Bukefalos 28 år!

Rinnande ögon?

NotlikeI

Trådstartare
Hej!
Har en liten tik på 6 år som senaste månaden har haft lite problem med att ögonen rinner, bara lite och hon är inte röd/svullen eller irriterad. Därför har jag avvaktat lite, hon blir lite missfärgad vid ögonen av att de rinner (så som man ser på många mindre hundar, speciellt vita) men som sagt de rinner inte alls mycket.
Jag funderar lite på vad det kan vara, fodret har hon ätit i 5 månader snart, men hade ett par jobbiga månader där magen var dålig fram och tillbaka (som nu tack och lov har blivit bra igen!) Så funderar på om det kanske ändå är att hon är känslig mot något i det? Hon är ju väldigt känslig med fodret överlag, försökte att sakta fasa över till färskfoder (i tre omgångar, tre olika märken då jag trodde det kanske var "just det" fodret hon inte klarade av) men hon blev väldigt dålig varje gång. Därför äter hon nu torrfoder.
Har ni något tips på bra torrfoder för känsliga hundar?
Kan det vara något annat som får ögonen att rinna, vissa dagar gör dem inte det, andra rinner dem lite som sagt.
 
Min tik rinner också. Hon är ljus i ansiktet så det syns ju extra mycket. Av någon anledning rinner hon knappt något när hon får Voh färskfoder, vanliga utan lax. Vet faktiskt inte varför. Annars brukar man säga att det är brist på a-vitamin. Så lite extra lever eller annat tillskott kanske hade funkat om hon i övrigt funkar bra på fodret hon får nu?
 
Blöt en bomullstuss ordentligt med ljummet vatten och tvätta av runt ögonen 1-2 gånger per dag. Detta för att undvika att pälsen tovar / klibbar ihop och det kan även motverka missfärgning. Det kan vara att det kommer in något som irriterar i ögat, t ex grus, damm eller gräspollen. Det kan även vara en ögoninfektion även om inte ögonen är svullna / röda. I så fall kan det behövas ögondroppar med antibiotika.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 664
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 294
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 637
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 649
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp