Lektion i går på Skäcken.
Satt upp och kände genast att hon kändes... stel. Skrittade iväg och hon kändes pigg men lite stolpig och hård i munnen (vet inte hur jag ska förklara bättre). Men helt ok. Det var riktigt kallt så kanske inte så konstigt att hon var pigg och stolpig.
Jag bad henne marschera på riktigt ordentligt, så där på gränsen till trav hela tiden. Så hon fick bli lite varm.
Inga problem då hon var så pigg, fick påminna lite då och då om att det var framåt marsch som gällde, främst på kortsidorna då jag upplevde att hon i början pga den där lite stolpiga gången inte riktigt kunde traska på på samma sätt som på långsidorna. Red sedan lite mjuka böjda spår som jag sedan ökade på till mer och mer krävande.
Kändes lite när vi gick på aningen mindre volter som att hon i bogarna, främst i vänster varv, var lite stel och liksom inte riktigt fick fram benen osv. Så jag ägnade några varv åt att vända upp på medellinjen, flytta ut till spåret, påbörja en volt men ångra mig och på så sätt flyta in i en öppna. Jag höll i öppnan tills jag upplevde att hon liksom mjuknade till lite, och sedan fram igen, i bland med en liten kort kort trav några steg. Tyckte det verkade hjälpa.
Vi fick sedan trava igång dem på lite olika vägar. Serpentiner, vänd rätt upp, snett igenom etc. Skäcken var urpigg.
Efter det red vi lite runt på fyrkanten, typ det svåraste som finns

Då skulle vi försöka samla traven lite på kortsidorna, och sedan på långsidorna successivt öka traven tills det antingen nästan blev galopp, eller att hästarna bröt formen om de gjorde det. Bröt de formen skulle vi öva på att balansera det så att ökningen blev strax innan formen bröts, och om det kändes bra kunde vi testa med att pusha på med liiite mer öka men att hålla kvar formen.
Det gick så där för mig och Skäcken. För det första hade vi inte riktigt hamnat i form-form ännu - dels är det supersvårt för henne, exteriören är lite märklig och så är hon så himla oliksidig och stel så hon behöver lite mer tid. Kanske också duktigare pilot. Hon hade visserligen börjat trampa under sig, men typ utan att höja upp ryggen och liksom verkligen bära upp sig, så det kändes väldigt märkligt att sitta på

Nåja hon var i alla fall dunderpigg och nu också dunderstark, så det där med att öka traven var inga problem men däremot att få tillbaka henne inför kortsidorna. Jag fick göra flera samlingar under långsidan för att känna att jag hade kontroll när kortsidan kom. Ändå rätt kul! Hon kändes inte alls stressat pigg och springig utan mest som att hon var glad och framåt.
Vi gick sedan in på volterna. Vid medellinjen stod två koner vi skulle rida mellan. Sedan skänkelvikning ut mot väggen i skritt, och igång i trav. Det var en rätt bra övning för mig och Skäcken. Jag tog med lite av det där med öppnan från skritten också, och äntligen började hon mjukna och jobba lite mer korrekt. Hon gick ändå rätt så fint, även om huvudets placering kanske lämnade lite att önska. Hon var villig och glad till jobb, vilket ju alltid är en fröjd att pilota.
Vi skulle sedan göra samma i trav bara. Tycker alltid Skäcken är lättare att rida i trav så det blev bara bättre där.
Efter det utökade vi till att fatta galopp vid väggen och någon (Skäcken) tyckte det var så otroligt kul att få galoppera att hon galopperade från mig typ hela tiden. Det var lite "Nu kör vi!" från henne och "Vänta lite jag vill att du först..." från mig.
Nå hon fick ändå beröm för att vara så väldigt framåt och positiv. Fick ändå till ett gäng fattningar när hon verkligen väntade på min fattning, och även två tre stycken där hon laddade och jag på ett väldigt fint sätt kunde lätta lite på lillfingrarna och vinkla fram bäckenet lite och hon kom fram i en riktigt fin och balanserad galopp.
Efter det utökade vi till bara galopp, med skänkelvikningen och allt. Det blev lite svårt stundtals eftersom hon hellre ville springa än samla men jag tycker jag fick fatt på skänkelvikning och lite samling stundtals. En sak var säker dock - fanns ingen risk att hon skulle bryta av till trav
Vi rullade sedan vidare på fyrkantsspåret i galopp (hjälp vad hon var pigg där) vi hade kontroll-ish men inte jättemycket mer. Sen in på volterna igen för att göra samma i ett nytt varv.
Andra varvet var ganska likt det andra förutom att jag upplevde att hon hade blivit mycket mjukare i den andra sidan nu och därför var det lättare att mjuka upp den här sidan. Kände också att hon var lite starkare i det här varvet (vänster) men att jag var lite mer obalanserad här (oklart om det var för att hon var starkare och jag hamnade i obalans eller om det var för att jag var i obalans som hon blev starkare). Hon hade även mer av en tralopp, så jag fick verkligen fatta supernoga och även vara noga med att sätta lite energi i henne så hon lyfte på benen mer, i stället för att liksom rinna i väg i en rak tralopp. Det var svårt, men det gick bättre och bättre för oss.
Efter det travade vi av dem en stund på olika vägar igen. Hon var faktiskt väldigt fin tycker jag. Så nära att det hade "lossnat" helt.
När jag pratade med ridläraren efter sa hon att hon hade sett att jag "överdrivit" ställning och böjningar mer än sist, men att jag gott kunde göra liiite mer, sen självklart gå tillbaka till normal ställning och böjning när det lossnat för henne.
Sen var ridläraren glad att hon hade sett så himla glad och framåt ut, det var jag med. Hon var kul att rida, Skäcken!
Som vanligt mycket att jobba med men ändå kul!