergångar mellan alla gångarter, ner till halt osv. Öka och minska tempot osv. Hästen var så fin idag. Blev nästan tårögd. Ibland bara stämmer allt och då blir hästen så himla fin. 🥹😍

Fick beröm för min händer och sits vilket kändes extra kul för jag ser mig inte som en ryttare med fin sits.
 
Ridlektion i torsdags :) Red söckersöta ungponnyn och vi hade hoppning i paddocken. Så skönt att vara ute i solen, även om det dammade en del 😅

Ingen svår övning, utan bara raka spår och snett igenom på 4 olika hinder i olika kombinationer. Bra för mig att inte behöva tänka så mycket mer än vägar och tempo, då jag var rätt nervös efter tuffa känslomässiga veckor innan. Höll mig på låga höjder, men red hela övningen och hade riktigt bra känsla, så är så nöjd!

Han var så söt när jag skulle gör iordning honom, då han låg och vilade i stallet 😍
93578E43-1C63-491A-BCE7-63D8C918F38F.jpeg


Sen fick jag lite hastigt sitta upp på en häst en kort stund på lektionen efter. Hon betedde sig väldigt märkligt i galoppen, och ryttaren redde inte ut det (och instruktören har ridförbud efter en olycka). Så märkligt, för hon gick superfint i höger galopp, men vänstergaloppen gick det inte att forma henne, hon gick tvärt och kändes helt stel. Travade lite i vänster varv - inga konstigheter, men när jag saktade av till skritt var hon halt :( Hon fick ju gå ut så klart, men haltade knappt då. Hörde från instruktören att hon var halt igår och vilar över helgen, men hoppas det inte är något allvarligt. Hon gick min grupp också, utan några konstigheter, så nått plötsligt var det helt klart..
 
Glömt att skriva om lektionen i måndags! Vi red på ovalbanan, vi får passa på i början av höstterminen för det finns ingen belysning där och blir för mörkt att skritta bort dit när det blir mörkare. Iallafall så började vi med att skritta ett varv och gjorde lite skänkelvikning där. Sen fokuserade vi på traven, då ovalbanan är rätt bred och stor så man kan hålla bra avstånd så fick vi växla mellan skritt och trav så som vi kände att det passade hästarna. Trav på innerspår och skritt på ytterspår. Gillar det när vi kan rida lite friare där. Då jag kände att min häst hade mycket energi så lät jag honom trava på några varv för att sen lättare komma till jobb. Min ridlärare sa att det var helt rätt tänkt av mig.

Efter några varv så kunde jag börja göra lite övergångar mellan skritt och trav och i skritten passade jag då på att jobba honom lite mellan travsträckorna i öppna och sluta och lite halter så jag kände att han var med mig. Sen kunde jag göra riktigt fina övergångar till trav och han kom igång att jobba fint, höjde ryggen och mycket bakbensaktivitet så han kom bakifrån fram till handen. Då får han så himla fin trav, han har jättefin trav för en islandshäst, nästan som en storhäst. Blev riktigt nöjd med form och takt i bägge varven.

Sen gjorde vi fyra gångarter på ett varv så vi växlade från skritt till trav, galopp och tölt. Han kan få riktigt fin tölt efter galoppen om jag verkligen rider och håller ihop honom och vid några övergångar så fick jag till det riktigt bra så han kom in i en riktigt bra tölt. Han var väldigt pigg och framåt men lyssnade väldigt fint på sitsen i måndags så jag kunde rida in honom i övergångarna utan att behöva ta så mycket i tygeln utan bara använda sits och överskänkel för att reglera gångart och tempo. Då går han så himla bra och det är riktigt kul när kan jag använda hans energi för att få honom att jobba ordentligt med ryggen och att energin kommer bakifrån och han inte bara springer på i de olika gångarterna. :) Så jag var supernöjd med lektionen!
 
Markarbete i nya ridgruppen då. Lektionen innan var försenad så vi började skritta fram själva på den andra utebanan. Sedan värmde vi upp självständigt i trav och galopp båda varven. Hästen kändes lagom pigg och framåt och lyssnade bra. Sedan skulle vi göra den första övningen med bommar på marken som hette hästskon. Det var fyra galoppbommar på böjt spår på kortsidan, bryta av till trav, runda en kon gärna med lite skänkelvikning och rida tillbaka över travbommar, runda en annan kon och fatta ny galopp och göra om. Så man red i formen av en hästsko. Första varvet sprang han utanför bommarna i galoppen och försökte galoppera över travbommarna. Nästa gång var jag mer beredd med ytterskänkel och yttertygel och vi kom över bommarna, men i racerfart. Lyckades få ner honom i trav och runda konen och komma hyfsat på travbommarna. Galoppfattningar gick ok, men han blev för springig och jag fick inte ihop honom på nästa varv som gick ännu snabbare. Fick ner honom i trav och så blev det skritt över travbommarna. Nöjde mig så i det varvet och sedan skull vi komma i andra varvet med. Vänstergalopp är alltid lite mjukare och rundare så fattningen och anridningen blev bra, men racerfart igen. Kom runt bättre och hyfsat över travbommarna, bra ny galoppfattning men han blev lång, snabb och stark över sista bommen så jag hade svårt att få ned honom i trav, men jag fick ett lagom tempo över travbommarna. Nöjde mig där. Blev lite rädd när jag inte riktigt fick stopp på honom så jag avstod resten av övningarna som var alldeles för svåra för oss. Det var tre galoppbommar på sockerbitar på ena långsidan där man skulle hoppa första, 4? galoppsprång till nästa och efter den en volt och hoppa den igen och så 4 språng till nästa och fortsätta i galopp genom kortsidan och sedan ett litet plankhinder. Allt såg mycket svårare ut än hoppningen i fredags och jag kände att jag inte ens vågade prova. Så det blev stillastående och lite skritt på volt medans de andra hoppade. Och så trava av och slut. Blev så besviken på mig själv!
 
Markarbete i nya ridgruppen då. Lektionen innan var försenad så vi började skritta fram själva på den andra utebanan. Sedan värmde vi upp självständigt i trav och galopp båda varven. Hästen kändes lagom pigg och framåt och lyssnade bra. Sedan skulle vi göra den första övningen med bommar på marken som hette hästskon. Det var fyra galoppbommar på böjt spår på kortsidan, bryta av till trav, runda en kon gärna med lite skänkelvikning och rida tillbaka över travbommar, runda en annan kon och fatta ny galopp och göra om. Så man red i formen av en hästsko. Första varvet sprang han utanför bommarna i galoppen och försökte galoppera över travbommarna. Nästa gång var jag mer beredd med ytterskänkel och yttertygel och vi kom över bommarna, men i racerfart. Lyckades få ner honom i trav och runda konen och komma hyfsat på travbommarna. Galoppfattningar gick ok, men han blev för springig och jag fick inte ihop honom på nästa varv som gick ännu snabbare. Fick ner honom i trav och så blev det skritt över travbommarna. Nöjde mig så i det varvet och sedan skull vi komma i andra varvet med. Vänstergalopp är alltid lite mjukare och rundare så fattningen och anridningen blev bra, men racerfart igen. Kom runt bättre och hyfsat över travbommarna, bra ny galoppfattning men han blev lång, snabb och stark över sista bommen så jag hade svårt att få ned honom i trav, men jag fick ett lagom tempo över travbommarna. Nöjde mig där. Blev lite rädd när jag inte riktigt fick stopp på honom så jag avstod resten av övningarna som var alldeles för svåra för oss. Det var tre galoppbommar på sockerbitar på ena långsidan där man skulle hoppa första, 4? galoppsprång till nästa och efter den en volt och hoppa den igen och så 4 språng till nästa och fortsätta i galopp genom kortsidan och sedan ett litet plankhinder. Allt såg mycket svårare ut än hoppningen i fredags och jag kände att jag inte ens vågade prova. Så det blev stillastående och lite skritt på volt medans de andra hoppade. Och så trava av och slut. Blev så besviken på mig själv!
Tycker du kommit långt med han ändå. Nån dag klarar ni denna övning också. :)
 
Hade en helt underbar uteritt idag. Helt vindstilla, 20 grader och sol helt fantastiskt avslappnande. Gick bra också upplever hästen som jag ridit i många år som väldigt pigg men lyssnade väldigt bra på sitsen och jag kunde släppa fram honom och låta honom tölta på och galopperade på idag. Vi såg en älg på vägen med. Jag har blivit mycket mer avslappnad nu på uteritterna de sista gångerna vet inte vad som hänt men har en väldigt bra känsla I ridningen överlag just nu så jag bara njuter.
 
Haft covid och missat lektion, men igår var jag med och fick rida en välutbildad quarter 😍.

Sååå roligt med en riktig läromästare, utbildad av Waldemar Wass! Men hon var den eh, hårda sto-varianten hehe. Gör du helt rätt så gör hon rätt, annars sticker hon 😂. Lärde mig massor. Volt och galopparbete. Och tränaren satt upp och visade en spinn!

Det var otroligt skönt att få rida en välutbildad häst som svarade på mina hjälper, jag är ny på western så det var skönt att sitta på en häst som kändes bekant liksom. En som kunde vikt och säteshjälper.
 
Lektion i går. Fick Drömvalacken :love: så länge sen sist! Det hände så vansinnigt roliga grejer! :rofl:

Han var så trött så trött och sov jättegott när jag kom och skulle borsta. Lite så där nyvaket tjurig och drog upp huvudet när jag skulle på med grimman, men jag klappade och pratade med honom en liten stund medan jag höll fram grimman. Till slut stack han ner huvudet i grimman själv, gulleputt :love:
Det är något med när man kan få den kontakten med djur, i stället för att följa skolan att drar hästen upp huvudet, ta tag i nosen och dra ner huvudet. Det händer något inne i hjärtat och själen som inte går att förklara.

Efter en riktigt mysig rykt, kli och mysstund där jag väckte upp honom lite successivt med att i boxen bara be honom flytta lite och ge beröm när han gjorde som jag föreslog, gick vi ut till paddocken.
Kom upp rätt fort och började skritta. Det var sävligt till tusen, oj vad han gick i slowmo.

Det gällde att få lite kvickhet i benen ganska direkt så jag jobbade med lite tempoväxlingar, när de andra kommit upp red vi ut en liten stund. Ut i offroad skogen och sen på en liten skogsväg tillbaka. Jag satt i mina egna tankar lite och njöt av att vara uppe på Drömvalacken igen, när ledarhästen plötsligt stod med nosen mot min !?!??!, jag var 4e häst. Vad händer? Undrade jag. Ledarhästen ville inte gå förbi "den där grejen på marken" var svaret. Ryttaren på ledarhästen försökte några gånger till men nej. Jag såg inget på marken så jag fattade noll. Jag och Drömvalacken klämde oss då förbi de unghästar som var framför och ledarhästen.
Då såg jag äntligen det farliga. Några ungar hade lagt ut pinnar, kottar och stenar i någon himla pagan ritual cirkel på stigen. 🤣
Drömvalackens reaktion var "Oj... Ojoj... alltså vad ÄR DET?!?!" och ifrågasatte väldigt när jag bad honom gå över ritualcirkeln. Övertalade honom till slut men han hoppade med ett stort kattskutt över ritualcirkeln som om den skulle äta upp honom :rofl:
Samtliga hästar kunde sedan komma över sina ritualcirkels-rädslor och ta sig förbi.
Ridläraren höll på att skratta ihjäl sig när vi kom tillbaka och berättade :p

Övningen var exakt samma som sist. Drömvalacken är ju något helt annat än Bullen och Gosmotorn. Sävlig, inte jätteframåt, som ett skepp att styra och halvslingrig. Motsatsen typ.
Fick kämpa med att rakrikta honom och samtidigt få lite kvickhet i benen på honom. Han var även lite tung i huvudet och jag tappade tyglarna i bland och tappade då den form jag börjat få.
Dock kunde jag efter en liten stund hitta en form och då fick han lite lättare med kvickheten i benen och frambjudningen. Det blev bättre och bättre tills galoppen kom. Då tände han plötsligt till! Taggad till tusen med sina låånga slowmo steg och tyvärr tappade vi formen.
Men jag la faktiskt ner tanken på form lite, för att bjudning framåt och lite kvickhet är mer värt när det gäller honom. Tänkte att formen den kanske jag får sen, eller inte, men han är superglad just exakt nu. Ta tillvara på det liksom.

Formen i galoppen kom aldrig direkt. Vi hade några stunder när den kom litegrann men jag lät det vara faktiskt :o Fick beröm ändå för att jag fick till fina steglängder och bra kvickhet :up:
Annars kom vi aldrig till några wow-höjder. Vi fick till formen, vi fick till rakriktningen. Men på ett ganska mediokert sätt. Får ge mig cred ändå, iom att hans typ inte alls är vad jag ridit på jättelänge.

All in all, en okej lektion på världens gulligaste lilla Drömvalack. Okej förmodligen pga att jag inte ridit hans typ på jättelänge, och jag hade kul tillsammans med min kompis :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 146
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp