Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

Hej hej. Nu ar jag tillbaka igen!

Hittade ett nytt stalle att rida pa i hostas. En tjej som haller pa att starta ridskola. Men tills allt ar fardigt sa ger hon privatlektioner. Sa i ett halvar nu har jag ridit 1-3 privat lektioner i veckan pa en jattemysig freisan tjej som heter Demi. Alskar henne och tranaren ar toppen. Trivs SA bra!

Förra veckan och idag red jag fantastiska lilla C 😍 vad jag älskar denna lilla häst han är så fin, skulle vilja ta med honom hem och ställa honom i garaget så kan han få bo med mig ❤️
Supernöjd med båda lektionerna och jag har blivit glatt överraskad av en fin C som har varit superduktig med alla galoppfattningarna. Inget stanna och slå mot skänkeln utan bara jättefina fattningar. Så glad, det känns så fint i hjärtat när allt flyter på så fint ❤️

Dock så kommer jag nog backa ur tråden med mitt egna skrivande lite. Vart jag rider och vilka hästar jag syftar på är ju inte jättesvårt att lista ut. Även om jag själv inte tycker att jag skriver något dåligt om hästarna så har ridskolan flera gånger gått ut med om vad vi delar på sociala medier, att vi inte får vara negativa och det är ögonblicksbilder osv osv. De syftar väl egentligen på Instagram och TikTok och liknande och kanske inte mitt deltagande i den här tråden men det känns inte riktigt bra ändå.

Lektion i går på Skäcken.

Satt upp på en glad Skäck, så knepigt att hon verkligen kan vara två olika hästar beroende på om hon fäller eller inte?

Skrittade iväg på en Skäck utan varken installerad gas eller broms kändes det som. Det var verkligen *skänkel* 3... 2... 1... Skritt, superlångsam. *Skänkel* Noll reaktion. *Skänkel* 3... 2... 1... Aningen snabbare. *Broms* Står stilla 6-7 steg senare.
Dessutom väldigt stel kändes det som. Men liksom glad och förnöjsam, men mer inställd på att lulla runt.

Vi började i alla fall med att skritta ut. Skäcken är likt Bullen en klippa att vara ute och vimsa med men lite mer reaktiv och kan, när hon är pigg och taggad göra riktiga arab- svängningar och dra iväg. Nu var hon dock lullig så det var inget sånt. Försökte få henne att vakna upp lite men hon gick mest och drömde.

Väl inne i paddocken väckte jag upp henne lite med några korta travövergångar. Hon var fortfarande så där lullig av sig efter det men det tog inte 7 arbetsdagar att skicka signaler till henne längre 😅 Vi red självständigt i både höger och vänstervarv och skulle göra en del böjda spår osv, det gick lite sådär segt och jäkligt så jag fick kämpa för att hålla henne igång någotsånär. Dessutom var den där stelheten inte den lättaste att rida igenom och hon gick endera som en giraff endera med huvudet liksom rakt ut och tiltat så att det såg ut som att hon skulle titta på något på marken.
Jag försökte bara hjälpa så mycket jag kunde med att få henne att lossna, plocka ihop alla hennes kroppsdelar som inte satt ihop och samtidigt hitta bjudning. Vet inte varför jag envisas med att i bland hamna i att lösa flera saker samtidigt, iaf på henne. Det funkar inte riktigt så på henne.

Vi började successivt trava och komma in på vår väg som återigen var de stora bågarna. Först skulle vi trava på ordentligt, typ i en lite överdriven arbetstrav och komma tillbaka till trav på de böjda ställena. Gick sådär för mig och Skäcken, jag tror att det blev svårt för henne eftersom hon inte riktigt var böjlig ännu och piloten red som en kratta och hade glömt att i bland är det bättre att ta en sak i taget i stället för att lösa allt samtidigt. Hursomhelst blev hennes framåtbjudning definitivt bättre där.
Efterhand fick vi även göra några fattningar. Bara som en liten igångrullning och inget spektakulärt.
Jag fattade på några ställen jag tyckte det passade men lyckades flera gånger få fel galopp i början och fick skärpa mig så det blev rätt.

Vi fortsatte sedan i galopp och in på volterna. Skäcken hade sin märkliga kantiga galopp tyvärr och jag satt uselt i den. Ridläraren sa att jag skulle slappna av i höfterna och jag typ "Åt vilket håll? :o" Nåja, till slut bröt jag av och fattade igen och då kändes det bättre. Inte bra men bättre.

Nästa väg vi red på var tre serpentiner, hela tiden. Nu skulle vi trava med större skillnad på arbetstrav och kort trav och vi skulle när vi tyckte det passade gå in på lite volter. Det kunde vara var som helst. I toppen av mittenserpentinen inåt, på medellinjen utåt, i kortsidorna etc. Skäcken var definitivt lite piggare nu, och hade börjat plocka ihop sina kroppsdelar. Men tyvärr hade vi inte riktigt avslappningen i sidorna än så det blev aldrig någon bra form. Kände dock att den var supernära.
Jag valde att först etablera det här med gas och broms ännu lite tydligare nu när hon var med med och lite mer taggad och pigg - kändes aldrig som att jag "nådde fram" innan. Efter det gjorde jag en hel det volter på olika platser i serpentinen för att se om jag inte kunde få den där mjuka sidan som jag kände var nyckeln till form.

Hann inte riktigt dit innan nästa övning. Tillbaka på volterna igen. Vi red delvis självständigt där vi skulle variera traven så mycket vi kunde och även ca 4 gånger per varv komma ner till skritt och då handlade det om ett steg och sen iväg igen - som en lite mer överdriven halvhalt. Det gick bra och jag kände att nu äntligen har jag ordning på gas och broms. Fick påminna henne konstant om var spåret var för annars ramlade hon lite in dock, till slut kände jag att hon inte längre liksom ignorerade (?) min skänkel som höll om för att hålla henne ute på spåret utan började lyssna i stället och då kunde jag slappna av lite mer och hon slappnade av och det blev definitivt en trevligare upplevelse för oss båda.
Vi lade till lite fattningar och regeln var att vi aldrig fick galoppera ett helt varv, så det skulle hända grejer hela tiden. Den där skritt halvhalt grejen då och då, olika tempon i trav, och så fattningar, men aldrig fastna i något.
Nu jäklar tände Skäcken till och jag hade ordentligt med bjudning. Nu var hon även mycket lättare att sitta i galoppen på. Till slut rullade vi alla in i galopp och ökade och minskade volten, för att till slut komma ner i trav och trava på ungefär en 10 meters volt innanför. Skäcken gick superduper och var nu mjuk och fin, lätt att påverka och allmänt ridbar och bärig.

Efter det skulle vi trava av dem självständigt. Jag tänkte definitivt att det var typiskt att nu hade vi hamnat i ridning den lilla lilla stund som var över men jäklar vad fin hon kändes Skäcken!

En rätt bra lektion. Jag tror kanske att när jag rider henne nästa gång ska jag definitivt börja med att få henne så där fint bjudig - och skita i allt annat först. Dela upp men för henne är nog det bästa att börja med att få henne riktigt framåt för skänkeln.
Ridläraren tyckte hon var superfin i slutet i alla fall. Som sagt synd att det satt så långt inne bara. Och att piloten helt ärligt gjorde en ganska kass insats. :cautious:

Vi ”hoppade terrängbana” idag! Så kul! Över björkstockar och plankor i en gräshage och vi hann med många skutt trots full grupp på 10 stycken :up:
Supernöjd med lilla C, känns nästan lite sorgligt att byta häst nästa vecka men jag har honom alltid som ett stående val och sedan väljer jag andra favoriter också ❤️ hade fem hästar inkl C på önskelistan till nästa vecka 😅😁

Lektion i går på Krullen.

Satt upp utan problem och innan snusade han mig i magen så där gulligt som han brukar :love: Skrittade iväg på en seg Krull.
Vi skrittade som vanligt ut en sväng och även där var han loj och vi halkade efter mer och mer trots att jag skänklade på honom framåt. Ganska olikt honom han brukar ändå vara småpigg ute.

Väl inne i paddocken försökte jag skritta på honom framåt med rätt lite framgång. Tänkte att han kändes lite annorlunda men samtidigt har jag inte ridit honom på länge och han brukar ju ha lite startsträcka sas.

Första övningen var att rida spikrakt på kvartslinjerna. Väldigt svårt med en rätt så seg och därmed vinglig Krull. Jag började göra lite små travigångsättningar vilket förbättrade det litegrann.

Vi utökade sedan övningen till att från kvartslinjen skänkelvika utåt 5 steg, rakrikta 3, skänkelvika 5 osv. Vi skulle utnyttja hela långsidan, så det var lite knepigt att hålla sig till exakt 5 3 5 och skänkelvika precis lagom så vi kom ut rätt. Tyckte ändå Krullen gjorde det bra dock. Väldigt segt men lyssnade fint på sidförande och det var lätt att reglera hur mycket/lite åt sidan vi gick. Vi fick även när vi ville men bara på rakt spår göra travövergångar. Jag hade ju redan börjat så jag fortsatte med det.
Valde att göra alla rakriktande 3 steg, samt de flesta kortsidorna.
Efterhand tog vi bort 535an och skulle i stället flytta hela vägen. Det gick toppen för mig och Krullen, i bland blev jag lite passiv eftersom han var så duktig och då blev det givetvis sämre men alla gånger jag red ordentligt var bra.
Efterhand tog vi bort ena kvartslinjen, i stället skulle vi fatta ur skänkelvikning, tänka lite skänkelvikning i galoppen på kortsidan, rakrikta på långsidan. Vi fick göra lite som vi ville och även lägga till tempoväxlingar, eller flera fattningar eller hur vi nu ville göra med galoppdelen. Jag testade lite tempoväxlingar först men insåg rätt snabbt att det Krullen egentligen behövde kanske var att verkligen galoppera på ordentligt. Så jag lade allt vad form hette åt sidan och såg till att dundra på lite där i stället.

Efter det tog vi en ganska aktiv skrittpaus, där vi skulle länga tygeln långsamt och känna efter var vi tappade kontakten någonstans. Krullen är ganska bra på att hålla kontakten rätt långt ut och i går var nog rekordet på honom. Han tappade kontakten ganska exakt när vi skulle långsamt korta tyglarna igen. Då också långsamt och se var det kändes bra, sen kanske korta ännu lite mer över det som kändes bra för att se hur det kändes där - och så tillbaka till det braiga läget igen, för att känna lite på nyanserna i tygeln.

Sedan travade vi igång och gjorde samma fast i andra varvet. Jag gjorde samma som innan och funderade mycket på varför jag upplevde honom så seg. Han gjorde fina fattningar även om jag nog i bland blev lite "backig" i fattningen av någon anledning. Sen galopperade han på ordentligt när jag bad om det men det var verkligen så att jag fick kämpa mycket framåt framåt hela tiden. Jag tror att eftersom jag hamnade lite i det drivande satt jag inte heller bra i galoppen. Jag hade inget bra stöd i stigbyglarna, spände höften lite och och det blev knas. Konstigt nog galopperade Krullen på trots det - i vanliga fall brukar han tvärstanna eller göra lite småbockar när man inte sitter rätt...

Efter det travade vi och skrittade av dem. Jag reflekterade lite när jag skrittade över att han inte känts rätt. Okej att han kan gå med handbromsen i men det brukar lösa sig - alla övningar vi gjorde på ridlektionen är exakt vad han brukar behöva för att komma loss då. Men det här kändes inte som handbromsen i utan som... slut på bränsle?
Talade om det för ridläraren och hon sa att flera sagt det nu senaste dagarna inklusive ryttaren som ofta tävlar honom, så hon skulle ta och testrida och se om hon kunde känna av något och se till att det blev någon åtgärdsplan. Det är inget uppenbart knas så vi får se.
Sen hamnade vi i en nördig diskussion om galopp. Hur man sitter i galopp. Hon gav mig lite extra stöd där och lite olika saker att experimentera med, det jag tänker testa närmst är att stå i galoppen och sedan långsamt sjunka ner men aldrig helt sätta mig ner och se om jag inte kan hamna lite mer rätt efter ett tag. Jag är trött på att vara urusel på att galoppera. Faktiskt.

Men är lite småorolig över fina fina Krullen - det är dock väldigt skönt att veta att han är i bra och kompetenta händer :heart

Lektion i går. Krullen gick bara en lektion och det var en lektion innan mig. Han såg något piggare ut. Gissar att de kollat honom, kanske gett honom lite massage och att han nu får prova att vila sig i lite bättre form.

Jag red Skäcken. När jag borstade henne och skulle flytta rumpan på ena sidan lite reagerade hon jättemycket. Bet till i luften och sparkade till (inte mig, hon var noga med det) så jag funderade lite på om hon hade ont där. Efter en stund kom jag dock på att hon nog bara inte hade varit beredd på att jag skulle be henne flytta för resten av rykten stod hon som ett ljus och jag fick flytta och greja utan problem. Hon har lite åsikter den där Skäcken!

Upp på skäcken och jag fixade aningen korta stigbyglar eftersom jag skulle försöka experimentera lite med galoppen. Vi skrittade ut först i duggregnet och redan där började jag sitta på olika sätt 😅

Väl inne i paddocken igen stod dressyrstängslet innanför. Då blir det som två rännor på långsidan på kanske... 5? meter? och även på långsidan. Det va bara långsidorna på stängslet som stod uppe, kortsidorna stod utanför.

Jag försökte väcka Skäcken till liv lite. Kändes som att hon mest gick och funderade i sin egen lilla värld. Det gick sådär - det gick bra att tempoväxla och göra lite igångsättningar i trav men det tog 5-6 steg innan jag fick igång traven. Jag måste hitta hur jag ska göra henne mer reaktiv för skänkeln. För "lydig" är hon, hon gör gärna som man ber men "om en stund"
Jag red i alla fall några stycken bågar och lite volter och några skänkelvikningar.

Sedan började med en lite lätt övning där vi på ena långsidan mellan dressyrstängslet och paddockstängslet skulle rida bågar, och på den andra skulle vi flytta zickzack och efter varje skänkelvikning rakrikta och ta två tre travsteg. Bågarna gick okej men skänkelvikningen gick så där pga den där "om en stund". Vi hann bara med en.

Sedan över till den stora övningen, nu skulle vi från kortsidan in innanför dressyrstängslet där vi skulle göra en större båge. Ut ur den skulle vi fatta galopp och galoppera så spikrakt vi kunde på långsidan mellan dressyrstängslet och paddockstängslet.
Helt perfekt för mina experiment med galoppen! Jag fick massor med olika tillfällen att på en långsida testa olika, känna efter, och hinna ändra lite till nästa galopp. Helt ärligt ignorerade jag det där med att göra fina bågar eller leta efter bra form helt. Även rakriktningen i galoppen :o Fokuserade till 80% på mig själv.
Första två-tre galopperna stod jag upp. Först i vanlig lättsits, sen lägre och lägre mot sadeln. Kände efter hur det kändes och fattade lite av vissa saker ridläraren hade pratat om förra veckan vad gäller hälen.
Sedan tog jag två tre galopper sittandes. Jag har under veckan börjat misstänka att jag sitter med bäckenet vinklat lite för framåt. Började därför med att svanka som bara den med ryggen och sedan gjorde jag det mindre och mindre. Hittade ett läge jag tyckte kändes rätt. Sist hann jag försöka plocka ihop de här båda sakerna, alltså sitta men med stå-tänk för att få trampet i stigbygeln och sedan vinkla bäckenet också. Vet inte hur bra jag lyckades i Skäckens märkliga galopp men det kändes definitivt mer vettigt rent allmänt.

Efter det gjorde vi serpentiner innanför dressyrstängslet. Då skulle vi göra så många vi bara kunde. Fokus på driv framåt och att få till harmoniska vändningar. Gick igen sisådär med Skäcken. "Öka? Absolut om en stund!" - så blev ökningen i svängen och det blev knas. Nåja.

Sedan red vi på tre volter i trav en stund innan vi gick in på stora övningen igen men åt andra hållet.

Här jobbade jag ungefär likadant. Jag tyckte jag efter ett par galopper hade hittat den där bättre höftvinkeln och sen jobbade jag på stigbygeltramp. Tyckte nog den var svårast, att liksom stå utan att stå, men det är väl bara att öva vidare. En sak jag märkte där var att jag mer avslappnat hade kontakt med insidan av låren, knäna, och underbenen, och att när jag gungade med bakåt snarare än framåt kändes allt ännu mer naturligt. Skäcken kändes annorlunda, antingen pga att jag började hitta galoppsitsen eller för att det var annat varv.

Bra lektion! Jag fick testa massor med olika saker i galoppen och jag kommer att fortsätta. Flera gånger i traven både satt och stod jag upp för att känna vad och hur jag gör där och var jag slappnar av mm. Tycker det är lite kul att jag alltid haft så lätt att sitta i traven även på de skumpigaste hästarna med stora rörelser, men galoppen suger jag på. Samma med rakriktning. Aldrig något jag tränat eller tänkt över men i går fick jag beröm massor med gånger för mina spikraka galopper, när jag egentligen helt ignorerade allt vad rak hette och bara fokuserade på galoppexperiment 😅

Min ridskola stänger inom kort, jag som hade tänkt ta upp ridningen igen när jag börjar närma mig målvikt.
Känns sjukt läskigt byta ridskola efter varit på samma sen 1985 (med div uppehåll) liksom hur gör man :eek:

Borjar bli sa jakla varmt har redan. I gar hade vi lagt lektionen vid 14 for det skulle vara mulet.. istallet var det 33grader! Blev en lugn lektion och bad efterat. I morgon rider jag vid 9.30 istallet forhoppningsvis ar vi under 25 da. Vi ar ju alla vana vid hogra varme har saklart. Men sahar i borjan av sommaren och eftersom hon dessutom ar helsvart. Nej nu blir det valdigt tidiga eller sena eftermiddags lektioner tills i host.

Skönare idag när vi började tidigt. Körde lite cavaletti övningar. Försöker lära mig att se avstånd och räkna galoppsprång. Herregud så svårt jag har för det 😅 men det går bättre och bättre.

Här är Demi efter lektion och bad 🖤

Bifogade filer

• 20260513_102759.webp
    20260513_102759.webp
    296,2 KB · Visningar: 1 901
Kändes riktigt bra på lektionen idag. Arbetade endel med övergångar. Galopp halva volten, några trav steg, några meter skritt, galopp , trav på kortsidan, och börja om med galoppen.

När jag började rida Demi kunde det ta halva långsidan innan jag fick henne från galopp till trav 😅 så det är verkligen stor förbättring i vår kommunikation.

En övning med små volter i sittande trav.
Så lite galopp utan stigbyglar. Tycker det är lite läskigt! Behöver verkligen arbeta på min balans. Kan ju tycka att yoga 3-4gånger i veckan skulle hjälpa till lite. Men nopps. Ska be om att fokusera lite extra på balansen närmsta tiden

Lektion i går på Krullen.

Satt upp i paddocken och skrittade iväg på en liten minitur i skogen. Krullen var lite bromsig och jag upplevde att han drog ihop sig lite. Han fick någon form av halv hjärtsnörp av att det var någon so ledde en annan häst där i skogen också. Det blev lite bättre mot slutet men av någon anledning så blev det lite ihopdraget och segt när vi kom tillbaka till paddocken. Han gick liksom och tittade på sin egen skugga, på andra hästars skugga, en planka som låg vid paddocken, någon fågel...
Fick en känsla av att han var lite ofokuserad och obekväm av något, och då blev han lite småtittig och rädd, blev spänd av det, blev mer obekväm i kroppen, och så blev det en dålig loop av det hela.
Jag försökte bara ge tygel och bjuda in till att sträcka ut den där lite spända ihopkrullade kroppen lite, skritta tempoväxlingar och bågar - men det blev inte bra. I efterhand tror jag att jag borde ha kortat tygeln lite mer och gett honom mer uppgift så han kunde fokusera på mig lite tidigare, men det är inte alltid man väljer rätt sak att fokusera på.

Vi travade igång och in på första övningen. Två stora bågar med volter i bågarna och vid kortsidorna. Krullen gick visserligen ganska bra men han blev verkligen bara kortare och kortare så ridläraren sa att hon såg vad jag försökte göra (öka massor på raksträckor för att få ut kroppen och sen in i volten) men hon tyckte jag skulle släppa volterna helt och fokusera bara på att sträcka ut honom. Hon tyckte även att jag skulle korta tygeln, hon förstod att jag inte ville korta den så han krullade ihop sig ännu mer utan rida fram honom till handen genom att få honom att sträcka sig lite men tydligen tyckte hon sig se att en kortare tygel skulle göra susen.
Gjorde som hon sa och ja, han krullade absolut ihop halsen mer, men han lossnade en aning i kroppen. Mycket intressant! När jag sedan petade till honom med spöt efter en hel diagonal av skänklande för döva öron för att jag ville att han skulle ta i lite mer med bakbenet sedan i böjningen i toppen av bågen fick han en riktig skjuts i kroppen. Massa beröm från mig och därifrån var bjudningen tusen gånger bättre. Halskrullet kunde jag då lösa genom att mjukna och plocka upp några gånger för att guida honom i att inte tappa lodräta linjen. Toppen!

Nästa övning var även den en båge men bara en stor, och den skulle vara superspetsig. Fokus på att diagonalen upp till spetsen blev rak, sedan nästan bakdelsvändning runt i spetsen, rak häst diagonalen ner, sedan mjuk och välriden kortsida med lagom böjning. Här kunde vi välja att rida volter ut ur bågen på diagonalerna, men inte alla diagonaler för ridläraren ville se lite rakriktning också. Sen även volter på kortsidorna. Krullen började bli väldigt fin här och gjorde ibland lite väl ambitiösa spets-bakdelsvändningar och tappade då massor med bjudning. Men jag kände verkligen hur han typ "Nu ska du få se vad jag kan!" :p
Då och då krullade den där halsen ihop sig men jag höll kvar min lite kortare tygel och löste det på tygellirk och handposition i stället. På det stora hela var jag väldigt nöjd med både mig själv och honom. Vi tog ett par stycken volter när jag kände att vi båda hade feeling, men fokuserade mer på att behålla den där bjudningen framåt. Vet inte hur många gånger jag gullepratade med honom om hur duktig han var. :angel:
Efter ett par varv lade vi till galopper. Vi fick välja var vi fattade och hur galoppen skulle vara men fick inte galoppera i volterna. Jag valde att fatta ut ur bågen, bryta av strax innan mitten av kortsidan, fatta igen i och rida genom hörnet på kortsidan, bryta av innan raksträckan, och på raksträckan fatta två gånger. Sen en fattning till i andra kortsidan.
Fick till framförallt en fattning som var en sån där mäktig en där man bara tänker galopp och hästen fattar direkt och suger tag i galoppen och man bara är i supersynk.

Sedan fick vi skrittjobba lite. Successivt länga tygeln för att hitta sweet spot där kontakten och formen precis tappas, sen korta en liten liten bit bara och glassa runt lite där. Jag hittade den ganska fort på Krullen och han kändes extremt nöjd där. När vi sedan tog tyglarna igen skulle vi försöka behålla den där känslan. Det blev ganska lätt - Krullen blev väldigt trevlig efter det lilla skrittjobbet.

Vi gjorde sedan samma spetsiga båge i andra varvet. Jag och Krullen kunde större delen av den övningen fortsätta i det där trevliga avslappnade suget framåt. Han gjorde det väldigt enkelt för mig och allt jag behövde göra var att sitta ordentligt, ge honom utrymme, inte bromsa honom, och då och då påminna honom om att inte krulla ihop halsen så jäkligt.

Travade sedan av på samma känsla och skrittade av.

En sån där braig lektion på Krullen igen. Jag behöver ta med mig det där att om han känns så där off så kan det hjälpa att korta tygeln även om det kan kännas lite kontraproduktivt i stunden.
Jag tyckte även han var mer bekväm med min sits i galoppen - så jag är nog på väg någonstans med den där jäkla galoppsitsen!
Fick massa beröm under lektionen från ridläraren och även från tjejen som tävlar honom mycket - det kändes extra bra att även hon såg och tyckte det var bra! :o

Helt ok lektion idag. Fick göra lite övningar med mark bommar i trav och galopp på böjda spår och cavaletti.

Gjorde också endel travövningar när jag skulle göra 8. När jag sen skulle byta håll så låste sig min hjärna helt och jag kunde inte komma på hur jag skulle rida för att hamna i andra varvet 😅 höger och vänster är inte min starkaste sida 🤣 men det löste sig.

I galoppen så var det varannan var sittande och vartannat stående. Jag MÅSTE stärka upp mina ben! Blir pinsamt snabbt dödstrött.

Demi har också en sak för sig där hon absolut inte vill gå på spåret i hörnen eller kortsidorna. Ju snabbare det går desto mer faller hon in. Vi jar förbättrat oss MYCKET på det senaste månaderna. Men när jag står upp i galoppen så blir det kaos 😐 otroligt frustrerande att jag inte får ordning på det
1000022447.webp

Lektion igår på fina Bullen som tyvärr var på ett humör 😅

Han var rätt tröttis i boxen. Men sen...

Vi var bara 4 stycken som red. Eftersom vi var så få bestämde vi oss för att sitta upp på gårdsplan och skritta fram ute någon kvart innan de andra var klara. Bullen var lång i kroppen och väldigt pigg :angel: Men det var mysigt att bara skritta runt en stund i skogen tillsammans med de andra.

Väl inne i paddocken försökte jag jobba lite med att Bullen skulle reagera på min skänkel men utan att han skulle bli pigg. Det gick tyvärr så där. Jag kände hur han blev piggare och mer stark hela tiden. Gjorde en del övergångar skritt trav och halter. I efterhand skulle jag ha gjort lite mer böjda spår också.

Vi gick in på vår väg. Vi fick rida ett stort timglas över hela banan, och var som helst på timglaset kunde vi om vi ville göra volter åt höger eller vänster. Så att det blev en mycket olika varv hela tiden. Vi skulle självständigt rida i skritt, trav eller galopp men givetvis se till att vi såg till att de fick komma igång på vettigt sätt i skritt, trav och galopp.
Jag valde att jobba först i skritt med några få övergångar i trav, och sedan successivt öka traven tills det blev mest trav och övergångar till skritt i stället. Sedan lägga till fattningar och till slut jobba mestadels i trav men även skritt, galopp och halter.
Jag hade svårt att hitta böjning i Bullen dels för att han var så himla pigg och springig och dels för att han var taggad och blev stark. Just på de långa diagonalerna det blev fick jag konstant påminna honom att chilla. I efterhand hade jag verkligen kunnat rida fler volter i diagonalerna så han inte fick tillfälle att springa iväg och bli taggad och stark.

Efter det ville ridläraren se lite skrittarbete. Bullen tyckte det var tråååkigt och galopperade till och med iväg med mig vid ett tillfälle. Delvis mitt fel då jag funderade en sekund där på hur jag skulle sitta i galopperna, så han plockade säkert upp någon miniändring i min kropp som skedde bara av tanken på galopp och så blev det galopp. Duktigt av honom, men kändes liiiite som att han också tog tillfället i akt sas... :p

Efter skrittarbetet ville ridläraren se lite mer rakriktning och sidförande så vi fick gå in på övningen vi gjorde för inte så länge sedan, två meter innanför på långsidan. När vi fick till spikrak häst skänkelvika ut på spåret och sedan fatta galopp och bryta av någonstans på kortsidan i tid för att kunna förbereda trav och spikrakt igen.
Jag och Bullen hann aldrig mer än någon meter eller två innan vi blev spikraka i rakriktningen och kunde flytta ut på spåret igen, vilket var toppen för mig för då kunde jag testa lite i galoppen.
Tyvärr var Bullen väldigt ofta alldeles för taggad, springig och stark för att det skulle bli ett jättebra test, men tja, det gick bra. Han var utan tvekan med på noterna. Och pigg och glad.

Efter det joggade vi av dem i trav en stund, och sedan skrittade vi av.

Halvbra lektion, jag kan inte låta bli att bli lite besviken på att det gick "dåligt" för mig att testa nya saker med sitsen i galoppen. Jag avskyr att skylla på hästarna, men Bullen gjorde det ärligt talat inte lätt för mig heller iom att han var pigg och stark redan från början. Jag lyckades liksom aldrig rida mig ur det starka i går. Jag kan ju det i 97% av hundra på honom numera - men i går var det svårt.
Men om jag ska vara snäll mot mig själv fick jag faktiskt ett par aha upplevelser i galoppen i alla fall, det är bara det att jag inte fick sitta kvar i aha-upplevelsen mer en en sekund för sekunden senare hamnade jag något ur balans för han blev stark också blev det pannkaka. Hade dock tre fyra språng där det kändes "rätt" med allt och Bullen ploppade in i form i galoppen. Jag får nog försöka ta med mig den grejen från lektionen, och inte det andra negativa.:)

I mandags tyckte grannen att var lektionstid var precis ratt tid att borja arbeta med trimmern pa sin tomt. Bade ljudet fran maskinen och lite grenar som flog in i bukarna precis vid ridbanan lite da och da. Hastarna hos oss ar generellt VALDIGT trygga med maskiner och ovantade ljud. Ridbanan delar staket med en gasfirma, sa det ar agregat som gar igang var 10min, stora tankbilar som kor forbi, lastande av skrammliga gas behallare osv hela dagarna. For att inte tala om att de kor forbi tutande mopeder som driver far flockar precis utanfor lite da och da. Sa dom ar helt lugna med det mesta.

Men trimmen var lite laskig nar den drog igan precis nar vi gick forbi. Sa hon hoppade i vag med ojamna mellanrum. Jag ar inte jatte tuff och blir ganska latt radd om jag inte kanner mig saker pa hasten. Men med Demi kanner jag mig sa trygg! Aven nar hon hoppar at sidan eller plotsligt blir radd och tar nagra ovantade galoppsprang osv. Vet inte vad som ar skillnaden med henne. Red en annan frisian tjej pa forra ridskolan, som egentligen inte alls var lugnare/"snallare" an Demi, men pa henne kande jag mig alltid lite stel och osaker. Anyways valdigt skon kansla att kanna mig saker och lugn uppe pa ryggen oavsett om ovantade saker sker.

Sen var det lektion igen imorse. Som kandes skit. Eller ah det gick helt ok till sista ovningen. Da skulle jag komma i galopp och en bom, sen snabbt bryta av till trav och trava tre bommar. KUNDE inte fa henne att bryta av och... ja halvgalopp over travbommar var ju inte jattebra for nagon:sorry: Tappade helt sjalvfortoendet och gick hem med en jobbig kansla i magen. Nu ska lararen ivag pa en mohippa sa lektionen pa mandag blir installd sa blir ingen ridning forran nasta onsdag

Lektion igen på en gammal goding - Gosmotorn!

Länge sedan jag red honom och jag spenderade lite tid med att massera honom och klia på lite myggbett efter rykten. Det var mycket uppskattat.

Vi satt upp tio minuter innan lektionen och skrittade ut en sväng. Jag hade glömt att Gosmotorn hade en dån där härlig liten motorkänsla så det känns som att det liksom brummar på framåt helatiden, men det är ju därför jag gett honom det smeknamnet så klart. Hade också glömt att han är lite småreaktiv och tittig ute 😅 Han gör inga större tokerier men han reagerar tydligt på saker.

Väl inne i paddocken kortade jag stiglädren två hål på ridlärarens inrådan. Hon vill att jag försöker stå upp lite i galoppen för att hitta svikten i anklar/knän/höft eftersom hon tror att jag blir lite småstel i alla "vinklar" och att det gör att min galoppsits blir knas.
Sedan skrittade vi självständigt en stund, jag vet inte riktigt vad jag gjorde för nytta med Gosmotorn för det är så pass länge sedan jag red honom att jag inte minns vad han "behöver".

Vi gick sedan in på övningen. En stor båge på ena långsidan. På andra långsidan stod 6 koner i par längsmed banan. Två i början av långsidan, två i mitten och två i slutet. Vi skrittade bågen med fokus på att böja hästarna och ge dem en skön stretch runt bågen. Sedan vid konerna kunde vi antingen välja att göra halt eller att trava mellan. Jag valde att göra en halt och två i trav för jag kände att Gosmotorn var lite seg i reaktionerna, det tog 7 arbetsdagar att få upp honom i trav 😅
I övrigt gick det bra förutom att jag inte riktigt fick till knixen på att få honom böjd ordentlig. Hade helt glömt hur rak han är.

Vi utökade övningen med trav i stället för skritt och tre volter. En i bågen, en i vardera kortsida. Vi fick även efter en liten stund självständigt göra galoppfattningar hur/där vi ville. Ridläraren ville även se att man gjorde minst en halt eller skritt per varv så att det hände mycket hela tiden.
Eftersom jag nu övar på min galoppsits valde jag att fatta på de ställen det dels var enklast att få en bra galopp från början (in i en volt, efter en liten öppna/skänkelvikstänk ut ur bågen in på kortsidan och in på volt etc) Annars gjorde jag mina skrittövergångar eller halter på olika ställen hela tiden när det kändes bra.
Gosmotorn var duktig, jag var sämre. Dels på att få honom i vettig böjning och dels på att hjälpa honom i de andra delarna. Jag vet dock att det är en ganska tillfällig grej. Jag jobbar på en helt ny sak, att både lära mig och att lära mig av med vissa saker - så det är inte konstigt att jag backar lite.

Mellan varven skulle alla komma in i galopp, galoppera på fyrkanten något varv eller två, och sedan in på volterna några varv där vi minskade volterna och sedan självständigt skulle leta efter den perfekta avsaktningen. Jag vet inte hur bra jag lyckades med det. Jag hade mest min sits i huvudet just då.

Bytte varv några gånger och gjorde samma. Vid en tidpunkt ganska sent in på lektionen fick jag kläm på det där med böjningen hos Gosmotorn (mycket mer stöd i yttertygel och hålla om med inner skänkel jämfört med vad jag är van med)
Då kändes allt mycket bättre.

När vi travade av dem tyckte jag att jag hade fått till Gosmotorn rätt fint. Sedan saktade vi av till skritt och skrittade ut. Dock hittade vi en vall med superduperfint gräs så vi satt av och lät hästarna beta där en stund i stället för att rida genom hela slingan :D

En rätt bra lektion. Jag kan inte låta bli att bli lite småbesviken på att jag inte rider så bra just nu - men jag försöker påminna mig själv om att jag håller på att lära nytt och att det måste få ta lite tid.

Fick precis veta att en tjej som jag red med pa min gamla ridskola ska salja sin hast. Hon flyttar hem till USA och tycker det ar for mycket jobb och dyrt att flytta med honom. Han ar en suuper fin friesian hingst. Pannlugg sa lang att den nar nedanfor mulen aven nar den ar flatad. Jattelung och fint temperament aven nar han gar lektion med ston, inga problem alls att rida ut. Bra resultat pa dressyrtavlningarna (inte speciellt hog niva, men det ar ju inte jag pa heller) Vill saaa garna kopa honom!

Men har verkligen inte rad :sorry: MEN jag vet att min ridlarare letar fler hastar till sin nya startade skola, och garna vill ha just fler friesian, har tva ston i dagslaget och kopt en till hingst som kommer flytta in senare i sommar. Sa jag hoppas pa att hon ska vara intresserad av honom🤞

Fick precis veta att en tjej som jag red med pa min gamla ridskola ska salja sin hast. Hon flyttar hem till USA och tycker det ar for mycket jobb och dyrt att flytta med honom. Han ar en suuper fin friesian hingst. Pannlugg sa lang att den nar nedanfor mulen aven nar den ar flatad. Jattelung och fint temperament aven nar han gar lektion med ston, inga problem alls att rida ut. Bra resultat pa dressyrtavlningarna (inte speciellt hog niva, men det ar ju inte jag pa heller) Vill saaa garna kopa honom!

Men har verkligen inte rad :sorry: MEN jag vet att min ridlarare letar fler hastar till sin nya startade skola, och garna vill ha just fler friesian, har tva ston i dagslaget och kopt en till hingst som kommer flytta in senare i sommar. Sa jag hoppas pa att hon ska vara intresserad av honom🤞
Friesrar verkar vara superpopulära i andra länder. Här i Sverige ser man inte många.

Sista ridlektionen för terminen. Nu börjar den eviga längtans tid.

Fick Skäcken. Hon gick innan så jag gick runt och bjöd på äpplen och lite gos hos de andra hästarna en stund medan jag väntade på "min tur".
Satt upp på en väldigt glad Skäck.

Vi skrittade ut en sväng och till en liten... glänta? Gärde? Har varit gärde/åker för länge sedan. Där det finns ett gäng ganska små naturhinder. Stockar och träd som ramlat ner osv.
Vi började med att självständigt skritta fram dem. Jag red lite snirkelsnorklar och volter, det är en rätt sluttande plätt så det blir lite ovant för både hästarna och ryttare i början - så det blev lite tveksamt till en början men blev bättre och bättre.
Sedan travade vi fram dem självständigt över 5 av de mindre stockarna. Det blev i uppförsbacke så det behövdes lite extra energi. Skäcken var dock både pigg och glad och taggad på allt möjligt så det var inga problem. Hon tvekade litegrann (solen låg på stockarna som är ljusa) men det räckte med en liten inramning så travade hon på fint över.
Övrigt "fyrkantspår" gjorde jag lite små bågar och någon volt. Skäcken hade väl noll form egentligen men hon var framåt och lite tittig så det var helt okej tyckte jag ändå.
Jag tyckte vi hittade en fin balans tillsammans här och jag fick lite bättre kläm på det där med uppförsbacke och nerförsbacke. Inte ridit här på lite mer än ett år.

Efter det ändrade vi "fyrkantsspåret" så vi hamnade på andra hinder. Först en stock, sedan en "studsserie" på tre stockar, sedan ett litet plank. Det blev också i uppförsbacke med en minisväng.
Mitt första hopp blev sådär. Skäcken blev taggad och fattade för tidigt så det blev en snäv galoppsväng vilket var exakt vad vi egentligen skulle undvika eftersom det kan bli lite halt. Sedan tyckte jag att hon dundrade på lite väl uppför mot hindren så jag höll henne lite för mycket, hon tappade lite momentum tror jag och då fick jag rama in och skänkla ordentligt så hon fortsatte över, sedan bröt hon av vid planket. Urusel ridning från mig men jag är inte van att hoppa ju 😅
Andra gången fokuserade jag på att det inte skulle bli galopp innan svängen och sedan släppte jag henne mer framåt även om jag tyckte det gick lite fort. Ramade in bättre från början men det blev ändå lite märkligt och flackt över studsen och så kom vi över planket men jag var lite i obalans.
Tredje rundan var mycket bättre, jag hade bättre fart och lite mer power, och balanserade mig själv bättre. Det var inte supersnyggt direkt men klar förbättring

Efter det skrittade vi tillbaka till paddocken igen för att rida barbacka. Jag valde att inte göra det eftersom Skäcken dels inte har någon manke, har sån där silkig päls som blir väldigt glidig, konstiga gångarter och dessutom blir stark när hon är så här pigg. Ville dessutom jobba lite till på galoppen.

Så jag red runt lite på egen hand medan de som ville plockade av sadlar och jag hittade en himla fin energi framåt där hon bjöd fint och verkligen sög tag i bettet, hamnade med fin höjd rygg. Formen kom sakta men försiktigt och så red jag lite volter för att hitta lite mjukgörande i sidorna. Då kom formen mer. Hon hängde sig dock lite i höger tygel ett tag där i början men jag hittade till slut lite lirk som gjorde att hon släppte där och blev mer jämn.

Vi red in på vägen vi ridit många gånger nu med stora bågar och volter och fick rida självständigt där. Flera gånger upplevde jag faktiskt att Skäcken trots sin lite knasiga exteriör hamnade i riktig form, sen blev det jobbigt och en halvform men oavsett väldigt fin känsla! Jag passade på när jag hade en fin känsla att fatta galopp och öva lite på min sits.
Det var ju när jag red henne för ett par veckor sedan när jag bestämde mig för att verkligen ta tag i det där med galoppen.
Kände att det var stor skillnad. I höfterna och i min överkropp mest. Benen är sämst just nu men bättre än när jag började.

Efter det travade och skrittade vi av dem och gick sedan ut för att beta dem en stund.

En fin sistalektion. Det var ett tag sedan jag fick Skäcken riktigt fin så det var kul att hon bjöd på det sista lektionen! Även kul att känna att något hänt med min sits redan. Trist att det blir uppehåll i utvecklingen. Försöker hitta sitsträning någonstans under sommaren så jag kan öva mer nu men det mesta är uppbokat.

Jag rider på!
Ridskolan har fått en ny ridlärare, hoppas hon kommer vara kvar i höst!
Fortfarande inte ordinarie, utom att jag alltid rider "öppen" grupp på onsdagar. Annars inhoppare på lite olika lektioner.
Väldigt kul egentligen, får rida för olika ridlärare då och då vilket är super.

Men nu är det sommarlov för ridskolehästarna. :heart
"Min" ridskolehäst ska dock vara hemma och jobbas, var funderingar på att sälja honom tror jag men får se om det blir av eller ej. Hoppas han blir kvar, fast han skulle nog trivas rätt bra som privathäst med.

Själv ska jag, apropå frieserhästar, ta hand om ett friesersto i sommar :love:
Ridit henne en gång förra sommaren bara, men då var hon såå fin. Nu ska hon först sättas igång och sen kör vi på.
Ska bli SÅ kul och spännande!!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka