Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick en plats på westernridskolan i området, nu blir det ridskoleryttare av mig med (igen) 😁.

Dessutom i samma grupp som en av mina hästvänner som jag sällan träffar iom att vi bor långt ifrån varandra. Men nu kör vi 35 minuter var och får ses på hästryggen istället 😍.

Dags att gräva fram någon typ av ridskor med klack... Här hemma har jag kåpa på stigbyglarna så jag kan rida med skor jag tycker är sköna. Undrar om jag har nåt i nån påse på stallvinden...


Åh vad kul ska bli spännande att höra om dina lektioner just med tanke på att det är westernridning! :)
 
Terminens första lektion ikväll!
Red ju min egen häst som jag till sist valde att behålla!
Ny ridlärare för terminen. Vi red på utebanan och det var egentligen markarbete på schemat. Men vi började först att skritta runt ridläraren när hon berättade lite om sig själv och om upplägget denna termin. Vi var bara två (av fem) på plats, så rena rama lyxlektionen. Vi pratade om utbildningsskalan, takt, lösgjordhet, kontakt var målet för dagen. Så trav med fokus på takt och kontakt, vi skulle lägga minst två volter per långsida med kontakt på yttertygeln och formad runt innerskänkeln. Det tog en stund innan hästen villigt gick fram i trav i den takt jag ville, han var lite seg. Sedan skulle vi rida på fyrkanten och ha de utåtställda och sedan inåtställda. Det kändes bra och pållen började trava på ordentligt. Sedan in på en stor volt och galopp. Vi fick mycket bra instruktioner för att samla ihop galoppen. Och så red vi med utåtställning och då blev det lite för mycket för hästen som ville rida och köra upp huvudet. Fick leda inåt och krama på yttertygeln. Fick honom i en bra form i några steg innan vi båda fullkomligt dog! Så lite skrittpaus och byte av varv ( till vårt lättare varv) och galoppfattning från skritt. Det tränade vi på häromdagen så han var riktigt lyhörd för det. Samma övning i detta var och vi fick något bra varv i mer samlad galopp, men lite spring igen vid utåtställningen. Sedan till den egentliga bomövningen på medellinjen som var tre grupper med travbommar som skulle ridas med avsaktning till skritt emellan. Där rullade vi på i några varv och sedan skrittade vi av. Egentligen skulle långsidorna emellan ridas med tagen bakdel i trav, men dit kom vi inte.
 
Åh vad kul ska bli spännande att höra om dina lektioner just med tanke på att det är westernridning! :)

Det var toppen, uteritt/utedressyr som första pass, underbart vacker miljö och vi hade tur med vädret. Fick rida en pålle jag haft som inhyrd, var ett roligt återseende! Men han hade lite korta ben, tinkerponny, så vi fick trava ofta för att hänga med haha.

Vi gjorde bland annat en övning där alla skrittar på samma volt på ett fält, sen fick man en och en skänkelvika ut och galoppera ett varv runt. Jättebra övning!
 
Har ridit terminens första lektion i tisdags, fick gammelman. Tanken var eg att vi skulle skrittat ut sen avsluta i paddocken, de två första lektionerna ska va lugna/igångsättning.
Blev dock inget med det då himlen öppnade sig, så in i ett varmt och kvavt ridhus.

Kände att jag inte riktigt var närvarande i huvudet, så hade sett fram emot att fått skritta ut. Hade gjort min andra dag på nya jobbet, så huvudet va mos av allt nytt.
Med andra ord inte så mycket ork till att fokusera så mycket på ridningen.

Vi red lite övergångar, volter. I galoppen blev han mycket fin och ridläraren gav mycket beröm för han hade haft en rund och fin galopp med benen under sig istället för sju mil bakom.
Det kändes bra att galoppen fortfarande sitter, den nedsuttna traven var inte riktigt lika bra även om jag försökte men tappade nästan stigbyglarna mellan varven.

Det sista vi gjorde var att trava av och rida självständigt i båda varven samtidigt. Tanken var att hålla sig på de stora volterna vid A och C samt rida vanliga ridvägar (snett igenom osv) men det blev mycket krumelurer så min hjärna orkade inte försöka hålla koll på alla (det blev kaos och höll på att bli krockar titt som tätt) så blev skritt i mitten.

Kommer nog va lite bättre i huvudet nästa lektion, då har jag kommit in lite i nya jobbet.
Får se vad som händer då, kanske blir uteritten då istället. 😇
 
Första ridlektionen och första gången jag rider på 5-6år. Dessutom dressyr, jag har pysslat med galopphästar de senaste 15åren. 🙈 Jag är glad att jag sysslat med tung styrketräning och löpträning för blev inte så himla trött.

Men det gick bra. De förvarnades om att hästen hade väldigt stort steg och behöver lång tygel för annars blir han kort och lite spänd. Jag behöver hitta tillbaka till att sitta på rumpan när jag rider. Men som vanligt, när man rider tydligt och korrekt så blir det bra.

Vad roligt det var! 🤩
 
Dressyrlektion ikväll. Ny grupp för mig då jag först avsade mig tisdagslektionerna för att bara rida en gång i veckan, men ångrade mig och fick en plats på söndagar i stället. Samma ridlärare som i fredags. Vet inte riktigt hur avancerad gruppen är, men är på pappret samma nivå som på tisdagarna. Först red vi övergångar skritt-halt-skritt, och trav-skritt-trav, trav-halt-trav. Detta har jag tränat mycket så det tyckte jag satt. Fast han var lite ivrig och ville gärna fatta galopp från halten istället för trav. Sedan fick vi fördela oss på två volter i trav och minska och öka traven några gånger, sedan galopp. Själva fattningarna gick bra, men han ville gärna springa på om jag inte ledde med innertygeln och vände över hela tiden. Fick ner honom i lagom tempo bara stundtals. Fick instruktioner att ställa utåt, men hade då svårt att hålla kvar honom på volten. Saktade av och pustade några gånger, det var jobbigt! Men i det stora hela är jag nöjd med galoppen ändå, har inte galopperar så länge på honom tidigare och det var inga problem att ta med honom till trav och skritt och fatta ny galopp. Efter lite pustande i skritt på en stor volt skulle vi rida utan stigbyglar, men jag slapp det! Trav, nedsittning på volten. Stundtals fick jag ihop honom riktigt bra och oj vad fin han blev då! Men det krävdes jobb och timing med skänkel, mage, yttertygeln. Så fort jag släppte något föll han isär. Men oj så kul när det klaffade!
 

Bifogade filer

  • 75B4CAB5-06CB-4A98-8CB6-A75EB2F782E9.jpeg
    75B4CAB5-06CB-4A98-8CB6-A75EB2F782E9.jpeg
    219,5 KB · Visningar: 37
På lördag ska jag prova en den nya, billigare ridskolan. Det fanns plats i en grupp på lördagar, så jag ska provrida i den och om allt känns bra så får jag behålla platsen. Känns rätt skönt med en helgdag faktiskt (tror jag). Som det är pp ridskolan jag är på nu så kommer jag hem vid midnatt en vardag, då blir man rätt sliten dagen efter.
 
Fick ju avsluta ridskolan akut i våras på grund av menisken i knät. Men nu på söndag ska jag prova rida lektion på islandshäst, allroundridning funkar inte med knät. Så får se om det blir bättre med de längre stiglädren. Hoppas de, för vill inte ge upp ridningen. Ska även simma/träna i bassäng 2 dagar i veckan.
 
Äntligen kan jag skriva om min lektion. Var ju sjuk förra måndagen men i går fick jag äntligen åka till stallet igen :banana: Gnällde lite för ridläraren om att jag missade första lektionen och hade hört att de fått galopperai sommarhagen, vilket är en riktig högpunkt för mig. Blev jätteglad när hon sa att nämen då kör vi favorit i repris, men bara ett varv.

Fick Bullen :love:
Han gick lektionen innan så jag hjälpte i stället någon tjej jag inte kände att göra iordning hennes häst, för hon satt fast i ett usek möte. Fick typ en miljon tack för det.

Tog över Bullen som snusade lite på mig när jag sa hej. Tyckte det kändes som att han kände igen mig. Satt upp och krånglade lite med lädren, de är lite yttepytte ojämna och jag känner det direkt :angel:

Skrittade genom skogen till sommarhagen, supermysigt och Bullen kändes ganska lagom pigg och glad. När vi kom fram till sommarhagen gjorde vi så att vi travade en volt för att täta ihop ledet lite sen fick vi dra iväg på galoppen direkt. Sommarhagen är ju gigantisk, och man kan galoppera på så snabbt man vill runt den. Bullen vars pappa är galoppör lät sig inte direkt väntas på. Så fort han fattade att vi skulle kul-galoppera runt hagen sprängde han iväg med väldig kraft. Närapå omöjlig att hålla in och rätta in i ledet och när de andra såg att jag kämpade ropade de att jag skulle "köra om" :D Så vi fick dra i täten i stället, vet inte hur länge jag hade orkat hålla honom i alla fall där. Ögonen tårades och med skräckblandad förtjusning gick det snabbare och snabbare och jag hann tänka att hur sjutton ska jag kunna stanna där borta?. Men mest var det förtjusning, jag känner mig så himla trygg på Bullen, just det här att jag kan låta honom släppa lös fullt ut och samtidigt veta att bromsen inte är så välinstallerad, det har jag aldrigvarit trygg med förut. Men han är annorlunda.
När vi väl anlände fick jag köra ett par volter för att lugna och kunna bromsa, ridläraren stod och skrattade och hjälpte till att prrr-a honom bäst hon kunde. Tung som satan var han men det blev bättre ju mer jag tog och lättade. De andra kom nog någon minut eller två efter :angel:

Nå när Bullen lugnat sig ett hekto var det dags att dra igång lektionen. Vi red på en gigantisk volt och övade rakriktning. Vi skulle ta sikte på något i eller runt hagen, typ ett träd eller sten eller stolpe eller vad som, rida spikrakt mot den några steg, ta nytt riktmärke, rida spikrakt mot den osv. Så det blev som en jättevolt med 20+ kanter. Det gick faktiskt riktigt bra för mig och Bullen, även om han var extremtaggad efter vår vansinnesfärd kunde jag få honom att mestadels fokusera på mig och lyssna rätt bra på vad jag bad honom om. I bland glömde han sig och jag var inte tillräckligt snabb på att märka att han ökat och då blev det lite ohållbart och jag svängde in på mitten och skrittade några steg bara för att komma tillbaka utan att behöva dra honom så mycket i munnan.
Vi gjorde detta i skritt, trav och galopp. Lättast var nog galopp sen trav och sist skritt. Vet inte om det var för att han var ivrig att få springa i skritten. I galoppen hade jag dock lite sjå med att hålla honom och i bland blev det lite så att han svängde runt med huvudet och grejade, han blev tung emellanåt när det blev otåligt, men jag kunde få tillbaka en trevlig kontakt rätt fort :)

Efter det red vi serpentiner i trav lite självständigt, nu skulle vi forma osv runt bågarna och Bullen var minst sagt fin och började även lyssna bra på förhållningar. Jag gjorde så att jag på raksträckan i serpentinen saktade ner traven och sedan skrittade något steg eller två för att få ner energin lite och jobba med bromsen. Funkade jättebra på Bullen och rent allmänt var han väldigt trevlig att rida.

Bra förstalektion :D vi gjorde inget fancy men det kändes som att jag och Bullen fortfarande var ett team och att vi hade bra kommunikation genom lektionen. Jag kände även att jag nog inte tappat så supermycket vilket var skönt! Ser jättemycket fram emot nästa lektion.
 
Gammelman igår på lektionen, blev uteritt på 4 km. Det blir mer skritt än man tror. 😅

8DD7F70B-C314-40EB-A19A-37C4217413CA.jpeg


Själva ritten i sig va trevlig med fin natur och omgivningar.
De har gjort nya ridvägar runt en sjö.

Gammelman tyckte det var jättekul. I en av galopperna drog de andra ifrån så vi kunde öka lite, så gav ifrån ett glädje tjooohoo. Spetsade hästöron älskade det, men de andra i gruppen trodde det hade hänt något men nej de va bara av glädje. 😅

Enda som va lite jobbigt var att vi skulle rida på led och hon som red bakom mig kom upp flera gånger i sidan, både ridläraren och jag fick påminna henne om att rida bakom. Speciellt då hennes häst inte känner ridskolehästarna och jag märkte att gammelman surade till när hon kom upp i sidan.
 
Vår ridskola började i måndags. Då det var tre som avbokat och ingen som red igen så var vi bara tre som red lektionen, världens lyx alltså. Vi började med serpentiner och på varje serpentibåge skulle vi lägga en volt. Det är en superbra övning nu efter hästarna haft en del ledigt i sommar och de är lite stela i sidorna. Tycker jag fick igång min häst fint och han blev mjuk och fin i båda sidorna. Vi gjorde detta i båda varven. Vi varvade med lite tölt på fyrkantsspåret, hästarna var glada och väldigt pigga.

Vi körde övergångar mellan tölt och galopp på fyrkantsspåret, en kvarts varv av varje så blev två galoppfattningar på varje varv. Herr häst var väldigt pigg och tyckte tölt var ett synnerligen onödigt inslag och undrade varför han inte kunde få galoppera hela varvet. Försökte få till mer bakbensaktivitet vilket resulterade i en liten bakutspark, jag sa till ridläraren att jag försökte få till detta och som hon sa var försiktig vad du önskar dig :) Så man kan väl säga att jag fick vad jag bad om men på lite fel sätt.

Vi travade också och där märktes verkligen också att han var pigg, vi försökte komma överens om ett rimligt tempo men herrn hade lite svårt att acceptera att gå i något långsammare tempo än han själv ville köra på i för att han skulle jobba ordentligt.

Men trots allt gick det hyfsat tyckte jag för att vara första lektionen på ett tag och det är roligt att se att hästarna är så glada och framåt och visar att de gillar sitt jobb som ridskolehästar! :)
 
Var och red privatlektion på stället där jag börjat rida storhäst. Började med lite volter och halter på fyrkantsspåret. Sen skulle jag rida på en triangel, det stod två tunnor i paddocken nära två hörn och från ena tunnan red jag snett mot en pall som jag hade som riktmärke och svängde sen mot andra tunnan. Runt tunnorna gjorde jag volter och när jag passerat förbi pallen så gjorde jag bakdelsvändning i skritt. Vi använde oss också av en skugga i paddocken som var som ett rakt streck där jag skulle rida så rakt som möjligt det var mellan de två tunnorna, förbi A. Ridläraren fick i början påminna mig om att hästen behöver lite större volt än islandshästarna så fick göra den större än jag brukar :D Har ju ridit islandshäst i många år och inte storhäst på länge så det är en liten omställning de hästarna är ju större och kräver lite större svängradie.

Övningen gick bra iallafall, hästen sänkte sig fint och frustade, ibland blev hon lite för låg och jag fick ge henne lite mer stöd. Fick till bra volter och bra bakbenstramp i volterna och hon tyckte det såg fint ut.

Sen tog jag lite trav på fyrkantsspåret och därefter red jag på en triangel i trav men med volt runt pallen istället för bakdelsvändning. Tyckte det gick bra, fick till traven fint och kunde sitta ner hela tiden och föll inte inåt med min sida i volten som jag ibland har tendens att göra. Var ett fint sto jag red hon var 22 år och väldigt välskolad.

Nu blir det tyvärr inte fler privatlektioner där på ett tag ska plugga i höst och sänker min inkomst med 40 procent så jag har inte riktigt råd med några privatlektioner. Men det är ju bara för en termin och kan säkert börja till våren igen! :) Är så glad att jag hittat detta stället att komplettera med lite privatlektioner på, då de inte har ridskola så finns det ofta goda möjligheter att ta privatlektioner på bra tider. Det enda trista är att det är dåliga busskommunikationer så det blir svårt att rida där på vintern för mig då jag inte vill gå på ganska starkt trafikerad väg med både bilar och lastbilar och det inte finns någon vägren i mörkret. Belysning finns inte heller hela vägen fram till stallet.

Här är ett kort på hästen jag red igår.


Pärlan.jpg
 
Lektion ikväll. Vi hade vikarie. Den beridare som hade min häst hos sig ett par månader i våras. Blev lite nervös och fick lite prestationsångest. Vi höll till i ridhuset för första gången och vi har nytt underlag. Vi hade en ny elev med som inte ridit på 15 år och en som haft corona så det blev en lugn igångsättningslektion. Övergångar skritt- halt, och trav-skritt. Och så en rejäl galopp med ordentlig fart i lätt sits, båda varven. Hästen tyckte det var jobbigt med underlaget och det lilla ridhuset tror jag. Men trots det sprang han på i racerfart, men han ”dog” iblan på kortsidorna och jag var inte riktigt van att behöva driva på så mycket. Vi avslutade med en liten skrittrunda ute. Kändes helt ok!
 
Första ridlektionen på nya ridskolan då. Väldigt mycket som snurrade i huvudet, skämdes lite emellanåt för man känner sig så "ny" på nya ställen hahah. Vi började med att skritta ut en stund, otroligt skönt med tanke på värmen och vädret. Sedan blev det en lugnare lektion på utebanan, också såå skönt att äntligen få rida på utebana. Jag har bara gjort det på privathästar sen jag återupptog ridningen, så det var kul att få rida lektion där också. När vi kom in på banan skulle vi börja med att teama ihop oss 2 och 2 för att kolla på om man satt rakt i sadeln, om sadeln var rak och att man hade lika långa länder, lika höga händer osv. Sådana härliga sitsdetaljer. Det tycker jag var en rolig start, men det var så kort så jag hann knappt titta på den andra personen och helt plötsligt skulle vi börja trava igång och värma lite och övningen var över.

Jag är nog bara ovan med upplägget, för jag hann inte alls med och kände mig lite otrevlig som inte hann säga till den andra hur den satt. Nåväl, man lär sig kanske med tiden. Allt på ridskolan gick väldigt snabbt. Alla var snabba med att fixa hästarna, snabba med att fixa banan efter ridning, snabba med det ena och det andra. Jag är van att vara ganska snabb och effektiv, men detta var något helt annat än vad jag var van vid. :D Får helt enkelt anpassa mig framöver.

Ridpasset i sig var väldigt lugnt eftersom hästarna fortfarande är under igångsättning. Hästarna fick eleverna önska utefter vilka hästar som var markerade att de skulle gå i vår lektion, så jag fick väl lite "hästen som blev över" ungefär. Nog så bra var det, hon var superhärlig!! Alltså jag skulle säga att jag gillar henne mer än alla andra hästar på de andra ridskolorna jag provat, ungefär. Bortsett från den vita prinsen jag ridit privat på då kanske. Men ja, stoet var superhärligt. Lite känslig, lyhörd och hade ett superhärligt temperament. Det var svårt att förstå hur alla som fick önska häst inte kunde önskat henne först, men anledningen verkar vara att hästmaterialet håller väldigt hög kvalité på den här ridskolan. Många, eller kanske de flesta, verkar ha startat MSV i dressyren :laugh:
 
Första ridlektionen på nya ridskolan då. Väldigt mycket som snurrade i huvudet, skämdes lite emellanåt för man känner sig så "ny" på nya ställen hahah. Vi började med att skritta ut en stund, otroligt skönt med tanke på värmen och vädret. Sedan blev det en lugnare lektion på utebanan, också såå skönt att äntligen få rida på utebana. Jag har bara gjort det på privathästar sen jag återupptog ridningen, så det var kul att få rida lektion där också. När vi kom in på banan skulle vi börja med att teama ihop oss 2 och 2 för att kolla på om man satt rakt i sadeln, om sadeln var rak och att man hade lika långa länder, lika höga händer osv. Sådana härliga sitsdetaljer. Det tycker jag var en rolig start, men det var så kort så jag hann knappt titta på den andra personen och helt plötsligt skulle vi börja trava igång och värma lite och övningen var över.

Jag är nog bara ovan med upplägget, för jag hann inte alls med och kände mig lite otrevlig som inte hann säga till den andra hur den satt. Nåväl, man lär sig kanske med tiden. Allt på ridskolan gick väldigt snabbt. Alla var snabba med att fixa hästarna, snabba med att fixa banan efter ridning, snabba med det ena och det andra. Jag är van att vara ganska snabb och effektiv, men detta var något helt annat än vad jag var van vid. :D Får helt enkelt anpassa mig framöver.

Ridpasset i sig var väldigt lugnt eftersom hästarna fortfarande är under igångsättning. Hästarna fick eleverna önska utefter vilka hästar som var markerade att de skulle gå i vår lektion, så jag fick väl lite "hästen som blev över" ungefär. Nog så bra var det, hon var superhärlig!! Alltså jag skulle säga att jag gillar henne mer än alla andra hästar på de andra ridskolorna jag provat, ungefär. Bortsett från den vita prinsen jag ridit privat på då kanske. Men ja, stoet var superhärligt. Lite känslig, lyhörd och hade ett superhärligt temperament. Det var svårt att förstå hur alla som fick önska häst inte kunde önskat henne först, men anledningen verkar vara att hästmaterialet håller väldigt hög kvalité på den här ridskolan. Många, eller kanske de flesta, verkar ha startat MSV i dressyren :laugh:
Låter som en härlig första lektion ändå!
Det där med vara snabba tycker jag är kul, min medryttarhästs ägare var med en gång på kul och tyckte det gick sjukt snabbt när vi var klara med lektionen. Jag är ju alltid där lite extra långt innan bara för att jag gillar att mysa och rykta länge, men efter är det dags att natta hästarna och vi brukar bli klara med att fodra, mocka, sopa, rykta, visitera, städa (stallgång toalett samt allmäna utrymmen), låsa och släcka på typ en kvart kanske. Det är nog ca 32 hästar :angel:

Medryttarhäst-ägaren typ "eh? vafan jag tyckte jag var snabb... jag måste nog öva lite":p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 105
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp