Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Equilina

Trådstartare
Såhär är det:

Jag har eget stall där 2 av mina 3 hästar står (en är utlånad). För ca 2 mån sedan tog jag in en numera kompis, då kompis kompis, som inackordering eftersom hon hade lite tight ekonomi och mitt stall är närmre henne än stallet hon stod i tidigare. Dealen var att hon fick stå här gratis men stå för allt foder och strö själv mot att jag fick lite hjälp med skötseln av mina hästar.

Jag är gravid och har under den här tiden fått problem med fogarna = kan inte bära tungt, tex vattenhinkar och kvällshöpåsarna som är tyngst. Under hela graviditeten har jag också haft mycket problem med illamående, något som nu gjort att jag är sjukskriven och är ordinerad vila. Jag behöver alltså hjälp med det mesta i stallet.

Min fråga är vad som är rimligt att begära av inackorderingen?

Som det är nu ger min sambo frukost på vardagarna innan han kör till jobbet, sen byter jag täcken och släpper ut, lunchar, tar in, fodrar, byter täcken, kvällsfodrar och fyller på vatten om det behövs (får gå många vändor med små hinkar...). Allt inackorderingen måste göra är alltså mocka, fixa foder och fylla på vatten till sin häst.

Nu har det senaste 3 veckorna blivit så att inackorderingen inte kunnat komma 2-3 dagar/vecka vilket innebär att jag fått ta hennes häst också (2 ggr har jag mockat, annars bara fyllt på halm/bäddat då det blir för tungt för mig annars), senaste veckan är det dock min sambo som fått göra det mesta. I gengäld har hon fyllt mina höpåsar de dagar hon är här och en dag mockat + fyllt vatten åt mina också.

Jag känner mig lite dum när jag ber om hjälp eftersom jag är hemma hela dagarna, men egentligen får jag varken bära eller mocka (leda in och ut samt fodra är ju inga tunga uppgifter) och tar hjälp av sambon till allt annat. Han hjälper mig gärna, men tycker samtidigt att jag är för snäll mot inackorderingen som faktiskt står här gratis, och visst har han en poäng. Han skulle tycka att det var betydligt trevligare att ta hand om den inackorderade hästen om han inte behövde ta hand om mina varje dag också, om ni förstår hur jag menar.

Inackorderingen ställer alltid upp och gör det jag behöver hjälp med, så problemet är väl egentligen att jag inte vet hur mycket hjälp jag kan begära. Det är där ni kommer in :)

Det jag behöver hjälp med är mocka till två hästar (varav den ena extremt renlig och lättmockad), fylla på 3 vattenhinkar och fylla 6 höpåsar.

Hur mycket/hur många dagar per vecka är rimligt?
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Jag tycker ju att hon iallafall borde vara där och ta hand om sin häst alla dagar i veckan, eller iallafall skicka dit någon som tar hand om hästen.

Jag "lånar" en gammal tant på heltid utav hennes ägare, hon har tre andra hästar och hinner inte med tantis helt enkelt, och jag gör allt till "min" häst + alla höpåsar till sammanlagt 4 hästar. Det gör jag bara för att jag är snäll och vet att ägaren verkligen hatar att göra höpåsar.

Så det du skrev:
"Det jag behöver hjälp med är mocka till två hästar (varav den ena extremt renlig och lättmockad), fylla på 3 vattenhinkar och fylla 6 höpåsar"

Tycker jag att hon borde kunna göra i princip varje dag, det tar inte så jättelång tid ändå. Vattenhinkarna fyller sig ju under tiden man mockar, och sex höpåsar går ju att göra under 7 minuter iallafall.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Jag tror det bästa du kan göra är att prata med henne, förklara läget och se hur mycket hon vill/orkar/kan hjälpa till med. Ibland kanske hon inte har mycket tid alls, medans hon kanske hinner göra allt vissa dagar.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

hon tar hand om sin egen hast 6 dagar i veckan.. det raknas inte in i nagon ekvation och du kan begara av henne att mocka dina stall 5 dagar i veckan samt gora hopasar och vatten ocksa dessa 5 dagar.. kanske da din sambo kan gora resten.. jag menar, det skall inte ta mer an 3 stall per timme och det ar noggrann mockning. Da far hon ocksa en dag ledigt, och kan sova in..
Hon kan ocksa preparera kvallsfoder till alla hastarna sa det ar fardigt i boxen eller star fardigt i hinkar.. PLUS ha gjort i ordning for sin egen hast frukost..
OK det lat rorigt men lat mig forklara.
Jag hade en hyresgast, i stallet for att betala stallhyra gjorde vi sa har.. (hon stod for mat och stro)
Jag fodrarde pa morgonen. Hon hade da gjort i ordning hastens foder plus hopase kvallen innan sa det var bara att halla in. Sen kom hon runt 9 och tog up sin och mina hastar. Hon mockade sin box plus 2 av mina (jag har 4 hastar). Och gjorde i ordning hopase och foder for frukost for nasta morgon for sin hast. plus la in foder for kvallen i sin box. Detta gjorde hon 5 dagar. 6e dagen tog hon han om morgon fodring plus utslapp samt mockade sin egen box. Jag fodrade allt 7e dagen.. pa sa satt fick vi bada sovmorgon.
Tycker du kan krava daglig mockning 5 dagar av dina boxar, du kan ju inte just nu.. och forstas all skotsel angaende hennes egen hast.. Och fylla pa hopasar kan ju goras i fortid.. jag har 20 pasar till mina 4 hastar vilket betyder 5 fodringar ar preparerade..
Om ni har vatten i stallet ar det ju inte svart att ta slangen och fylla pa vatten i hinkar..Foresla till din inhyrning och forklara att det ar pga din graviditet, och hon forstar sakert.. vill hon inte, ja da ar det val bara att borja ta ut hyra.. kallhyra beroende pa var man bor ligger pa 500-1000 per manad..
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Jag tycker ju att hon iallafall borde vara där och ta hand om sin häst alla dagar i veckan, eller iallafall skicka dit någon som tar hand om hästen.

Så det du skrev:
"Det jag behöver hjälp med är mocka till två hästar (varav den ena extremt renlig och lättmockad), fylla på 3 vattenhinkar och fylla 6 höpåsar"

Tycker jag att hon borde kunna göra i princip varje dag, det tar inte så jättelång tid ändå. Vattenhinkarna fyller sig ju under tiden man mockar, och sex höpåsar går ju att göra under 7 minuter iallafall.

Håller med :) Mocka, göra hö och fylla vatten för tre hästar går ju på under en timme och borde inte vara några problem sedan tycker jag nog allt att hon kan ta ett pass per dag också, alltså till exempel morgonfodring, utsläpp eller lunch etc.

Prata med henne, hon har säkert inget emot det!
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Håller med de föregående skrivarna. Men för att undvika att hon inte kommer kanske det kan vara på sin plats om hon måste betala när hon inte kommer. tex "utebliven hjälp X kr/dagen" Eftersom det är hjälpen hon betalar med så kan man ju inte "pruta" på priset lite som det behagar.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Eftersom hon står hos dig gratis tycker jag gott och väl att hon kan göra det som du inte klarar av just nu.

Ge och ta kallas det och du hjälper ju henne ekonomiskt då kan hon gott hjälpa dig med det praktiska.

Jag tycker hon kan:

Fixa höpåsar 7 dagar i veckan till samtliga hästar.
Mocka och vattna samtliga hästar minst 5 dagar i veckan.
Hjälpa till med in/utsläpp eller lunchfodringar.

Där kan ni ju komma överens om vad som passar er bäst, om du ändå är hemma är det antagligen enklast om du tippar ut ett par höpåsar på dagen om hon är på jobbet tex.

Sen behöver ju inte allt vara skrivet i sten om hon tex behöver hjälp 3 dagar ena veckan så fine men då får hon göra mer nästa vecka eller liknande så ingen av er blir utnyttjad.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Jag hade en liknande deal när jag hade två hästar och dåligt med pengar!
(nyss flyttat hemifrån och dåligt betalt jobb)
Mot två boxar så mockade jag till stallägarens 4 hästar alla vardagar + strödde när det behövdes. Minns inte om hon eller jag fixade fodret till hennes hästar men jag tror det var jag... Vattenkopp hade vi..
Utsläpp tog hon åt alla (stort stall) Insläpp gjorde alla själv och lunch hade vi enligt rullande schema - lika för alla.
Stallhyran på detta stallet skulle ha varit 600 kr per häst tror jag.
en timme per dag tog det mig att fixa hennes hästar (15 min/häst).

Så absolut kan du kräva att hon mockar + fixar ditt hö varje vardag åtminstone (eller de dagar som passar)
+ att hon gott kan ta nåt stallpass som nån skrev tidigare! Du kan ju behöva sovmorgon nån gång?

Sin egen häst ska hon absolut fixa själv ALLA dagar eller ordna någon annan kompis som gör det.

Sätt dig och räkna ut en rimlig hyra och fundera på vad jobbet är värt. Och hur lång tid tar det egentligen att fixa dina två?
Jag hade som sagt två hästar, den ena riktigt stökig i boxen, och det tog ca 30 min allt som allt! Men det skiljer ju sig mellan hästar, stall, rutiner mm.

Hon kunde ju tex betala 50 kr för de dagar hon inte kan jobba av hyran? Och två dagar ledigt i veckan.. Blir en "stallhyra" på ca 1000kr/mån (två dagar i veckan e ju gratis då) Och med tanke på allt du gör med utsläpp, lunch mm så är väl det mycket rimligt?!
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Svarar alla:

Vatten finns i stallet men man måste bära hinkarna till och från kranen, hade vi haft slang kunde jag fixat det själv ju men det funkar inte vintertid (slangen fryser när hästarna är ute).
Vi (jag och sambon) fixar hellre hennes häst när hon inte kan än har någon annan "springande" här. Det är svårt nog att få en människa att följa instruktioner ;) Vi har inte inackorderingar i vanliga fall (och kommer inte ha sedan heller) utan bara för denna tjejens skull.
Hon kan inte ta morgonfodring, utsläpp eller lunch pga jobbet, insläpp tar hon om jag ber henne när hon ändå är här. Kvällsmaten får de 22-23 så det känns löjligt att hon ska komma hit och ta det.
Sovmorgon har jag prioriterat bort för länge sedan, det får man liksom inte när man har häst hemma :D Dock kan jag sova ganska länge nu när sambon ger dem på morgonen innan han sticker till jobbet och vädret gör att de inte har så bråttom ut direkt. Just nu snöar det på tvären så de står inne och mumsar halm än...

Pratade iaf med henne igår, och mocka 3 boxar om dagen fixade tydligen inte hennes axel, så hon får ta mina höpåsar och sin egen häst varje dag så får väl sambon mocka. Hon har jobb och lite mer stabil ekonomi nu så hon letar helinackordering.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Tycker det vore rimmligt med att mocka sin egen box varje dag och sköta kvälls insläpp 3-4 dagar i veckan, fylla på foder åt alla hästarna och även vatten. plus morgonutsläpp iallafall en morgon varje helg så du och din sambo får lite ledigt på morgonen och kan rå om varandra och ert kommande barn :)
Det hon får gratis är ju faktiskt värt mycket! Med tillsyn av hästen hela dagarna iom att du är hemma, vatten och foder i hagen täcken på morgonen osv.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Ja, insläpp får hon nog ta lite oftare. Hon är här tidigare (kring 18) än jag normalt tar in dem (kring 20) men i detta vädret tror jag inte de lider så värst.
Det blir lite bökigare med mockningen då bara eftersom sambon inte är hemma så vi hinner fixa det innan.
Jag är nog lite för snäll för att be om hjälp på helgmornar :o Jag menar, jag är ju ändå hemma liksom... Jag brukar gå ut och fodra, krypa ner och värma mig på sambon :D och sedan ta ut när vi gått upp, så det är okej.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Kan ni inte skippa packandet av höpåsar och springandes med dom ett tag och istället köra ut en storbal i hagen och satsa på fri tillgång. På så vis slipper man massa tunga moment och man spar massor av tid. Skippar man dessutom kraftfoder på morgonen och bara släpper ut i hagen till grovfodret så är det enormt tidsbesparande och arbetsbesparande. Enda man behöver göra fylla på vatten i hagen. Görs ju bäst med vattenslang, den fryser ju liksom inte undert så kort tid (ja om man nu inte glömmer den ute vill säja).
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Hej!

Jag tycker att det är självklart att "inackorderingen" gör minst det jobb som krävs för hennes häst men att man kan göra byteshandel.
Det vill säga, hon ska göra arbete motsvarande täckesbyte på sin häst, utsläpp och inhämtning på sin häst, samtliga fodringar för sin häst, vattenhantering för sin häst. Dessutom skulle hon hjälpa dig som "betalning" för stallplatsen.
Det vore väl rimligt om hon mockar dina boxar och bär dina vattenhinkar också, tycker jag.

Att enbart utföra sysslor motsvarande jobbet för hennes häst, innebär att du INTE får någon hjälp av henne utan lånar ut uppstallningen helt gratis.

Hoppas ni finner någon lösning!
Kryddelydd
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Tycker det verkar som din "kompis" utnyttjar dig.
Är det uppgjort att hon har gratis stallplats mot att hon hjälper dig ska hon ju göra det också. Som det verkar i dina inlägg har hon ju stått gratis samt du har dessutom skött om hennes häst flera ggr/ vecka. Skulle väl kunna va okej men eftersom du nu verkar må dåligt av din graviditet tycker jag det är taskigt att lämpa över det på dig!

Jag tycker hon ska komma och sköta sin häst varje dag (en självklarhet!)
Sen borde hon ta var tredje pass/fodring. (Annars blir ju hyran högre och då får hon hjälpa dig ändå mer med dina hästar)

Sen tycker jag gott hon kan mocka och fixa allt åt dina 5 dar/vecka som betalning för stallplatsen. Tycker hon inte det är okej kan hon ju börja betala för sig då hennes ekonomi nu börjat ordna upp sig?

Kanske låter hårt men gillar inte folk som utnyttjar någon som försöker hjälpa dem. Speciellt då du inte mår bra själv.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Men hallå, TS skriver ju att inacorderingen alltid ställer upp, MEN TS vet inte hur mycket mer hon ska be om hjälp. Så inte tusan blir TS speciellt utnyttjad. TS har bara lite svårt att kräva mer hjälp.

Sen är det väl givet att saker och ting kan hända så man inte kan komma till stallet vareviga dag. TS skriver ju: de senaste 3 veckorna. Så med andra ord, under sina 8 veckor som inacorderad har tjejen inte kunnat komma på ca 2-3 dagar i 3 veckors tid. Är det något att bry sig nämvärt om ??

TS bör förklara hur hon mår för sin inhyrning. Jag tror inte folk som inte är eller har varit gravid faktiskt förstår hur man kan känna sig...det är en omöjlighet. Jag själv fattade inte när folk som var gravid sa dom hade ont i fogarna ellr där och där..vadå fogar och vadå...förränns jag själv blev gravid.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Nej, jag kan inte ge storbal i hagen, skulle förse hela bygden med flygande höstrån då. Hösilage blåser väl omkring mindre men går inte då min ena går själv (hingst) och han kan inte äta en bal själv innan den blir dålig. Sen måste det ju ändå packas höpåsar till kvällsmat, och mockning + fylla på vatten inne är det samma, så det är väldigt lite jobb som skulle sparas in på det, jobb som istället får läggas på att bygga foderhäckar i hagarna och sköta om det.

Mina får så lite kraft att jag bara ger kvällstid redan, således får inackorderingen också bara kvällstid (men det hade varit fritt fram för henne att åka hit och ge honom så han hinner äta innan de ska gå ut, det har dock inte varit intressant), normalt, dvs när jag jobbar, får de frukosten ute på morgonen men nu när vädret är trist och jag ändå är hemma äter de inne.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Så med andra ord, under sina 8 veckor som inacorderad har tjejen inte kunnat komma på ca 2-3 dagar i 3 veckors tid. Är det något att bry sig nämvärt om ??

Nja, 2-3 dagar (3 är det nog faktiskt) per vecka har hon inte varit här, alltså är hon här ca 4 dagar i veckan.
7 dagar i veckan har hon inte varit här någon gång när jag tänker efter.

TS bör förklara hur hon mår för sin inhyrning. Jag tror inte folk som inte är eller har varit gravid faktiskt förstår hur man kan känna sig...det är en omöjlighet. Jag själv fattade inte när folk som var gravid sa dom hade ont i fogarna ellr där och där..vadå fogar och vadå...förränns jag själv blev gravid.

Där kan du nog ha en poäng faktiskt... Hon sa själv att hon inte kan mocka till mina pga sin axel, men att jag har det jobbigt med att ens gå ut med dem till hagen (och de går snällt de 15 m till grindarna allihop) förstår hon nog faktiskt inte. För att jag inte är tydlig, så klart. Hon tror nog att det är det tunga som är jobbigt, när det i själva verket är att vara upprätt alls.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

TS bör förklara hur hon mår för sin inhyrning. Jag tror inte folk som inte är eller har varit gravid faktiskt förstår hur man kan känna sig...det är en omöjlighet. Jag själv fattade inte när folk som var gravid sa dom hade ont i fogarna ellr där och där..vadå fogar och vadå...förränns jag själv blev gravid.

Det här tror jag är ett riktigt bra råd. Jag har själv aldrig varit gravid så jag kan inte riktigt föreställa mig hur ont/jobbigt det kan vara. Folk blir sjukskrivna ha man ju märkt, men man anar ändå inte hur det känns.

Till TS: Det lättaste är kanske om du kan göra som Mynta föreslår och berätta för inackorderingen hur dåligt du mår på ett bra sätt så hon kan sätta sig in i din situation. Jag tycker inte det verkar som att hon inte vill göra mer, bara att hon kanske inte direkt tänkt på att du behöver mer hjälp nu än innan. Ibland går ju inte hissen ända upp bara för att man traskar i gamla hjulspår.
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Jag har haft en granntjejs häst installad hos mig. Jag släppte ut och tog in och vi mockade våra egna boxar. Ibland så frågade hon mig om hjälp och jag henne. När hon var på semester så tog jag självklart hand om hennes häst och hon passade min när jag var borta. Fungerade på detta vis första året.
Förra året blev jag gravid och var med en trafikolycka. Hade väldiga problem med ryggen efter detta så hon hjälpte mig ännu mera med mockningen samt körde ner skottkärror med hö till hagen.
denna hösten så flyttade hon hemifrån och då har jag erbjudit mig att mocka åt hennes häst med om hon ändå inte skulle rida. Varför åka 5 mil tor för mocka? Sen har hon hjäpt mig väldigt mkt med. NU har jag dock lånat ut hästen, men de står tillsammans i annat stall.

Du har ställt upp för en kompis som behövde stallplats, då kan hon hjälpa dig med det som du har problem med!
Tycker gott att hon kan mocka åt dig och lägga upp foder+vatten iaf 5 dagar i veckan, sen kan ju hon få helledigt en dag kanske. Kan du inte köra hö på skottkärra istället för att packa påsar och bära på dem?
 
Sv: Rimlig hjälp mot gratis hyra (ganska långt)

Tycker också det låter som att hon utnyttjar dig. Hur medvetet det är från hennes sida vet jag inte, men hon lastar ju över hästen på dig flera dagar i veckan så..

Och att inte klara av att mocka 3 boxar pga en axel är bs. Bara att mocka 'åt andra hållet' :devil:
Har ni halm blir det visserligen rätt tungt, men man kan ju ta mindre lass.

Med tanke på att hon står helt gratis så tycker jag faktiskt ni kan kräva ganska mkt.
Typ det upplägg som 'mikan' skrev.
Hon får sköta mockning och påsar till alla hästar de flesta dagarna. Det är verkligen inte för mkt begärt och det ska inte behöva ta så lång tid att fixa.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 675
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 181
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 923
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp