Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gammelman var inte halt längre, men hade dragit av sig en sko. Det var en i gruppen som inte kunde och en annan i gruppen hade med sin dotter, som red istället för hon som inte kunde. Då dottern var kortare än vad jag är så fick hon rida Spanjoren och jag fick ta W, som hon som inte kunde komma skulle haft om hon var där.

Så lite byte av häst, men det var kul att rida W igen och han hade dressyrsadeln och på honom kunde jag ha riktigt långa läder och öva på att trampa ner hälarna. Fick stundtals till det, men kom på att jag nog ska börja ta med mina egna stigbyglar och ta det mecket med att byta. Får hemska blåmärken av spännena på de ridskolans sadlar har och de på dressyrsadeln W hade gjorde till och med ont, ingen skön känsla.

Själva lektionen bestod av trav bommar, som vi skulle rida över i lite olika vinklar. Första bildade ett M över hela ridbanan vägen man rev. Det var travbommar på olika diagonaler med snäva svängar mellan. W ville gärna flyta ut lite i svängarna och krävde en hel del fokus av mig för att få honom att forma sig, lyssna och inte älga iväg.

När vi travade fram var han väldigt tillbakadragen och tog korta steg så jag drev på honom lite för att länga stegen. Kräver inte samling i framridningen, likadant när vi travade av då var det jag som drev på honom att han skulle länga steget och då är ridläraren på mig om att han ska korta traven och inte älga iväg.

Vi fick rida diagonalerna över bomserierna, så vi fick rida mellan bommarna istället för över dom, så de ramade in vägarna det var en utmaning att bestämma sig vart man skulle rida mellan bommarna och sen göra det, så det inte skulle bli lite willy-nilly. Det låg även ett par mjuka bommar på och i slutet så skulle samla och korta traven och sen efter dom fatta galopp.

W är riktigt bra på att fatta galopp från samlad trav, enda som kan bli om man samlar honom för mycket så är det som att samla energi och det blir en tickande bomb och han kan bli studsig, så verkligen hitta en fin balansgång.
Överlag nöjd med lektionen, har för mig vi ska ha caprilli nästa gång och sen är det hästbyte efter det. Så kanske får jag gammelman igen.

W var i alla fall mysig att göra i ordning efter lektionen och hade fått en morot från en av de andra i gruppen och det gillade han väldigt mycket. :heart
 
Jag är tillbaks! Efter en flytt har jag förra terminen börjat rida igen på en ridskola tillsammans med en vän. Det är en liten ridskola och min vän är helt nybörjare, men det funkar rätt bra i den blandade vuxengruppen ändå. Vi är oftast runt fem personer och jag tycker jag har fått hjälp på "min" nivå även fast några av de andra trixar runt med att lära sig höger och vänster varv... :p

Det är SÅ himla roligt även om det bara är varannan vecka just nu. Hade tänkt pausa hästlivet helt efter flytten då jag också lämnade min medryttarhäst, men jag blev så glad när min vän sa att hon visste en grupp där vi kunde rida tillsammans.
 
Lektion på min fina häst ikväll. Dressyr i ridhuset. Tyvärr stördes vi hela tiden av folk som skulle in i hinderförrådet för att hämta material till banbygget ( hopptävling i morgon). Men det funkade hyfsat. Fick bryta övningar och skritta förbi några gånger för han blev lite spänd. Temat för lektionen var snabba reaktioner så vi övade på övergångar skritt- halt- skritt och trav- halt-skritt. Till hjälp hade vi bommar utlagda där övergångarna skulle ske, Hästen var jättemjuk och fin och lyhörd. Svarade direkt på förhåll och framåtdrivning. Vi värme också i trav och då skulle vi lägga volter runt bommarna. Detta gick också riktigt bra i båda varven. Jag lade också in en hel del halvhalter och tänkte mycket på hörnpssseringarna. Sedan en dressyrbana då vi skulle trava mellan två bommar fatta galopp, lägga en volt runt en sockerbit, bryta av till trav mellan två nya bommar, sedan en kortsida och en halv långsida i trav och göra halt direkt från trav mellan två bommar och så direkt till trav igen och så ett nytt varv. Första varvet grötade vi ihop oss lite precis när jag kom till galoppen så jag fick skritta ett halvt varv på volten innan jag ens kunde fatta galopp. Trav och halt funkade bra, men det krävdes en hel del jobb med broms på yttertygel och framåtdrivning med skänklarna. Nästa varv kom vi bättre, men det blev fel galopp. Bråkade inte med honom och han gick superfint på den lilla volten i förvänd galopp ( vänster, hans bästa) och han kändes som värsta dressyrhästen och svarade superbra på resten av banan. Sedan varvbyte och samma sak. Nu var han supertaggad och jag fick kämpa med förhållningarna. Fick bryta av några gånger på ” fel” ställe. Galoppfattningarna gick helt ok, men han var studsig och pigg och ville skjuta ut höger bogen. Första varvet fick jag volta runt bommarna i stället för sockerbiten och avbrottet till trav kom också för sent, men föregicks av en supergott och samlad galopp så övergången blev supersjuk. Nästa varv gick lite bättre. Jag kände hur jag satt lugnt och stilla och bara styrde och tog förhållningar trots att hästen studsade och for under mig. Pigg och arbetshöjd häst, lugn och orädd matte, så jag är nöjd! Sedan avslutade vi med lite trav i lång och låg form, vilket gick hyfsat. Inte lika lugnt som jag vet att han kan, men ok. Sedan lite skrittarbete med halter och ryggningar innan lektionen avslutades. Jag lade in lite öppna också på långsidorna.
 
Red en ny häst idag. Piggare men tyngre än den jag ridit tidigare. Vi gjorde framdelsvändningar och sedan övergångar. Jag red ganska dåligt. 😅 Eller jag tyckte jag blev hård i handen och för att kompensera det så längde jag tyglarna för mycket. Så höll jag på hela lektionen. Är väldigt invant för mig att göra så pga hur jag ridit tidigare. Måste vänja av mig med längandet av tyglarna helt enkelt.
 
Hopplektion på ungponnyn i torsdags :) Vi red huset. Jag fick ingen superkänsla, men red hela övningen och tog de bra sprången med de dåliga. Är mest nöjd för att jag bröt ett dåligt mönster jag ofta hamnar i på det relaterade avståndet. Kommer jag dåligt in på första hindret så får jag lätt för mig att rida förbi det andra, men nu tog jag ordentligt tag i manen för att hindra mig själv från att styra ut, och det funkade bra :) Han är så himla fin ponnyn, för han hoppar så trevligt även om vi kommer lite fel på hindret 🥰

Hästbyte till nästa vecka, och vet inte vilken häst jag vill önska 🙈 Den jag hade tänkt önska är halt 😥
 
Uteritt med backträning idag, blev även, tölt, trav och en galopp. Snorre som jag red har en helt underbar galopp, men han slår gärna över till traven vid tölten, men superfin och rida. I backarna neråt lyssna han väldigt bra på halvhalterna, en del nedförsbackar var ganska branta och jag som har lite ridrädsla var lite skeptisk. Men eftersom han lyssna så kände jag mig tuffare i slutet. Alltid haft svårt för branta nedförsbackar. I galoppen så kunde ridläraren fått sig en liten markkänning, då hennes häst skygga för en stor blomma som såg läskig ut. Han skygga båda gångerna vi red förbi.. Kommer ha träningsvärk i magen imorgon.
 
Nu har vi kommit en bit in på terminen och jag har hunnit rida på alla tre ridskolorna som jag nu varierat mellan :angel:

Den ridskolan som jag ridit längst på, där jag började rida när jag återupptog ridningen här förra hösten, har jag nu också sagt upp min plats på. Det kändes helt enkelt som alldeles för stora grupper för hur mycket man fick betala. Privatlektionerna är dyra och jag får mer värde hos den nyaste ridskolan jag provat. På den nyaste har jag än så länge trivts bra. Jag har ridit där 3 gånger och haft samma häst alla de gångerna, en häst jag trivs otroligt bra med. Hon verkar också trivas bra med mig, enligt ridläraren i alla fall. En häst som tydligen lätt blir spänd, men som jag tycker har känts jättefin och avslappnad.

Den tredje ridskolan, där jag red lite drop in i våras, hade jag eventuellt tänkt sluta på också. Men så hade jag en inbokad drop in där nu i förra veckan, en lektion jag bokade för ganska längesedan. Visade sig att vi fick en vikarie och det var en av de bästa ridpassen jag ridit på väldigt länge. Instruktören var så otroligt bra. Hård, men bra haha. Jag och en till tjej som brukar rida i den drop in-gruppen kom därför överens om att försöka få till gemensamma privatlektioner med den instruktören. Det var verkligen ett så himla bra pass.

Så kontentan just nu är att jag rider mest på min nya ridskola, där jag har en fast plats på lördagar och jag ska försöka få till privatlektioner även där. Så kommer jag varva det med lite lektioner på den andra ridskolan med den braiga instruktören. :p
 
I går fick jag testa på en ny häst. Brorsa till Gosmotorn. Jag minns när han var yngre och rejsade runt med elever utan någon som helst planer på att stanna och de fick rida in i hörnet för att stoppa honom :D Sedan har han gått lite som avelshingst, och har tävlats lite innan han kom tillbaka till oss, nu som valack.
Visste ungefär detta: det finns energi i ponnyn men han gillar att krulla ihop sig till ett ihoptryckt dragspel. Då är det tydligen svårt att få fram honom.

Tog med ett vanligt spö men i efterhand hade jag velat ha ett dressyrspö. Satt upp och skrittade iväg, kändes som att jag satt på en robot. Ryggen rörde sig ingenting och benen gick som stela symaskiner under. Vi skrittade ut i skogen på "spökrunda" (det är nästan kolsvart ute i skogen nu när vi rider) och han var rätt så harig av sig, men precis som Gosmotorn var han ganska trevlig i sin harighet och behövde ungefär samma stöd som Gosmotorn.

Väl tillbaka igen försökte jag få honom att kliva på, men skänkeln gav ingen som helst respons. Fick efter ett varv lägga till spöet för då hade jag tröttnat totalt på nollresponsen. Fick resultat och sedan gav skänkeln respons bättre men inte hundra. Upptäckte då att han lyssnar ganska bra på rösten och kunde då använda rösten som lite mildare förstärkning än spöt. Tyvärr är han av typen som kliver på, sen krullar ihop och då får motorstopp i frambjudningen. Upptäckte här att om man låter det gå för långt måste man gå till spöet igen, men om man inte låter det gå för långt kan använda rösten i stället. :up:

Vi red ganska mycket på böjda spår och började med att göra många kontinuerliga volt tillbaka. Det blev knepigt eftersom han krullade ihop sig så förbenat och därmed fick vi ingen frambjudning och inte heller något flyt i övningen. Jag jobbade på febrilt med att hitta lösningar, och nu efteråt förstår jag att jag helt enkelt skulle längt tyglarna. Ganska mycket. Eftersom han inte ger något stöd utan bara kortar halsen mer och mer och mer i en oändlighet fattar man inte riktigt att man kortat ihop hästen totalt när man äntligen får lite lite stöd i handen. 🙈:D

Sedan serpentiner där jag kämpade vidare, knepigt värre och han fick konstanta motorstopp här i traven, fick lite tips av ridläraren att brassa på genom en långsida och bara släppa fram honom vilket fungerade bra! Fick en mycket mer ridbar häst efter det som lyssnade bättre på skänkel. Så fort jag skulle in på böjt spår tappade vi dock farten. I efterhand tror jag att det hade att göra med att jag skulle ha längt tygeln lite mer och varit lite mer följsam in i bågen. Misstänker att jag tog till mig handen aningen vilket på den här hästen innebär att halsen blir 15 cm kortare och då blir det så klart svårt att svänga ordentligt :angel:

Jag hade det ganska kämpigt i galoppen också. Knepig häst detta :D Vi skulle mest rulla på på fyrkantsspåret, och då och då gå in på lite mindre volter på kortsidan. Bara det att jag inte kunde fatta galopp först. När jag till slut lyckades var det ingen trevlig galopp och en galopp som fick avbrott. Hans avbrott var intressanta dock, andra hästar som tappar galoppen upplever jag att det liksom dör ut på. Hans galopptapp kändes som att han tog ett hopp med bakbenen och som att de slog i marken samtidigt innan det blev trav. Jättemärklig känsla.
Lättare i högervarv än i vänstervarv. I vänstervarvet var det nästan stört omöjligt, och jag tänkte att om jag skänklar på och lägger till spö och liksom bara får komma igång i galoppen någon gång så kanske jag kan jobba och behålla det. Spö var en dålig idé 🙈 En bockkavalkad utan dess like drog igång och jag fattade hinten. Det var något med hans beteende som fick mig att fatta att jag är problemet inte han. Han är redo att fatta galoppen men något jag gjorde gjorde att han blev blockerad antingen i hjärnan eller i kroppen. Så jag övergick i att experimetera med hur jag satt och hade händerna och så plötsligt kom en jättefin fattning med en ganska trevlig galopp.
Tyvärr blev det en hel del avbrott men även dessa berodde på mig förstår jag. Jag var lite för sen med stöd eller så tog jag händerna aningen till mig eller annat. Ju fler avbrott desto bättre hittade jag dock rätt i galoppfattningarna.

Han var väldigt fin sedan när vi travade av dem, då hade jag ju dock fattat lite bättre hur han fungerade och jag testade att länga tygeln och få honom att sträcka ut halsen ännu mer vilket han bjöd på och tuggade glatt på bettet.

En ganska bra ridlektion, han lärde mig massor på den där timmen. Ridläraren var där och stöttade och tipsade ofta, och tyckte att jag hade gjort ett bra jobb med honom för att vara första gången. Kan verkligen tänka mig att rida honom mer, för det känns som att han kan bli underbar bara man har lite knappar och verktyg :up:
Kom på nu när jag skrev vad jag borde kalla honom: Krullen så klart! :D
 
Ridlektion med gammelman på kvällens lektion. Caprilli stod på schemat.

De hade glömt stänga av vattningen så underlaget hade blivit väldigt blött å kladdigt.
Blev mycket travhoppning (det jag själv har så svårt till, fick dock till det hyfsat mot slutet).

Jag hade bytt till mina egna stigläder och stigbyglar för att slippa få ont i låren av spännet på de andra.
När jag sedan kortade ett hål när vi skulle travhoppa andra gången fick jag till en bra sits.

Men för att backa bandet lite så framridningen kändes han väldigt framtung och fick jobba en hel del med att försöka få tillbaka vikten på honom.
Han var även lite pigg, vilket är kul.

Vi fick börja med att trava på fyrkantsspåret och vid ena kortsidan fanns 4 travbommar som vi travade över.

Sedan skulle vi vända snett igen i trav, hoppa ett kryss, landa i galopp och sen sakta av till trav och trava över travbommarna.
Första gången blev katastrof, hittade inte balansen och hade honom inte tillräckligt framme vid skänkeln. Så blev ingen galopp efter och jag var i sån obalans så fattade inte själv heller.

Nästa gång gick mycket bättre, det var då jag hade kortat lädren ett hål.
Då blev det i princip ett skolexempel och ridläraren undrade varför jag inte red så redan från början.
Ja jag behöver nästan en gång för att hitta knapparna nu när jag inte hoppar regelbundet.

Vi satte sedan ihop det till en bana. Travbommar, snett igenom i trav, travhoppa en kryss, landa i galopp hoppa en liten upphöjd bom på andra kortsidan, sakta av till trav, rida ett varv på volten i trav och sen avsluta med snett igenom och travhoppa nästa kryss, landa i galopp och sist sakta av och ta travbommarna igen.

Det gick jättebra för mig och gammelman och fick kommentaren att jag får det att se så enkelt ut. 😅
Sen är det nog gammelman som gör det lätt också, men det är kul när han taggar till. 😇

Nu ska jag försöka önska häst till nästa gång. Har ridit gammelman så mycket på sistone, skulle va kul att få rida någon av de andra också.
 
Lektion idag igen. Red samma häst som förra gången. Vi övade på övergångar vid koner på medellinjen. Först mellan trav - skritt - trav och sedan galopp - trav - galopp. Förra gången blev jag stark i handen och hon blev då stark i munnen. Jag försökte verkligen tänka på att inte vara stark tillbaka utan ta lätta hela tiden och då blev hon mycket finare i munnen. Fick någon jättefin övergång mellan trav - skritt - trav.

Jag stör mig mycket på att jag rider i hörnen men sen kommer jag ut på långsidan och då slutar jag rida och bara sitter och åker till nästa hörn.
 
Vi hade teorilektion igår för hästarna hade fått typ sjukgymnastik. Så vi pratade om sitsen och tittade på en film om sits och handställning. Kom bara jag och en till på lektionen, och en hade avbokat. Dåligt att inte komma eller avboka bara för att det är teori. Åkte lite tidigare från jobbet för att hinna rida lite på min häst, han behövde ju inte vila. Så det blev en uteritt i skogen. Vågade mig på både trav och galopp och det gick alldeles utmärkt. Slingan tog bara 35 minuter, jag hade tänkt vara ute längre, men det fick räcka. Jag var nöjd!
 
Lektion idag igen. Red samma häst som förra gången. Vi övade på övergångar vid koner på medellinjen. Först mellan trav - skritt - trav och sedan galopp - trav - galopp. Förra gången blev jag stark i handen och hon blev då stark i munnen. Jag försökte verkligen tänka på att inte vara stark tillbaka utan ta lätta hela tiden och då blev hon mycket finare i munnen. Fick någon jättefin övergång mellan trav - skritt - trav.

Jag stör mig mycket på att jag rider i hörnen men sen kommer jag ut på långsidan och då slutar jag rida och bara sitter och åker till nästa hörn.


Jag blev också sån ibland att jag bara slutade rida på långsidorna. Min ridlärare tipsade då om att aktivt träna på att göra en halvhalt vid varje bokstav. Då behöver jag förbereda halvhalterna ett tag innan bokstaven och så har man aktiv ridning hela varvet. Men man behöver verkligen tänka aktivt på det i början för att liksom omprogrammera sig. Men numera så rider jag aktivt hela varvet. Lite beroende på hur fritt ni får rida på lektionen så kan man också lägga in volter på långsidorna eller något annat hästen behöver.
 
Jag blev också sån ibland att jag bara slutade rida på långsidorna. Min ridlärare tipsade då om att aktivt träna på att göra en halvhalt vid varje bokstav. Då behöver jag förbereda halvhalterna ett tag innan bokstaven och så har man aktiv ridning hela varvet. Men man behöver verkligen tänka aktivt på det i början för att liksom omprogrammera sig. Men numera så rider jag aktivt hela varvet. Lite beroende på hur fritt ni får rida på lektionen så kan man också lägga in volter på långsidorna eller något annat hästen behöver.
Vad smart, tack! Jag ska försöka tänka på det. 😃
 
Vad smart, tack! Jag ska försöka tänka på det. 😃
Ännu smartare att variera och ibland göra halvhalt mellan bokstäverna. Och öka och minska tex 4 steg i taget. Ställa utåt eller inåt, volta (om ni får), vända över, flytta för skänkel eller rida öppna/sluta några steg före/efter volten etc. Har insett att man måste göra allt detta på min häst om han inte ska börja hitta saker att ”bli rädd” för. Men det är ju mycket lättare att hitta på saker när man rider själv jämfört med på ridlektion.
 
Ridlektion igår, då ridläraren skulle iväg och tävla idag. Uteritt med focus på galoppintervaller. Kakan jag red är 5 gångare, och har lite svårt för galopp, han går hellre i passgång, men lyckades få en del galopp på han ändå. Han är så go och rida. Man märker på han att han försöker, så när han gör rätt får han jättemycket beröm. Var en rolig lektion. :)
 
Skulle ha haft hopplektion på utebanan idag. Men det hade hänt en olycka två lektioner innan min så ambulansen kom och lektionerna blev försenade. Allt detta i kombination ( jag är ju hopprädd och hade planerat att vara med och bara rida över bommar/ riktigt låga hinder ) gjorde att jag valde att rida ut en slinga istället. Eftersom jag inte riktigt visste när det skulle bli mörkt valde jag en kortare slinga som går under en bilbro och runt sommarhagarna och ut på en cykelväg och så under bron igen. Jag skrittade och travade om vart annat, men skippade galoppen. Det var första gången jag red den vägen, har bara promenerat den tidigare. Det var lite läskigt att rida under bron, det kändes lite lågt i tak och just när jag red under kom det en Porsche och gasade på med, men det reagerade inte hästen på! Världens bästa häst!🥰
 
Ridlektion i går på Krullen. Han såg rätt pigg ut så jag sket i att ta med dressyrspö.

Satt upp och skrittade runt lite, den här gången var jag jättenoga med att det skulle vara framåtanda och att rida ut honom igenom ryggen och ut i halsen så han aldrig hann bli ihopkrullad när vi skrittade fram. Tyckte det gick väldigt bra, vi hittade ett bra flyt till slut efter lite tjat om att vi skulle marsch framåt. Krullen verkade slappna av ganska bra när han väl sträckte ut. Då blev han mycket trevligare att rida. Hade hela tiden tänket att nosen skulle framåt och försökte inte ens komma i närheten av form utan fram fram slappna av och längre kropp, så tänkte jag att formen kan vi ta sedan.

Vi red en liten bana där vi först gick in på en stor båge på ena långsidan, och på andra långsidan hade vi tre sektioner av koner på ca 4-5 meter mellan. Vi skulle skritta och trava mellan sektionerna av koner, samt vid toppen av bågen, och i alla hörn. Miljarder skritt-trav övergångar mao. :up:
Det var lite segt att få igång kvickheten i benen på Krulllen. Det tog ett varv innan vi fick till att få trav mellan de där konerna. Men sen när vi kommit igång gick det faktiskt bra. Svårt att få Krullen att länga sig i övningen men längningen kom till slut ganska automatiskt av att han liksom inte kunde krulla ihop sig allt för mycket för då blev det kaos i benen :D

Vi red den i båda varven och lade successivt till galoppfattningar i hörnen en efter en. Galoppera 3-4 steg och sen tillbaka till skritt. Jättebra för då fick jag öva lite på fattningar på Krullen. I bland blev det bara jättekrulligt och ingen fattning, i bland blev det fina fattningar.

Sedan körde vi en galoppövning. Vi red på volter och ridläraren sa till när vi skulle fatta och då skulle vi bestämma oss för mellan 5-10 språng, fatta och galoppera våra språng och sen bryta av. Igen jättebra att öva på fattningarna. Fick tipset att inte förbereda så mycket utan bara göra, då blev det genast enklare. Alltså göra fattningarna helt okomplicerat. Fick flera fina fattningar och galopper till slut :up:

Sist gjorde vi ett gäng skänkelvikningar. Vi gjorde dem från A och C och skulle sikta på att göra så långa skänkelvikningar vi bara kunde, sikta på typ K. Jag och Krullen var superbra på skänkelvikningar tillsammans. Enkelt, bara att göra, framåt och liksom aldrig låta honom krulla ihop sig så blev det toppen!

Jättebra lektion. Hittade ännu mer knappar, så det kan bara bli bättre och bättre detta. Efteråt tog vi en liten gosestund, Krullen är om möjligt ännu gosigare än Gosmotorn. Han är en trevlig prick den här hästen. Vill rida mer och gosa mer :love:
 
Fick rida skimmelvalacken som jag kan dubba Lokomotivet, för han kliver ibland på som ett lokomotiv.
Jag upptäckte idag när vi fick rida innanför spåret i princip hela lektionen så var han väldigt vinglig och det var lite svårt att korrigera, gällde verkligen att hitta rätt hjälp vid rätt tillfälle så det inte blev för mycket åt andra hållet istället. Fick till det stundtals. och han hänger lite på högertygel, för jag märkte att jag fick "ont" i höger axel.

Vi höll på med mycket övergångar, halterna var hans svaghet ville verkligen att han skulle stå still och gå framåt på mina
hjälper och inte när han själv tyckte han kunde det. Svårast var när vi galopperade och skulle ner i skritt utan trav mellan och sen direkt från skritt till galopp. Jag fick inte till avsaktningen alls, försökte samla galoppen innan avsaktningen men Lokomotivet låg på och det kändes mer som dragkamp, men fick fina fattningar från skritt i alla fall, även om han blev extremt taggad och knappt kunde skritta.

Övade mig på att behålla stigbyglarna och sitta ner i traven, när vi red nedsutten trav. Stundtals gick han riktigt fint, galoppen är verkligen hans styrka.
 
Så nöjd med kvällens dressyrlektion! Vi gick först till utebanan där gruppen innan red, men vi skulle till ridhuset för att det blev för mörkt. Upppvärmning i skritt, trav och galopp. Fick instruktioner att korta tyglarna i traven vilket gjorde att han gick väldigt bra och svarade väldigt bra på förhållningar. I galoppen skulle vi lägga volter vid A och C och sedan försöka hålla takten på långsidorna. Det gick över förväntan och det kändes superbra när hästen höjde ryggen, tog stöd på tygeln utan att ligga på och gick i en lagom reglerbar galopp! Själva övningen sedan bestod av serpentiner i trav med övergångar till skritt vid medellinjen. Detta har jag gjort mycket så det ”kan” vi. Han var mjuk, lyhörd och gick i en trevlig form. På långsidan skänkelvikning k trav, varannan gång för höger och varannan gång för vänster. Jag fick så mjuk fin trevlig trav och han gick superbra även i skänkelvikning. Efter några varv skulle vi istället göra halt direkt från trav och komma fram i trav direkt från halten utan skrittsteg. Det behärskar vi med. Och fortfarande mjuk trevlig trav som gick att sitta ned i. Som avslutning fick vi rida samma övning i galopp, med avbrott till trav på medellinjen och ny fattning. Här blev det lite svårare. Första galoppen och bågen och avbrottet gick mjukt och fint, men nya galoppfattningen (till höger) blev för springig och jag hann inte få ned honom tills nästa avbrott skulle vara så här sprang han bara och gjorde ett byte själv till vänster galopp. Fick ta in honom på en volt för att kunna sakta ned. Tog sedan bara en ny galopp på en volt istället för att göra om hela serpentinen. Det är alltid i höger galopp han blir springig och svår, så jag ska jobba med att stärka den. Sedan trava av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
434
· Visningar
50 822
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 897
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp