Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

Äntligen lektion igen igår efter två veckors avbokningar!
Men jag hade en tuff dag igår. Började kl 7 på morgonen med löpträning med två hundar (följer ett program och i går var det 30 min löpning i långsamt tempo (plus uppvärmning och nedtrapning). Sedan digitalt jobbmöte och sen lunch. Tog lite flex och en friskvårdstimme och åkte till stallet för ett dressyrpass på lill-Frasse. Vi värmde upp med bågar i skritt och sedan lite trav på långsidorna (hade egentligen bara planerat ett skrittpass men han var så pigg) tränade på skänkelvikning i skritt, men lade in några travvolter emellan. Sedan flyttade jag lite i skritt på volt och gick över till tölt och töltade några långsidor och volter. Som avslut testade jag att fatta galopp ur hörnet mot långsidan. Första försöket blev bara snabbare tölt. Andra gången var han lite mer taggad och galopperade, men lite försiktigt och flackt. Tredje försöket blev riktigt bra med hög trevlig galopp. Gjorde det en gång till och den här gången var han riktigt på och tog galopp redan innan jag bad om det. Avslutade passet efter det och promenerade tillbaka till stallet (med gräsätarpauser). Jag var riktigt nöjd!

Sedan till ridskolan, åt mackor och drack juice i bilen (har en timme dit). Det var uteritt på schemat och jag fick ett litet sto som jag aldrig har ridit förut. Fick borsta och göra i ordning, men gud vilken lång, blöt och lockig päls hon hade. Lika hög(låg) som min lilla isis, men grövre. På med en reflexväst och ut. Först skritt och sedan en kort sträcka i tölt. Hästen var en riktig töltmaskin så hon tuffade på utan att jag egentligen behövde göra något. Sedan en sträcka i skritt genom stock och sten (och vatten och lerpölar) tills vi kom ut till en stubbåker där det blev en längre galoppsträcka. Först sprang hon bara på men tog galopp efter en liten stund, sedan var det bara att hänga med. Så en till liten skrittsträcka och en ny galopp. Den här gången kom två av hästarna bakom i full fart och "körde om" utan någon förvarning. Kan tycka att man kanske ropar så att man vet. Skritt igen och sedan en längre töltsträcka tills vi var tillbaka. Ingen direkt ridning utan mer turridning av det hela. Kul, men kanske inte vad jag vill ha när jag betalar för ridlektioner. Och nästa vecka är det påsklov.

Så var det måndag igen med stall och ridning 😍

Idag fick jag stallets största häst och jag överdriver inte ens utan han är störst och säkert 1,80 i mkh 😳 men är man stor måste man vara snäll ❤️

Absolut enda fördelen med klockomställningen är att vi började lektionen med att skritta ut innan ridpasset nu när det är ljust ute.
Sedan var det lika som förra ridningen. Raktriktning på medellinjen och sedan vänster för att rida båge längst långsidan eller höger för att göra skänkelvikning.

Den här herren är/var helt ny för mig, har sett honom bli riden av en av ridlärarna så då ser det ju förstås välridet och fint ut 😅
Kände lite på honom när vi skrittade ute för han försökte gå om alla hästarna framför oss så vi gjorde lite skänkelvikningar till höger och vänster, böjde och ställde så jag höll honom sysselsatt istället för ånglok.

Inne i ridhuset blev han lite lugnare igen och vi fick ta tyglarna och trava igång dem och hans trav var helt gudomlig att rida! Mjuka och fina steg och så lätt att rida. Vi red bågar på långsidorna och tyckte han följde med bra, lite svår att få ut i hörnen dock för där kändes det istället som att han ramlade in mot mitten.
När vi sedan skulle galoppera så blev jag lite överraskad och han gjorde en fin fattning, det kändes bra längst långsidan men sedan i första hörnpasseringen så kändes han som en motorcykel och nästan låg i kurvorna och helt plötsligt kändes det som han inte lyssnade alls på mig utan körde sitt race 😱 bröt av försökte galoppera igen och då gick han nästan på tvären istället och kändes inte alls som han lyssnade. Så det blev inte så mycket galopp, jag har ju lite hjärnspöken dessutom som ibland tar över min logiska sida.
Sedan blev det inte mer galopp, vi hade flera hästar i gruppen som har lite svårt för den delen och vi led lite av tidsbrist om vi skulle hinna göra övningen också.

Inne på övningen så kändes han fin igen, lugn och trygg. Vi gjorde skänkelvikningar och det kändes bra, bågarna blev lite si och så med, ibland runt och fint, ibland lite spänt. Medlinjen var rak och fin men han kändes så oengagerad, känslan där blev lite… avstängd ?
Senare när vi skulle trava av dem så blev han så där pigg och okänslig igen. Ville inte lyssna på hjälperna och efter en stund precis innan vi skulle börja skritta av så bara släppte det och han blev mjuk och följsam igen i ett behagligt tempo 🤷‍♀️

Han var en spännande individ, vi ska hoppa nästa vecka och jag vet faktiskt inte om jag törs hoppa honom :o enbart på att jag inte kände kontroll i galoppen idag. Sedan har jag sett samma ridlärare hoppa honom och jag minns som att han hoppar småhinder väldigt stort? Blir mycket mantag om jag har honom nästa vecka också 😅

Lektion i går!

Skulle ha Skäcken men när jag kom ner till ridhuset bad ridläraren mig att rida Krullen i stället då Skäcken dels hade tävlat dagen innan och redan hade gått två lektioner. Jag hade sett att hon tävlat och såg på listan att hon skulle gå sin tredje lektion med mig och undrat lite vad sjutton. Men när jag tittade på listan osv insåg jag att de faktiskt hade gjort en vettig lösning och dessutom fixat vila för Skäcken efter.
Men i alla fall, det löste sig för Skäcken nu när Krullens ryttare inte kom :up: Toppen ju.

Väl uppe på Krullen kände jag mig som vanligt superhemma. Skrittade iväg och han var ganska pigg och halvframåt men med handbromsen halvt i. Jag jobbade honom redan från början med 484 tempoväxlingar. Jag tycker de är ganska geniala, och verkligen får hästarna lite mer fokuserade. Funkade rätt bra på Krullen ochså och jag tyckte jag kom iordning med att få honom att länga stegen och bli mer framåt med det än vad jag har fått tidigare när marscherat på honom i början utan tempoväxlingar. Kan iofs ha berott på att han redan var lite framåt?

Vi gick in på övningen ganska snart efter att vi travat igång dem lite självständigt.
Det var den gamla vanliga stora bågen med en volt mitt i bågen. Inte mig emot då jag gillar den. Man får byta varv väldigt ofta och Krullen brukar ofta bli mjuk och trevlig på den. Ganska snart när vi hade travat in på den (jag fortsatte 484 tempoväxlingar) hade jag honom rätt fint mellan hand och skänkel och stundtals i superfin form! han fick massa beröm givetvis. Varje gång vi skulle in på volten blev han dock lite tvekande och seg, så där fick jag kämpa för att behålla flytet.

Vi red övningen med valfritt tempo och gångart. Så vi kunde när vi ville sakta av till skritt eller fatta galopp men det skulle vara väl avvägt så man inte var i vägen för någon annan och att det gynnade hästen. Eftersom jag känner Krullen valde jag att aldrig fatta i volten, men inte heller skritta i volten, utan där ville jag bara jobba på att hitta flytet i trav som är den gångart där det är lättast för honom att hitta flyt. Sedan tänkte jag att om det kändes bra kunde jag fatta lite varstans annars så länge han kändes balanserad och fram. Skritta tänkte jag att om det känns superduper och tillfälle fanns kunde jag skritta ett-två steg och sedan fatta galopp men annars ville jag mer rida framåt och leta efter flytet. Tillfälle kom aldrig riktigt för någon skritt dock så det blev inget av det.
Fina Krullen var helt underbar som vanligt och jobbade på, vi hittade nog aldrig särskilt superbra flyt en hel volt men väl typ 3/4 av volten och i bland lite mer. Fick även till massor med toppenfina fattningar och om han bjöd på och vi var på väg mot långsidan gav jag honom lite tygel och lät honom galoppera på. Han tyckte det var kul tror jag för att när jag skulle fatta en gång precis i böjen ut till långsidan pep han till lite 😅

Efter det red vi en del skänkelvikningar i skritt. Vi fick själva välja var de skulle börja, men någonstans mellan A och C och början av långsidan skulle vi komma ut och sedan valde vi själva var på långsidan vi skulle komma ut. Eftersom jag och Krullen ändå är rätt bra på det där med skänkelvikningar ihop utmanade jag oss lite med att antingen komma ut på kvartslinjen eller senare. Förekom honom sedan så han inte bara rann iväg åt sidan utan krävde att han rakriktade sig ordentligt, sedan flyttade jag antingen kort eller jättelång sträcka. I bland rakriktade jag mitt i också bara för att.
Tyckte han allmänt var en riktig stjärna, kanske att det kunde varit lite mer bjudning framåt men han lyssnade otroligt fint på sidförande och rakriktande och han var aldrig så där att han fastnade och tappade bjudningen helt.

Efter det gick vi in på bågen med volt igen. Mycket trevlig Krull! Det var lite det där med att det fanns en liten handbroms hela tiden speciellt i volten, men han gick på superfint och stundtals i jättebra form. För det mesta i mellanmjölk till bra form. Tror att när vi tappade bjudet tappade vi den där superbra formen. Fick den känslan.
Finfina fattningar även här fast det var hand svåra sida. Fin galopp efter även om den kanske blev aningen flackare och ur form mot andra hållet.

Sedan travade och skrittade vi av dem. Jag ville som vanligt aldrig kliva av.

Superlektion med Krullen! Bland de bästa lektionerna med honom skulle jag säga. Om jag bara kunde fått den där sista lilla bjudningen hade det varit OS nästa 😅 Jag jobbade också supermycket med mina händer under lektionen. Jag har märkt senare tiden att jag blivit lite lat i hur jag håller handen och att jag plötsligt börjat ta vissa tygeltag liksom snett neråt bakåt? Värdelöst tygeltag. Jag lyckades faktiskt hålla fokus hela lektionen och bar handen lite lite högre som Krullen gillar, och var noga med att alla tygeltag var vettiga sådana. Det blev toppen ju. Får fokusera lite på det några gånger nu så jag vänjer mig av med de märkliga hyssen mina händer har haft för sig.

Tjoho, nu har jag haft två riktigt roliga, bra ridpass på raken :D. Bägge hoppning, och jag känner en viss trend... Upplever att jag oftast tycker hoppningen går bra. Är nog helt enkelt min starkare sida jämfört med dressyren 🙂.

I torsdags red vi igen vår missade hopplektion sedan vår instruktör var sjuk. Jag red fuxkallblodsstoet jag skulle haft då. Hon tycker om att hoppa och är smidigare än man kanske kan tro när man bara tittar på hur hon ser ut. Hon skötte sig jättefint även om det blev ett hoppsan när jag tydligen tappade yttersidan på kortsidan och hon slank utanför bocken ut i hörnet istället för att skutta över. Men annars gick det toppen 🙂

I lördags var jag med på en hoppträning. Ganska mycket pengar kostade det att vara med, men oj vad roligt det var. Red en lite nättare valack (men med kulmage :p ), som jag inte hoppat tidigare, men som är himla fin att rida.

Vi hoppade lite högre än vi brukar göra på lektion och jag fick lite känslan "jaha, just det, det är så här det känns när hästen hoppar" 😅.

Vi avslutade med att sätta ihop det vi hoppat. Men jag undrar om jag kommer ihåg rätt bana för jag har för mig att jag galopperade mot A-kortsidan när vi var klara och det stämmer inte med hur jag ritat 😆. Vi hade i alla fall två studsserier, två räcken samt ett räcke med tre galoppbommar framför. Det var en rolig övning! Vi hoppade både "snett igenom" på studsen och ut på räckena samt tvärtom.

Det blev ett hoppsan även det här passet när lilla häst reagerade på ljudet när vi hoppade, tror han slog i en bom rätt hårt, och det fick honom att bocka efteråt. Jag satt lite löst precis efter men slapp lyckligtvis trilla av och när vi gjorde om gick det jättebra :). Kunde inte ha önskat mig ett bättre pass, även om det såklart alltid finns saker som kan förbättras.

Obs! Min bild är inte så korrekt och definitivt inte skalenlig... Vänster sida är ordinarie lektion, höger den extra hoppträningen.
20260331_165613.webp

Hej hej!
Jag är ridskoleryttare som rider lektion måndagkväll och även oftast tis eller ons privatlektion på "min" häst. Tävlar lite på LB/LA.

Igår på lektionen fick jag stallets älg 😅 han är snäll men också vinglig och ganska grön, har lätt att stressa upp sig. Har ridit honom ett gäng gånger nu och hittade bättre flyt igår än tidigare. Galoppen kändes väldigt bra. Imorgon är det träning igen, denna gång på min vanliga häst. Ska bli så kul, hoppas skritta fram och av ute i ☀️ undrar om det är tshirt premiär dessutom😎

Gick så bra idag, han var så fin :D red mycket förvänd och enkla byten. Får inte riktigt till övergången galopp-skritt som vi vill dock. Om jag tänker "stopp" tar det stopp, men om jag tänker "skritt" taktar han innan det blir ren skritt🙃

På vanlig lektion tränar vi inte riktigt så avancerade saker så jag är inte van att vara så kvick, inte hästen heller. Vi övar på och jag njuter av att vi får prova svåra saker. Målet är att rida en LA3 innan sommaren, får om vi får till det :D

Red en privatlektion igår tillsammans med dottern, vi båda hade fått en varsin farbror ❤️

Igår red jag på en av mina favorit fuxfarbröder 😍 jag och dottern hade inte alls pratat ihop oss om vad vi ville träna på så instruktören kom fram till att då rider vi lösgörande och tar det därifrån. Det blev väldigt bra!

Vi red fram först i skritt med två meter innanför på långsidan och gjorde halt någonstans på långsidan och så skulle vi känna efter om vi kunde korrigera halterna så att de blev raka. Min häst skickade ut rumpan till höger så då fick jag verkligen se till att putta in rumpan in i halten och vi gjorde ganska fina halter. Sedan travade vi och gjorde samma sak men avsaktningar till skritt i några steg och sedan upp i trav. Lite samma där rumpan åkte ut till höger.
Sedan skulle vi galoppera fram dem på fyrkant och volter vid A och C och det blev väldigt piggt när vi hade galopperat.

Övningen blev en typ av 8a volt men först red vi ett varv stor volt och sedan ett varv liten volt och sedan bytte vi om volt och varv och gjorde likadant med stor volt och sedan liten volt. I den här övningen blev det väldigt tydligt att farbrors lätta sida är höger och svåra vänster. I vänster varv blev det lite ”motigt” (egentligen fel ord, han jobbade jättefint men tappade lite bjudning) och i höger blev det väldigt mycket bjudning.
Han blev väldigt fin och till slut fick jag lägga till galopp på den slutna delen av volterna och första galoppen i vänster varv var lite okontrollerad (mest för att jag red dåligt) och i höger blev en väldigt fin sömlös fattning och sedan ett fint avbrott. Tillbaka i vänster och denna gång blev det en fin sömlös galoppfattning och ett mindre bra avbrott för jag vet inte vad jag höll på med men det är som att jag bara kan koncentrera mig på avbrottet och glömmer att jag faktiskt kan rida igenom hela rörelsen och bibehålla kontakt och ställning :rolleyes: så gången därefter i vänster varv så red jag i hela volten och vi gjorde det bra tillsammans med både fattning och avbrott. Ibland är jag nog bara lite trögfattad som ryttare 😅

Och alltid sedan i avtravningen blir han superpigg och tror han är på Solvalla men det gick att få honom att lugna ner sig till slut med mycket röst, små rörelser i lättridningen och klapp/strykning på halsen.

Så nöjd med hela ridpasset, gick hem med en väldigt fin känsla i kroppen ❤️

Hopplektion idag på den andra favorit fuxfarbrorn, vilken tur har inte jag? 😍 fast denna har nog hetat fuxgubbe eller något liknande men farbror stämmer ju väldigt fint. Han är nu 21 år gammal och är så himla mysig ❤️ han såg inte så glad ut innan jag ens kom in till honom i boxen men lade sitt huvud i min famn och myste en stund. Letade fram en jättemjuk borste så att från att se missnöjd ut när jag kom tillbaka med borsten så blev han mycket nöjd när han märkte borstvalet. Alltså finaste stora häst 🥰

Vi hade vikarie idag, samma som en gång tidigare men då hade jag lilla C.
Idag skulle vi gymnastikhoppa med att komma in i trav med ett litet sockerbitskryss i hörnet, två hinder i studs där hinder nr2 stod vid B och ett räcke ut i andra hörnet.
Det var lite trångt för min storgalopperande farbror men hoppa tycker han är roligt så han gjorde sitt bästa hela tiden. Den här hästen är en riktig läromästare så man behöver ju inte göra mycket där uppe på ryggen. Hålla ihop så han inte blir för lång, ge honom stöd med skänkeln och bara åka med ❤️

I framridningen så fick jag in fel galopp och det märkte jag vid C och fick inte stopp på honom för att rätta galoppen förrän jag typ var nere vid A igen 😅 så lite roligt tycker han ju ändå att det är med lite fart och fläkt så han struntar fullständigt i att det blir förvänd galopp 😁

Lektion igår. Samma sto som på uteritten förra gången. Det ska vara ”tävling” på ridskolan på söndag så den här lektionen var träning inför den (men ingen av oss i gruppen ska vara med på tävlingen). Vi fick värma upp självständigt i skritt, trav och tölt och sedan fick vi välja om vi skulle satsa på trav eller tölt. Min häst är en stadig töltare men har lite svårare för trav så jag valde ju tölt förstås. Sedan fick vi visa skritt, tölt eller trav och galopp först i vänster varv och sen i höger varv. Skritt och tölt var klockrent i båda varven, men i galoppen i vänster varv fick jag en del avbrott och det kändes inte så energiskt. I höger varv sedan så släppte jag lite på tygelkontakten och drev på mer så det blev bättre. Såg sedan att hästen jag hade inte var vald av någon till tävlingen på söndag och blev lite sugen, men insåg sedan att jag inte har tid.

Satt och förde lite statistik över hur mycket jag ridit olika hästar på ridskolan. Den gule grove är fortfarande den jag ridit mest, tror jag haft honom 29% av lektionerna. Har varit med på 85 lektioner och 9 övriga aktiviteter. Av de 9 övriga aktiviterna har jag haft "polishästen" 8 gånger. Den jag hade 1 gång lever tyvärr inte längre...

Har egentligen den gule på lektion nu men p.g.a. avbokning en annan lektion fick jag polishästen istället i torsdags. Red honom igår med. Han var lite åt det långsammare hållet igår, men kändes väldigt fin och samarbetsvillig.

Ska vara med på en klubbtävling där man tävlar två och två, dressyr och hoppning (bägge rider båda grenarna). Vet inte vilken häst jag får, men skrev att jag kunde tänka mig polishästen, den gule, kallblodsstoet eller någon av de andra. Blir kanske polishästen 😌. Det är bra för dressyren i alla fall! Hoppningen går nog bra oavsett häst. Är visserligen stilbedömning, men hoppningen är ändå lättare 😊.

Är inte jätteintresserad av tävling egentligen, men tycker det kan kännas lite kul att göra något lite extra.

Igår var det äntligen lite lektion igen. Sedan sist har det varit blandad kompott av teori, påsklov och inställda lektioner pga halta och sjuka hästar.
Hästbrist är något vi kommer att ha ett tag framöver så resten av terminen blir lite stillsammare ridning och en del annan träning och hantering från marken för att hålla ihop de hästar som finns.
Jag tycker att det är bra att man ser till hästarnas hälsa i första hand och inte trycker på som vanligt när det är utmanande.

Hursom. Ridning igår och på förhand visste vi att det skulle bli skrittarbete. Efter att skrittat fram en slinga i naturen var vi på ridbanan och red en evighetsslinga.
På kortsidan samlade vi och kortade upp hästen i samband med att vi var i höjd med medellinjen, ungefär vid kvatslinjen skulle vi göra lite bakdelsvändning ett kvarts varv och sedan skänkelvikning ut mot långsidan. Mitt på långsidan blev det sedan en volt med folus på ställning, böjning och efter den lilla volten var det sträcka ut på lång tygel utmed långsidan tills det var dags att korta upp igen och börja om.

Jag fick ju min rodeostjärna till häst och jag skulle ljuga om jag sa att avramlingen inte satt sig lite i huvudet på mig, inte för att skritt brukar vara något problem, men jag var lite spänd. Volt och skänkelvikningar var vi bra på och solen sken så allt kändes bra ändå :)

Igår var det ridningen igen och jag fick lilla C ❤️ vi hade uteritt och var och klättrade lite med hästarna och C var pigg och glad.

När vi kom tillbaka galopperade vi lite på utebanan och i första galoppen så hörde C instruktören ropa att vi skulle komma fram i vänster arbetsgalopp och jag hann varken förbereda eller göra en fattning innan han hade slagit på tvärniten 😅 alltså C, varför? 😂 sedan stod det några andra hästar i mitten någon som inte skulle galoppera och några som inte kom upp i galopp och C i sin vana trogen tycker inte han heller behöver galoppera när andra hästar slipper, så det så!
Till slut så blev det galopp och sedan tvärnit igen och sedan en perfekt galoppfattning från skritt. Undrar varför han göra så att han vägrar börja trava men kan galoppera direkt från skritt när han är ”sur”.
Vi bytte varv och inga krångel alls med fattningen mer än att han fattade fel galopp, försökte få stopp på honom (hans vanliga lilla motor hade fått in en extra växel) och bytte snabbt galopp och sedan höll han galoppen tills det var dags att bryta av 😍 så duktig!

Avtravningen blev inte så avslappnad som jag kanske hade önskat men ridläraren tyckte det såg bra ut ändå med hans trav.

Misstänker att jag inte får lilla C nästa vecka men jag hoppas ju för tanken är ju att man ska ha samma häst fyra gånger i rad men det verkar inte riktigt vara så i vår grupp.

Alltså igår 😍 första lektionen på utebanan och jag fick min fina vita. Han tyckte det var så kul ute i kvällsluften, fåglarna kvittrade och allt var alldeles alldeles underbart :D

Framdelsvändningar och galoppfattningar stod på schemat. Han var så pigg och hade så fin bjudning så mycket gick bra.

Lektion i går på Bullen. Såååå länge sedan!:love:

Han gick innan och jag fick lite känslan att han kände igen mig när jag tog över honom efter att jag hade börjat prata med honom. Han har ofta ett lite likgiltigt ansiktsuttryck men när jag började gulleprata kom öronen fram och nacken krökte sig, jag fick lite buffar med mulen och några snusningar vid örat. Kan vara att jag gullepratade också kanske. Nåja, jag väljer att tolka det lite som att han var glad att se mig så kan jag få lite glädje i det med.

Satt upp klappade och kliade en liten stund och skrittade iväg. Trodde jag. Noll reaktion 😅
Fick till sist peta lite med spöt på rumpan för att han skulle skritta iväg. Hade helt glömt att han kan vara lite skänkeldöv.
När vi väl kom iväg var det med försiktiga lufsiga steg och jag skänklade fram honom lite, inga problem då.

Vi skrittade ut först och jag red med helt långa tyglar. Unghästarna gick framför oss (4 st) och efter oss hade vi en unghäst som är lite mer reaktiv och sprättig och behöver en rumpa att gömma sig bakom ibland. Bullen är toppen för den uppgiften.
Jag satt med helt långa tyglar och kände mig i vanlig ordning bara så otroligt trygg på honom. Det är inte jag som håller honom i handen när det är läskigt, det är han som håller i min typ :p
Gav mig själv ett litet mål att inte korta tygeln eller använda den alls förrän vi var tillbaka i paddocken. Herr Bulle var så otroligt duktig på att lyssna på röst och sits att jag där och då tänkte att träns är ett dumt påfund det kan vi slänga i skogen. Han är ju rätt het och vill gärna springa men varenda gång han började trava behövdes bara det tystaste lilla prrr för att han skulle sakta ner och skritta. Även när han ville fuska i branta backen och galoppera upp sa jag bara prrr och han skrittade.
Minsta lilla sväng med sitsen lyssnades på. Minsta lilla smackning framåt lyssnades på. :love:

Väl tillbaka kortade jag tygeln och testade lite trav. Insåg ganska snabbt att just ja jag kan inte ha Krullen-tyglar på Bullen. De måste vara kortare. Insåg då att fasen... hur rider man den här igen? 😅 För det som hände när vi travade var att han skjöt iväg och sprang med bakhovarna i norge, nosen i finland, och jag satt i sverige och försökte hämta hem kroppsdelarna men tyngden i tyglarna var på typ 80 ton.

Första övningen var i skritt. Vi skulle kombinera våran 484 som vi övat på med böjda spår, i det här fallet tre serpentiner. De böjda spåren skulle vara superböjda, gärna lite bogen ut känsla och eller skänkelvikningskänsla så vi hade dem rätt inramade men mycket böjda eller hur man ska förklara det. Vi fick komma fram i trav när vi ville och det passade men anpassa efter häst osv. Jag och Bullen tog ganska få travar. Jag fick inte riktigt grepp på hur kort tygeln borde vara och det är självklart nu i efterhand, jag red honom inte korrekt när jag drev framåt och då blir det aldrig bra där framme i handen oavsett på den här hästen, man kan aldrig rädda upp något i efterhand.

Efterhand började vi trava vår 484a i stället. Jag valde att lägga till ett steg skritt emellan också, Bullen kändes stark och springig. Jag höll fortfarande på att försöka komma på vad jag gjorde för "fel". Vi fick göra dem självständigt och i båda varven vilket var toppen för då fick jag känna efter lite.

Sedan gjorde vi ett gäng skritt-trav-skritt övergångar. De kändes mest kämpiga och jag letade febrilt efter det där gyllene verktyget som funkar så bra på Bullen och gör honom mindre springig och stark. Här kom jag på att jag driver honom fel. Det går inte att Krullen eller Skäcken driva, det måste vara annan drivning. Kan inte riktigt förklara den men den drivning in i form utan att röra på tyglarna alls men mer uppåt? Men innan jag hann rätta mig skulle vi fatta galopp.
Två av unghästarna sa TJIHOOO och sprattlade runt lite och tog med piloterna på en liten runda. Bullen som vanligt tittade knappt ditåt utan rullade in i sin galopp och rullade vidare. Tyvärr fel typ av galopp för jag hade inte hunnit rätta formen och då blir det hans extremt märkliga springiga och starka galopp som dels är svår att sitta i och dels är både svår att få stopp på och svår att bibehålla samtidigt.
Vi rullade in på volter. Kämpa kämpa. Sen ut på fyrkant. Bytte varv med fyra serpentiner i trav, jag kämpade som tusan för att få honom att komma ner på jorden, sen galopp igen och den blev också usel.

Skrittpaus efter det. Bra tänkte jag och försökte resetta mig själv lite.

När vi sedan tog tyglarna och red lite fler serpentiner i trav med galoppinslag var det som att rida en annan häst. Då hade jag äntligen hittat "det" igen. Han gick fint, bärigt, med hovarna under sig och noll styrka i tyglarna. Jag fick självklart kämpa med att hålla i det men så länge jag lyckades travade han bra hur fint som helst. Samma när jag fattade galopp så var det hans trevliga galopp som är så mycket lättare att sitta i och noll stark i tyglarna.

Travade av dem lite. Skrittade av. Ville inte sluta när han var så fin.
Hoppas jag får rida Bullen lite oftare. Är så oerhört kär. Vill hänga med honom hela tiden :D:love:

Näst sista ordinarie lektionen igår. Har tyvärr valt att inte fortsätta nästa termin.

Fick en för mig okänd brun valack. Det stod en liten lapp på väggen att ridlärare skulle sadla och tränsa, så jag tvekade lite och frågade en tjej som kom förbi. Hon sa att det inte var någon fara, han var snäll men kunde försöka parera när man sadlade och tränsade. Så jag borstade och gjorde i ordning. När jag kom med sadeln tryckte han sig mot vänster, så jag gick in och sadlade från höger istället. Inga problem. Och han försökte köra upp huvudet när jag skulle tränsa, men inga problem med det heller. Fördelen med islandshästar jämfört med stora halvblod (behövdes pall där ibland).
Vi skulle ha uteritt, men vi fick sitta upp på utebanan och skritta fram lite. Hästen var väldigt trevlig och lyhörd för alla hjälper. Jag flyttade lite och gjorde någon vändning och några steg i öppna. Mjuk och fint!
Sedan ut över stock och sten. Mycket skritt i början i ett perfekt väder. Fågelsång och rådjur i skogen. Sedan en sträcka där vi fick välja tölt eller trav. Jag valde tölt, men hästen valde själv trav efter en stund. Sedan lite mer skritt och så in i en mörk tät granskog och så lite mer tölt, sakta den här gången. Jag jobbade en del med säte och halvhalter (och lite extra drivning med spöet) för att hitta en lagom och taktfast tölt. Men väl där så töltade han på fantastiskt. Sedan lite skritt över typ en bergknalle och lite skog tills vi kom till en grusväg och ”galoppbacken” där vi förstås galopperade. Härlig galopp som han höll själv, bara att åka med. Sedan lite skritt genom ett villaområde och en ganska lång och snabb töltsträcka och avslut med en galoppsträcks tillbaka till stallet, några minuter försenade. Kul uteritt!

Lektion i går på Bullen igen :love:

Han gick inte alls under dagen så när jag kom var det ehm... Liiite lerigt på benen :angel: De hade spolat av honom det värsta men det var ändå massa sån där stenhård ingrodd lera att kämpa med. Hovkratsningen tog också tusen år för han hade fixat hovinpackning med kompakt packad grus, lera, och stenar. Satt som berget men som tur är var det såna där klumpar som när man väl lirkat sig in till själva hoven och tar i lite så lossnar större klumpar. Men jag var tvungen att pausa både en och två gånger på varje hov :o Bullen, den finisen stod bara och njöt och halvsov. Han gillar att man pysslar med just hovarna av någon anledning. Tyvärr blir det liiite tungt när han faktiskt somnar och lägger hela tyngden i mina stackars händer som försöker få bort leran men men.
Han reagerade också lite när jag borstade över en av musklerna vid bogen, så han fick lite massage där en stund. Det verkade göra susen för sen stod han och njöt när jag borstade där. Avslutade med massage på lite andra områden bara för att vi kunde.

Vi skrittade först ut och Bullen var som vanligt en stjärna. Vi fick hjälpa unghästen som gick först att komma från stallplan först och sedan hängde vi i mitten av ledet, redo att komma fram och vara draghjälp om det behövdes och som lite stoppkloss/trygg rumpa för den lite nervösare unghästen. Bullen som är tryggheten själv tog allt med ro trots att unghästarna framför skyggade rätt rejält över några rådjur (de var superduktiga dock och släppte det direkt när de fattat vad det var och knatade vidare) och att sprattelhästen bakom då nästan hoppade upp på Bullens rumpa av skräck 😅

Väl inne i paddocken igen kortade jag tyglarna rätt långsamt och tyckte att Bullen var lite seg i reaktionerna på skänkeln som vanligt. Peppade på honom lite och fick en lång stark Bulle men inte lika illa som förra måndagen. Försökte rätta till med det gick sisådär.

Vi hade en ganska rolig, nyttig övning tyckte jag. Vi skulle i första hörnpasseringen vända en halv halvt igenom typ. Så från hörnet vid P mot V, och H mot R. I mitten av linjen gjorde vi en volt utåt mot staketet som skulle vara så stor som möjligt.
Självständigt skulle vi rida den vägen. Fokus på bjudning framåt, böjning, och få dem att slappna av lite i överlinjen. Var vi ville fick vi ta lite travsteg och skulle successivt öka på svårigheten - så först bara några steg på rakt spår, sedan lite längre travsträcka men med olika tempon fortfarande på rakt spår, sen korta travsträckor igen men kanske när man är på väg in på böjt spår eller ut ur böjt spår... osv. Bullen var superduktig i de böjda spåren, kanske lite motsträvig med lite inställningen "Kan vi inte springa istället?" 😅 Men jag hade nog kunnat rida honom bättre och lite tydligare.
Upplevde honom som lite "fast" i vänsterböjning så där jobbade jag lite extra, och så blev jag irriterad på mig själv för att jag av någon anledning alltid hamnade i bromsande tygeltag när jag ville ha ställning i nacken? Sjukt irriterande och stackars Bullen blev givetvis bara mer stark när det hände. Tyckte ändå jag kunde balansera tillbaka starkheten men vore ju trevligt om jag bara kunde låta bli att bli bromsande.

Efter det fattade vi galopp ut ur linjen och in på volterna. Det blev inte bra galopp på Bullen där. Jag red för dåligt och han blev lång, stark och springig. Jag fick som vanligt dålig sits när det hände och så tappade vi galoppen direkt. Nej. Inte bra, jag kan göra bättre!

Efter det var jag irriterad på mig själv och skärpte mig och självklart gick Bullen då mycket bättre. Vi gick nu in på våra gamla godingar två stora bågar på långsidan - valfri volt på kortsidan. Fattning när man kom ut ur bågen galopp till nästa långsida. Mycket fokus på avslappnat, bjudning, mjuka upp.
Nu (eftersom piloten skärpt sig?) jäklar gick det bra. Bullen lyssnade finfint och bar sig själv helt annorlunda. Var superduperpigg, så piloten fick bromsa varannan sekund, men inte stark. Vi fick fina bäriga fattningar och då kunde jag sitta ordentligt och inga avbrott eller så utan fina galopper. Kändes jättebra även om jag nog hade önskat liiiiite mer chill inställning för jösses vad han blev pigg.

Bra lektion på Bullen i vanlig ordning. Ridläraren tyckte också att vi hade fått till det väldigt fint på slutet och att början hade varit lite mer svajig. :D

Igenridningslektion i går. Var tvungen att ta flex från jobbet för lektionen var kl 14. Det var den enda som fanns kvar att välja som kunde funka för mig, och jag har redan haft två igenridningsbokningar som brunnit inne för att jag fick förhinder efter bokningen. Och har en igenridning till som jag inte kan uttnyttja.

Fick en isabellfärgad valack, hade honom en (två?) gång i början av terminen. Pigg och trevlig, men vill köra upp huvudet och ignorera förhållningar. Vi började med uppvärmning i skritt i ridhuset med lite framdelsvändningar i hörnen och flytta för skänkeln. Det tog några gånger för att han skulle vara med på noterna. Sedan långsam tölt och fortsätta tänka vändning i hörnen. Sedan ut på ovalbanan där vi skulle rida tötl, med böjning och flytta undan skänkel i kurvorna och ökad tölt på långsidorna. Inga problem för min häst som gillade att öka tempot. Sedan ändrade vi till galopp på kortsidorna och tölt på långsidorna. Det flöt på bra det med, hästen har en underbar galopp. Vi råkade få fel galopp en gång på slutet, då för att hästen var ivrig och visste att det skulle bli galopp och tjuvstartade innan jag bad om det. Trevlig lektion i strålande solsken!

Sedan hem, fixa käk, byta om och till egna hästen. Jag lade ut en liten bana med två upphöjda bommar på vardera långsida (ca 1/3 in) och två koner på motsvarande 1/3 in från andra hållet. Red först i skritt på fyrkantspåret över bommarna och lade sedan till lite vändningar runt konerna. Sedan ett försök till trav, men det blev antingen skritt över bommen eller ett hopp och landning i galopp. Övergick till att försöka trava på volt istället med lite flyttning för skänkeln (för att undvika grisepass) och det gick lite bättre. Återgick till bommarna några gånger till och fick väl trav över ibland, och hopp och galopp ibland. Irriterande nog tvärstannar han om jag ropar Bra! när det väl blir trav. Avslutade med lite skänkelvikning från mitten av kortsidan mot konerna och ställde lite krav på tvärningen och att inte rusa iväg för att slippa. Det fixade han superbra! Så avsittning och lite gräsbeta, men sjukt mycket mygg!

Terminens sista lektion avklarad. Fick en brun valack som jag tror att jag har ridit någon gång tidigare. Gruppen innan hade varit på uteritt och han var genomsvettig. Såg sur ut och ville inte gå med mig till ridbanan först. Var tvungen att peta till lite med ridspöet. Sedan ville han inte stå still vid uppsittningen utan backade så jag fick hjälp att hålla i. Uppvärmning i skritt och han ville inte gå ut på spåret. Fick jobba mycket med böjning och flytta ut för skänkeln för att få ut honom och så fort han fick möjlighet så sköt han in bogen och ramlade inåt igen. Gjorde mycket volter och flyttade och öppna, men han var stel och sur. Sedan lite tölt och samma visa där. Det krävdes mycket jobb och mycket skänkel i form av spark, spark. Inte så roligt. Sedan ut på ovalen och samma övning som förra gången, dvs ökad tölt på långsidorna och långsam tölt på kortsidorna. Det fungerade bättre, men vi fick lite omslag till trav då och då. Sedan galopp på kortsidorna. Först var det svårt att fatta galoppen, en gång försökte han smita in på ridbanan istället, men efter några varv galopperade han på bra. Och samma i andra varvet.
Detta var min sista lektion tyvärr!

Tråkigt med sista ggn @Fabian In Memoria :/

Jag har haft 3 träningar denna vecka på "min" häst :) har haft extra fokus på sits och hur jag ska ha mina armar och axlar och det känns som att det blir bättre. Sista passet nu kändes häst dock trött :( vi gjorde massor med skänkelvikningar och han var superduktig. Han brukar ha väldigt svårt åt ena hållet men vi fick fint flyt. Helt plötsligt kastade han huvudet upp i luften och bet tag i bettet. Jag klappade lite och han fick skritta dom sista minutrarna innan nedvarvning. Då var han fin igen. Så antingen hände nått eller var han väldigt trött :/

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka