Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack till alla som svarade på mina frågor. 😀

Sådana ridleggins verkar himla bekväma alltså. Är det några särskilda märken ni föredrar? Jag letar främst på Tradera så håller ögonen öppna när det dyker upp något bra.

Ska åka till någon ridsportaffär och titta lite på hjälmar också. Har inte råd att lägga hur mycket som helst på en hjälm även om jag skulle få ett bidrag från mina föräldrar.
Jag började rida på ridskola igen förra hösten, efter ett visst uppehåll. Jag har ett par tights från Ariat som jag döälskar, sen ett par ridbyxor från PS of Sweden som är snygga och bra, men kanske inte bästa kvalitén jag varit med om (däremot mil bättre kvalité än tex MD som jag returnerade direkt). Hjälm köpte jag bara en billigare modell från Hööks, tror den kostade 700kr. Tänkte att det var onödigt att köpa en dyrare hjälm om jag inte vet hur länge och mycket jag kommer rida, om jag ens skulle vilja hålla på som förut. Nu har det blivit att jag ridit en hel del ändå, så borde kanske investera i en bättre hjälm, men jag älskar min hjälm :o

Jag har så litet huvud att alla hjälmar idag ser helt bisarra ut på mitt huvud. Gillar verkligen modellen jag köpte, den sitter bra på mig och blir inte för varm. Jag är jättekänslig för värme så svettiga hjälmar kan få mig att må lite illa.
 
Min är 17e. Går tillbaka till ridskola efter att ha testat att vara medryttare i slutet av förra terminen, men det tog alldeles för lång tid för många dagar i veckan. Dessutom har jag fått mer jobb (ändrad tjänst) sedan tidigare så jag hinner inte alltid till stallet i tid. Ridskola är dessutom roligare så ser fram emot det.

Har dessutom bokat in en lugnare privatlektion redan på torsdag, så jag smygstartar då. :D
 
Har för övrigt funderat en del och kommit fram till att jag blivit mer utav en dressyrryttare än hoppryttare nu för tiden (måste vara ett ålderstecken). Är väl kanske delvis för att jag mest ridit dressyr nu och för att jag dessutom hittat fler hästar i dressyren jag gillar, än vad jag hittat hästar i hoppningen som jag är bekväm med. Jag överväger fortfarande om jag ska byta ridskola till den nya jag testade på drop in i våras. Får fortsätta testa och känna efter i höst :laugh:
 
Jag började rida på ridskola igen förra hösten, efter ett visst uppehåll. Jag har ett par tights från Ariat som jag döälskar, sen ett par ridbyxor från PS of Sweden som är snygga och bra, men kanske inte bästa kvalitén jag varit med om (däremot mil bättre kvalité än tex MD som jag returnerade direkt). Hjälm köpte jag bara en billigare modell från Hööks, tror den kostade 700kr. Tänkte att det var onödigt att köpa en dyrare hjälm om jag inte vet hur länge och mycket jag kommer rida, om jag ens skulle vilja hålla på som förut. Nu har det blivit att jag ridit en hel del ändå, så borde kanske investera i en bättre hjälm, men jag älskar min hjälm :o

Jag har så litet huvud att alla hjälmar idag ser helt bisarra ut på mitt huvud. Gillar verkligen modellen jag köpte, den sitter bra på mig och blir inte för varm. Jag är jättekänslig för värme så svettiga hjälmar kan få mig att må lite illa.
Tack för tipsen!

Jag fyller år nästa vecka så ska få en hjälm av mamma och pappa i present då. Jag har också jättelitet huvud så verkar ju inte lovande om de ser bisarra ut på dig. 😅
 
Igår började vår termin! Dock uppehåll nästa vecka.

Red favvo-friesern (körde endagskurs i juli också). Gick fint förutom galoppen som mest är frustrerande, men fin i framridningen. Tror inte riktigt hon orkar (ihop med mina tillkortakommanden såklart).
 
Red min första privatlektion för terminen igår, en härlig "mjukstart". Tyvärr fick jag inte min fina vita prins, som jag alltid haft på privatlektionerna innan. Fick en annan fin vit skimmel, som jag lagt upp en liten filmsnutt på här innan. Min vita prins är inte helt bra, så han skulle tydligen tillfälligt flytta från ridskolan för att se om det är miljön som gör det eller om det är något annat.

Jag tappade lite musten ur mig själv när jag fick veta det. Privatlektionerna på honom har varit en del av det som håller mig kvar på den ridskolan. Jag är verkligen förälskad i den hästen och utan honom känns det lite mer lockande att byta ridskola. Tycker ju fortfarande att ridgrupperna är för stora för vad jag betalar.

Så... jag har varit ridskoleotrogen igen, eller kommer vara(:angel:). Så har idag pratat med en annan ridskola i Stockholm som har betydligt bättre priser, är lite omständligt att ta sig till men absolut inte omöjligt. En vanlig lektion kostar 340 kr (grupp om 10) istället för 400 (grupp om 12). Deras privatlektioner kostar 515kr för 45 min istället för 770 kr där jag är nu. All in all tänker jag att det på sikt blir en hel del skillnad och kommer göra att jag kan rida oftare. Ridskolan är mer dressyrinriktad än den jag rider på nu, vilket inte gör mig något eftersom jag sakta men säkert börjar förlika mig med att jag åldrats och blivit ehm... mer dressyrvänlig :D

Finns dessutom en grupp som hoppar oftare hos dem som verkar vara hyfsat enkel att få plats i, så förmodligen kan det lösa sig om jag skulle vilja rida i en sån grupp.
 
Har ju redan testat en annan ridskola, men ja den är ännu dyrare. Så tänker att jag fortsätter att testa runt och ser vad som passar. Är en djungel när man inte är uppvuxen här och vet vad för ridskola som passar en. Där jag växte upp var det rätt självklart vilken ridskola jag skulle börja på och det ångrade jag aldrig en sekund. Testa någon annan lite kort, bla för att den ridskolan var den ridskola vi red på med skolan (gick sportinriktning på högstadiet), men ingenting kom i närheten av min ridskola jag var uppvuxen på. Här i Stockholm finns det så många olika så man har ju ingen aning om vad som passar en. :o
 
Skrev till ridskolan jag red på förra året i måndags och frågade om det fanns plats i någon grupp och det fanns i min gamla grupp eller i en dressyrtrimgrupp. Är egentligen sugen på trimgrupp men det är såpass mycket dyrare så jag valde den gamla gruppen så får jag se nästa termin vad jag känner då.
Hade första lektionen i onsdags. Blev lite mjukstart för alla. Mycket skritt och tänk på hur vi rider och inverkar. Sen trav och lite galopp. Gick riktigt bra när jag slutade försöka driva på hästen hela tiden (han är lite seg) och började rida hästen istället.
 
Red min första privatlektion för terminen igår, en härlig "mjukstart". Tyvärr fick jag inte min fina vita prins, som jag alltid haft på privatlektionerna innan. Fick en annan fin vit skimmel, som jag lagt upp en liten filmsnutt på här innan. Min vita prins är inte helt bra, så han skulle tydligen tillfälligt flytta från ridskolan för att se om det är miljön som gör det eller om det är något annat.

Jag tappade lite musten ur mig själv när jag fick veta det. Privatlektionerna på honom har varit en del av det som håller mig kvar på den ridskolan. Jag är verkligen förälskad i den hästen och utan honom känns det lite mer lockande att byta ridskola. Tycker ju fortfarande att ridgrupperna är för stora för vad jag betalar.

Så... jag har varit ridskoleotrogen igen, eller kommer vara(:angel:). Så har idag pratat med en annan ridskola i Stockholm som har betydligt bättre priser, är lite omständligt att ta sig till men absolut inte omöjligt. En vanlig lektion kostar 340 kr (grupp om 10) istället för 400 (grupp om 12). Deras privatlektioner kostar 515kr för 45 min istället för 770 kr där jag är nu. All in all tänker jag att det på sikt blir en hel del skillnad och kommer göra att jag kan rida oftare. Ridskolan är mer dressyrinriktad än den jag rider på nu, vilket inte gör mig något eftersom jag sakta men säkert börjar förlika mig med att jag åldrats och blivit ehm... mer dressyrvänlig :D

Finns dessutom en grupp som hoppar oftare hos dem som verkar vara hyfsat enkel att få plats i, så förmodligen kan det lösa sig om jag skulle vilja rida i en sån grupp.
Gud va dyrt det är att rida hos dig.
Jag tycker det är dyrt nog med 211 (grupp om 10)
Trimgrupp (grupp om 6) 345kr
Privatlektion 500kr
 
Red min första privatlektion för terminen igår, en härlig "mjukstart". Tyvärr fick jag inte min fina vita prins, som jag alltid haft på privatlektionerna innan. Fick en annan fin vit skimmel, som jag lagt upp en liten filmsnutt på här innan. Min vita prins är inte helt bra, så han skulle tydligen tillfälligt flytta från ridskolan för att se om det är miljön som gör det eller om det är något annat.

Jag tappade lite musten ur mig själv när jag fick veta det. Privatlektionerna på honom har varit en del av det som håller mig kvar på den ridskolan. Jag är verkligen förälskad i den hästen och utan honom känns det lite mer lockande att byta ridskola. Tycker ju fortfarande att ridgrupperna är för stora för vad jag betalar.

Så... jag har varit ridskoleotrogen igen, eller kommer vara(:angel:). Så har idag pratat med en annan ridskola i Stockholm som har betydligt bättre priser, är lite omständligt att ta sig till men absolut inte omöjligt. En vanlig lektion kostar 340 kr (grupp om 10) istället för 400 (grupp om 12). Deras privatlektioner kostar 515kr för 45 min istället för 770 kr där jag är nu. All in all tänker jag att det på sikt blir en hel del skillnad och kommer göra att jag kan rida oftare. Ridskolan är mer dressyrinriktad än den jag rider på nu, vilket inte gör mig något eftersom jag sakta men säkert börjar förlika mig med att jag åldrats och blivit ehm... mer dressyrvänlig :D

Finns dessutom en grupp som hoppar oftare hos dem som verkar vara hyfsat enkel att få plats i, så förmodligen kan det lösa sig om jag skulle vilja rida i en sån grupp.

Dom där priserna känner jag igen… Är det norr om Sthlm?
 
Red min första privatlektion för terminen igår, en härlig "mjukstart". Tyvärr fick jag inte min fina vita prins, som jag alltid haft på privatlektionerna innan. Fick en annan fin vit skimmel, som jag lagt upp en liten filmsnutt på här innan. Min vita prins är inte helt bra, så han skulle tydligen tillfälligt flytta från ridskolan för att se om det är miljön som gör det eller om det är något annat.

Jag tappade lite musten ur mig själv när jag fick veta det. Privatlektionerna på honom har varit en del av det som håller mig kvar på den ridskolan. Jag är verkligen förälskad i den hästen och utan honom känns det lite mer lockande att byta ridskola. Tycker ju fortfarande att ridgrupperna är för stora för vad jag betalar.

Så... jag har varit ridskoleotrogen igen, eller kommer vara(:angel:). Så har idag pratat med en annan ridskola i Stockholm som har betydligt bättre priser, är lite omständligt att ta sig till men absolut inte omöjligt. En vanlig lektion kostar 340 kr (grupp om 10) istället för 400 (grupp om 12). Deras privatlektioner kostar 515kr för 45 min istället för 770 kr där jag är nu. All in all tänker jag att det på sikt blir en hel del skillnad och kommer göra att jag kan rida oftare. Ridskolan är mer dressyrinriktad än den jag rider på nu, vilket inte gör mig något eftersom jag sakta men säkert börjar förlika mig med att jag åldrats och blivit ehm... mer dressyrvänlig :D

Finns dessutom en grupp som hoppar oftare hos dem som verkar vara hyfsat enkel att få plats i, så förmodligen kan det lösa sig om jag skulle vilja rida i en sån grupp.
Vilka ridskolor har du prövat och vilken är det du vill byta till? 🙂 Bor också i Stockholm. Du får gärna PMa mig om du inte vill skriva ut här.
 
Red min första privatlektion för terminen igår, en härlig "mjukstart". Tyvärr fick jag inte min fina vita prins, som jag alltid haft på privatlektionerna innan. Fick en annan fin vit skimmel, som jag lagt upp en liten filmsnutt på här innan. Min vita prins är inte helt bra, så han skulle tydligen tillfälligt flytta från ridskolan för att se om det är miljön som gör det eller om det är något annat.

Jag tappade lite musten ur mig själv när jag fick veta det. Privatlektionerna på honom har varit en del av det som håller mig kvar på den ridskolan. Jag är verkligen förälskad i den hästen och utan honom känns det lite mer lockande att byta ridskola. Tycker ju fortfarande att ridgrupperna är för stora för vad jag betalar.

Så... jag har varit ridskoleotrogen igen, eller kommer vara(:angel:). Så har idag pratat med en annan ridskola i Stockholm som har betydligt bättre priser, är lite omständligt att ta sig till men absolut inte omöjligt. En vanlig lektion kostar 340 kr (grupp om 10) istället för 400 (grupp om 12). Deras privatlektioner kostar 515kr för 45 min istället för 770 kr där jag är nu. All in all tänker jag att det på sikt blir en hel del skillnad och kommer göra att jag kan rida oftare. Ridskolan är mer dressyrinriktad än den jag rider på nu, vilket inte gör mig något eftersom jag sakta men säkert börjar förlika mig med att jag åldrats och blivit ehm... mer dressyrvänlig :D

Finns dessutom en grupp som hoppar oftare hos dem som verkar vara hyfsat enkel att få plats i, så förmodligen kan det lösa sig om jag skulle vilja rida i en sån grupp.

Oj vad dyrt det är på din nuvarande ridskola. Jag betalar 300 per lekion och då är vi sex i gruppen Förstår inte hur ridlärare hinner med att se och hjälpa alla under en lektion när ni är 12 som rider. Betalar 500 för privatlektioner men det är pris för ridskoleelever vet att det är dyrare om man inte rider där annars. Så betalar jag 400 per lektion för tömkörningsgrupp då är vi 3 till 4 i gruppen går inte att vara fler så det tycker jag är ett motiverat pris.
 
Fick en plats på westernridskolan i området, nu blir det ridskoleryttare av mig med (igen) 😁.

Dessutom i samma grupp som en av mina hästvänner som jag sällan träffar iom att vi bor långt ifrån varandra. Men nu kör vi 35 minuter var och får ses på hästryggen istället 😍.

Dags att gräva fram någon typ av ridskor med klack... Här hemma har jag kåpa på stigbyglarna så jag kan rida med skor jag tycker är sköna. Undrar om jag har nåt i nån påse på stallvinden...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 734
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
53 405
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 979
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp