Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

Igår var det lektion igen på racerponnyn.
Det var otroligt lyxigt eftersom vi bara var 2 ekipage så vi hade all möjlighet att få all hjälp vi behöver.

Vi fortsatte att jobba med grunderna. Racerponnyn är att betrakta lite som unghäst mellan varven, hon har gått sparsamt med lektioner och är lite under utbildning fortfarande. Inte mej emot, hon är pigg och lyhörd för hjälperna så hon verkligen en riktigt härlig liten pärla.

Tillbaka till grunderna. Rakriktning av häst. Ungefär det svåraste jag vet. alla år jag ridig egna och andras hästar utanför lektionsverksamhet fuskar jag alltid och rider mest på böjda spår om jag inte är i skogen så jag har väl kanske egentligen unvikit problemet med att raktiktningen.
Nu kommer jag dock inte undan längre. Alla bogar och bakben ska vara på rätt ställe hela tiden, och det kan vara nog så utmanande.
I övrigt var hon jättefin och blev inte springig en enda gång utan kunde både sakta av och komma ner i tempo på ett bra sätt. Bara det var en stor framgång.

Lektion i går på Skäcken. Får väl erkänna att jag blev lite besviken, men jag gillar Skäcken mycket också!

Upp på henne, hon fick för sig att försöka bitas i uppsittningen, men jag avbröt bara uppsittningen och gjorde om och då var det noll problem. Funderade lite över varför - men jag vet ju att hon är ett sådant sto som är väldigt påverkad av pälssättningar och brunst etc, och hon fäller rätt mycket nu. Jag gissar att det kan ha varit en orsak.
Hon hade en dressyrsadel! med Loop stigbyglar! Helt galet lyxigt för mig som brukar rida i slitna allroundsadlar.

Nå vi skrittade iväg och jag upptäckte ganska snabbt att hon var lite ojämn i responsen på skänkeln. Det var som att det kunde bli allt från 0% reaktion till 110%. Så jag började med att jobba med det. Jag vill ofta hellre att det blir 110% reaktion på skänkeln än 0-99%, så varje gång jag inte fick reaktionen jag ville ha rättade jag till det. Lite så där rättvist och tydligt men helt utan att lägga större värde i det. Tyckte jag fick bättre och bättre respons hela tiden. Massvis med beröm när det var en bra reaktion. Vi red som vanligt självständigt i skritten så jag jobbade med det och mjuka böjda spår.
Skäcken är ju lite som 6 ihopplockade hästar exteriörsmässig och dessutom olika stel på olika ställen, så jag försökte bara hjälpa henne att verkligen rakrikta på raka spår, och stötta upp i de böjda spåren.
Det gick lite så där, jag tyckte inte riktigt jag fick ordning på de böjda spåren alltid. Rakriktningen var som vanligt rätt enkel för mig. Där gick hon även som bäst.
Fick inget superstöd i bettet från henne heller. Hon blev lie stark och sköt fram mulen osv, försökte bara låta det vara och bara hålla min hand stilla men aktiv och inbjuda till att kanske suga till i bettet i stället och vinkla in nosen lite. Det var dock svårt.

Vi travade fram självständigt i båda varven också. Jag gjorde en hel del igångsättningar, då lossnade det där med den ojämna responsen från skänkeln väldigt bra. Hon blev också lite mindre stark. Så här i efterhand hade det gynnat mig att rida lite mer tempoväxlingar också.

Vi red sedan lite skänkelvikningar på långsidan. Fokus var inte på att de skulle tvära superkorrekt utan på själva bjudningen framåt. Tyckte ändå, med tanke på hur ojämnt stel Skäcken var att hon gjorde det med bravur. Vi fick till och med till 2-3 långsidor där hon bjöd på superfint framåt och samtidigt gick i en väldigt fin skänkelvikning fast jag märkte att hon tyckte det var jobbigt. Massa beröm fick hon även där.
Här började hon också lossna i halsen och kunde börja suga lite på bettet. Mycket trevligare att rida då.

Nästa övning var byt om volt galopparbete. Jag gillar den övningen. Man rider på ena volten i galopp ungefär mellan 1-4 varv, sedan byter man om volt, med ett kort travavbrott på medellinjen, och fattar igen och kommer ju då in i andra galoppen. Det brukar vara trevligt och lösgörande. Skäcken har lite knackig galopp generellt som går i fyrtakt ofta men jag tyckte att jag i höger varv fick "loss" henne fint och fick då en trevlig tretaktig galopp med rätt mycket aktivitet i frambenen. Vänster galopp blev definitivt knackigare och när jag försökte hjälpa henne att liksom mjukt böja sig och ställa var det som att försöka böja på ett kylskåp. Nåväl, det blev kanske aningen bättre varteftersom, men aldrig riktigt bra.

Sedan skrittade och travade vi av dem självständigt igen. Hon var rätt fin här om än rätt så oliksidig fortfarande. Däremot väldigt framåt och positiv till arbete, det tycker jag alltid om när det känns som att hästen verkar tycka det är kul att jobba.

Pratade med ridläraren sedan mest om oliksidigheter. Hon trodde att jag kanske kan tjäna lite på att tidigt ställa henne lite mer "överdrivet" och böja henne mer "överdrivet" (givetvis efter att hon blivit varm i kroppen). Ska testa det nästa gång.

Lektion igår. Samma fuxsto som förra gången och det var gångartsfokus på utebanan. Denna gång fick jag borsta och göra iordning. Snäll häst, lyfte på hovarna och så men var nog inte särskilt gosig. När jag var klar lyfte hon på svansen och lade värsta stora lösa bajshögen, och välte ut vattenhinken.
Vi började med fri uppvärmning i skritt och jag gjorde mitt bästa för att installera broms, gas har hon så det räcker till. Böjde och flyttade lite och red några serpentiner. Sedan skull vi lägga in lite sträckor med tölt och så samlades vi för en genomgång. Vi stod stilla länge och jag började frysa om fingrar och tår. Var och en fick gå igenom vad vi trodde om sin hästs tölt. Jag tänkte att min kändes väl ganska fyrtaktig, men vi fick veta att samtliga hästars tölt var mer eller mindre passtaktig. Och så följde en genomgång av vad man kan göra åt det. Sen fick vi jobba med det, först på volter i skritt och flytta för skänkel med böjd häst, ömsom utåt och ömsom inåt. Min gick bäst böjd åt höger och flytta för höger skänkel. Sedan lade vi till att göra övergångar till tölt precis efter flyttandet och så småningom tölt hela tiden och flytta i tölt. Jag fick mycket instruktioner om handens läge, jag skulle höja innerhanden, bromsa med ytter och ge stor eftergift med inner, såpass att jag tyckte det kändes konstigt och glappt. Jag var inte tillräckligt snabb heller. Jag ville gärna bromsa med innertygeln vilket fick hästen att gå emot och gapa. När jag fick till allt kändes det dock riktigt bra. Sedan skulle vi tälta hela tiden med volter vid A och C och låta dem länga ut. Och så skritta av. Jag kände mig inte helt nöjd efter denna lektion, kändes som att jag gjorde fel hela tiden.

Det där med att skaffa egen häst för att få rida mer🤣. Min lilla häst fick ju en tidig vintervila i november pga min skada. Sedan var vi igång ett litet tag och det gick riktigt bra och så fixade han ny vila genom att låta mig flyga ur rockarden. Och sen kom ju snön ( och jag hade inte skott med snösulor), så då blev det vila tills jag hade fått tag i ett par polarpads och lyckats få på dem. Men det sammanföll med några dagars tjänsteresa, så vila. Jag hann bara hem så lyckades han trassla in sig i ett täcke så han blev öm och stel i ett bakben, så mer vila. Och nu, i går när jag skulle börja sätta igång honom hade han tappat en sko (hittar den inte och inte heller tillhörande polarpad). Så hovis får komma på tisdag, två veckor tidigare, men vila tills dess då. Och som grädde på moset är nog hans sadel för trång nu.
Tur att det finns ridskolor!

Red fuxkallblodsstoet igen igår. Vår instruktör frågade om vi var okej med att fortsätta med samma hästar några gånger till och det tror jag alla var. Så troligtvis så blir det ytterligare fyra lektioner tillsammans med damen.

Red mycket övergångar och lite grann utan stigbyglar. Det gick bra och dåligt 🙈. Det här stoet är arbetsvilligt och bekvämt av sig om vartannat. Man får variation 🙈. Fick ta rygg på ett annat ekipage för att fatta galopp, men efter ett par fattningar kunde vi också fatta en galopp utan draghjälp.

Tyvärr är tre av skolhästarna sjukskrivna för tillfället. Två har skadat sig i hagen under julledigheten och en var skadad redan innan. Sedan är det ytterligare en häst som jag tror är lite på prov om han håller sig fräsch efter en skada sedan innan sommaren. Han är nyligen igångsatt och visar ingen hälta i alla fall.

De hästar som inte är skadade verkar i alla fall vara i fin form ❤️ får hoppas det håller i sig.

Är tydligen två nya skolhästar på gång också så det blir spännande att se vad de är för några.

Första lektionen för terminen, fick börja med skritta fram hästarna för hand, sen skulle vi börja ställa de lite på kortsidorna, när vi gjort den övningen, fick vi sitta upp och göra likadant från hästryggen, När vi kommit igång och vi och hästarna gjorde rätt skulle vi övergå till trav till nästa kortsida, samla och ställa och sen trav på långsidan igen, samma övning i båda varven, vänster varv var mycket svårare, dels är ja svagare i den sidan och hästen är något stelare, men vi lyckades några gånger :)

Ridlektion igår igen på stora, väldigt stora, S. Vi har under de här tre lektionerna jobbat mycket med serpentinbågar, sidorörelser och förstås ställning. Igår var det bommar i andra bågen och undanflyttningar för skänkeln i den första och sista bågen.
Han är ju väldigt fin S, gör jag rätt så gör han rätt men så helt plötsligt så kommer han på att nej det här var jobbigt och slår upp huvudet och spänner sig och så var den fina kontakten borta och han bara springer rakt fram. Han är så stor och så stark och kräver så mycket av mig som ryttare så det känns mer som ett gympass än ett ridpass 😅

Vi ska hoppa nästa vecka och då blir tydligen S ännu starkare så det ska bli intressant. Får verkligen öva på låga händer då och inte höja dem som jag instinktivt gör när han blir stark och drar iväg.

Ridlektion i går på Krullen.

Finfina Krullen som ser så glad ut när man kommer :)

Vi började som vanligt med att skritta fram självständigt i friskt tempo. Krullen var väldigt... tillbakalutad? Tog inte skänkeln särskilt bra. Ville inte riktigt komma loss och verkligen skritta. Jag kämpade på och försökte hitta en framåtanda som inte fanns.
Gick lite böjda spår när jag kände att jag inte längre behövde tjata för att han skulle skritta, men det var ändå inte med den där bjudningen framåt. Kände dock att det kanske kommer sedan, det verkade som att det satt långt inne på något vis.
Han tog ofta till sin försvarsmekanism som är att i stället för att sträcka ut komma in i en superkort minitrav, så jag fick balansera honom mycket så han inte hamnade där.

Vi började sedan övningarna, efter att vi också fått trava igång en liten stund. Vi gjorde ganska mycket övningar/vägar.
Först 3 serpentiner. Fokus på mjuk böjning och rakriktning. Krullen blev en dromedar hela tiden och lade på bromsen. Han var inte fram för skänkeln ordentligt och spjärnade emot mina ledande tygeltag, när jag bad honom att ställa, och när jag bad honom försöka mjukt böja sig runt min skänkel 😅 Mycket att jobba med mao. Han gick liksom och spjärnade så mycket att han grymtade...
Gick så där, jag bestämde mig ganska snabbt att ja okej dromedar eller inte men framåt kan vi gå i alla fall så att han kanske kan lossna någon gång - så får det se superfult ut helt enkelt.
Sedan blev det stora bågar på långsidan med flyttning ut det sista på bågen och fattning, galoppera kortsidan och sedan in i nästa båge. Trots att Krullen var lite motig i bågarna fattade han faktiskt fint där. Beröm!

Efter det red vi skänkelvikningar på hörnlinjerna, fokus på att de skulle vara långa, vi skulle sikta helst på nästa hörn, absolut inte komma ut innan halva långsidan. Mer att de skulle vara framåt och positiva. Krullen tappade fart och bananade sig ofta när han tyckte det var jobbigt men generellt tyckte jag han gjorde det ganska bra. Fick dock kämpa hela tiden för att han skulle gå framåt och inte få motorstopp.

Sedan gick vi in på volterna och galopperade lite. Gick sådär det med, fick bra fattningar men när jag sedan skulle be om någonting - ställning, böjning, etc blev det stopp. Han var liksom fortfarande spänd i bogarna uppfattade jag det som och när jag bad om något spände han till mer och tappade galoppen. Men så är det ju med honom när han inte riktigt spänt av ännu, så jag lade inte så mycket på det utan fattade om och fortsatte bara.
Vi saktade av till trav och gick in på supersmå volter i volten med fokus på att trots vi var på en liten volt ha en ganska framåt kort och lagom trav, låta hästarna böja sig naturligt. Gick okej ändå. Krullen brukar tycka det är skitjobbigt med små volter men han pinnade ändå på fint och fick beröm av mig så fort jag kände att han slappnade av lite.
Skänkelvikning ut på stora voltspåret igen och då skulle vi vid medellinjen skänkelvika ut mot väggen fortfarande i voltform. Där skulle vi fatta och galoppera så långt på volten vi ville/behövde men alltid sakta av så att vi kunde förbereda för skänkelvikningen i tid för hästen. Nu lossnade Krullen äntligen och började både bjuda framåt och bli mjuk i kroppen. Äntligen. Fick en hel del väldigt fina fattningar med många fina galopper efter.

Vi gjorde samma i andra varvet. Eftersom han nu äntligen hade lossnat kunde jag verkligen finlira alla övningar. Skänkelvikningarna blev verkligen kalasfina många av dem.

Sedan travade och skrittade vi av dem självständigt. Krullen var jättefin verkligen där.

All in all måste jag säga att jag tror att Krullen hade en lite jobbigare dag, och samtidigt att jag inte riktigt hade sitsen med mig. Försökte rätta till den många gånger men jag ramlade liksom tillbaka. Jag blev lite baktung på något vis. Inte så att jag lutade mig bakåt men vikten kändes längre bak. Inte toppen av piloten. Krullen hade verkligen kunnat få bättre förutsättningar men han kämpade på piloten till trots och det ska han ha en eloge för.
Nä, nästa gång får piloten faktiskt rätta till det där till varje pris! Krullen är ju väldigt känslig för var vikten är på ryttaren och alla former av knuffar, klämmar eller ett gram åt fel håll gör att han inte alls kan få glänsa. Skärpning på mig, guldstjärna på Krullen.:D

Lördagens lektion gick både bra och dåligt.
Fick mysiga racerponnyn så jag var glad för det.

Under framskrittningen gick det lite trögt, hon brukar pinna på bra annars. En förklaring kan vara att det är hårt och halt i hagarna så hästarna rör sig mindre och spänner sig lite. Spänningarna kan ju följa med in i ridningen.

Nåväl, vi hade det lyxigt som bara var 2 ekipage på lektionen och efter lite extra lång skrittning började vi på dagens övning.
Vänd rätt upp och mitt på medellinjen rider vid 8-volt ut mot långsidorna.

Som vanligt var vi ganska sämst i vänster varv, kanske för att jag är sämst i vänster varv men gjorde så gott vi kunde. Fick inte riktigt fram den fina kontakten jag varit bortskämd med många gånger nu.

Efterhand la vi till lite trav också som gjorde det svårare, särskilt i vänstervarvet. Racerponnyn ville helst pinna på och slippa anstränga sig. Klart att det kan vara jobbigt att samla ihop sig som en prydlig dressyrhäst ;).

När det började lossna i trav kunde vi om vi ville lägga till galopp på långsidorna. Jag som varit nöjd senaste lektionerna och fått en fin lyhördhet och kunnat sakta av på ett sansat sätt tänkte att hon skulle få galoppera loss lite.
Det tyckte racerponnyn vara en toppenidé. Så toppen att det där tramset med att bryta av innan hörnpassering var lite överkurs. Sen blev även traven därefter. Symaskinssteg.

Här kommer det fina in med att vi bara var två ekipage för jag kunde fortsätta att endast jobba i skritt resten av tiden samtidigt som det andra ekipaget kunde fortsätta som vanligt.

Lite lagom när det gå bra och vi har en fin, lugn skritt i godtagbar form var lektionen över för denna gången.

Hoppas ändå på racerponnyn nu på lördag också för hon är helfestlig och det är så lärorikt att jobba från grunden med en häst som har mycket motor, men än så länge är lite osäker och inte fullt utbildad.
Superkul!

Red lektion i torsdags. Fick en isabellfärgad valack, ganska stor. Han stod inne så jag fick borsta och göra i ordning. Han ville inte bli kliad/borstad/klappad på huvudet så jag skippade det. Jag blev lite bekymrad över hur han såg ut på ryggen. Han var insjunken runt manken och längs med ryggraden. Som om han gått med för trång sadel. Sadeln han hade såg liten ut och den lade sig i groparna. Sadelläget var väldigt kort, jag tror nog kortare än på min lilla plutt. Men tänkte att stället är känt för att passa in och sälja sadlar, så de borde ju ha koll.
Vi var i ridhuset den här gången och fokus på lektionen var trav. Efter lite genomgång av hur man får trav på en islandshäst och vad man behöver göra för att rida med inverkan fick vi trava några varv och testa på skillnader. Vi skulle rida lätt och trava över bommar mitt på kortsidorna och ena långsidan och sitta ned på andra långsidan. Sedan fick vi lägga upp stigbyglarna och trava lite till. Inga problem att sitta ned i trav på hästen jag hade och inga större problem att fatta och behålla trav. Sen fördelades vi på volterna och fick börja några varv i skritt och sedan trav. Det gick bra i ena varvet, men i andra varvet villa han inte böja sig och ramlade inåt. Fick ett spö i handen och vips var han en helt annan häst!
Sen skulle vi följa fyrkanten och sätta oss långt fram i sadeln, luta oss bakåt och dra upp knäna i en balans övning (grodan kallade hon det) och så skulle vi höja och sänka knäna och efter ett tag sitta kvar i balans minst ett varv (inte hålla i sig), alltsammans i trav. Balansen var ju inte så svår, det var värre med magmusklerna att orka för denna gamla tant! Och när den övningen var slut fick vi korta stiglädren så mycket det gick och sätta oss i monté-sits och så skull vi trava. Samma sak här, inga problem med balansen. Här blev det kramp i lårmusklerna ganska omgående. Kan ju säga att detta är inga övningar jag kommer ta med mig och göra hemma!

Idag hade vi lite samma övning, ställa hästen inåt på kortsidorna och få fram de i ganska framåt skritt, och så småningon tölt på långsidorna. Mycket bra övning, lättare i höger i varv både för mig och hästen. Vänster var våran sämre sida, men fick till de stundtals rätt okej. :) nästa gång skulle vi bli longerade.

Lektion i går på Skäcken.

Satt upp och kände genast att hon kändes... stel. Skrittade iväg och hon kändes pigg men lite stolpig och hård i munnen (vet inte hur jag ska förklara bättre). Men helt ok. Det var riktigt kallt så kanske inte så konstigt att hon var pigg och stolpig.
Jag bad henne marschera på riktigt ordentligt, så där på gränsen till trav hela tiden. Så hon fick bli lite varm.
Inga problem då hon var så pigg, fick påminna lite då och då om att det var framåt marsch som gällde, främst på kortsidorna då jag upplevde att hon i början pga den där lite stolpiga gången inte riktigt kunde traska på på samma sätt som på långsidorna. Red sedan lite mjuka böjda spår som jag sedan ökade på till mer och mer krävande.
Kändes lite när vi gick på aningen mindre volter som att hon i bogarna, främst i vänster varv, var lite stel och liksom inte riktigt fick fram benen osv. Så jag ägnade några varv åt att vända upp på medellinjen, flytta ut till spåret, påbörja en volt men ångra mig och på så sätt flyta in i en öppna. Jag höll i öppnan tills jag upplevde att hon liksom mjuknade till lite, och sedan fram igen, i bland med en liten kort kort trav några steg. Tyckte det verkade hjälpa.

Vi fick sedan trava igång dem på lite olika vägar. Serpentiner, vänd rätt upp, snett igenom etc. Skäcken var urpigg.
Efter det red vi lite runt på fyrkanten, typ det svåraste som finns 😅 Då skulle vi försöka samla traven lite på kortsidorna, och sedan på långsidorna successivt öka traven tills det antingen nästan blev galopp, eller att hästarna bröt formen om de gjorde det. Bröt de formen skulle vi öva på att balansera det så att ökningen blev strax innan formen bröts, och om det kändes bra kunde vi testa med att pusha på med liiite mer öka men att hålla kvar formen.
Det gick så där för mig och Skäcken. För det första hade vi inte riktigt hamnat i form-form ännu - dels är det supersvårt för henne, exteriören är lite märklig och så är hon så himla oliksidig och stel så hon behöver lite mer tid. Kanske också duktigare pilot. Hon hade visserligen börjat trampa under sig, men typ utan att höja upp ryggen och liksom verkligen bära upp sig, så det kändes väldigt märkligt att sitta på :D
Nåja hon var i alla fall dunderpigg och nu också dunderstark, så det där med att öka traven var inga problem men däremot att få tillbaka henne inför kortsidorna. Jag fick göra flera samlingar under långsidan för att känna att jag hade kontroll när kortsidan kom. Ändå rätt kul! Hon kändes inte alls stressat pigg och springig utan mest som att hon var glad och framåt.

Vi gick sedan in på volterna. Vid medellinjen stod två koner vi skulle rida mellan. Sedan skänkelvikning ut mot väggen i skritt, och igång i trav. Det var en rätt bra övning för mig och Skäcken. Jag tog med lite av det där med öppnan från skritten också, och äntligen började hon mjukna och jobba lite mer korrekt. Hon gick ändå rätt så fint, även om huvudets placering kanske lämnade lite att önska. Hon var villig och glad till jobb, vilket ju alltid är en fröjd att pilota.

Vi skulle sedan göra samma i trav bara. Tycker alltid Skäcken är lättare att rida i trav så det blev bara bättre där.
Efter det utökade vi till att fatta galopp vid väggen och någon (Skäcken) tyckte det var så otroligt kul att få galoppera att hon galopperade från mig typ hela tiden. Det var lite "Nu kör vi!" från henne och "Vänta lite jag vill att du först..." från mig.
Nå hon fick ändå beröm för att vara så väldigt framåt och positiv. Fick ändå till ett gäng fattningar när hon verkligen väntade på min fattning, och även två tre stycken där hon laddade och jag på ett väldigt fint sätt kunde lätta lite på lillfingrarna och vinkla fram bäckenet lite och hon kom fram i en riktigt fin och balanserad galopp.

Efter det utökade vi till bara galopp, med skänkelvikningen och allt. Det blev lite svårt stundtals eftersom hon hellre ville springa än samla men jag tycker jag fick fatt på skänkelvikning och lite samling stundtals. En sak var säker dock - fanns ingen risk att hon skulle bryta av till trav 😅

Vi rullade sedan vidare på fyrkantsspåret i galopp (hjälp vad hon var pigg där) vi hade kontroll-ish men inte jättemycket mer. Sen in på volterna igen för att göra samma i ett nytt varv.

Andra varvet var ganska likt det andra förutom att jag upplevde att hon hade blivit mycket mjukare i den andra sidan nu och därför var det lättare att mjuka upp den här sidan. Kände också att hon var lite starkare i det här varvet (vänster) men att jag var lite mer obalanserad här (oklart om det var för att hon var starkare och jag hamnade i obalans eller om det var för att jag var i obalans som hon blev starkare). Hon hade även mer av en tralopp, så jag fick verkligen fatta supernoga och även vara noga med att sätta lite energi i henne så hon lyfte på benen mer, i stället för att liksom rinna i väg i en rak tralopp. Det var svårt, men det gick bättre och bättre för oss.

Efter det travade vi av dem en stund på olika vägar igen. Hon var faktiskt väldigt fin tycker jag. Så nära att det hade "lossnat" helt.

När jag pratade med ridläraren efter sa hon att hon hade sett att jag "överdrivit" ställning och böjningar mer än sist, men att jag gott kunde göra liiite mer, sen självklart gå tillbaka till normal ställning och böjning när det lossnat för henne.
Sen var ridläraren glad att hon hade sett så himla glad och framåt ut, det var jag med. Hon var kul att rida, Skäcken!
Som vanligt mycket att jobba med men ändå kul!

Lektion i går på Skäcken.

Satt upp och kände genast att hon kändes... stel. Skrittade iväg och hon kändes pigg men lite stolpig och hård i munnen (vet inte hur jag ska förklara bättre). Men helt ok. Det var riktigt kallt så kanske inte så konstigt att hon var pigg och stolpig.
Jag bad henne marschera på riktigt ordentligt, så där på gränsen till trav hela tiden. Så hon fick bli lite varm.
Inga problem då hon var så pigg, fick påminna lite då och då om att det var framåt marsch som gällde, främst på kortsidorna då jag upplevde att hon i början pga den där lite stolpiga gången inte riktigt kunde traska på på samma sätt som på långsidorna. Red sedan lite mjuka böjda spår som jag sedan ökade på till mer och mer krävande.
Kändes lite när vi gick på aningen mindre volter som att hon i bogarna, främst i vänster varv, var lite stel och liksom inte riktigt fick fram benen osv. Så jag ägnade några varv åt att vända upp på medellinjen, flytta ut till spåret, påbörja en volt men ångra mig och på så sätt flyta in i en öppna. Jag höll i öppnan tills jag upplevde att hon liksom mjuknade till lite, och sedan fram igen, i bland med en liten kort kort trav några steg. Tyckte det verkade hjälpa.

Vi fick sedan trava igång dem på lite olika vägar. Serpentiner, vänd rätt upp, snett igenom etc. Skäcken var urpigg.
Efter det red vi lite runt på fyrkanten, typ det svåraste som finns 😅 Då skulle vi försöka samla traven lite på kortsidorna, och sedan på långsidorna successivt öka traven tills det antingen nästan blev galopp, eller att hästarna bröt formen om de gjorde det. Bröt de formen skulle vi öva på att balansera det så att ökningen blev strax innan formen bröts, och om det kändes bra kunde vi testa med att pusha på med liiite mer öka men att hålla kvar formen.
Det gick så där för mig och Skäcken. För det första hade vi inte riktigt hamnat i form-form ännu - dels är det supersvårt för henne, exteriören är lite märklig och så är hon så himla oliksidig och stel så hon behöver lite mer tid. Kanske också duktigare pilot. Hon hade visserligen börjat trampa under sig, men typ utan att höja upp ryggen och liksom verkligen bära upp sig, så det kändes väldigt märkligt att sitta på :D
Nåja hon var i alla fall dunderpigg och nu också dunderstark, så det där med att öka traven var inga problem men däremot att få tillbaka henne inför kortsidorna. Jag fick göra flera samlingar under långsidan för att känna att jag hade kontroll när kortsidan kom. Ändå rätt kul! Hon kändes inte alls stressat pigg och springig utan mest som att hon var glad och framåt.

Vi gick sedan in på volterna. Vid medellinjen stod två koner vi skulle rida mellan. Sedan skänkelvikning ut mot väggen i skritt, och igång i trav. Det var en rätt bra övning för mig och Skäcken. Jag tog med lite av det där med öppnan från skritten också, och äntligen började hon mjukna och jobba lite mer korrekt. Hon gick ändå rätt så fint, även om huvudets placering kanske lämnade lite att önska. Hon var villig och glad till jobb, vilket ju alltid är en fröjd att pilota.

Vi skulle sedan göra samma i trav bara. Tycker alltid Skäcken är lättare att rida i trav så det blev bara bättre där.
Efter det utökade vi till att fatta galopp vid väggen och någon (Skäcken) tyckte det var så otroligt kul att få galoppera att hon galopperade från mig typ hela tiden. Det var lite "Nu kör vi!" från henne och "Vänta lite jag vill att du först..." från mig.
Nå hon fick ändå beröm för att vara så väldigt framåt och positiv. Fick ändå till ett gäng fattningar när hon verkligen väntade på min fattning, och även två tre stycken där hon laddade och jag på ett väldigt fint sätt kunde lätta lite på lillfingrarna och vinkla fram bäckenet lite och hon kom fram i en riktigt fin och balanserad galopp.

Efter det utökade vi till bara galopp, med skänkelvikningen och allt. Det blev lite svårt stundtals eftersom hon hellre ville springa än samla men jag tycker jag fick fatt på skänkelvikning och lite samling stundtals. En sak var säker dock - fanns ingen risk att hon skulle bryta av till trav 😅

Vi rullade sedan vidare på fyrkantsspåret i galopp (hjälp vad hon var pigg där) vi hade kontroll-ish men inte jättemycket mer. Sen in på volterna igen för att göra samma i ett nytt varv.

Andra varvet var ganska likt det andra förutom att jag upplevde att hon hade blivit mycket mjukare i den andra sidan nu och därför var det lättare att mjuka upp den här sidan. Kände också att hon var lite starkare i det här varvet (vänster) men att jag var lite mer obalanserad här (oklart om det var för att hon var starkare och jag hamnade i obalans eller om det var för att jag var i obalans som hon blev starkare). Hon hade även mer av en tralopp, så jag fick verkligen fatta supernoga och även vara noga med att sätta lite energi i henne så hon lyfte på benen mer, i stället för att liksom rinna i väg i en rak tralopp. Det var svårt, men det gick bättre och bättre för oss.

Efter det travade vi av dem en stund på olika vägar igen. Hon var faktiskt väldigt fin tycker jag. Så nära att det hade "lossnat" helt.

När jag pratade med ridläraren efter sa hon att hon hade sett att jag "överdrivit" ställning och böjningar mer än sist, men att jag gott kunde göra liiite mer, sen självklart gå tillbaka till normal ställning och böjning när det lossnat för henne.
Sen var ridläraren glad att hon hade sett så himla glad och framåt ut, det var jag med. Hon var kul att rida, Skäcken!
Som vanligt mycket att jobba med men ändå kul!
Låter som om ni är ett bra team ihop. :)

Lektion i lördags.

Fick en för mig ny häst, stallets buffligaste monster.
För säkerhet tänkte jag att det är bäst att ta ut henne i gången när jag gör iordning henne, det börjar stabilt med att hon tänker tränga sig ut ur boxen när jag öppnar den.

Det går ganska bra att gör iordning henne, det kommer lite sidosparkar flygande mellan varven. Sen upptäckte jag att hon bits också när hon tog sig ett provsmak av min arm.

Väl uppklättrad på hästen är hon pigg och trevlig. Lite då och då känner hon att ingen ska bestämma om hon ska gå eller inte så då kan det bli tvärstopp. Jag fick bra instruktioner av ridläraren hur stoppen skulle hanteras så det inte fungerar att skänkla i det läget för då sparkar hon bakut.
Istället driva med sitsen, peta lite med spöt och motivera henne att gå fram att det trevligaste alternativet. Lyckligtvis hade vi inte jättemånga stopp.
Mellan stoppen gick det som en dans. Härligt mjuk, följsam och stadig form. Tänk om det alltid vore så ;)

Vi jobbade med grunderna och lösgjordhet av hästarna, vi var bara tre ekipage och de andra behövde lite mer arbete. Det passar mig ändå bra och jag är glad att vi lägger så mycket fokus på hästens form istället för att skynda till övningar som blir halvbra för att grunden inte sitter.

Tror inte att den här damen går särskilt många lektioner utan mestadels är med i de mer erfarna grupperna. Då hon inte passar som ridskolehäst är hon till salu.

Lite tråkigt att det jättefina känslan man får när planeraterna är i rätt linje inte är genomgående och att hon är trevlig i stallet.
Det blev såklart några tjuvnyp till efter ridningen så vid det här laget ifrågasätter mina kollegor vad jag håller på med egentligen när de såg min tuggade arm.

Misstänker att det blir en favorit i repris på lördag.

Lektion i lördags.

Fick en för mig ny häst, stallets buffligaste monster.
För säkerhet tänkte jag att det är bäst att ta ut henne i gången när jag gör iordning henne, det börjar stabilt med att hon tänker tränga sig ut ur boxen när jag öppnar den.

Det går ganska bra att gör iordning henne, det kommer lite sidosparkar flygande mellan varven. Sen upptäckte jag att hon bits också när hon tog sig ett provsmak av min arm.

Väl uppklättrad på hästen är hon pigg och trevlig. Lite då och då känner hon att ingen ska bestämma om hon ska gå eller inte så då kan det bli tvärstopp. Jag fick bra instruktioner av ridläraren hur stoppen skulle hanteras så det inte fungerar att skänkla i det läget för då sparkar hon bakut.
Istället driva med sitsen, peta lite med spöt och motivera henne att gå fram att det trevligaste alternativet. Lyckligtvis hade vi inte jättemånga stopp.
Mellan stoppen gick det som en dans. Härligt mjuk, följsam och stadig form. Tänk om det alltid vore så ;)

Vi jobbade med grunderna och lösgjordhet av hästarna, vi var bara tre ekipage och de andra behövde lite mer arbete. Det passar mig ändå bra och jag är glad att vi lägger så mycket fokus på hästens form istället för att skynda till övningar som blir halvbra för att grunden inte sitter.

Tror inte att den här damen går särskilt många lektioner utan mestadels är med i de mer erfarna grupperna. Då hon inte passar som ridskolehäst är hon till salu.

Lite tråkigt att det jättefina känslan man får när planeraterna är i rätt linje inte är genomgående och att hon är trevlig i stallet.
Det blev såklart några tjuvnyp till efter ridningen så vid det här laget ifrågasätter mina kollegor vad jag håller på med egentligen när de såg min tuggade arm.

Misstänker att det blir en favorit i repris på lördag.
Låter så himla lik Gungan på min ridskola. Jag är lite ledsen att jag blir för handlingsförlamad när jag rider henne för att kunna ta henne på ett bra sätt. På marken när hon trilskas går det bra dock, men jag har lite erfarenhet av "tjuriga" och lite svårhanterade hästar på marken.

Men hon är också så där att det är hur drömmigt som helst att rida henne - tills motorstoppet kommer. Då står hon still, tjurar, håller man på och gungar och skänklar blir hon bara upprörd och bockar på stället och låser sig. Använder man vikt och inte är så pushig går det att lösa. Men jag blir så där märkligt handlingsförlamad i de situationerna och tjurar ihop mig i kroppen och mentalt - vilket hon känner och blir irriterad på och låser sig både mentalt och kroppsligt och så är vi fast där :cautious:
Jag skulle gärna vilja lära mig henne, men inte på bekostnad av hästen så klart, så jag väntar på att ridläraren ska tycka att jag är redo att testa igen.

Jag hade hoppning på schemat i måndags på stora S och han var inte alls med på noterna i boxen. Jag fick ta på honom grimman men inte ta i grimman för att vända honom till uppbindningen. Tog av honom första täcket lös i boxen och sedan stod vi och gosade en stund. Klappade och kliade lite, pussades och kramades och sedan när klockan började trilla iväg för oss så var jag tvungen ändå att sätta fast honom. Allt gick bra tills jag sadlade då blev han sur och började att trampa runt och jag mutade honom med några hästgodisar jag har fått från Hööks så tyckte han väl att livet kanske inte var så jättetokigt ändå.
När tränset var på och vi stod och väntade på att gå ut till ridhuset stod han och vilade mulen mot min axel ❤️

Inne ridhuset fick jag inte den där samarbetsvilliga känslan (nu är ju inte S en häst som samarbetar i vanliga fall) utan det kändes stelt och motigt men samtidigt springit med huvudet i vädret.
Hoppade fram på en liten sockerbit och första språnget snubblade vi på och efter det så kom han på att Nu blir det roligt! Nu ska vi hoppa!

Vi skulle hoppa en liten bana med först en liten sockerbit vid F, vända snett igenom från K och hoppa ett kryss, rida in mellan två bommar vid C och rida snett igenom igen från H och hoppa ett räcke och sedan en liten sockerbit vid K.
Första gången, katastrof :o hehe han gillar att hoppa och han blev så stark och hoppade de små skutten så stort och så efter räcket så drog han som en galning, jag kände att jag satt lite löst i kurvan vid F och sedan full fräs över sockerbiten vid K 😅 alltså fy vad jag tyckte han var svår och jag blev lite rädd efter att jag tappade kontrollen i den där svängen. Så andra gången så kände jag mig lite skakig av adrenalin och nervositet. Kastade bort spöet så att jag kunde hålla kontroll i båda händerna ordentligt och så försökte vi igen.

Travade in mot första sockerbiten, tänkte jag men S tyckte vi skulle galoppera. Lyckades trots det att få en kontrollerad galopp mot krysset och sedan travade jag nere vid C för att kontrollera honom. Full fräs mot räcket enligt S och sedan lite mer kontroll i kurvan denna gång och sedan ett stort hopp över den sista sockerbiten 😅
Klapp och beröm, instruktören var ganska nöjd med vår insats ändå och jag också.

Tredje gången så var de två riktiga hinderna lite höjda (alltså vad hoppar vi? 60 cm kanske?) men nu kände jag att jag hade kontroll på riktigt. Han började ladda redan efter första sockerbiten men jag satte mig tungt i sadeln och rörde på fingrarna och gjorde små förhållningar och vi gjorde ett snyggt språng över krysset. Nere vid C travade jag igen och min instruktör tyckte jag skulle sitta och njuta av ritten och S samlade ihop sig fint i traven. Fin och lugn galopp mot räcket, ett jättesprång över räcket och sedan full fräs i svängen vid F men redan vid A hade jag kontroll på honom igen och kunde ta sista sockerbiten vid K snyggt och prydligt.
Alla fick hoppa räcket en gång till sedan och S tyckte det var superrolig 😍

Lektionen var i det stora hela jätterolig, S var väldigt svår men vi lyckades ju att kommunicera till slut och vi gjorde det bra. Instruktören tyckte att jag borde tävla honom för hon tyckte vi såg bra ut tillsammans. Jag antar att det är en ganska fin komplimang när det kommer från henne 😅 men jag har inget tävlingsintresse.

Lite vemodigt ändå så ska vi byta hästar nästa vecka och vikare ska vi ha nästa gång också. Vet redan nu att vi dessutom ska rida tempoväxlingar på rakt spår.

Tror inte jag skrev något förra veckan. Red kallblodsstoet och tyvärr hade vi nu på ridskolan ytterligare en sjukskriven häst... Det här påverkar lektionsplaneringen då de måste spara på hästarna. Vilket gör lektionerna lite tråkigare 🙈. Jag tycker hästarna kan sluta skada sig 🙄. Tycker nog ridskolepersonalen med. Nu är det åtminstone snö och inte is i hagarna (var nog delvis isen som ställde till det under jullovet).

Vi red lite skänkelvikning. I skritt och trav. Det gick väl lite olika, men det var svårt att ha någon vidare kvickhet kvar i skritten under skänkelvikningen. Hon var fin under avtravningen. Fast hon hade gått passet innan och hon som red brukar rida väldigt bra så egentligen borde jag väl kunnat få henne fin redan från början,väluppvärmd som hon var. Imorgon blir det lite jobb med bommar på böjda spår.

Är ganska nöjd över att kunna köra bil till ridskolan istället för elcykel ikväll. Ska vara 30 minus vid kl. 22. Var kallt nog förra veckan med minus tjugo 😅. För fötterna i alla fall.

Runt 10 minus och ridlektion ute ikväll. Det var bitande kallt för händerna. Har inte lyckats hitta några tillräckligt varma handskar. Men knäppte över handvärmardelen på Uhip ICE kappan när vi stod stilla på genomgång så blev det genast bättre. Hade samma svartbruna valack som förförra gången och den här gången ville han inte stå still för uppsittning så fick hjälp att hålla i. Lyckades baxa mig upp utan pall. Temat för dagen var rakriktning. Vi fick passa på att rida volter under uppvärmningen i skritt men sedan blev det ”förbjudet”. Vi skulle skritta innanför fyrkantspåret mellan sockerbitar och framdelsvändning i hörnen. På ena långsida så långsam skritt vi kunde, men med så mycket energi som det gick. På andra långsidan normal skritt, halt mellan sockerbitar och rygga. I början var det helt omöjligt. Jag hade tyglar i biothan som var helt omöjliga att hålla i och stela av kylan. Fick byta! Då gick det genast bättre. Men jag kämpar fortfarande med handställningen. Jag behövde höja innerhanden och sänka ytterhanden i framdelsvändningarna vilket tog för lång tid att tänka på i början. Det blev lite bättre efterhand.
Sedan la vi till tölt och fortsätta tänka rak häst och framdelsvändning i hörnen. Och från tölt till halt och ryggning och till tölt. I början hade jag svårt att få till ryggningar men det blev bättre efterhand. Sedan samma i andra varvet och till sist skulle vi vända rätt upp i tölt på medellinjen och ha rak häst. Det funkade riktigt bra på min häst.
Inte världens roligaste lektion och inte världens känsligaste häst. Min egen gör dessa fyrkantiga hörn med mycket mindre hjälper och känns generellt mjukare och lättare.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka